Gå til innhold

Anbefalte innlegg

rabler skrev (1 minutt siden):

Ah, den type dårlig. Ja det er nok best å gi det litt tid. Jeg har såpass stor backlog at jeg aldri bryr meg om hva anmeldere sier om den tekniske tilstanden på spill siden dette som regel alltid har blitt fikset for lenge siden innen jeg kommer til spillet

Ja, det er samme her. Har ikke spilt gjennom CP eksempelvis enda, som jeg ventet lenge på.

Veldig bra ting at spill kan repareres og i tillegg endres gjennom patching og gratisoppdateringer, men synd at så mange spill pushes ut før de er ferdig. Det gjelder sikkert i større grad AAA eller AA-spill, uten at jeg har annet enn en magefølelse å bygge det på. Der føler jeg Nintendo er bedre enn resten av klassen.

Da er det en god ting at man har stor backlog og for liten tid til gaming. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
8 hours ago, Martelè said:

Det er fullt mulig å lage et spill med "woke" elementer i seg, uten at det føles preachy.
Elden Ring er et eksempel. Som jeg sa i en annen kommentar, så er det shoehorning som er problemet.

Tusen takk. Det var ikke før noen påpekte det at jeg innså at MGS2 faktisk kan defineres som "woke" i enkelte kretser. Spillet har et mangfoldig persongalleri, men det føles aldri påtrengende. De sterke kvinnelige karakterene er godt skrevet, uten at de på noe tidspunkt påtvinger spilleren en agenda om å hate menn eller påstå at alle hvite menn er rasister. Du finner heller ikke feminister som bruker spillet til å forkynne sine egne meninger til spillerne.

Mange vil gjerne kommentere: "MGS-serien har alltid handlet om politikk." Ja, det stemmer, men det har vært politikk som de fleste kan være enige om at ikke er bra: atomvåpen, krig, maktmisbruk og dobbeltagenter.

 

"Du liker bare ikke VÅR politikk i spill" --- la di fricking daaah. Se her, vi har en ekte rakettforsker i rommet, folkens!

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg har en ganske stor overbevisning om at grunnen til at folk ikke liker produkter som dette som er, ifølge deres ord, "woke, shoehorned, on the nose, preacy", osv, er fordi at det gjør produktet vesentlig vanskeligere å approppriere til et høyrevridd og konservativt narrativ. Det er for "based", og ikke nøytralt, vagt, subtilt eller sentristisk nok.

Man har  woke/leftist/whatever-spill som Bioshock som tar for seg individualisme, Ayn Rand-tankegang og myten om meritokrati, men ikke på en så fullt konfronterende måte. Og det gjør det lettere for høyrevridde krefter å finne "millimetere" de kan bruke for å redefinere tolkningen av spillet for å passe deres narrativ. 

Jeg har ikke spilt Dustborn, men spillet ser veldig vanskelig ut å redefineres til å passe et høyrevridd narrativ og tolkning. Og det er det en del som ikke liker. Man skulle tro at spillets labre suksess ville få dem til å konkludere med at det ikke er så farlig at dette produktet er ukompatibel med konservativ propaganda, fordi det uansett ikke hadde blitt en effektiv spreder av sådan.

Jeg ser også taktikken med å appellere til "grasrota" med å trekke frem skattepenger.

Hvordan var det den sangen gikk igjen? "ER DET DETTE SKATTEPENGA MINE GÅR TIL?"

Høyrepopulisme 101. Ta på seg rollen som representant for "folk flest", appeler til dere økonomiske angst eller misnøye. Men ta ALDRI opp de virkelige årsakene til denne angsten eller misnøyen, som nyliberalisme og Friedman-doktrinert kapitalisme.

Og her er vi igjen, lurt av de rike bedriftselitene og deres oppkjøpte/sponsede mediakanaler til å slåss med hverandre om ... "woke representasjon", som er en perfekt beleilig syndebukk og en avatar for "politisk korrekthet som hindrer deg i å oppnå ditt fulle potensial!." Er ikke folk lei av å bli lurt gang på gang?

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (30 minutter siden):

Jeg har en ganske stor overbevisning om at grunnen til at folk ikke liker produkter som dette som er, ifølge deres ord, "woke, shoehorned, on the nose, preacy", osv, er fordi at det gjør produktet vesentlig vanskeligere å approppriere til et høyrevridd og konservativt narrativ. Det er for "based", og ikke nøytralt, vagt, subtilt eller sentristisk nok

Det er noen som funker slik ja, men ikke alle
 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Martelè skrev (11 timer siden):

Det er fullt mulig å lage et spill med "woke" elementer i seg, uten at det føles preachy.

På en annen side så er det fritt frem for artisten å få lov til å bygge sin egen verden, så kan kvaliteten på innholdet snakke for seg selv i stedet for at en brigade av krenka unge menn skal være meningspoliti på hva som er passe PC.

  • Liker 6
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
AtterEnBruker skrev (1 time siden):

Jeg har en ganske stor overbevisning om at grunnen til at folk ikke liker produkter som dette som er, ifølge deres ord, "woke, shoehorned, on the nose, preacy", osv, er fordi at det gjør produktet vesentlig vanskeligere å approppriere til et høyrevridd og konservativt narrativ. Det er for "based", og ikke nøytralt, vagt, subtilt eller sentristisk nok.

 

Akkurat det tror jeg gjelder nesten enhver politisk "vridning" i et spill. Drar en det langt nok, eller det blir for unyansert, vil det politiske budskapet sjelden appellere utenfor menigheten, og med forbehold om at ikke heller jeg har spilt spillet virker det ut fra selv NRK sin dekning av spillet som det er tilfelle her. Ikke at det er noe galt i det, men med fjorårets "Harry Potter-drama" friskt i minnet bør vi kanskje ikke late som vi tror dette er forbeholdt "høyrevridde". 

 

Sitat

 

«Dustborn» er både spennende fremtidsfabel og brennhet politisk aktivisme

Hele spillet er et eneste, sammenhengende innlegg i en betent debatt.

«Dustborn» er åpenbart konstruert som en provokasjon.

https://www.nrk.no/kultur/anmeldelse_-_dustborn_-1.16999780

 

 

Endret av herzeleid
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Gavekort said:

På en annen side så er det fritt frem for artisten å få lov til å bygge sin egen verden, så kan kvaliteten på innholdet snakke for seg selv i stedet for at en brigade av krenka unge menn skal være meningspoliti på hva som er passe PC.


Når jeg har vært med på å betale for det, så forbeholder jeg meg retten til å kritisere. Litt usikker på hva alder og kjønn har med saken å gjøre. Spesielt ung er jeg heller ikke lengre.

Tipper nordmenn heller ikke hadde blitt blide om amerikanere lagde noe lignende om Norge.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Just now, Gavekort said:

Det har ikke stoppet deg før. Men gitt at jeg også lar tvilen komme deg til gode så har det aldri vært en forutsetning om at sponsing av kultur betyr at man får innsigelser i det som blir skapt.


Merk deg da at det er ingen som sier at de ikke skal ha LOV til å lage woke søppel.

Bare at det suger, og at det i mange tilfeller kommer til å fortsette å koste dem penger.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 minutt siden):

Merk deg da at det er ingen som sier at de ikke skal ha LOV til å lage woke søppel.

Bare at det suger, og at det i mange tilfeller kommer til å fortsette å koste dem penger.

Om det bare hadde stoppet der. Nå er det en ganske dyptgående ukultur der media blir fordømt fordi de har ikke-heteronormative karakterer i en eller annen høytstående rolle, som blir møtt med reviewbombing, trusler og dypt urettferdig og ikke-konstruktiv kritikk av verkets helhet.

Jeg sier ikke at det er svart-hvitt og at man er immun mot kritikk, så sier ikke at du ikke har lov til å mislike Dustborn eller å si at de driver med "pandering". Men om ikke-heteronormative spillutviklere (som det er veldig mange av) ikke har lov å designe sin egen verden der homofili og transseksualitet er akseptert så går man over fra kulturkritikk til kulturell undertrykkelse.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, AtterEnBruker said:

Jeg har en ganske stor overbevisning om at grunnen til at folk ikke liker produkter som dette som er, ifølge deres ord, "woke, shoehorned, on the nose, preacy", osv, er fordi at det gjør produktet vesentlig vanskeligere å approppriere til et høyrevridd og konservativt narrativ. Det er for "based", og ikke nøytralt, vagt, subtilt eller sentristisk nok.

Man har  woke/leftist/whatever-spill som Bioshock som tar for seg individualisme, Ayn Rand-tankegang og myten om meritokrati, men ikke på en så fullt konfronterende måte. Og det gjør det lettere for høyrevridde krefter å finne "millimetere" de kan bruke for å redefinere tolkningen av spillet for å passe deres narrativ. 

Jeg har ikke spilt Dustborn, men spillet ser veldig vanskelig ut å redefineres til å passe et høyrevridd narrativ og tolkning. Og det er det en del som ikke liker. Man skulle tro at spillets labre suksess ville få dem til å konkludere med at det ikke er så farlig at dette produktet er ukompatibel med konservativ propaganda, fordi det uansett ikke hadde blitt en effektiv spreder av sådan.

Jeg ser også taktikken med å appellere til "grasrota" med å trekke frem skattepenger.

Hvordan var det den sangen gikk igjen? "ER DET DETTE SKATTEPENGA MINE GÅR TIL?"

Høyrepopulisme 101. Ta på seg rollen som representant for "folk flest", appeler til dere økonomiske angst eller misnøye. Men ta ALDRI opp de virkelige årsakene til denne angsten eller misnøyen, som nyliberalisme og Friedman-doktrinert kapitalisme.

Og her er vi igjen, lurt av de rike bedriftselitene og deres oppkjøpte/sponsede mediakanaler til å slåss med hverandre om ... "woke representasjon", som er en perfekt beleilig syndebukk og en avatar for "politisk korrekthet som hindrer deg i å oppnå ditt fulle potensial!." Er ikke folk lei av å bli lurt gang på gang?

Mye ord, lite innhold. Forskjell på bioshock, feks, og dette, er at det ene er ganske godt lagd, med en god historie, gode karakterer, dialog, gameplay, og design. Folk er ikke interessert i Dustborn fordi det appelerer ikke, og fra videoer og innhold ser de nevnte elementene forferdelig ut, annet enn grafikken, som er litt kul. Det appelerer til en spillerbase som ikke eksisterer. Og ja, det er teit at mange millioner har gått i støtte til dette spillet, og så klarer dem å lage et så dårlig produkt. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (52 minutter siden):

Akkurat det tror jeg gjelder nesten enhver politisk "vridning" i et spill. Drar en det langt nok, eller det blir for unyansert, vil det politiske budskapet sjelden appellere utenfor menigheten, og med forbehold om at ikke heller jeg har spilt spillet virker det ut fra selv NRK sin dekning av spillet som det er tilfelle her. Ikke at det er noe galt i det, men med fjorårets "Harry Potter-drama" friskt i minnet bør vi kanskje ikke late som vi tror dette er forbeholdt "høyrevridde".

Harry Potter-spillet handlet mer om hvordan forfatterens royaltes for spillet ville bli brukt til å sponse anti trans-grupper, enn selve det politiske innholdet i spillet.

Og anti-wokeres taktikk er alltid å omtale venstrepolitikk og egalitær likeverdspolitikk som "politikk", og høyrepolitikk og konservatisme som "a-politisk". Man ser det hele tiden i tråden om "woke i underholdningsprodukter", der retorikken om ikke-hvite regelrett betyr:

Du er enten hvit eller politisk

Du er enten mann eller politisk

Du er enten heterofil eller politisk.

Som tilsier at politisk vridning og tolkning i spill opereres under helt andre regler hos høyrevridde og reaksjonære enn de på venstre eller sentrumshøyre.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (2 timer siden):

På en annen side så er det fritt frem for artisten å få lov til å bygge sin egen verden, så kan kvaliteten på innholdet snakke for seg selv i stedet for at en brigade av krenka unge menn skal være meningspoliti på hva som er passe PC.

Hold hestene Napoleon. Ingen har sagt at det ikke er lov haha.
Dessuten så er dette mer snakk om dårlig skriving enn hva som er "PC"

Endret av Martelè
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Martelè said:

Hold hestene Napoleon. Ingen har sagt at det ikke er lov haha.
Dessuten så er dette mer snakk om dårlig skriving enn hva som er "PC"

Dårlig skriving? Det er ikke hva anmelderne melder.

Quote

Og dersom det bare var en provokasjon ville nok jeg også hatt et problem eller to med spillet. Men under de mange politiske parolene finner du en bunnsolid og engasjerende interaktiv opplevelse.

 

Quote

Hjertet i «Dustborn» er forholdene som utvikler seg. Dette er familien disse rollefigurene har valgt selv. Her vil nok dette spillet resonnere hos mange.

Historien i seg selv er dessuten både spennende og fascinerende. Som et «hva om» tankeeksperiment synes jeg spillet er interessant og tankevekkende.

https://www.nrk.no/kultur/anmeldelse_-_dustborn_-1.16999780

  • Liker 5
Lenke til kommentar
rabler skrev (3 minutter siden):

Dårlig skriving? Det er ikke hva anmelderne melder.

 

https://www.nrk.no/kultur/anmeldelse_-_dustborn_-1.16999780

Spilljournalisme er blitt ganske shady i det siste og mange spillere har begynte å vende seg fra dem.
Anmeldelsen du lenket til er av Norske som anmelder et Norsk spill,
så jeg har egentlig lite tro på validiteten der. Jeg er personlig mest opptatt av hva spillere verden rundt sier.
Og meste av det du finner online om Dustborn, er ikke særlig pent

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Martelè said:

Spilljournalisme er blitt ganske shady i det siste og mange spillere har begynte å vende seg fra dem.
Anmeldelsen du lenket til er av Norske som anmelder et Norsk spill,
så jeg har egentlig lite tro på validiteten der. Jeg er personlig mest opptatt av hva spillere verden rundt sier.
Og meste av det du finner online om Dustborn, er ikke særlig pent

Og der kom konspirasjonsteorien… 🙄

Mesteparten av det du finner online om Dustborn er fra folk som aldri har spilt spillet og heller ikke har tenkt å spille det.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
rabler skrev (53 minutter siden):

Og der kom konspirasjonsteorien… 🙄

Mesteparten av det du finner online om Dustborn er fra folk som aldri har spilt spillet og heller ikke har tenkt å spille det.

Man kan kritisere det narrative ved å se videoer. Gameplay blir noe annet

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...