Salvesen. Skrevet 3. september Rapporter Del Skrevet 3. september Theo343 skrev (1 minutt siden): Jeg har jobbet en del steder oppgjennom og det er ikke uvanlig med ubalanse mellom avdelinger, seksjoner, team osv. Noen får plutselig bare X antall nye ansatte som bare går og soser halve dagen mens andre har små team som er helt kake etter jobb. Har sett det alle steder jeg har jobbet i løpet av 30 år. Igjen vill jeg påstå at dette er lederne sin feil, de kommuniserer ikke godt nok videre opp i selskapet hvor det trengs ressurser. Og samtidig lederne til de som soser. 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 3. september Rapporter Del Skrevet 3. september 2 minutes ago, Salvesen. said: Igjen vill jeg påstå at dette er lederne sin feil, de kommuniserer ikke godt nok videre opp i selskapet hvor det trengs ressurser. Og samtidig lederne til de som soser. Selvsagt. Ergo har vi mye dårlig ledelse i landet. Direktører som ikke aner eller gidder å bry seg om detaljene og tar beslutninger uten å forstå materien. 2 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. september Rapporter Del Skrevet 3. september Theo343 skrev (Akkurat nå): Selvsagt. Ergo har vi mye dårlig ledelse i landet. Direktører som ikke aner eller gidder å bry seg om detaljene og tar beslutninger uten å forstå materien. Ja det finnes dessverre mye dårlig ledelse. Dog vill jeg ikke gå rett på Direktører eller C suiten alltid. Det er mange dårlige mellomledere også, og om de ikke følger på oppover i selskapet kan det ende opp med mange blindspots. Om direktører hadde hatt tid til å gå å sjekke alle ansatte sin arbeidsmengde så hadde de også vært redundante, det er ikke derfor de er der. Selv om det såklart er mye ymse i toppen også rundt forbi. Men jeg tenker alle må ta ansvar og sørge for å kommunisere godt, da kommer en langt Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 3. september Rapporter Del Skrevet 3. september (endret) 7 minutes ago, Salvesen. said: Ja det finnes dessverre mye dårlig ledelse. Dog vill jeg ikke gå rett på Direktører eller C suiten alltid. Det er mange dårlige mellomledere også, og om de ikke følger på oppover i selskapet kan det ende opp med mange blindspots. Men jeg tenker alle må ta ansvar og sørge for å kommunisere godt, da kommer en langt Man finner de i alle sjikt. Som regel er problemet først og fremst i mellomledelsen, uten tvil. Men jeg har også sett mange tilfeller av at gode sjefer og ledere under direktører aldri når frem til direktørene som tar de faktiske beslutningene. Direktører finner man over alt i en litt større organisasjon. Jeg vil ikke bli overasket om jeg finner en "Brukerstøtte Direktør". Når meget dyktige seksjonsjefer, avdelingsledere, teamledere og andre ikke når frem til direktører hvor beslutninger tas og retning settes så hjelper det ikke om meningmann stikker frem hodet for å få de til å endre mening. Quote Om direktører hadde hatt tid til å gå å sjekke alle ansatte sin arbeidsmengde så hadde de også vært redundante, det er ikke derfor de er der. Selv om det såklart er mye ymse i toppen også rundt forbi. Direktører trenger selvsagt ikke gå rundt å detaljstyre hver ansatt. Det sier seg selv. Men de er altfor ofte døve på det ene øret. Endret 3. september av Theo343 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. september Rapporter Del Skrevet 3. september Theo343 skrev (2 minutter siden): Man finner de i alle sjikt. Som regel er problemet først og fremst i mellomledelsen, uten tvil. Men jeg har også sett mange tilfeller av at gode sjefer og ledere under direktører aldri når frem til direktørene som tar de faktiske beslutningene. Direktører finner man over alt i en litt større organisasjon. Jeg vil ikke bli overasket om jeg finner en "Brukerstøtte Direktør". Brukerstøtte direktør er jo en ganske normal stilling i større selskaper det. Vi har det selv, eller direktør for service og support. Den personen leder de regionale service lederne som igjen leder teknisk personell med team ledere og account managers etc. Når ting vokser må en dele opp ansvaret, rett og slett. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 3. september Rapporter Del Skrevet 3. september (endret) 1 hour ago, Salvesen. said: Brukerstøtte direktør er jo en ganske normal stilling i større selskaper det. Vi har det selv, eller direktør for service og support. Den personen leder de regionale service lederne som igjen leder teknisk personell med team ledere og account managers etc. Når ting vokser må en dele opp ansvaret, rett og slett. Det man ofte ser i Norske bedrifter (også små bedrifter) er en ubalanse ift. ledere og ansatte og avdelinger/seksjoner/team. Man kan fort finne bedrifter som har omtrent like mange sjefer/ledere som ansatte. Men problemet er hovedsaklig når man ikke tar de riktige beslutningene ift. bemanning. Det er en gjenganger jeg har sett i mange år. Endret 3. september av Theo343 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. september Rapporter Del Skrevet 3. september Theo343 skrev (2 minutter siden): Men problemet er hovedsaklig når man ikke tar de riktige beslutningene ift. bemanning. Absolutt, en viktig byggestein til gode selskaper. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 3. september Rapporter Del Skrevet 3. september (endret) *fjernet. lite konstruktiv materie å dra opp* Endret 3. september av Theo343 Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 3. september Rapporter Del Skrevet 3. september Så har vi jo noen typer selskaper vi alle elsker, det handler ofte om abonnemang for helsekost eller diverse former for skjønnhetsprodukter 💩 💩 Rekk opp hånda alle som har en bestemor/bestefar e.l. som har fått "forundringspakker", som regel bundlet sammen med en faktura for et produkt disse koselige gamle menneskene ikke huksker å ha bestilt ✋ Rekk opp hånda alle som har hjulpet til med disse og oppdaget underveis at selskapene som sender ut disse "forundringspakkene" i praksis har langt bedre rettigheter enn hva mottakeren har (mottakker er i praksis tvunget til å ta byrden ved å sende pakken tilbake, selv om firmaet ikke kan bevise til at mottakeren har tatt kontakt på noe vis). ✋ Rekk opp hånda alle som har prøvd skulle hjelpe sine slektninger med "forundringspakker" og oppdaget at selskapet kan kreve at mottaker skriver en fullmaktserklæring (dvs. gi fra seg de mest sensitive personopplysninger pluss signatur til et selskap du stoler helt og holdent på, jadda) før de "kan ta saken videre", hvilket er et genialt (dette må dere huske hvis svindel mot eldre skal fungere, det har jeg lært nå [ond latter] ) og faktisk vinne frem slik at det ikke er mulig å hjelpe med å avbestille abonemang, etc ? ✋ Ok, det siste burde jeg kanskje ikke gå ut med for det kan gi idéer, men det er kanskje på tide å stramme opp forbrukernes rettigheter overfor useriøse aktøer. 1 Lenke til kommentar
Gjest f679c...cba Skrevet 3. september Rapporter Del Skrevet 3. september kremt skrev (3 timer siden): Equinor er et statlig firma.... Equinor er så stor at det er vanskelig å fange opp unnasluntrere. I tillegg har de et enormt overskudd og stort rykte å ivareta så å unngå negative overskrifter knyttet til personalkonflikter er mer verdt enn å betale en unnasluntrer lønn. Men de som ikke leverer i forhold til forventninger vil henge etter lønnsmessig etter få år. Så hvis du er fornøyd med juniorlønn for å sitte å lese nettaviser store deler av dagen så finnes muligheten der i store org. Jeg tror personlig de aller aller fleste ikke hadde trives i unnasluntrer rollen hvis de fikk faglig interessnte oppgaver, men i store org er det utrolig mye dokumentasjonsjobber og lignende hvor det frister mer å lese VG enn å jobbe. Anonymous poster hash: f679c...cba Lenke til kommentar
agvg Skrevet 4. september Rapporter Del Skrevet 4. september The Avatar skrev (På 3.9.2024 den 11:13 AM): Skal ein innføre eit slikt system så trur eg at ein også må kutte store delar av velferdstilbodet, slik at dei som i dag er arbeidsledige/uføre blir tvungne til å ta småjobbar til dårleg betaling for å overleve, og eit slikt samfunn ønsker ikkje eg at vi skal ha. Men mener du seriøst at arbeidsledige ikke skulle ta kortvarige jobber? Jeg finner det merkelig at NAV i dag ikke formidler kortvarige oppdrag, de henviser til bemanningsbyrå, der var i hvertfall svaret jeg fikk for noen år siden. 1 Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 4. september Rapporter Del Skrevet 4. september agvg skrev (3 timer siden): Men mener du seriøst at arbeidsledige ikke skulle ta kortvarige jobber? Jeg finner det merkelig at NAV i dag ikke formidler kortvarige oppdrag, de henviser til bemanningsbyrå, der var i hvertfall svaret jeg fikk for noen år siden. Det som er med kortvarige arbeidsforhold er at det ofte kostar meir enn det er verdt, litt avhengig av kor kortvarig vi snakker om. Om du tek ein midlertidig jobb så må du melde inn at ein ikkje lenger er arbeidssøkande slik at NAV kan stoppe dagpengeutbetalinga. Når dudå tre dagar seinare er ferdig med jobben så må du på nytt melde seg som arbeidssøkande, då vil du få tre dagar med ventetid før du igjen kan motta dagpengar frå den fjerde dagen etter at du slutta å jobbe. Så både taper du tre dagar med dagpengar kvar gong du tek ein kortvarig jobb, i tillegg så må også NAV bruke tid på å saksbehandle endringa i status. Det er ikkje det at det ikkje skal være lov å ta kortvarige jobbar, men det er lite hensiktsmessig ikkje berre for arbeidstakaren sjølv, men også fordi det staten vil ha er gode skattebetalarar i trygg jobb som kan ha fast skattetrekk som ikkje krev så mykje administrativ oppfølging. Før var løysinga ofte bemanningsbyrå ettersom ein då kunne ha fast arbeidsforhold i bemanningsbyrået som berre utbetalte lønn om ein var i jobb. For nokre år sidan vart bemanningsbyråa også stramma inn, så no må også bemanningsbyråa tilby ein definert stillingsprosent og dermed forplikte seg til å tilby arbeid/lønn som tilsvarer den stillingsprosenten også om det manglar arbeidsoppdrag. Lenke til kommentar
Rawls Skrevet 4. september Rapporter Del Skrevet 4. september The Avatar skrev (1 time siden): Det som er med kortvarige arbeidsforhold er at det ofte kostar meir enn det er verdt, litt avhengig av kor kortvarig vi snakker om. Om du tek ein midlertidig jobb så må du melde inn at ein ikkje lenger er arbeidssøkande slik at NAV kan stoppe dagpengeutbetalinga. Når dudå tre dagar seinare er ferdig med jobben så må du på nytt melde seg som arbeidssøkande, då vil du få tre dagar med ventetid før du igjen kan motta dagpengar frå den fjerde dagen etter at du slutta å jobbe. Så både taper du tre dagar med dagpengar kvar gong du tek ein kortvarig jobb, i tillegg så må også NAV bruke tid på å saksbehandle endringa i status. Det er ikkje det at det ikkje skal være lov å ta kortvarige jobbar, men det er lite hensiktsmessig ikkje berre for arbeidstakaren sjølv, men også fordi det staten vil ha er gode skattebetalarar i trygg jobb som kan ha fast skattetrekk som ikkje krev så mykje administrativ oppfølging. Før var løysinga ofte bemanningsbyrå ettersom ein då kunne ha fast arbeidsforhold i bemanningsbyrået som berre utbetalte lønn om ein var i jobb. For nokre år sidan vart bemanningsbyråa også stramma inn, så no må også bemanningsbyråa tilby ein definert stillingsprosent og dermed forplikte seg til å tilby arbeid/lønn som tilsvarer den stillingsprosenten også om det manglar arbeidsoppdrag. Man trenger ikke å bekymre seg for ventedager (som nå heter egen andel), fordi man får ikke ny egen andel når man har mottatt dagpenger de siste 52 uker. Hvis man har et veldig kort oppdrag (f.eks et oppdrag på tre dager) så vil det som regel være enklere å bare føre dette på meldekortet. Det er likevel noen saker hvor man taper på dette. Som regel så kan man arbeide seks uker uten at dagpengene stanses (her er det likevel noen unntak!). Jeg er likevel enig med deg at det mange ganger blir litt mye styr å ta på seg relativt korte oppdrag. Hvis man tar på seg et to ukers oppdrag og sier ifra til NAV så er det kjedelig å måtte vente 6-7 uker etter dette oppdraget for å få gjenopptatt dagpengene. Hvis man ikke sier ifra, men bare fører på meldekortet så kan man risikere å tape penger. 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 4. september Rapporter Del Skrevet 4. september The Avatar skrev (2 timer siden): Det som er med kortvarige arbeidsforhold er at det ofte kostar meir enn det er verdt, litt avhengig av kor kortvarig vi snakker om. Om du tek ein midlertidig jobb så må du melde inn at ein ikkje lenger er arbeidssøkande slik at NAV kan stoppe dagpengeutbetalinga. Når dudå tre dagar seinare er ferdig med jobben så må du på nytt melde seg som arbeidssøkande At vi har ett elendig byråkratiet som lager uendelig med problemer for ett effektivt samfunn og næringsliv er ett stort problem for alle. At statens ønsker og behov trumfer de som faktisk produserer verdier er jo en grunn til at Norge aldri har fått noen skikkelig fart over næringslivet, AP har jo historisk hatt ett skeptiske syn på mindre næringsliv og grundervirksomhet. Slike byråkratiske hindre er jo ett av verktøyene de har brukt for sørge for at vi aldri f eks har greid og bli skikkelig næringsvennlige. Det eneste som til sist betyr noe er eksportinntekter, det er de som bærer staten på ryggen. Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 4. september Rapporter Del Skrevet 4. september Kred til trådstarter for å ta med eksempler fra privat næringsliv, for "problemet" er nok enda større i det offentlige. Er litt vanskelig å definere bullshit-jobbene. En definisjon på verdiskapning er å produsere noe som noen andre er villige til å betale for. Når et selskap leier inn en konsulent for å fortelle dem ting de egentlig vet, og som de i alle tilfeller burde ha kompetanse til å finne ut av selv, er det jo unødvendig, men for konsulentselskapet utgjør det like fullt verdiskapning og egnet til både å betale lønninger og gå med overskudd. Er jobber i kultur bullshit-jobber? Det er jo ingen som dør av å ikke se teater eller høre på ny musikk, og ofte greier ikke disse å gå med overskudd uten offentlig tilskudd. Hva med eiendomsmeglere? Telefonselger? Alle som jobber med markedsføring? Sikkerhetskontrollør på flyplassen? De som finner ut at vi trenger ny læreplan i skolene hvert niende år? Eller forvokste administrasjoner i ulike fakulteter på universitetene? Angående markedsførere, er det jo for samfunnets del det samme hvem som leverer et produkt, og det gir jo negativ avkastning i spillteori. Privatpersonen meg spiser av og til ute, selv om jeg fullt ut er i stand til å lage mat både til meg selv og andre, og jeg leier kanskje inn noen til snømåking, plenklipping eller renhold hvis jeg ønsker å bruke tiden på andre ting. Noen ganger kan det være økonomisk hensiktsmessig, hvis jeg eksempelvis kan utføre mer lønnsomme jobber den tiden det tar å produsere de innkjøpte tjenestene, men er jo få som vil karakterisere det som sløsing dersom jeg velger det av bekvemmelighetshensyn/ kjøpe meg fritid. Bullshit-jobber er jo også et tegn på velstand og gode tider, litt på linje med når jeg kjøper tjenester som privatperson, men gjenspeiler også et forbedringspotensial i det økonomiske maskineriet. 1 Lenke til kommentar
agvg Skrevet 4. september Rapporter Del Skrevet 4. september Bullshitjobber er jo ting som rett og slett ikke tilfører noe av verdi, jobber som gjør at vi ikke har nok folk eller ressurser til det som bærer samfunnet. 1 Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 4. september Rapporter Del Skrevet 4. september Snakk om unødvendige jobber https://www.nettavisen.no/okonomi/kulturminister-lubna-jaffery-bruker-400-000-kroner-pa-a-lyse-ut-en-oppgave-hoyre-mener-kan-loses-pa-en-dag-eller-to/s/5-95-1981005 gjør ferdig på en dag eller To og bruk resten av tiden til å slacke 🤣 1 Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 4. september Rapporter Del Skrevet 4. september 37 minutes ago, onkel_jon said: Snakk om unødvendige jobber https://www.nettavisen.no/okonomi/kulturminister-lubna-jaffery-bruker-400-000-kroner-pa-a-lyse-ut-en-oppgave-hoyre-mener-kan-loses-pa-en-dag-eller-to/s/5-95-1981005 gjør ferdig på en dag eller To og bruk resten av tiden til å slacke 🤣 Hvis man er så inkompetent på hovedverktøyet ditt i dagens kontorsituasjon så bør man ikke jobbe i politikken. Ærlig talt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå