Gå til innhold

Tips til verktøy/utstyr for å legge kablet nettverk ("godt nok" for en entusiast/konsument)?

Anbefalte innlegg

Jeg skal legge opp til kablet nettverk på hytta og delvis hjemme. Skal trekke Cat5e/Cat6 i ulike trekkerør som er der allerede, med RJ45 plugger og noen utenpåliggende ethernetbokser (Elko RS). Da trenger jeg litt utstyr, men er usikker på hva som er godt nok.

Trenger noe som funger, men som ikke er "proff" segmentet. Gjerne feks Aliexpress vs Kjell.com. Har lite erfaring med dette fra før, og antar det er små produkt/kvalitetsforskjeller å være bevisst på..

Har noen tips til (evt lenker) noe som dette:

• Kronetang? For å dytte ledere på plass i Elko nettverksboks på vegg?
  • RJ45 Tang? Variant som både klemmer til riktig moment og som klipper ledere (passer til såkalt RJ45 pass-through som jeg har lest er et smart valg)?
  • Muligens kabel tester? Usikker på om jeg trenger det. 
  • Er det kvalitetsforskjeller på RJ45 koblinger? Hva burde jeg se etter?

Endret av Skikongen
Lenke til kommentar
  • Skikongen endret tittelen til Tips til verktøy/utstyr for å legge kablet nettverk ("godt nok" for en entusiast/konsument)?
Videoannonse
Annonse
Woff skrev (17 minutter siden):

Jeg sjekket priser på Kjell.... Kjøp fra Kina! Kjell som kanskje er av de rimeligste har jo ganget opp salgsprisen med 5 (minst!).

Takk for tips. Har du linker til utstyr som ser ut til å være funksonelt gode?

Lenke til kommentar

Hvor skal du handle da?  (Linker til Kjell, men der er det DYRT)
Du nevner jo det vesentligste selv:
En kabeltester BØR du skaffe deg, får en bra en til en 100 lapp.
https://www.kjell.com/no/produkter/nettverk/installasjonsmateriell/verktoy/kabeltester-for-datamaskinkabler-p38325
En god kympetang er absolutt must, koster deg 150 eller rundt der..
https://www.kjell.com/no/produkter/nettverk/installasjonsmateriell/verktoy/luxorparts-krympetang-med-klippe-og-dekselfunksjon-for-rj45-kontakter-p41137
Ett kroneverktøy er å være råflott, du klarer deg godt uten, men ville hatt det selv..
https://www.kjell.com/no/produkter/nettverk/installasjonsmateriell/verktoy/luxorparts-kroneverktoy-p40272
Eller denne som IKKE bør koste mer enn maks 10,- 
https://www.kjell.com/no/produkter/nettverk/installasjonsmateriell/verktoy/dibotech-kroneverktoy-p40818

En god elektro avbiter bør du ha og en bladbrekkekniv (bruker stort sett bare den)! 
Og i dag er det vel omtrent ingen som IKKE velger 'pass-trough' tror jeg, MYE enklere enn det vi sleit med før dette kom.. 🙂
Jeg har jobbet med denne pluggtypen siden rundt 1990 i regi av Televerket, jeg hadde et eget prosjekt som gikk på databruk.. 🙂

Jeg har handlet litt fra Temu i det siste, de leverer RASKT og har et greit oppsett på sidene sine..
Kjøpte faktisk 300 RJ45 plugger derfra for en tid siden..

Endret av Woff
Lenke til kommentar

En liten "advarsel" ang AliExpress. De krever inn mva via VOEC ordningen. Men, rapportering feiler noen ganger, dermed blir mottakeren belastet med mva en gang til. 

Posten og andre transportører sier at AliExpress må rette det. AliExpress sier ikke nok bevis er levert og avslutter saken. Se egen tråd på forumet om temaet.

Nå blir det uansett rimeligere enn mange norske butikker å kjøpe en del materiell fra AliExpress eller tilsvarende selv med dobbel mva. Kvalitet kan trolig variere, men nettverksutstyr bruker stort sett å fungere.

Endret av toralfb
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, toralfb said:

En liten "advarsel" ang AliExpress. De krever inn mva via VOEC ordningen. Men, rapportering feiler noen ganger, dermed blir mottakeren belastet med mva en gang til. 

Posten og andre transportører sier at AliExpress må rette det. AliExpress sier ikke nok bevis er levert og avslutter saken. Se egen tråd på forumet om temaet.

Nå blir det uansett rimeligere enn mange norske butikker å kjøpe en del materiell fra AliExpress eller tilsvarende selv med dobbel mva. Kvalitet kan trolig variere, men nettverksutstyr bruker stort sett å fungere.

Hatt noen bestillinger derfra i det siste. Brukt Choice-forhandlere, slik at ting har kommet samlet. Ikke hatt problemer knyttet til VOEC. Så vidt jeg forstår dette med Choice, samler AliExpress ordrene og står for forsendelsen. Mistenker her at det er når man ikke bruker Choice og det sendes direkte fra "diverse aktører" at det er større risiko for å måtte betale dobbel moms...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Har selv et rimelig kit for terminering av kabler, testenheter etc. som jeg kjøpte på eBay for en god del år tilbake. Har fungert helt greit. 

Når det gjelder "kvalitetsforskjeller" på RJ45, vil jeg også si at det handler litt om konstruksjonen og hvor enkelt det er å montere. F.eks. har man de som har en liten "plastmodul" som lederne settes inn i før de føres inn i pluggen, og videre at lederne stikker ut i forkant av plugg og kuttes etterpå. Enklere å få ting riktig da.

Et spørsmål her er jo også om du skal benytte patch-panel. I så tilfelle, er det jo ingen RJ45-plugger å terminere, med mindre du ikke skal lage patch-kabler selv. Personlig har jeg ikke satt opp patchpanel. Siden jeg har lagt kabler litt etter litt og hadde en del Elko-bokser liggende, står det vel 5-6 Elko-bokser på veggen (enkelte av dem doble, da jeg har lagt dobbelt med kabel til enkelte rom) inne i boden. 

Hadde eksisterende rør noen plasser å legge i. Siden jeg her ønsket to kabler, valgte jeg en ekstra tynn kabel pga. 16mm rør. På en måte ikke helt optimale CAT6-kabler med tanke på måten de er konstruert for å få lavere diameter på dem, men veldig mye enklere å legge dobbelt med kabler i ett enkelt rør. 

Husk at du fort kan trenge glidemiddel også for legging i eksisterende rør. Og... uhm ja, kan vel godt være at eksistrende silikon- eller vannbaert glidemiddel man allerede har gjør nytten. 😉

Endret av NULL
Lenke til kommentar
NULL skrev (1 time siden):

Hatt noen bestillinger derfra i det siste. Brukt Choice-forhandlere, slik at ting har kommet samlet. Ikke hatt problemer knyttet til VOEC. Så vidt jeg forstår dette med Choice, samler AliExpress ordrene og står for forsendelsen. Mistenker her at det er når man ikke bruker Choice og det sendes direkte fra "diverse aktører" at det er større risiko for å måtte betale dobbel moms...

Det er mulig en sammenheng her.
Mottok nylig pakke som var samlet av flere selgere fra AliExpress. Ble avkrevd moms av Posten på den.
Tror ikke det var Choice.

Lenke til kommentar
toralfb skrev (3 timer siden):

Takk, men har ikke erfart det samme. Jeg har uansett lagt Aliexpress sitt VOEC nummer i mitt adressefelt, så da skal det ikke våre noen unnskyldning for Posten eller andre fortollere til å unngå å forstå at MVA er betalt.

Kjøpte dette settet (som har Pass Through) til 26 euro inkl norsk mva .

Skjermbilde2024-08-14kl_23_36_08.thumb.png.665f3298d199d97803e521a4bd759147.png

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Skikongen skrev (1 time siden):

Takk, men har ikke erfart det samme. Jeg har uansett lagt Aliexpress sitt VOEC nummer i mitt adressefelt, så da skal det ikke våre noen unnskyldning for Posten eller andre fortollere til å unngå å forstå at MVA er betalt.

Kjøpte dette settet (som har Pass Through) til 26 euro inkl norsk mva .

Skjermbilde2024-08-14kl_23_36_08.thumb.png.665f3298d199d97803e521a4bd759147.png

VOEC i adressefelt gir ingen garanti for dobbel moms

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
13 hours ago, Skikongen said:

Jeg har uansett lagt Aliexpress sitt VOEC nummer i mitt adressefelt, så da skal det ikke våre noen unnskyldning for Posten eller andre fortollere til å unngå å forstå at MVA er betalt.

Posten får ikke betalt for å bedrive manuell sjekking av VOEC-nummer i adressefelt opp mot lister over VOEC-registrerte selgere. Hvis det ikke er innrapportert elektronisk fra selgerens side og koblet til sendingsnummer, slik at en enkel scanning kan bekrefte at mva er innbetalt, så vil du få et mva-krav fra Posten.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skikongen skrev (13 timer siden):

Jeg har uansett lagt Aliexpress sitt VOEC nummer i mitt adressefelt

VOEC nr skal faktisk stå sammen med avsenders adresse ikke mottaker.
Og VOEC skal sendes inn elektronisk mot et sporingsnr
Så VOEC i mottakers adressefelt er like effektivt som og tatovere det på armen din.

Lenke til kommentar

Jeg har ganske nylig oppgradert hjemmenettverk og laget noen titalls nettverkskabler på nytt for å få til riktig lengde etc. Mine tanker er:

1. Kronetang er viktig hvis du skal lage veggkontakter. Trenger ikke være dyr i det hele tatt.
  2. Kjøp RJ45-kontakter med 2-delt utførelse hvis du skal lage kabler, altså med disse greiene du ser nede til høyre i første bilde hos Clas Ohlson sine.
  3. Kjøp en ordentlig kabeltester (Noyafa NF-8209S). Det er ikke nødvendig, og du kan helt fint klare deg uten, men den vil spare deg for MYE arbeid. Disse helt enkle som på bildet i posten til @Skikongen fungerer, men spesielt den ene funksjonen i Noyafa med å kunne sjekke pluggen uten å ha gjort ferdig kabelen er helt fantastisk.
  4. Trekk CAT6 når du først er i gang. Prisforskjellen mot CAT5E er ikke verdt det, selv om det i praksis ikke er mye forskjell i dag til stort sett 1GbE så er det deilig å bare legge CAT6 med en gang.
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...