Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg tror det er mange, da spesielt Vestlige utviklere,
som ikke vet forskjellen på å formidle budskap og det som kalles for "shoehorning".
Om du selv er kreativ og har erfaring med å skrive fiksjon, så er det utrolig lett å sanse 
når noe virker genuint vs påtvunget. God skriving inneholder aldri shoehorning.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg får litt følelsen av at dette er en type diskusjon der en er fullstendig uinteressert i å faktisk forstå hverandres synspunkter men sitter og tolker hverandre i verste mening. Det er for så vidt beskrivende for hvordan mye av internettdiskusjonen har utviklet seg, men det er likevel synd. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
2 hours ago, herzeleid said:

Jeg får litt følelsen av at dette er en type diskusjon der en er fullstendig uinteressert i å faktisk forstå hverandres synspunkter men sitter og tolker hverandre i verste mening. Det er for så vidt beskrivende for hvordan mye av internettdiskusjonen har utviklet seg, men det er likevel synd. 

Er nok veldig få folk her i kommentarfeltet som bryr seg om selve spillet. Er nok mer "kult" å vise hvilken politisk side de er på.

Lurer egentlig på hvor mange her som faktisk kommer til å kjøpe og spillet dette til slutt (skal være en demo på Steam, men er visst ingen som rører det...PC'en min er faktisk for svak for den uansett).

Spillmessig virker Dustborn (slang de i "dust" bare for å være morsomme? Håper egentlig det xD) som bare rot. De prøvde med flere forskellige ting, men virker som ingen av de er noe engasjerende eller ferdige i det hele tatt. Viker som det meste er halvbakt der.

Så da gjenstår det imaget, og det i form av det visuelle og, "seff" den politiske beskjeden, som er smak og behag.

Selv synes jeg den grafiske stilen er OK på sitt beste. Har sett flere spill de siste 20+ årene som bruker tegneserie og/eller celshade stilen, og det mye bedre.  Bakgrunnene virker og passe tamme.

Det "politiske"? Virker som utviklerene er veldig på "woke" siden så kan hende dette er på noen måte et "passion project" for dem, men da burde de ha jobbet mer med resten.

 

Artig å se en utvikler som har sterke røtter i en av mine favorittspill, Den Lengste Reisen, ende opp her, men tidene forandrer seg og alt det der 😃

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Eplebit skrev (12 timer siden):

Siden folk plukker ting her og der i anmeldelsen til gamespot så ser jeg de utelot en fin kommentar.

"It is a game that knows when angry young men tweet about wanting no politics in their games, they usually only mean politics with which they don't agree"

*Ser over kommentarfeltet*

Traff spikern der.

Som om den skribenten hadde kastet seg over et MAGA\kristenkonservativt\høyreorientert spill med glede og iver. 

Smak og behag, som noen skrev over her.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Helt sykt at kulturdepartementet og EUs kulturinstutisjon har bladd opp flere titalls millioner kroner for å støtte dette anti-amerikanske propagandaprosjektet fra Norge og som nærmest blander seg inn i den amerikanske valgkampen og demokratiet.

Men jeg er helt enig i det som skrives over, om at dette er et spill laget for folk av en viss politisk overbevisning. Problemet er at sånne folk sjelden er gamere. Slik at jeg tipper dette spillet flopper fort og hardt og at noen dager eller uker etter release vil det knapt ha spillere. Akkurat som alle de andre superpolitiske spillene. Folk spiller og ser på film og TV først og fremst for å slippe unna virkeligheten. Ikke for å bli radikaliserte.

  • Liker 6
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Arodem skrev (19 timer siden):

Hva er en "gamer"? 

En som spiller for underholdning, ikke godhetsposering. 

 

Flere burde lære av Andor. Det er egentlig en ganske woke serie, om du vil. Samtidig får den tilnærmet universelt skryt fra alle hold. Og det at skaperen får deg så engasjert og virkelig føler med karakterene, gjør jo at du faktisk kan gidde å endre mening om ting. Også har denne onde kvinnen da, som i starten kan virke ut som hun er kvotert inn av skaperene av serien, ender opp med å være en av de desidert beste karakterene. Det er helt nydelig. Forstår ikke helt hvorfor Andor fungerer så bra som det gjør, men er glad for at det gjør det. 

Edit: tror gjerne det fungerer så bra fordi det tar opp faktiske problemer, ikke tulle problemer som vi typisk ser i vår verden. Alle hadde vært harde anti fascister om de levde i Andor. 

Endret av Sjørøver
  • Liker 4
Lenke til kommentar
44 minutes ago, Snikpellik said:

Tror ærlig talt ikke det finnes noen som spiller spill for "godhetsposering".

Jeg passer på å spille ekstra mye path of exile og factorio, for de stakkars barna i afrika som ikke får grindet digitalt. Jeg gjør det for dem

Endret av shockorshot
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ser det er blitt mye fin diskusjon her :D

Tror nøkkelen her er som noen har nevnt "shoehorning" og ikke minst en riktig dose av politikk i spill, hvor spilling definitivt må inneha førersete. Politikk er en uadskillelig del av enhver fortelling som spill altså også er (kan sikkert finne litt politikk tom. i Doom). Men spillmakere må kanskje unngå spill som vil kunne defineres som Politisk spill.

Er politiske budskap sydd inn i spillet på en god måte, vil man knapt respondere allergisk på de (bare tenk på GTA og deres personligheter med helt ulike verdenssyn og ideologier - blir bare moro). Det er altså både manus, men også verdensbygging det handler om.

Men hvis man overdriver med saltingen og gjør spillet til en eneste bauta av en ideologi, kan man vel ikke forvente noe annet enn at målpublikumet med samme ideologi vil juble her, mens resten av publikumet kommer til å oppfatte dette som dårlig spilldesign eller smak, om ikke som ren propaganda. (Og tenk, det er helt greit med et mangfold av meninger i et demokratisk samfunn!)

Tenk bare på tidlige sovjetiske plakater fra 1920-30 tallet. I dag anses de vel å være kunstneriske gjenstander innenfor rubrikken Politisk kunst.

Er det mange av oss gamere som er inderlig opptatt av å bli politisk oppdatert samtidig som vi typisk håper mest på å klare å koble seg av. Er ikke det derfor at vi velger spill der vi i mange tilfeller spiller det stikk motsatte av det vi ville gjort i det faktiske liv?

PS Mens sovjetiske plakatmalere ble subsidiert av statskassa, sliter jeg litt med å forstå hvem skapere av spill med tydelige ideologiske stikk har tenkt å profittere på? (En annen statskasse som kilde eh?) Bortsett fra målgruppa sitter man vel igjen med ikke så mange... Men har de håpet på å konvertere de fleste fra ikke-målgruppen, sitter vi igjen med nettopp politisk påvirkning / propaganda.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
23 hours ago, Chaos_Niddhogg said:

Lurer egentlig på hvor mange her som faktisk kommer til å kjøpe og spillet dette til slutt (skal være en demo på Steam, men er visst ingen som rører det...PC'en min er faktisk for svak for den uansett).

Etter å ha lest og hørt noen anmeldelser av Dustborn er det helt klart på min liste over spill jeg skal spille, men det tar nok et år eller to før jeg kommer meg dit. Nå for tiden er jeg opptatt med BG3 og har et par andre store spill i køen., men jeg forsøker å snilke inn noen mindre opplevelser innimellom.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
rabler skrev:
23 hours ago, Chaos_Niddhogg said:

Lurer egentlig på hvor mange her som faktisk kommer til å kjøpe og spillet dette til slutt (skal være en demo på Steam, men er visst ingen som rører det...PC'en min er faktisk for svak for den uansett).

Etter å ha lest og hørt noen anmeldelser av Dustborn er det helt klart på min liste over spill jeg skal spille, men det tar nok et år eller to før jeg kommer meg dit. Nå for tiden er jeg opptatt med BG3 og har et par andre store spill i køen., men jeg forsøker å snilke inn noen mindre opplevelser innimellom.

Du er den eneste som sier du kunne tenke deg spillet men virker ikke akkurat superentusiastisk selv. Etter noen år får du nok dette for en veldig lav pris om det flopper, som det ser ut det kan. Hva var det som interesserte deg i spillet i det hele tatt egentlig?
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
17 minutes ago, Chaos_Niddhogg said:

Du er den eneste som sier du kunne tenke deg spillet men virker ikke akkurat superentusiastisk selv. Etter noen år får du nok dette for en veldig lav pris om det flopper, som det ser ut det kan. Hva var det som interesserte deg i spillet i det hele tatt egentlig?

Det er et spill som ser ut til å ha en veldig god historie og interessante spillelementer. Det får kritikk for å være litt dårlig teknisk og det regner jeg med blir fikset (Jeg spiller nesten aldri spill når de blir sluppet av akkurat denne grunnen) og for å ha litt unødvendig gameplay som slåssing.

Alt i alt virker dette som et veldig godt spill laget av en av verdens beste spillverdensbyggere, Tørnquist.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Chaos_Niddhogg skrev (48 minutter siden):

Du er den eneste som sier du kunne tenke deg spillet men virker ikke akkurat superentusiastisk selv. Etter noen år får du nok dette for en veldig lav pris om det flopper, som det ser ut det kan. Hva var det som interesserte deg i spillet i det hele tatt egentlig?

Han bare later som for å sende et stikk til antiwoke-folka. Han er også den eneste her som sier The Acolyte er en bra serie. Bare vent, neste gang det kommer noe "woke" som får middels eller dårlig tilbakemelding kan du vedde på at han vil være på plass med entusiasme og hyllest. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Poppmunn said:

Han bare later som for å sende et stikk til antiwoke-folka. Han er også den eneste her som sier The Acolyte er en bra serie. Bare vent, neste gang det kommer noe "woke" som får middels eller dårlig tilbakemelding kan du vedde på at han vil være på plass med entusiasme og hyllest. 

Om det er løgnen du må fortelle deg selv for å sove om natten så værsågod. :rofl:

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
On 14.8.2024 at 10:26 PM, Coffey said:

Her oppsummerer du, om ikke ufrivillig, mye av det som er problemet med folk og meninger i 2024. Ideen om at det ikke er noe grunn for at noen som står på høyresiden skal konsumere innhold laget av folk som står på venstresiden, og vice versa, er så utrolig bakvendt.

Dine holdninger og meninger burde ikke ta skade av å konsumere innhold som har holdninger og meninger som går utenfor dine egne, og hvis du faktisk blir påvirket av det, så er du kanskje ikke så rendyrket høyre- eller venstrevridd som du kanskje trodde.

Og hvorfor ikke støtte det? Ønsker vi ikke å oppfordre til et samfunn med et mangfold av meninger, godt spredd utover hele det politiske spekteret?

Må også si at jeg elsker at det er behov for en egen nettside som advarer deg mot DEI-innhold. Snakk om å tydeliggjøre hvor sårbare og usikre holdningene dine er, når du må beskytte deg selv mot innhold som muligens utfordrer de.

Og her snakker du så herlig ut av ræva. Hvem er du til å bestemme hvilke spill som er for gamere flest?

Dette er ikke bare innhold laget av folk som står på venstresiden. (Det var sånn media var i gamledager.) Dette er mer propaganda. Det har negativ verdi for de som ikke har disse verdiene. Du ville aldri støttet et spill som var propaganda mot abort heller.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Behram said:

Dette er ikke bare innhold laget av folk som står på venstresiden. (Det var sånn media var i gamledager.) Dette er mer propaganda. Det har negativ verdi for de som ikke har disse verdiene. Du ville aldri støttet et spill som var propaganda mot abort heller.

Du har spilt spillet da siden du mener å vite hva det er? 🤡

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke noe problem med at Dustborn eksisterer i utgangspunktet. Det er mange ulike spillere der ute, som verdsetter ulike ting. Det er plass for et "woke" dataspill her og der. Tror jeg dette blir noen salgssuksess? Nei.

Det blir allikevel et problem, når et selskap får millioner i statsstøtte for å lage et politisert dataspill. Dette er ikke noe som bør finansieres av skattebetalerne. Hvis man insisterer på å lage ideologiske produkter som ikke er økonomiske gangbare, hvorfor skal det da støttes av staten? Absurd.

Jeg er ikke prinsipielt imot noen få "woke" dataspill, filmer og TV-serier her og der, så lenge det er originale IPs og franchises. Det vi allikevel ser, er at disse produktene ikke selger særlig godt. Dermed tar aktivistene heller høyt likte og populære franchise som Ringenes Herre, Star Trek, Star Wars, The Witcher, Halo osv., og besudler dem med ytre venstre-propaganda (identitetspolitikk, påtvungen LGBTQ hvor det ikke passer, radikal feminisme, anti-heltens reise og anti-maskulinitet - dvs. menn fremstår patetiske og udugelige, imens kvinnene er ufeilbarlige og OP (over-powered).

Alt dette blir møkka kjedelig, og fungerer ikke godt som historiefortelling. Bare se hvordan man gikk fra Witcher 3 til Witcher: Blood Origin - eller den originale Star Wars trilogien til The Acolyte - eller Peter Jacksons Ringenes Herre-trilogi til Rings of Power. 

 

Endret av Peter Johansen
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...