Mr. A Skrevet 15. august Del Skrevet 15. august 2 hours ago, Bjerknez said: Skjønner. Men det er ikke alle kondensatorene som har slike synlige bruddmerker har jeg sett. Det er fordi ikke alle sylinderformede kondensatorer er tradisjonelle flytende elektrolytt kondensatorer. Som du ser i videoen som Trikola postet så finnes det både hybrider og faste polymer kondensatorer uten flytende elektrolytt. Disse vil ikke ha bruddmerker fordi det ikke er noen ting ssom kan fordampe og skape trykk. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 15. august Del Skrevet 15. august 3 hours ago, Bjerknez said: Disse kondensatorene er vel kjent for å "eksplodere" eller tydelig gi fra seg et tegn hvis dem kortslutter? De gjør i hvert fall det hvis de får for høy spenning .... (Selvopplevd i Trondheim på 80-tallet...) Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. august Del Skrevet 15. august (endret) 5 hours ago, *Petter* said: En annen ting, om denne kondensatoren har høy indre motstand (esr tror jeg det heter), så kan den vel bli varm. Eller? Alle kondensatorer blir varme og høy ESR vil bidra til at de blir enda varmere. Det er spesielt ved høye frekvenser at low-ESR er viktig. F.eks. i VRM-er på hovedkort, skjermer etc. Bruker man vanlige, ikke-low-ESR der så vil de ryke veldig fort. Fenomenet med at kondensatorene etter tid blir mer lik motstandere har et annet navn som jeg ikke husker i farta. Dette var mest på noen typer gamle kondensatorer. Da kunne man også bli lurt når man målte kapasitansen for å sjekke om de var i orden. Nyere kondensatorer pleier som regel å få høy motstand og lavere kapasitans. Til slutt vil de rett og slett oppføre seg som om de ikke eksisterer. Endret 15. august av sedsberg Lenke til kommentar
geir__hk Skrevet 15. august Del Skrevet 15. august 9 hours ago, trikola said: Om den er defekt (kortsluttet) - og ikke lenger er en kondensator men en resistor - så kunne det skje, men da skulle man tror at hele forsterkeren ikke fungerer ordentlig. Kan nevne at jeg kjøpte et LCR meter for noen år tilbake. Har testet elektrolytter som har blitt delvis defekt, dvs mye lavere kapasitans samtidig som en resitiv komponent. Hvorfor noen elektrolytter feiler på denne måten (istedet for direkte metallisk kortslutning) vet jeg dog ikke. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 15. august Del Skrevet 15. august (endret) 5 hours ago, geir__hk said: Kan nevne at jeg kjøpte et LCR meter for noen år tilbake. Har testet elektrolytter som har blitt delvis defekt, dvs mye lavere kapasitans samtidig som en resitiv komponent. Hvorfor noen elektrolytter feiler på denne måten (istedet for direkte metallisk kortslutning) vet jeg dog ikke. Det er den vanligste måten de feiler på. Tantalum-kondensatorer feiler motsatt. De kortslutter som regel. Og noen ganger eksploderer de pga. dette. Og det er forskjell på å bli resistiv og å få høy ESR. (Equivalent Series Resistance) Endret 15. august av sedsberg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå