Gå til innhold

Hvorfor spiser kristne svinekjøtt?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
18 minutes ago, NorsknRev said:

En dag da jeg kom hjem, stinket huset av urin og pissoir. Kona kokte svinekjøtt...

Her får man bare lure på hvor de råvarene ble funnet. Anbefaler både en bedre slakter og en bedre kokebok.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (45 minutter siden):

Her i huset er det motsatt. Når kona lager mat, pleier jeg å gi ros og komplimenter for maten. Det kan anbefales.

Det gjør jeg også, men jeg er veldig oppmerksom på lukter. Jeg reagerer f.eks. sterkt på kokt egg, som lukter hydrogensulfid. Det er en giftgass. Jeg har også den genfeilen som gjør at (ett eller annet krydder) smaker såpe. Jeg er innenfor autismespekteret. Men fungerer ganske bra på jobb...

Lenke til kommentar
8 minutes ago, NorsknRev said:

Det gjør jeg også, men jeg er veldig oppmerksom på lukter. Jeg reagerer f.eks. sterkt på kokt egg, som lukter hydrogensulfid. Det er en giftgass. Jeg har også den genfeilen som gjør at (ett eller annet krydder) smaker såpe. Jeg er innenfor autismespekteret. Men fungerer ganske bra på jobb...

Her må jeg av nysgjerrighet spørre hva broccoli smaker?

Lenke til kommentar
NorsknRev skrev (27 minutter siden):

Det gjør jeg også, men jeg er veldig oppmerksom på lukter. Jeg reagerer f.eks. sterkt på kokt egg, som lukter hydrogensulfid. Det er en giftgass. Jeg har også den genfeilen som gjør at (ett eller annet krydder) smaker såpe. Jeg er innenfor autismespekteret. Men fungerer ganske bra på jobb...

Koriander. Jeg har også det og er for øvrig også på spekteret.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 14.8.2024 at 1:45 PM, ps5 said:

Enkelt og greit, jesus proklamerte all mat ok:

So he said to them: “Are you also without understanding like them? Are you not aware that nothing from outside that enters into a man can defile him, 19 since it enters, not into his heart, but into his stomach, and it passes out into the sewer? Mark 7:18, 19

Videre er ikke kristne bundet av "mosaic law".

“The Law has become our tutor leading to Christ, that we might be declared righteous due to faith. But now that the faith has arrived, we are no longer under a tutor.”-Galatians 3:24, 25

Hvorfor må kristne følge de ti bud?

Lenke til kommentar
5 minutes ago, shockorshot said:

Hvorfor må kristne følge de ti bud?

Må de?  Jeg trodde disse var ansett som veiledende blant kristne? Meg bekjent både klipper de gresset på søndager og skiller seg gladlig? Det er vel også en og annen nabo-kone/mann som har blitt begjært vil jeg tro (for ikke snakke om naboens bil og grill).

Endret av ps5
  • Liker 1
Lenke til kommentar
35 minutes ago, NorsknRev said:

Fordi de er en oppskrift på hvordan man oppfører seg pent. Også for ikke troende.

Tjaaa, hvorfor skal ikke-troende ikke lage idoler eller holde andre guder over guden i bibelen?

34 minutes ago, ps5 said:

Må de?  Jeg trodde disse var ansett som veiledende blant kristne? Meg bekjent både klipper de gresset på søndager og skiller seg gladlig? Det er vel også en og annen nabo-kone/mann som har blitt begjært vil jeg tro (for ikke snakke om naboens bil og grill).

Det er vel der kristne er litt uenig, er ikke alle som ser på det som veiledende.

Hvorfor er ikke kristne pasifister egentlig lenger, slik som de første kristne var? De pleide jo å la seg heller bli revet i filler av løver i colosseum enn å være voldelig.

Endret av shockorshot
Lenke til kommentar

Hvis det er gml testamente så må en heller ikke spise kamel  (har ikke splittet hov) eller firbente med poter eller krypende dyr.

Men tror TS her stiller spørsmålet som at "kristne" er ortodokse kristne (som ser på gml og nytt testamente som en helhet) mens vanlige kristne (protestanter og katolikker) ser på det som en prolog.  Guden i gml testamente var hevngjerrig (jfr "svovelpredikanter"). I nye testamente et budskap om tilgivelse og de ti bud (leveregler).

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar
2 hours ago, ps5 said:

Må de?  Jeg trodde disse var ansett som veiledende blant kristne? Meg bekjent både klipper de gresset på søndager og skiller seg gladlig? Det er vel også en og annen nabo-kone/mann som har blitt begjært vil jeg tro (for ikke snakke om naboens bil og grill).

Mener 9 av 10 bud er gjengitt i den Nye pakt direkte eller indirekte. Eneste er sabattsbudet som flere tolker som en har frihet til å holde eller ikke.

Ja, er mye skillsmisse og gjengifte desverre, men det er ikke veiledene, det er et must i Den Nye pakt ( Å ikke drive ekteskapsbrudd (Adultery)).  

Endret av cuberen
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Rune_says said:

Men tror TS her stiller spørsmålet som at "kristne" er ortodokse kristne (som ser på gml og nytt testamente som en helhet) mens vanlige kristne (protestanter og katolikker) ser på det som en prolog.  Guden i gml testamente var hevngjerrig (jfr "svovelpredikanter"). I nye testamente et budskap om tilgivelse og de ti bud (leveregler).

De ti bud stammer fra GT. 

Svovelpreknener kommer nok mye mer fra NT enn GT. Men ja, tilgivelse og helliggjørelse (måten man lever etc) er viktige ting i den nye pakt.

Lenke til kommentar
cuberen skrev (På 15.8.2024 den 11:34 PM):

De ti bud stammer fra GT. 

Svovelpreknener kommer nok mye mer fra NT enn GT. Men ja, tilgivelse og helliggjørelse (måten man lever etc) er viktige ting i den nye pakt.

Står såvidt jeg husker ikke noe om å ikke spise bacon i de ti bud og ellers har vi jo en mye mer hygienisk matproduksjon nå enn tidligere i historien da slike regler kunne være nyttige som helseråd.  Nå forstår vi at det finnes bakterier, virus og parasitter som ble tilskrevet religiøse forklaringer som onde krefter, demoner og hekser i tidligere tider.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Rune_says said:

Står såvidt jeg husker ikke noe om å ikke spise bacon i de ti bud og ellers har vi jo en mye mer hygienisk matproduksjon nå enn tidligere i historien da slike regler kunne være nyttige som helseråd.  Nå forstår vi at det finnes bakterier, virus og parasitter som ble tilskrevet religiøse forklaringer som onde krefter, demoner og hekser i tidligere tider.

Står om det i 3. Mosebok, ikke 2. Mosebok hvor de 10 bud først blir nevnt, men begge er i GT (Gamle Testamentet).

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
On 14.8.2024 at 2:47 PM, sedsberg said:

Slik jeg har forstått det: Som nevt over av en annen var gris mye utsatt for sykdom og smitte og ble derfor regelrett forbudt. Dette ble skrevet i Koranen (som er en lovbok). Siden Koranen er hellig, ufeilbar og noe man ikke forandrer på eller tuller med står forbudet den dag i dag.

Jeg tenker det var en skjeggete gubbe som ikke likte maten, og dermed fikk ingen andre like det heller. Kanskje for å slippe å bli servert det ved reise og besøk. Selv kunne jeg gjerne forbudt lakris.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
cuberen skrev (På 18.8.2024 den 7:12 PM):

Står om det i 3. Mosebok, ikke 2. Mosebok hvor de 10 bud først blir nevnt, men begge er i GT (Gamle Testamentet).

M.a.o. ikke viktig nok til å inkludere som ett av de ti bud, slik jeg tolker det.   

Men ortodokse innenfor diverse variasjoner av kristendommen kan tolke tekstene på en mer bokstavelig måte.    Da har man også et forbud mot skalldyr og å blande kjøtt og melk og diverse annet.  Eller for å si det litt løsere "du skal ikke spise noe som er avskyelig"... og her kan vi vel trygt si at mange liberale/progressive/tolerante vil være uenige med mer ortodokse eller fanatiske.

Det kan til og med hende at rådene i Bibelen burde bli oppdatert til "Se, lukt, smak" istedenfor en historisk erfaring med bedervet mat fra noen tusen år tilbake.

Endret av Rune_says
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...