Gå til innhold

Identifisere komponent


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Prøv og sett ørene helt inntil den og gi den 40V. 😅

Neida, jeg finner ikke noe særlig informasjon når jeg søker, men vil vel tro det er slik du sier. Hvor mange volt den er ratet for spiller jo egentlig liten trille bare den har like mye eller gjerne litt mer volt rating enn kretsen den sitter i. Som regel (ikke alltid) er det ikke så farlig om verdien man bruker en nøyaltig den samme heller. 

 

Lenke til kommentar

Neida, er klar over det. Problemet er at denne blir varm, 54 grader etter 8min. Står i en forsterker modul som mates med +-50Vdc. Så jeg må demontere, sånn at jeg får målt spenningen som går over kondisen. 

Men takker for hjelpen. 👍

Lenke til kommentar

med merkingen på toppen og det skraverte feltet så er det nok mest sannsynlig en polarisert elektrolyttkondensator, ikke en transistor.
Eksempel på tilsvarende merking: Panasonic EEH-AZF1J330B.
Dessverre er merking ikke standardisert, hver leverandør har sin egen måte, så det er ikke så lett å finne ut hvilken leverandør som kondensatoren på bildet er fra.

Lenke til kommentar

Hvis dette er en 25V kondensator så kan jeg se ut fra den antatte størrelsen at dette mest trolig er en 33uF kondensator. En evt. 3.3uF ville vært mye mindre. 

Uansett har nok ikke verdien fryktelig mye å si. Om du setter inn en 10uF eller 100uF etc. spiller nok som regel liten trille. 

Lenke til kommentar
11 hours ago, trikola said:

Den likner jo litt en klassisk transistorkapsling og lite på en (elektrolytt)kondensator.

Kondensatorer med denne type kapsling er ganske vanlig.

Problemet med disse er at de gjerne har loddeører for SMT-lodding istedet for ben som stikker igjennom kretskortet, og det kan være vanskelig å komme til med loddebolt. Kan ikke se noen loddeører på bildet, så gjetter på at kondensatoren har ben som er enklere å lodde.

 

On 8/13/2024 at 7:01 PM, *Petter* said:

Er det så enkelt som en 33uf kondensator, beregnet for max 25v?

Vel, den har en grønn markering som trolig er negativ pol, altså elektrolytt. Verdien er jo også veldig typisk for en liten elektrolytt.

Lenke til kommentar
trikola skrev (7 minutter siden):

Om den er defekt (kortsluttet) - og ikke lenger er en kondensator men en resistor - så kunne det skje, men da skulle man tror at hele forsterkeren ikke fungerer ordentlig.

Disse kondensatorene er vel kjent for å "eksplodere" eller tydelig gi fra seg et tegn hvis dem kortslutter?

Lenke til kommentar
Just now, Bjerknez said:

Disse kondensatorene er vel kjent for å "eksplodere" eller tydelig gi fra seg et tegn hvis dem kortslutter?

Ja. Derfor pleier de å ha et et 'bruddmerke' på toppen ('mercedes-stjerne' på den midterste kondensatoren på video-bilde). Der skal den revne og kaste 'dampen' oppover. TS sin kondensator har ikke det og dette var med på å føre meg til antagelsen at det IKKE var en kondensator

Lenke til kommentar
trikola skrev (2 minutter siden):

Ja. Derfor pleier de å ha et et 'bruddmerke' på toppen ('mercedes-stjerne' på den midterste kondensatoren på video-bilde). Der skal den revne og kaste 'dampen' oppover. TS sin kondensator har ikke det og dette var med på å føre meg til antagelsen at det IKKE var en kondensator

Skjønner. Men det er ikke alle kondensatorene som har slike synlige bruddmerker har jeg sett.

Endret av Bjerknez
Lenke til kommentar
1 hour ago, Bjerknez said:

Skjønner. Men det er ikke alle kondensatorene som har slike synlige bruddmerker har jeg sett.

Samme erfaring. Har også hørt om tilfeller der kondensator kan feile uten å eksplodere eller vise synlig skade. Kan allikevel føre til for høy ripple og funksjonsfeil, eller brumming i lyden. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...