Gå til innhold

Anbefalte innlegg

2 hours ago, uname -i said:

Og som vanlig: *crickets*

Dette er MO. Hive ut spinnville påstander, ignorere motargumenter og spørsmål. Og så 5 minutter senere bare hive ut de samme ekstremistiske påstandene igjen. Dette er debattversjonen av en fyr med ropert og fingrene i ørene.

Selvsagt. Det er jo ingen av dem som har spilt det. De har bare blitt opplyst på nettet at dette er et spill de skal hate…

For en patetisk kult 🤡

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På én side synes jeg ikke staten bør være nevneverdig involvert i kultur og underholdning annet enn det som er av nasjonal interesse (kulturhistorie, historie osv.). Dagsaktuell underholdning er noe som gjerne skjøtter seg selv.

Det er leit om arbeidsplasser går tapt, men meritokrati må være en faktor, og når Tørnquist/Red Thread ikke produserer bedre enn dette, så spørs det om de bør få sjansen til å lage fler prosjekter, eller om ikke noen andre eventuelt må ta over styringen.

Først regel er å gi publikum det de vil ha. Nå har vi blitt mast på i 10 år om at "det moderne publikum" ikke er sånne som oss og at vi er en vokal minoritet. Salgstall og brukstall viser det stikk motsatte. Det er 27 personer som spiller Dustborn, 250 personer som spiller Concord og 1,57 millioner som spiller Black Myth Wukong.

Jeg synes først og fremst at vedtaksgrunnlaget til vedkommende i kulturdepartementet som har bestemt å støtte dette prosjektet bør gjennomgås. Det er mange andre norske spill med norske temaer som man kunne ha støttet i stedet, som i tillegg ikke er nedsyret i giftig og divisiv amerikansk identitetspolitikk og kulturkrig.

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, Arodem said:

Sammenligningene her er helt meningsløse. Concord har like mye til felles med Dustborn som Dustborn har med Black Myth: Wukong og Black Myth: Wukong har med Concord. De er kun konstruert for å lage et utrolig tynt argument om at den typen tematikk du ikke liker har en tydelig korrelasjon med salgstall/brukstall. Argumentet er overfladisk og kollapser umiddelbart om man ser bredere og trekker inn andre spill.


Noen spill kan sikkert være woke OG bra, og gli under radaren. Men identitetspolitikk er i økende grad ansett som giftig og er blitt en risikofaktor for alle som ønsker å gi ut spill.

La oss se hvordan det går med Ubisofts to store prosjekter. Outlaws kommer ut snart. AC Shadows kommer ut til våren. Begge har innebyggede publikum. Dersom de yter betydelig under evne tror jeg vi har svaret vårt. Og da kan også Ubisoft gå under økonomisk.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (17 minutter siden):

Jeg synes først og fremst at vedtaksgrunnlaget til vedkommende i kulturdepartementet som har bestemt å støtte dette prosjektet bør gjennomgås. Det er mange andre norske spill med norske temaer som man kunne ha støttet i stedet, som i tillegg ikke er nedsyret i giftig og divisiv amerikansk identitetspolitikk og kulturkrig.

Kunst og kultur er sjølvsagt alltid relativt, men er heilt einig at slik støtte bør enten være tufta på at det er økonomisk gunstig, altså at genererte inntekter i form av salg, skatteinntekter, arbeidsplassar, osv blir større enn det ein har putta inn. Eller så må det være eit prosjekt som tener norske interesser, som til dømes å formidle norsk kultur. 

Når ein rekner på det økonomiske så må det være snakk om realistisk inntening. Når ein gir millionbeløp for at Tom Cruice skal filme nokre scener i Norge så må ein få noko igjen. At Mission Impossible produksjonen skal få stenge ned Prestestolen for å filme der, og deretter framstiller dette som eit fjell i India, så stiller eg meg tvilande til at turisteffekten blei spesielt merkbar. 

Dustborn er eit reint underhaldningsprodukt som like godt kunne vært produsert i USA. Fordelane for Norge er då avgrensa til at vi har holdt eit norsk spelstudio i drift, og moglegvis at spelet utgjer eit sleivspark som kritiserer amerikansk kultur. 

At spelstudioet Red Thread Games har tidlegare laga spelet Draugen viser at spelstudioet er i stand til å fronte norsk kultur, det spelet er tross alt satt til Norge.

Det spørs om ikkje nokon har blitt ført bak lyset når det vart søkt om støtte til å lage Dustborn. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Brother Ursus said:

Noen spill kan sikkert være woke OG bra, og gli under radaren. Men identitetspolitikk er i økende grad ansett som giftig og er blitt en risikofaktor for alle som ønsker å gi ut spill.

Har woke spill slik som BG3, Elden Ring, Mass Effect, eller Cyberpunk glidd under radaren? Jeg ville derimot sagt at de har hatt enorm påvirkning på spillutvikling, når det kommer til hva bra spill er og hva man skal streve etter.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (2 timer siden):

Har woke spill slik som BG3, Elden Ring, Mass Effect, eller Cyberpunk glidd under radaren? Jeg ville derimot sagt at de har hatt enorm påvirkning på spillutvikling, når det kommer til hva bra spill er og hva man skal streve etter.

Hvordan i all verden er Elden Ring woke? Det er jo snarere tvert imot noe av det minst woke som har kommet ut de siste åra.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
58 minutes ago, Kjøleskap said:

Hvordan i all verden er Elden Ring woke? Det er jo snarere tvert imot noe av det minst woke som har kommet ut de siste åra.

Da tror jeg du ikke har fulgt så veldig med på historien for hovedpersonene er folk som skifter kjønnsidentitet (marika/radagon), femboys som liker menn(miquella), og folk som har blitt undertrykket pga. hvordan de ser ut fra fødsel og sloss mot den fordømmende hierkiet for å ta makten selv(Mohg, etc) og endre det. 

Det er et veldig woke lgbtq+ friendly spill for å si det mildt.

Hva legger du i woke?

Endret av shockorshot
  • Liker 8
Lenke til kommentar

Elden Ring er et meget godt eksempel, fordi det er et spill som bokstavelig talt er bygget rundt "queerness".

Et spill som fremstår "typisk maskulint" fra utsiden, mens fortellingen handler om transguder og kjønnsidentitet, og er særdeles politisk aktuelt.

Den eneste grunnen til at spillet i liten grad angripes av "anti-woke"-gærningene er fordi det er et fantastisk bra spill. Spill, film og serier er jo først "woke" når de selv ikke liker dem, eller ikke er i målgruppa.

Endret av Snikpellik
  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Her måtte jeg nesten lese meg opp, for det er åpenbart at det er noe jeg har gått glipp av. Jeg har ikke spilt utvidelsen enda, men det var absolutt ingenting som fremstod som "queer" for meg da jeg spilte gjennom spillet. 

Sitat

Radagon of the Golden Order is a Boss in Elden Ring. Radagon is a tall, fractured god wielding the hammer that shattered the Elden Ring, and is found in the heart of the Erdtree. He was previously married to Rennala, but became Queen Marika's consort after Godfrey was exiled from the Lands Between. Completing Brother Corhyn & Goldmask's quest to a certain point reveals that he is the "other half" of Queen Marika. Despite being of one body, the two do not share the same will, as evident from Radagon attempting to repair the Elden Ring after Marika had shattered it.

Altså en sånn greie som kan oppfattes som en trans-allegori hvis man legger nok godvilje i det. Jeg får lignende resultater når jeg søker på om Miquella er homo. At noe er LGBTQ-vennlig, eller har et par slike karakterer gjør det ikke automatisk woke.

Hva jeg legger i woke er en diskusjon jeg ikke orker å ta flere ganger, siden det er gjort mange ganger i woke-tråden og ingen noensinne vil bli enige eller akseptere andres definisjoner, men Elden Ring er omtrent så langt fra min definisjon av woke som man kommer, og jeg har heller aldri sett noen andre omtale det som woke. Så hvis dere mener det er det så har vi forskjellige definisjoner og da er det ingen vits i å diskutere det engang siden vi aldri kommer til å bli enige. Det er en grunn til at jeg slutta å poste i den tråden. Alt jeg kan si er at det virkelig ikke er så enkelt som at ting bare er woke når man ikke liker de.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Kjøleskap said:

Alt jeg kan si er at det virkelig ikke er så enkelt som at ting bare er woke når man ikke liker de.

Absolutt all erfaring tilsier at det faktisk er så enkelt. Ingen har enda klart å vise til noe som alle kan enes om er woke. Dermed blir det en helt subjektiv greie og som regel må man pakke det inn i konspirasjonsteorier for å få det til å gå opp.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Husker dette spillet ble annonsert og at jeg ble interessert. Delvis fordi der er norsk, men mest fordi det så helt fantastisk ut grafisk. Det gjør det fortsatt. Litt som Borderlands, men likevel ikke.

Så ser det ut som det er ganske bred enighet om at spillet dessverre ikke er spesielt bra.

Den Lengste Reisen er en favoritt fra ungdomstida og Draugen var et fint lite spill også. 

Endret av Revie
Lenke til kommentar
38 minutes ago, Revie said:

Så ser det ut som det er ganske bred enighet om at spillet dessverre ikke er spesielt bra.

Nå vet jeg ikke hvor mange anmeldelser du har lest, men det er ikke min oppfatning. Det ser faktisk ut som det er bred enighet om at spillet faktisk er ganske bra. Det får spesielt mye skryt persongalleriet og de mellommenneskelige fortellingene.

Det virker også å være bred enighet om at spillet har tekniske utfordringer (blir sikkert patchet) og et unødvendig og kjedelig kampsystem.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev (1 time siden):

Elden Ring er et meget godt eksempel, fordi det er et spill som bokstavelig talt er bygget rundt "queerness".

Et spill som fremstår "typisk maskulint" fra utsiden, mens fortellingen handler om transguder og kjønnsidentitet, og er særdeles politisk aktuelt.

Den eneste grunnen til at spillet i liten grad angripes av "anti-woke"-gærningene er fordi det er et fantastisk bra spill. Spill, film og serier er jo først "woke" når de selv ikke liker dem, eller ikke er i målgruppa.

Ganske søkt å si hevde at Elden Ring 'handler om kjønnsidentitet' når det er en brøkdel av spillets lore blant en haug med andre elementer. I tillegg er jo disse spillene kjent for å ha heller kryptiske historier som mange ikke engang får med seg, så ER er først og fremst en actionfest og får fortjent skryt deretter. 

rabler skrev (2 minutter siden):

Nå vet jeg ikke hvor mange anmeldelser du har lest, men det er ikke min oppfatning. Det ser faktisk ut som det er bred enighet om at spillet faktisk er ganske bra. Det får spesielt mye skryt persongalleriet og de mellommenneskelige fortellingene.

Det virker også å være bred enighet om at spillet har tekniske utfordringer (blir sikkert patchet) og et unødvendig og kjedelig kampsystem.

https://www.metacritic.com/game/dustborn/

Metacritic score på 67 som tilsvarer middelmådig.

User score på 1.2 som selvom vi tar i betraking at 2\3 er bombing blir heller labert.

Så dette er nok et nisjespill for de spesielt interesserte.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
rabler skrev (15 minutter siden):

Nå vet jeg ikke hvor mange anmeldelser du har lest, men det er ikke min oppfatning. Det ser faktisk ut som det er bred enighet om at spillet faktisk er ganske bra. Det får spesielt mye skryt persongalleriet og de mellommenneskelige fortellingene.

Det virker også å være bred enighet om at spillet har tekniske utfordringer (blir sikkert patchet) og et unødvendig og kjedelig kampsystem.

Ditt siste avsnitt er grunnen. Så er det klart det kan patches. Spill som Cyberpunk og Witcher 3 var håpløse ved launch og står nå igjen blant de aller beste i sin sjanger.

Det er også derfor jeg aldri pre order et spill og svært sjelden kjøper det ved launch. De største titlene til Nintendo som sjeldne unntak.

Nå kan jeg ikke skryte av eller kritisere Dustborn ettersom jeg ikke har spilt det. Utover at utseendet er helt fantastisk, som nevnt. Anmeldelsene og gameplayvideoer er nok til at jeg ikke kjøper dette nå, dessverre ettersom jeg liker når norske utviklere er på banen.

Når det gjelder spill med "virkelige" karakterer som spiller på det mellommenneskelige, får jeg heller lyst å plukke opp igjen Life is Strange-spillene igjen i stedet.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Revie said:

Ditt siste avsnitt er grunnen. Så er det klart det kan patches. Spill som Cyberpunk og Witcher 3 var håpløse ved launch og står nå igjen blant de aller beste i sin sjanger.

Det er også derfor jeg aldri pre order et spill og svært sjelden kjøper det ved launch. De største titlene til Nintendo som sjeldne unntak.

Ah, den type dårlig. Ja det er nok best å gi det litt tid. Jeg har såpass stor backlog at jeg aldri bryr meg om hva anmeldere sier om den tekniske tilstanden på spill siden dette som regel alltid har blitt fikset for lenge siden innen jeg kommer til spillet

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...