Gå til innhold

Hvorfor spiser kristne svinekjøtt?


Anbefalte innlegg

51 minutes ago, Rune_says said:

M.a.o. ikke viktig nok til å inkludere som ett av de ti bud, slik jeg tolker det.   

Men ortodokse innenfor diverse variasjoner av kristendommen kan tolke tekstene på en mer bokstavelig måte.    Da har man også et forbud mot skalldyr og å blande kjøtt og melk og diverse annet.  Eller for å si det litt løsere "du skal ikke spise noe som er avskyelig"... og her kan vi vel trygt si at mange liberale/progressive/tolerante vil være uenige med mer ortodokse eller fanatiske.

I konklusjonen på "kirkemøtet" i Apostelens gjerninger kap 15 så ser vi at Kristne hedninger(andre nasjoner) ikke trenger å underlegge seg Moseloven, med noen unntak som ble nevnt, bla ikke spise blod. 
Mulig at det kan også tolkes som en måte å gå tilbake til hva Gud sa til Noa i 1 Mosebok
Gen 9:3  Alt det som rører seg og lever, skal dere ha til føde; likesom jeg gav dere de grønne urter, gir jeg dere alt dette. Men kjøtt med dets sjel i, det er dets blod, skal dere ikke ete.

Moseloven kom først og fremt til Israel og varte frem til døperen Johannes og Jesus ifølge Lukas evg bla. Derfra ser vi at Peter (Isralitt og Jøde) får synet om duken i Apostlenes Gjerninger kap 10 om å slakte å spise også urene dyr. Dette er billedlig for å vise at Gud godtar all folk/hedninger, men det betyr ikke at det ikke også har en dobbelmening i at det bokstavelig er nå greit å ete urene dyr. 

Sammen med det så tolker noen Paulus og 1 Tim 4 i samme stil:
Rom 14:14  Jeg vet og er viss på det i den Herre Jesus at ingen ting er uren i seg selv; men for den som holder noe for urent, for ham er det urent. For dersom det voldes din bror sorg ved din mat, da vandrer du ikke lenger i kjærlighet..

1Ti 4:3 (Falske lærere)  som forbyder å gifte seg og byder å avholde seg fra mat, den Gud har skapt til å nytes med takk av dem som tror og har lært sannheten å kjenne. For all Guds skapning er god, og intet er å forkaste når det mottas med takk; 
for det helliges ved Guds ord og bønn. 

Col 2:16  La derfor ingen dømme dere for mat eller drikke, eller i spørsmål om høitid eller nymåne eller sabbat; 
disse ting er en skygge av det som skulde komme, men legemet hører Kristus til.

Heb 13:9  La eder ikke føre på avveie ved mange forskjellige og fremmede lærdommer! for det er godt at hjertet blir styrket ved nåden, ikke ved mat, som ikke har gagnet dem som gav seg av dermed.

Slikt kan bla tyde på at matlovene i Moseloven var kun for en tid, men også som nevnt hadde noe visdom i seg ved at det kunne være skumlere å ete slik mat. Det er iallefall det noen tolker det som. Personlig spiser jeg litt gris, ikke mye. Storfe er bedre :)
Barnabas brev, et tidlig verk i kirkehistorien har en veldig allegorisk tolkning av matforbudene i GT. Tror bla det gjelder at man ikke skal spise feks gris, som et bilde på at man ikke skal oppføre seg/leve som en gris gjør. 

Det trengs altså ikke handle om konservativ vs liberal holdning per se, men hvordan man tolker. Man kan ha veldige konservative kristne på mange ting som hever innpå med gris og skallfisk osv. Kristne skal jo egentlig leve i den Nye Pakt og der kan regler være noe annerledes. På motsatt side er det strengere med gjengifte i den Nye Pakt, siden Moses gav mulighet pga deres harde hjerte i 5 Mosebok. 
 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Egypt må i sannhet ha mistet anseelse som den tids ledende militær makt. Farao hadde mange falske guder, burde de ha erkjent at Jehova den Gud eneste levende og sanne Gud og utfridde Jakobs etterkommere i denne seierens time fullt ut forstå det deres Gud hadde sagt til Moses med tanke på dem. Hans eget folk måtte lære ham å kjenne. I alle 40 år lange vandring i ørken. Stå i et nært fortrolig forhold til Gud. Ville de virkelig se med verdsettelse den kunnskap Gud ga dem. Forståelse på det Gud gjorde og ville de høre etter hva Gud sa og ha et ønske om å adlyde Ham.

Loven ble ikke gitt til hele menneskeheten. Jehova inngikk en pakt, en overenskomst med Jakobs etterkommere. Det er bare dette folket Jehova ga sine lover til. Første bud: Jeg er Jehova din Gud. du skal ikke ha andre guder enn meg. Moseloven består av over 600 enkelte lover eller bud. De tok landet kan annitt og jakob forandret til navnet Israel. Det ble bygget templet. Det ville derfor være en alvorlig overtredelse å besmitte hans tempel. 

Esekiel får altså klart og tydelig vite at han for framtiden skal tjene som profet. Han blir bemyndighet til å tale i Guds navn og si: Så sier Jehova. akkurat som Jehova hadde sendt Moses som sin profet 900 år tidligere sendte han nå Esekiel. Jeg sender deg til Israels barn, til hedninger, opprørerne ( opprørske nasjoner) som har gjort opprør mot meg og deres fedre har vært troløse mot meg helt til den idag idag. Og til barna med de frekke ansikter og harde hjerter. Religiøse vederstyggeligheter avgudsdyrkelse solguden, månen og stjerne. og mange andre falske guder. Jehovas utvalgte folk skulle derfor også falle for Jehovas sverd som nasjoner hadde syndet mot ham og hans folk. Også moralsk forfall i ifølge bibelen Es 1:10,13,14,17) Hør Jehovas ord i Sodoma fyrster. Lytt til vår Guds lov, du Gomorra folk. Kom ikke mer fram med tomt matoffer. Det er meg en vederstyggelig røkelse, Nymåne og sabbat, festlig forsamling, jeg tåler ikke høytid og urett... 

Jesaja bok handler om en tid da jødene hadde begått store synder men ikke angret oppriktig selv om de foregav at de tilbad Jehova, æret ham med leppene og utførte religiøse handlinger eller ritualer for å bli sett av andre. Det å faste var en slik handling. som de mente ville bli lagt merke til av Gud og som ville bidra til at de oppnådde hans gunst. Da det ikke skjedde spurte de tydeligvis forvirret. Hvorfor fastet vi. Jehova fortalte dem hva som var grunnen til til det. Var de opptatt med sine egne fornøyelser og gjøremål, undertrykte andre og var stridslystne og voldelige.

Jehova gjorde med Moseloven. Gjeldsbrevet som gikk imot oss, strøk han ut og tok det bort ved å nagle det til korset (Torturpælen). Loven opphørte derfor i og med at kristus frembar sitt fullkomme offer. Bibelen sier derfor: Kristus er lovens slutt. Jesus innførte en ny pakt. den evar basert på et bedre offer. de kristne er under denne nye pakt og må holde de kristne lover. Vi kan spise svinekjøtt.

 

 

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...