Gå til innhold

Laptop til studier

Anbefalte innlegg

Skal begynne på fagskole over 4 år deltid nå og trenger derfor en ny laptop. Har lett en del rundt i dag, men synes det er vanskelig å orientere seg i jungelen som er der ute. Prisjakt og lignende sider ser jeg fungerer dårlig, det er masse som ikke kommer opp når jeg prøver å filtrere ut modeller som jeg finner inne på butikkene sine sider.

Det ser ut som det er Autodesk Revit som hovedsaklig er det tyngste programmet som skal brukes. BIM er også aktuelt.

Skolen skriver følgende om specs: 

Intel/AMD 2,5 GHz og minst 4 kjerner

Minst 16 GB ram, helst 32 eller mer.

Skjermkortet må kunne håndtere DirectX/Direct3D 11. Minimum 2 GiB videominne og båndbredde på 29 GiB/s, men helst 8 GiB videominne og båndbredde på 106 GiB/s.

Når jeg har sett etter laptoper har jeg tatt utgangspunkt i å se etter maskiner med RTX 4060 (evt 4070 hvis prishopp er ok) og best mulig prosessor. Bryr meg ikke om hvor mye ram som sitter i PC'n så lenge det kan oppgraderes. Tenker å starte med en single stick 32 GB og senere oppgradere til 64 GB, så laptop må da støtte 64 GB. Har lest at Revit er veldig glad i RAM. SSD vil også bli oppgradert ved behov.

Av pris så ønsker jeg bare billigst mulig egentlig... Men av de billigste jeg har funnet så er det som regel en del klager på byggekvalitet, skjerm og throttling. Jeg skjønner jo at man ikke kan få det beste billigst. Jeg vil bruke den mest hjemme med en annen bedre skjerm.

Aktuelle modeller:

MSI Katana 15 AI

Acer Nitro 16 R7-8HS

Noen som har tips om de aktuelle modellene eller andre forslag? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...