Gå til innhold

Anbefalte innlegg

On 17.8.2024 at 2:33 PM, Poppmunn said:

Han bare later som for å sende et stikk til antiwoke-folka. Han er også den eneste her som sier The Acolyte er en bra serie. Bare vent, neste gang det kommer noe "woke" som får middels eller dårlig tilbakemelding kan du vedde på at han vil være på plass med entusiasme og hyllest. 

Det er feil. Er ikke bare hen som har sagt det her

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Peter Johansen skrev (På 18.8.2024 den 9:26 PM):

Det blir allikevel et problem, når et selskap får millioner i statsstøtte for å lage et politisert dataspill. Dette er ikke noe som bør finansieres av skattebetalerne.

Jeg er i utgangspunktet enig. Samtidig bør en gjøre det en kan for å etablere spill industri i Norge. Lønna er veldig lav. Det er mye flinke folk. Men kapitalen er ikke veldig interessert i spill. De til Polen og hvor godt de har fått det til. Steam hadde nettopp salg på spill fra Polen, masse av enorm kvalitet. 

 

Ser ikke ut som det ble noen braksuksess. De fleste er vell opptatt med black myth. 

Her er en artikkel fra BBC med intervjuer som bør leses, forklarer det meste. https://www.bbc.com/news/articles/c4nnn69l483o

Endret av Sjørøver
Lenke til kommentar
Peter Johansen skrev (På 18.8.2024 den 9:26 PM):

Det blir allikevel et problem, når et selskap får millioner i statsstøtte for å lage et politisert dataspill. Dette er ikke noe som bør finansieres av skattebetalerne. Hvis man insisterer på å lage ideologiske produkter som ikke er økonomiske gangbare, hvorfor skal det da støttes av staten? Absurd.

Hvorfor mener du det er et problem? Det ville knapt blitt produsert hverken film, serier eller spill i Norden, eller forsåvidt i Europa dersom det ikke fantes støtteordninger. At du ikke er enig i det du kaller "ideologien" til noen av produksjonene er ikke et problem for andre enn deg selv.

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Snikpellik said:

Hvorfor mener du det er et problem? Det ville knapt blitt produsert hverken film, serier eller spill i Norden, eller forsåvidt i Europa dersom det ikke fantes støtteordninger. At du ikke er enig i det du kaller "ideologien" til noen av produksjonene er ikke et problem for andre enn deg selv.


Norske og europeiske myndigheter bør ikke gi økonomisk støtte til radikal, splittende, rasistisk, misogynistisk marxisme som er midt i en kulturkrig i USA og i tillegg straks skal ha valg. I verste fall er dette europeiske myndigheter som blander seg inn i det amerikanske valget og undergraver det amerikanske demokratiet.

Utenlandsk valgpåvirkning er og blir en uting, og ikke noe siviliserte nasjoner bør befinne seg med. Ei heller bør siviliserte land befatte seg med ting som tilhører historiens ideologiske skraphaug og har drept potensielt langt over hundre millioner mennesker.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (8 minutter siden):


Norske og europeiske myndigheter bør ikke gi økonomisk støtte til radikal, splittende, rasistisk, misogynistisk marxisme som er midt i en kulturkrig i USA og i tillegg straks skal ha valg. I verste fall er dette europeiske myndigheter som blander seg inn i det amerikanske valget og undergraver det amerikanske demokratiet.

Utenlandsk valgpåvirkning er og blir en uting, og ikke noe siviliserte nasjoner bør befinne seg med. Ei heller bør siviliserte land befatte seg med ting som tilhører historiens ideologiske skraphaug og har drept potensielt langt over hundre millioner mennesker.

Så dette spillet er verre enn Stalin og Hitler tilsammen?

Finnes det en eneste liten ting du irriterer deg over som ikke resulterer i en voldsom ordbruk?

  • Liker 7
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (1 minutt siden):

Norske og europeiske myndigheter bør ikke gi økonomisk støtte til radikal, splittende, rasistisk, misogynistisk marxisme som er midt i en kulturkrig i USA og i tillegg straks skal ha valg. I verste fall er dette europeiske myndigheter som blander seg inn i det amerikanske valget og undergraver det amerikanske demokratiet.

Utenlandsk valgpåvirkning er og blir en uting, og ikke noe siviliserte nasjoner bør befinne seg med. Ei heller bør siviliserte land befatte seg med ting som tilhører historiens ideologiske skraphaug og har drept potensielt langt over hundre millioner mennesker.

Det var da veldig så voldsomt. Du liker ikke karakterne i spillet, og det er jo greit. Ikke jeg heller.

Men dette er bare et spill fra en liten norsk utvikler som har fått middelmådige anmeldelser. 

Det er ikke en operasjon fra europeiske myndigheter for å påvirke det amerikanske valget, ei er det heller "radikal, splittende, rasistisk, misogynistisk marxisme". (!?)

Det er bare et spill du misliker, slapp av.

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Det som irriterer meg er dobbeltmoralen og gaslightingen. Når noen de er uenige med gjør samme greia er det verdens ende. Men når de gjør det, så er det bare helt uskyldig, "just a game", og alle som reagerer, overreagerer. Dette samtidig med at de pusher et narrativ som helt klart er alle de tingene jeg beskrev over.

 

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (8 minutter siden):

Er det ikke bare å ignorere allt som har med dette spillet å gjøre, når det uansett ikke har deg som målgruppe? 🤔

Stå gjerne på barrikaden når de endrer IP'er, ikke når det er en helt ny greie liksom...

Vi snakker om en fyr som mener DnB er venstreradikale ekstremister fordi de er ESG. Man er langt over i "hvit frakk" territorium her.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (15 minutter siden):

Det som irriterer meg er dobbeltmoralen og gaslightingen. Når noen de er uenige med gjør samme greia er det verdens ende. Men når de gjør det, så er det bare helt uskyldig, "just a game", og alle som reagerer, overreagerer. Dette samtidig med at de pusher et narrativ som helt klart er alle de tingene jeg beskrev over.

Ingen skal stoppe deg i å tro at det lille spillet Dustborn er et rasistisk, misogynistisk forsøk på å påvirke det amerikanske valget fra en sammensvergelse av europeiske myndigheter. Du var vel inne på noe greier om kinesisk og nordkoreansk propaganda også i en annen tråd om dette spillet.

Synes fort det høres ut som noe man normalt vil anse som litt koko konspirasjonsteorier. Jeg personlig tenker at det kanskje kan ha blitt litt vel mye internett når jeg leser sånt, og det sier jeg i beste mening.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Vil tru at statistikken lyg litt.
Dette er eit spel som eg trur mange vil vente med å kjøpe til det kjem på tilbod.
Det ser ut til å være omtrent 16 timars speletid, mykje av dette som cut scenes. Slike spel brukar ofte å ha avgrensa med gjenspelingsverdi, dette er nok eit typisk spel som folk kjøper på 50% rabatt og speler gjennom ein gong.

 

Det er nok uheldig at dette spelet kjem til å få mykje tyn på grunn av politiserte meiningar frå folk som i beste fall berre har sett traileren. Altså litt som at mesteparten av kritikken mot "The Last of Us 2" kom frå folk som antok handling basert på lekkasjer om handlinga.

Eg har full forståing for at politisert underhaldning ikkje er for alle, og her blir det nok vanskeleg å finne anmeldingar ein kan stole på. Likevel er eg spent på korleis dette spelet løyser representasjons-spørsmålet.
Basert på det som står i artikkelen om at handlinga omhandlar ei gruppe med utskot med overnatrulege krefter så er det godt mogleg at spelskaparane har klart å få til ein brei representasjon som også gir meining i speluniverset.

Det kritikarane vanlegvis reagerer på er når representasjonen går på bekostning av det som gir meining i historia.
Til dømes finnes det mange gode kvinnelege action heltar, men dei er typisk best når heile historia er tilpassa ei kvinne og ikkje at ein berre har re-casta ei rolle som var tiltenkt Dwayne "the rock" Johnson som skulle kaste rundt på 'bad guys' som om dei var filledukker, og så gir dei rollen til Bella Ramsey som ikkje på truverdig måte kan sloss på same måte utan å bli gitt overnaturlege evner.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (1 time siden):

Vil tru at statistikken lyg litt.
Dette er eit spel som eg trur mange vil vente med å kjøpe til det kjem på tilbod.
Det ser ut til å være omtrent 16 timars speletid, mykje av dette som cut scenes. Slike spel brukar ofte å ha avgrensa med gjenspelingsverdi, dette er nok eit typisk spel som folk kjøper på 50% rabatt og speler gjennom ein gong.

 

Det er nok uheldig at dette spelet kjem til å få mykje tyn på grunn av politiserte meiningar frå folk som i beste fall berre har sett traileren. Altså litt som at mesteparten av kritikken mot "The Last of Us 2" kom frå folk som antok handling basert på lekkasjer om handlinga.

Eg har full forståing for at politisert underhaldning ikkje er for alle, og her blir det nok vanskeleg å finne anmeldingar ein kan stole på. Likevel er eg spent på korleis dette spelet løyser representasjons-spørsmålet.
Basert på det som står i artikkelen om at handlinga omhandlar ei gruppe med utskot med overnatrulege krefter så er det godt mogleg at spelskaparane har klart å få til ein brei representasjon som også gir meining i speluniverset.

Det kritikarane vanlegvis reagerer på er når representasjonen går på bekostning av det som gir meining i historia.
Til dømes finnes det mange gode kvinnelege action heltar, men dei er typisk best når heile historia er tilpassa ei kvinne og ikkje at ein berre har re-casta ei rolle som var tiltenkt Dwayne "the rock" Johnson som skulle kaste rundt på 'bad guys' som om dei var filledukker, og så gir dei rollen til Bella Ramsey som ikkje på truverdig måte kan sloss på same måte utan å bli gitt overnaturlege evner.

 

Altså... "Statistikken lyver litt"... Dustborn har akkurat nå 28 aktive spillere, Black Myth har 1,5 millioner.

Jeg vil vel si at spillere stemmer med lommeboka, og her ser vi hvor populært noen spill er foran andre. Jeg har selv prøvd Dustborn nå, og skal gi det en sjanse, men å tro at dette spillet noen gang kommer til å bli en suksess... Da har man nisselua godt trekt ned over hodet. Rytmeseansen i prologen, hvor du hører en sang og skal trykke på "D" knappen hele 3-4 ganger, og hvor trykkinga faktisk ikke matcher rytmen i sangen, det gir meg ikke mye håp for fortsettelsen.

All pr er god pr, vel dette spillet har fått MASSE pr fra både woke og anti-woke siden. Hvorfor er det da "ingen" som spiller det?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
RookieNO skrev (2 timer siden):

Altså... "Statistikken lyver litt"... Dustborn har akkurat nå 28 aktive spillere, Black Myth har 1,5 millioner.

All pr er god pr, vel dette spillet har fått MASSE pr fra både woke og anti-woke siden. Hvorfor er det da "ingen" som spiller det?

Forklaringen til Black Myths enorme popularitet er nok i hovedsak at spillet er kinesisk og tar for seg kinesisk mytologi, og derfor blitt kjempestort i Kina. Nesten 90% av spillerne er fra Kina.

Forklaringen til Dustborns svake popularitet er nok først og fremst at det er et ganske så dårlig spill. Det appellerer nok også mer til konsollspillere enn PC-spillere.

Som Skurupu skrev i en annen tråd, dette kulturkriger-maset om "woke" betyr nok forsvinnende lite, noe jeg er 100% enig i.

Skurupu skrev (22 timer siden):

Det blir for lettvindt å si at noe feiler pga woke. 90% av publikum driter langt faen i om den er "woke" eller ikke. Nesten ingen legger merke til om noe er woke eller anti-woke. Nesten ingen bryr seg om sånt.

Når filmer og serier flopper er det først og fremst fordi kvaliteten er lav, ikke på grunn av noen boikott.

 

Endret av Snikpellik
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 4
Lenke til kommentar
Snikpellik skrev:
Peter Johansen skrev (På 18.8.2024 den 9:26 PM):

Det blir allikevel et problem, når et selskap får millioner i statsstøtte for å lage et politisert dataspill. Dette er ikke noe som bør finansieres av skattebetalerne. Hvis man insisterer på å lage ideologiske produkter som ikke er økonomiske gangbare, hvorfor skal det da støttes av staten? Absurd.

Hvorfor mener du det er et problem? Det ville knapt blitt produsert hverken film, serier eller spill i Norden, eller forsåvidt i Europa dersom det ikke fantes støtteordninger. At du ikke er enig i det du kaller "ideologien" til noen av produksjonene er ikke et problem for andre enn deg selv.

Vel å gi støtte til et spill som har under 100 spille det er å brenne penger. Ja det ville ha noe mening om spille var om Norge eller Norsk mytologi selv om det ikke handlet om vikinger og du mister 90% av spillere. Men et spill fordi Trump vant valget siden er ikke noe noe Norge skulle støttet. Har dette et publikum utenom studio og venner er mer viktig.
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (9 timer siden):


Norske og europeiske myndigheter bør ikke gi økonomisk støtte til radikal, splittende, rasistisk, misogynistisk marxisme som er midt i en kulturkrig i USA og i tillegg straks skal ha valg. I verste fall er dette europeiske myndigheter som blander seg inn i det amerikanske valget og undergraver det amerikanske demokratiet.

Utenlandsk valgpåvirkning er og blir en uting, og ikke noe siviliserte nasjoner bør befinne seg med. Ei heller bør siviliserte land befatte seg med ting som tilhører historiens ideologiske skraphaug og har drept potensielt langt over hundre millioner mennesker.

Jeg er på en side enig i at overdreven ensidig "forkynning" i et spill er en uting, og at slike forsøk ofte snubler.

Samtidig tror jeg det finnes "gode" måter å gjøre dette på. Eksempelvis er jeg helt sikker på at et spill med fortelling satt til et kvinneundertrykkende samfunn, slaveri osv. der en la vekt på den undertrykkedes perspektiv kunne vært kjempeinteressant og bra om det var godt gjennomført. Her virker det kanskje som problemet er mer at gjennomføringen er litt mangelfull, og "vinklingen" litt for "in your face". 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 21.8.2024 at 10:49 AM, Duriello said:

Er det ikke bare å ignorere allt som har med dette spillet å gjøre, når det uansett ikke har deg som målgruppe? 🤔

Stå gjerne på barrikaden når de endrer IP'er, ikke når det er en helt ny greie liksom...


Vi ønsker ofte at muslimer skal fordømme islamister, og russere fordømme Putin.

Som norsk skattebetaler som ufrivillig har vært med på å finansiere denne hatefulle ytringen av et spill, atpåtil fra en norsk utvikler, så føler jeg også et visst ansvar for å fordømme det.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...