Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Slå skjev nese tilbake igjen til normal posisjon?


Gjest 2b732...ac6

Anbefalte innlegg

Gjest 2b732...ac6

Nesa mi er litt skjev. Det syns ikke i speilet når jeg ser der men på passsbildet er det veldig tydelig. Det verste er at jeg ofte må ha munnen åpen for å få puste. Har fått beskjed om at neseskilleveggen er litt skjev, ikke mye. Kan man slå nesa tilbake igjen så den blir rett eller blir det mest sannsynlig enda verre bare eller går det i det hele tatt ann? Jeg vet ikke hvordan nesa endte opp skjev i utgangspunktet, men antar jeg har slått meg selv en gang med et uhell. 

Anonymous poster hash: 2b732...ac6

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg opererte bihulene forrige torsdag. I samme slengen fikset kirurgen neseskilleveggen som han sa at var brekt. Selv kan jeg ikke ane når det skulle ha skjedd, men han var 100% sikker på at på et eller tidspunkt var nesa mi brekt. For å si det sånn så er den jobben som skal gjøres ved å rette opp den veggen såpass fintfølsom at dette ikke er noe som kan slås på plass... Kom deg til lege for henvisning til ØNH spesialist du!

Lenke til kommentar
Gjest 2b732...ac6
RookieNO skrev (11 minutter siden):

Jeg opererte bihulene forrige torsdag. I samme slengen fikset kirurgen neseskilleveggen som han sa at var brekt. Selv kan jeg ikke ane når det skulle ha skjedd, men han var 100% sikker på at på et eller tidspunkt var nesa mi brekt. For å si det sånn så er den jobben som skal gjøres ved å rette opp den veggen såpass fintfølsom at dette ikke er noe som kan slås på plass... Kom deg til lege for henvisning til ØNH spesialist du!

Ok, men var det ønh du ble henvist til først? Fordi jeg trodde at da ble man henvist direkte til en nesekirurg om man skal fikse neseskilleveggen? Men man må kanskje innom ønh først? 

Måtte du også gå med munnen åpen for å få puste ofte? Ble du bra etterpå? 

Anonymous poster hash: 2b732...ac6

Lenke til kommentar
Gjest 2b732...ac6
RookieNO skrev (14 minutter siden):

Jeg opererte bihulene forrige torsdag. I samme slengen fikset kirurgen neseskilleveggen som han sa at var brekt. Selv kan jeg ikke ane når det skulle ha skjedd, men han var 100% sikker på at på et eller tidspunkt var nesa mi brekt. For å si det sånn så er den jobben som skal gjøres ved å rette opp den veggen såpass fintfølsom at dette ikke er noe som kan slås på plass... Kom deg til lege for henvisning til ØNH spesialist du!

Var det avtalt på forhånd at du skulle operere både polyppene og neseskilleveggen? Fordi jeg har også fått beskjed at jeg har polypper. Men tar nesespray nå med kortison for å se om det hjelper men virker ikke som det hjelper? Måtte du også det først? 

Anonymous poster hash: 2b732...ac6

Lenke til kommentar

Dette må en kirurg se på. Du er ikke en tegneseriefigur 😁 Ben og brusk kan ikke manipuleres enkelt på den måten.

Jeg slo nesa når jeg var ca. 1 år gammel og fikk skjev skillevegg innvendig (ingenting synlig utvendig). Det tok en oeprasjon på 3t45m å fikse hvor brusk måtte flyttes fra den ene siden til den andre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk henvisning til ØNH spesialist fra fastlegen da kur for bihulebetennelse ikke hjalp. Hos ØNH ble det videre utredning, røntgen og kur. ØNH spesialist konstaterte hull i neseskilleveggen samt "noe skjev neseskillevegg". Kuren innebar kortisonsalve, antibiotika, betennelsesdempende, samt pille mot magesår. (Siden noen av de andre medisinene kunne gi magesår. Kur funket ikke, igjen, så det ble fra ØNH spes. henvist til kirurg. Kirurgen konstaterte brukket nese på et eller annet tidspunkt...

På operasjonsdagen ble følgende fikset: neseseptumplastikk, funksjonell endoskopisk åpning av maksillarsinus, endoskopisk ethmoidektomi, polyppevulsjon i nese, biopsi fra nesehule samt lukking av perforasjon i neseseptum med septumknapp.

Det som begynte med en tur til tannlegen før påske endte opp i full narkose etter sommeren, nå 2 ukers sykemelding og forbud mot å snyte seg i samme tid :D

Takk for oppmerksomheten!

Endret av RookieNO
Lenke til kommentar
kremt skrev (3 minutter siden):

Dra til den lokale puben og snakk dritt om Harley Davidson til MC-gjengen der, så fikser de dette gratis for deg. 

Ja, og si at japanske sykler er best. Da ordner det seg kjapt..

Be fastlegen din om henvising til ØNH.

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
On 13.8.2024 at 5:20 PM, Thor. said:

Dra til legen

1. Ringe inn som første innringende den dagen, for å sikre nødtimene som ikke blir satt opp/benyttet
2. Tvinge fastlegen å gå igjennom ventetiden for operasjonen der du blir henvist 
3. Få fastlegen til å skaffe deg CT mens du venter på at papirene blir sendt 
4. Ring og purr til henviste sted etter at du har fått time, så du ikke må utsette å sette opp operasjonsdato 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...