Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Dette høres egentlig ut som et spill som burde utgis/patches om til ‘interaktiv historie’/‘choose your adventure’. Ut fra anmeldelsene virker det som det aller meste av gameplayet er temmelig dårlig, men spillet tidvis likevel scorer overraskende godt når anmelderne liker budskapet, universet, figurene og til dels historien selv om den angivelig rakner mot slutten. Kanskje ville en slik innretning med mindre gameplay fjernet en del av problemene og åpnet spillet mer opp for de som ikke er så interessert i å spille men som historien appellerer til. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
 

At det er kleint får du selvfølgelig lov til å synes. Du virker bare mer opprørt enn som så når du kaller det "skikkelig SYKE funksjoner". Ikke lett å se at det er det du vil frem til når du i resten av tråden har vært i harnisk over at spillet i det hele tatt våger å eksistere. 

Grummz er en fyr som har messet om så å si alt du har messet om her i tråden (og andre tråder) – bare før deg. Google ham og kos deg med X-kontoen hans. Du vil nok finne en meningsfelle for den inbitte motstanden din for Dustborn og andre spill som irriterer deg.



Det er sykt å beskrive hvordan man psykologisk skal bryte ned andre mennesker på så kyniske og manipulative, sosiopatiske måter, og ha det som et positiv i gameplay.

Eller kanskje vi er mange som irriterer oss over ting millioner av gamere irriterer seg over, og at det er derfor vi har sammenfallende meninger?

Har det noen gang fallt deg inn at kanskje det er dere som sitter i en boble og et ekkokammer?

Salgstallene deres tyder på det.

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
 

Jeg var helt sikker på at dette var photoshoppet. Måtte google det, men fant dette fra en anmeldelse. Ikke hos rightwingsincelsanonymous, men The Guardian. 

"Pax and co are Anomals, people who wield manipulative vocal abilities called vox. Pax can bend people to her will by making them feel bad, using abilities named “trigger” or “cancel”. Her ex-partner, Noam, can soothe people with an ability known as “gaslighting”."

"This is an immensely useful feature, especially if it isn’t clear what a one-word dialogue option is supposed to represent. In my case, this first run-in with the police ends with an agitated policeman stepping on to the highway, where a truck does the rest."

Krefter som trigger, cancel og gaslighting. Er det heltene som har disse? Artig at du blir spurt hva som er feil med dette. :roll: 

Er spillet ren satire?

 

 

Jeg tror vi har klart å nå et nivå hvor virkeligheten er så utrolig patetisk og latterlig at den ikke lengre kan skilles fra parodi.

Woke er blitt en parodi på seg selv.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
 

Dette høres egentlig ut som et spill som burde utgis/patches om til ‘interaktiv historie’/‘choose your adventure’. Ut fra anmeldelsene virker det som det aller meste av gameplayet er temmelig dårlig, men spillet tidvis likevel scorer overraskende godt når anmelderne liker budskapet, universet, figurene og til dels historien selv om den angivelig rakner mot slutten. Kanskje ville en slik innretning med mindre gameplay fjernet en del av problemene og åpnet spillet mer opp for de som ikke er så interessert i å spille men som historien appellerer til. 


Det er derfor spilljournalismen er døende også. Det er voldsom bias som gjør anmeldelser lite troverdige, og når alle disse spillene drukner, så risikerer de å ta med seg spillblekkene i dragsuget, siden det i stor grad er de store studiene og reklame fra utgiverne som finansierer spilljournalistikk.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (2 timer siden):



Det er sykt å beskrive hvordan man psykologisk skal bryte ned andre mennesker på så kyniske og manipulative, sosiopatiske måter, og ha det som et positiv i gameplay.

Eller kanskje vi er mange som irriterer oss over ting millioner av gamere irriterer seg over, og at det er derfor vi har sammenfallende meninger?

Har det noen gang fallt deg inn at kanskje det er dere som sitter i en boble og et ekkokammer?

Salgstallene deres tyder på det.

Høres helt forferdelig sykt ut. Sånt er det hårreisende at vi har i spill – ting som er på lissom, lissom. Det er jo sykt på samme linje som fysisk tortur, lemlestelse, bombing, blod og gørr mens vi er inne på det. Eller ting som er enda mer drastiske.Men vi kan jo tåle at spill er kulturelle utrykk, og at kulturelle inntrykk av og til innebærer ting man ikke setter pris på og heller finne ting vi liker og bruke energien vår på det. Det er ikke som om det mangler spill av typen anti-DEI-gjengen etterlyser. 

"Millioner av gamere". Veldig sammenfallende meninger, da, og alltid rundt de samme spillene. Akkurat det samme, til samme tid (men alltid her i Norge bittelitt etter amerikanerne, merkelig nok), med samme poenger og argumenter – legger ut de samme bildene, de samme YouTube-videoene og klager på de samme tingene. 

Jeg sitter her med deg, og hører på det du har å si, og kommenterer på det. Jeg ser bildene, YouTube-videoene, argumentene – og som nevnt tidligere ofte andre steder enn her, før de legges ut her. Er dette et ekkokammer? Har Diskusjon.no bannlyst deg og andre som igjen og igjen og igjen kommer med nye varianter av "nå har woke gått for langt"? 

Jeg bryr meg ikke om salgstallene til Dustborn. Kan godt hende tallene er dårlige. Og jeg driver ikke å heier på ting/hater ting bare fordi det er en del av denne merkverdige diskusjonen rundt spill, sensitivitetslesning og inkludering. Men jeg bryr meg mer om at kommentarfeltene her inne drukner i anti-woke-prat dag ut og dag inn, selv under artikler som ikke har noe med det å gjøre, og dominerer alle andre former for diskusjon. 

Sidenote om salgstallene: dere messer om Steam-tallene, mens spillet er ute på fem andre plattformer også. 

Endret av Arodem
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, Reg2000 said:

Når ble 2-5 mill pr år "elleville summer"? Dette er småpenger.

30 millioner som de har sanket for å lage dette makkverket av ett spil er ikke småpenger for meg. Men kanskje det er småpenger for deg? Betal skatt med glede, det er jo bare småpenger, som fagarbeider drar man inn rundt 240kr timen i Norge. I løpet av forventet levetid tjener ingen fagarbeidere denne summen de har blitt tildelt. Det blir for dumt å debattere dette eller er diskusjon.no bare noe for eliten?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
unhung skrev (6 timer siden):

30 millioner som de har sanket for å lage dette makkverket av ett spil er ikke småpenger for meg. Men kanskje det er småpenger for deg? Betal skatt med glede, det er jo bare småpenger, som fagarbeider drar man inn rundt 240kr timen i Norge. I løpet av forventet levetid tjener ingen fagarbeidere denne summen de har blitt tildelt. Det blir for dumt å debattere dette eller er diskusjon.no bare noe for eliten?

Alt er relativt, og sammenligningen med timelønna du har, eller hvilke lønn hvem som helst andre har, blir rimelig irrelevant.

At et spillprosjekt mottar skarve 14 millioner over flere år i tilskudd klarer ikke å provosere meg, selv om dette spillet ikke er noe for meg. Vi gir altfor lite statsstøtte til spillutvikling i Norge, det gjelder forsåvidt film også.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Reg2000 skrev (13 timer siden):

Når ble 2-5 mill pr år "elleville summer"? Dette er småpenger.

Om du fordeler det på antall solgte spill så blir det helt vanvittige summer. Isolert sett ikke helt krise, men mer helhetlig så er det krise at staten sløser sånn. 

 

Brother Ursus skrev (13 timer siden):

Har det noen gang fallt deg inn at kanskje det er dere som sitter i en boble og et ekkokammer?

Min erfaring fra sosiale medier tilsier at så og si alle innen norsk spillpresse og podcaster er ganske woke. Har blitt blokkert av ganske mange av de på Twitter for jeg mener at det bare finnes to kjønn. Det er ganske merkelig hvor nedlatende, frekke og spydige mange av de blir når de får kritikk også, sjekk feks pressfire. Jeg har aldri hatt en jobb hvor det tillates at jeg snakker slik til kunden så lenge jeg har uniformen på. 

Har valgt å støtte norsk spillpresse og podcaster det jeg kan selv om jeg ofte synes innholdet har vært av labert nivå, både for å holde det i live men også i håp om at nivået skal heves. Men kjenner meg egentlig ferdig nå. Om noen kan anbefale noen utenlandske sider eller podcaster mottas det med stor takk. 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (2 timer siden):

Om du fordeler det på antall solgte spill så blir det helt vanvittige summer. Isolert sett ikke helt krise, men mer helhetlig så er det krise at staten sløser sånn.

Det fine med statsstøtte er at et bredt utvalg prosjekter i forskjellige kategorier kan realiseres. Noen av dem lykkes, andre lykkes ikke. Noe blir bra, noe blir middelmådig og noe blir dårlig. Uten støtte ville ingen av dem ha blitt noe av.

Det gjelder også film og til en viss grad tv-serier. Sånn er det både i Norge, Norden og det meste av Europa - til og med i USA. Uten støtte ville det ikke ha vært mye spennende å velge blant, og innovasjonen ville dødd. Å lage spill, film og tv-drama er veldig dyrt, og trenger å investeres i på forhånd. 

Dette er vel anvendte penger, og det er en grunn til at alle partiene på Stortinget er enige om det. Men dessverre får NFI fremdeles altfor lite midler.

Earthlock 2 er det spillet som til nå har fått den største støttetildelingen i Norge. Blir det spillet noe for meg? Nei. Jeg kunne ikke brydd meg mindre om det spillet, det treffer meg like lite som Dustborn. Men jeg er veldig glad for satsingen likevel.

Sjørøver skrev (2 timer siden):

Min erfaring fra sosiale medier tilsier at så og si alle innen norsk spillpresse og podcaster er ganske woke. (...) Det er ganske merkelig hvor nedlatende, frekke og spydige mange av de blir når de får kritikk også, sjekk feks pressfire

Jeg synes det fremstår ganske spydig og frekt - for ikke å si litt barnslig - å klistre amerikanske buzzwords og karakteristikker som "woke" på alle andre bare fordi man selv har en annen mening om en sak.

Det virker som veien til å hyle "woke" om absolutt alt og alle man ikke liker eller uenig med er blitt veldig kort.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (38 minutter siden):

Om du fordeler det på antall solgte spill så blir det helt vanvittige summer. Isolert sett ikke helt krise, men mer helhetlig så er det krise at staten sløser sånn. 

Hvor mange eksemplarer er solgt da? Du kan ikke kun se på Steam da det er snakk om et spill som er på flere plattformer.

 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (3 timer siden):

Om du fordeler det på antall solgte spill så blir det helt vanvittige summer. Isolert sett ikke helt krise, men mer helhetlig så er det krise at staten sløser sånn. 

[...]

Et flertall av spill som utvikles av små studio blir aldri ferdig. Når NFI gir støtte er det ikke nødvendigvis for å bringe et spill til markedet, det er ofte for mindre deler av utviklingsløpet, som å lage en prototype eller investere i et eller annet fornuftig delmål. NFI vurderer søkere bandt annet ut fra hvor sannsynlig det er at de faktisk klarer å fullføre prosjektet/slippes på markedet. Men at spillet skal selge bra er ikke en målsetning. Akkurat som det meste av kulturstøtte forøvrig. Det handler ikke om å gi penger til superkomerse "money grabs", som markedet allerede er oversaturert av. Det handler om å støtte bredde.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (3 timer siden):

Jeg synes det fremstår ganske spydig og frekt - for ikke å si litt barnslig - å klistre amerikanske buzzwords og karakteristikker som "woke" på alle andre bare fordi man selv har en annen mening om en sak.

Det virker som veien til å hyle "woke" om absolutt alt og alle man ikke liker eller uenig med er blitt veldig kort.

Dette er ingen enveis-gate. Det har blitt skrevet her inne at 'bare fordi man selv har en annen mening' er rasistisk.🤪 Bare sånn at du vet at du kan oppfattes slik. Dersom du påpeker dumskapen i det kan du bli fortalt at du inntar offerrolle, bare for å gaslighte litt ekstra. 🙂
 

Psykake skrev (1 time siden):

Det finnes spill hvor man dreper, lemlester og torturerer mennesker 🤣

Helt korrekt. Det finnes også land, uten at jeg skal nevne USA, hvor det er greit med blod og drap, mens et par pupper er schempeschummelt. Det er merkelig, syns jeg.

Forskjellen fra spill med drap er at de aller, aller fleste mennesker forstår at dette ikke er greit. Sow discord, cancel og gaslighting har av en merkelig grunn blitt mer eller mindre legitime hersketeknikker å bruke mot folk som har andre meninger enn en selv. Ikke bare på forum, men i tv-debatter, politikk og "krangling" via leserinnlegg i nettaviser. Ikke rart folk tar etter det, når det normaliseres slik. Når barna mine leker med venner, hender de at de leker Harry Potter. "Aporto ditten og datten" er greit, men om jeg begynner å høre 'jeg canceller deg', så må vi ta en prat.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Revie skrev (20 minutter siden):

 🙂
Forskjellen fra spill med drap er at de aller, aller fleste mennesker forstår at dette ikke er greit. Sow discord, cancel og gaslighting har av en merkelig grunn blitt mer eller mindre legitime hersketeknikker å bruke mot folk som har andre meninger enn en selv. Ikke bare på forum, men i tv-debatter, politikk og "krangling" via leserinnlegg i nettaviser. Ikke rart folk tar etter det, når det normaliseres slik. Når barna mine leker med venner, hender de at de leker Harry Potter. "Aporto ditten og datten" er greit, men om jeg begynner å høre 'jeg canceller deg', så må vi ta en prat.

Det er med andre ord skummelt  at barn blir påvirket av sow discord, cancel og gaslighting fra et spill, men ikke fysisk vold.

Dette begynner å minne om religiøst hysteri, for å være ærlig. 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...