Gå til innhold

CPU og varmeutvikling

smiley_jack

Anbefalte innlegg

I et barebone-system - med en begrenset luftmasse i kabinettet - må det være et viktig poeng og velge en prosessor som ikke produserer mye varme. Generelt sett har vel AMD-prosessorene noe høyere temperatur enn Pentium 4-prosessorene. i så fall egner vel AMD-prosessorene seg dårligere i barebone-systemer. Er det noen som har erfaringer med dette? Videre, når det gjelder AMD-maskiner, produserer f.eks. en AMD XP 1700+ CPU betydelig mindre varme enn en AMD XP 2800 + CPU?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel....

For det første så er det faktisk omvendt nå om dagen. AMD XP produserer mindre varme enn tilsvarende P4.

Har selv en Shuttle SN45G som jeg har testet i forskjellige oppsett med XP2600+, XP2500+ og XP2000+.

Jeg har byttet ut den kraftige originalviften til I.C.E systemet (Shuttle's heatpipe kjøleløsning) med en stillegående vifte (som også flytter mindre luft).

Viftestyringen til Shuttle har jeg justert i BIOS til å kjøre viften på laveste hastighet intill CPU temp når 48 grader.

Jeg har pr. dags dato ikke opplevd at CPU temp har oversteget 47 grader, selv med lett overklokket CPU og testing i PRIME95 i flere timer.

Min konklusjon er at kjøleløsningen til Shuttle er meget godt gjenomtenkt, og funger meget bra.

NB! Det skal nevnes at jeg bruker et MX440 skjermkort og har hverken floppy eller CD spiller i maskinen, så med kraftigere skjermkort og "full boks" så må du regne med litt høyere temperaturer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...