Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Deres vurdering av nybil kampanjer.

Anbefalte innlegg

Hei alle sammen,

Vi vurderer å kjøpe bil snart og har sett på forskjellige kampanjetilbud fra forhandlere. Flere av disse tilbyr fordeler som lav rente de første tre årene, vinterdekk inkludert, eller utvidet service. 

Når jeg søker på nettet, finner jeg imidlertid mange advarsler om slike kampanjer. Det sies at man ikke bør la seg blende av disse tilbudene, fordi bilforhandlerne ofte tar det igjen på andre områder.

Men jeg har vanskelig for å se hvordan dette kan være en dårlig deal. La oss ta et eksempel:

Hvis jeg tar opp et billån med 5 års nedbetaling, vil jeg betale 7% rente i 5 år med et standard banklån. Med en kampanje derimot, kan jeg betale 1,99% rente i 3 år og 7% rente de siste 2 årene. Hvorfor skulle dette være et dårligere valg?

Når det gjelder kampanjer som inkluderer vinterdekk og utvidet service, betaler man det samme for bilen som om du hadde avstått fra å få det med på kjøpet. Så hvordan er det også en dårlig deal?

Jeg er nysgjerrig på hva dere tenker om disse kampanjene. Hvorfor er det så mange som advarer mot dem?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (1 minutt siden):

VIl kansje ikke hjelpe deg med akkurat dette spørsmålet - men vil du være lure å spare penger så gå heller for en par år gammel bil. Da sparer du fort flere hundre tusen og i mange tilfeller får du samme bilen bare ikke helt ny.

Bruktbil vs nybil har også blitt diskutert. Vi har et budsjett på ca 500k og 2-3 år gamle brukte biler fra forhandlere syns vi nesten koster det samme som helt nye biler siden forhandlere også ønsker å tjene penger. Vi veier det opp med nybil garantien sammen med nybil kampanje fordeler som jeg prøver å bli klok på. 

Lenke til kommentar

Selv om renten er bare "1.99%", blir effektiv rente ofte mellom 4-5 % likevel pga gebyrer og omkostninger. Mange krever nok også en viss egenandel, gjerne 35 % for at du skal få denne renten. Det virker kanskje som du får ting på kjøpet, men man betaler som regel for alt man får uansett. Brukte biler er gjerne kraftig overpriset i forhold til nypriser etter min mening. Man ser fortsatt forhandlere som selger nye biler til 50 tusen over hva nyprisen var, kjørt rett fra forhandler til butikken. De trenger ikke lure mange kunder for å tjene mye, kun en per bil så tjener de godt. 

Forøvrig, ikke ta noe en bilselger sier for god fisk. De er sleske alle som en og hadde gjerne solgt sin egen bestemor dersom de kunne. Få priser fra flere forhandlere med akkurat den bilen du vil ha og sett dem opp mot hverandre. Storkunderabatter, fagforening og lignende har gjerne også bilavtaler med rabatt, sjekk ut dette. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (13 minutter siden):

Selv om renten er bare "1.99%", blir effektiv rente ofte mellom 4-5 % likevel pga gebyrer og omkostninger. Mange krever nok også en viss egenandel, gjerne 35 % for at du skal få denne renten. Det virker kanskje som du får ting på kjøpet, men man betaler som regel for alt man får uansett. Brukte biler er gjerne kraftig overpriset i forhold til nypriser etter min mening. Man ser fortsatt forhandlere som selger nye biler til 50 tusen over hva nyprisen var, kjørt rett fra forhandler til butikken. De trenger ikke lure mange kunder for å tjene mye, kun en per bil så tjener de godt. 

Forøvrig, ikke ta noe en bilselger sier for god fisk. De er sleske alle som en og hadde gjerne solgt sin egen bestemor dersom de kunne. Få priser fra flere forhandlere med akkurat den bilen du vil ha og sett dem opp mot hverandre. Storkunderabatter, fagforening og lignende har gjerne også bilavtaler med rabatt, sjekk ut dette. 

Mye gode tips her. Forøvrig helt enig at bilbransjen er litt cowboy, men bil må man ha og kommer ikke utenom bransjen. Hva tenker du om vinterdekk og utvidet service? Man får ikke avslag på bilen om man takker nei, så hvorfor ikke bare ta med det «gratis»? For meg virker det som en no brainer, men det er vel noe lureri der å eller?

Endret av Skribenten_
Lenke til kommentar

Det er klart at det er en del ting som du kan få gunstig i slike avtaler. Lav rente, service avtaler, dekk osv. Det gjelder bare å forstå hvilke fordeler som ligger i disse avtalene. F.eks dette med rente, så må en vite effektiv rente. Og du må betale for etablering av lånet.

Det kan ligge en god verdi i disse tingene.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Skribenten_ said:

Mye gode tips her. Forøvrig helt enig at bilbransjen er litt cowboy, men bil må man ha og kommer ikke utenom bransjen. Hva tenker du om vinterdekk og utvidet service? Man får ikke avslag på bilen om man takker nei, så hvorfor ikke bare ta med det «gratis»? For meg virker det som en no brainer, men det er vel noe lureri der å eller?

At det følger med vinterdekk sier oss jo lite da. Får jo felger med vinterdekk for rundt 12 tusen om man går for billige greier så isåfall lite å si for summen på en ny bil - men det kan jo være dyrere greier og.

Er det en elbil så koster gjerne ikke en service dem noe som helst (avhengig av bilmerke) Noen bare "sparker litt i dekkene" på service.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Er det en elbil så koster gjerne ikke en service dem noe som helst (avhengig av bilmerke) Noen bare "sparker litt i dekkene" på service.

I mange tilfeller tas det godt betalt for "sparking i dekk" på elbil 🙂 
Jeg hadde service inkludert på en bil jeg kjøpte for en del år tilbake. Når pris på service gikk opp ble avtalen mer verdt. 

Siste perioden hadde jeg kjørt for mange km, men da kunne jeg betale et "mellomlegg" - og fikk også med siste service til en fordelaktig pris. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...