minimax Skrevet 13. august Rapporter Del Skrevet 13. august (endret) Jeg trenger BR-2032 knappecelle batterier (altså BR-2032, ikke de vanlige CR-2032 som man får på nærmeste dagligvare), men ser ikke ut til at noen selger dem. Finnes det noen fysiske eller nettbutikker i Norge som har disse? De eneste jeg kunne finner er batteriexperten.no, men de har ingen tilgjengelige nå. Er visst ikke så lett å bestille batterier fra utlandet heller pga. restriksjoner vedr. ekplosjonsfare/brann. Endret 13. august av minimax Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 13. august Rapporter Del Skrevet 13. august Dem er helt like som dem vanlige CR2032. Eneste forskjellen er at BR versjonen er ratet for bittelitt høyere temperatur. Hvor skal batteriet brukes? 1 1 Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 13. august Rapporter Del Skrevet 13. august (endret) Lithium button cells are normally named after their size (CR2032=20mm x 3.2mm) and all manufacturers use the same name or at least the same numbers prefixed by different letters. Har du sjekket at det tilgjengelige batteriet er ulikt det du ønsket? Difference between "BR" and "CR" Prefix Reviewed in the United States on October 21, 2016 A Note of the Difference between "BR" and "CR" Prefix from Wikipedia.. The BR2032 battery has the same dimensions, a slightly lower nominal voltage and capacity, and an extended temperature range compared with the CR2032. It is rated for a temperature range of -30 °C to 85 °C,[2] while the CR2032 is specified over the range -20 °C to 70 °C.[3] BR2032 also has a much lower self-discharge rate.[quantify] Using a BR2032 in place of a CR2032 will not damage equipment, and in most cases will function properly. Fant alt dette på nettet. Hva slags apparat er det? Endret 13. august av Mannen med ljåen 1 Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 13. august Rapporter Del Skrevet 13. august Sitat The BR2032 battery has the same dimensions, a slightly lower nominal voltage and capacity, and an extended temperature range compared with the CR2032. It is rated for a temperature range of -30 °C to 85 °C,[2] while the CR2032 is specified over the range -20 °C to 70 °C. 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 13. august Rapporter Del Skrevet 13. august (endret) Så minst et firma som ikke anbefalte å bruke CR for BR i deres produkter, men de skal generelt være kompatible. Duracell har en pakke med CR-batterier de like godt merket med BR/CR/DL... Fant denne. Kjenner ikke butikken. Edit: ved nærmere øyesyn er de nok ikke norske. Sorry. https://www.elfadistrelec.no/no/knappecellebatteri-litium-br2032-3v-200mah-panasonic-industry-europe-br-2032-bn/p/16924556 Har aldri hatt trøbbel med å bestille batterier fra utlandet. Bortsett fra kvaliteten, da. Endret 13. august av tommyb 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 13. august Rapporter Del Skrevet 13. august (endret) Usual suspects på elektronikkomponenter: Mouser, Arrow, Farnell, Elfa, DigiKey... Endret 13. august av sverreb 1 Lenke til kommentar
minimax Skrevet 13. august Forfatter Rapporter Del Skrevet 13. august (endret) 2 hours ago, tommyb said: Så minst et firma som ikke anbefalte å bruke CR for BR i deres produkter, men de skal generelt være kompatible. Duracell har en pakke med CR-batterier de like godt merket med BR/CR/DL... Det samme trodde jeg, inntil jeg ble fortalt at for min Mac Pro maskin så må jeg ha typen BR (for klokke, NVRAM osv.) og ikke de mer vanlige CR ettersom den vil "koke" pga. den høye temperaturen. BR er visst også bedre for situasjoner der det trekkes lite strøm over lang tid (som er akkurat det jeg skal bruke det til). Følgende sammenligning viser at det faktisk er vesentlige forskjeller mellom de to. Det er sakset fra en PDF fil jeg fant her som også forklarer mer rundt forskjellene. 2 hours ago, tommyb said: Fant denne. Kjenner ikke butikken. Edit: ved nærmere øyesyn er de nok ikke norske. Sorry. https://www.elfadistrelec.no/no/knappecellebatteri-litium-br2032-3v-200mah-panasonic-industry-europe-br-2032-bn/p/16924556 Ah! Den bommet jeg på da jeg søkte på nettet. Takk! 😀 Jo, det er en norsk butikk, eller en norsk avdeling av en internasjonal kjede. Handlet litt der for noen tiår siden da prisene var lavere og de hadde fysisk butikk for hobby-brukere. Jepp -som du sier har de BR-2032, men porto alene kostet en hundrelapp, så da får jeg se om jeg evt. skal bestille noe annet samtidig. 2 hours ago, sverreb said: Usual suspects på elektronikkomponenter: Mouser, Arrow, Farnell, Elfa, DigiKey... Ja, jeg håpet at Farnell skulle ha det da jeg etterhvert tenker å sende en bestilling hos dem for andre komponenter også, men merkelig nok hadde de ikke dette batteriet. De har det hos Digikey, men kunne ikke levere til Norge pga. restriksjoner. Det skulle jo være en "norsk" nettbutikk, men kanskje jeg har vært litt kjapp med å ikke spesifikt gå til ".no" adressen, men heller den amerikanske (.com). Endret 13. august av minimax 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 13. august Rapporter Del Skrevet 13. august 16 minutes ago, minimax said: Ja, jeg håpet at Farnell skulle ha det da jeg etterhvert tenker å sende en bestilling hos dem for andre komponenter også, men merkelig nok hadde de ikke dette batteriet. De har det hos Digikey, men kunne ikke levere til Norge pga. restriksjoner. Det skulle jo være en "norsk" nettbutikk, men kanskje jeg har vært litt kjapp med å ikke spesifikt gå til ".no" adressen, men heller den amerikanske (.com). Jeg sjekket bare mouser som hadde det i listene. Duracell later til å ha norsk nettbutikk og har på lager: https://www.duracelldirect.no/digital-kamera/duracell/oem-pno/br2032.html 1 Lenke til kommentar
minimax Skrevet 14. august Forfatter Rapporter Del Skrevet 14. august 20 hours ago, sverreb said: Jeg sjekket bare mouser som hadde det i listene. Duracell later til å ha norsk nettbutikk og har på lager: https://www.duracelldirect.no/digital-kamera/duracell/oem-pno/br2032.html Jeg tok en titt hos Mouser.no igjen (passet godt på at jeg valgte ".no" siden), men virker nesten som de ikke har et norsk lager (men antageligvis bare har en norsk toll/moms ordning for kunder her) og sender varene fra USA. Dermed tillater de ikke at batteriene sendes til norske kunder: Duracell nettsiden har jeg faktisk bestilt fra tidligere kom jeg nettop på! Fikk tak i et kamerabatteri til en brøkdel av prisen til originalmerket, og fungerte minst like bra. Men BR-2032 hos dem er jeg usikker på -jeg får ikke frem noe detaljert info hverken der eller ved å søke ellers på nettet, så kan godt være at de bare kaller det BR-2032 selv om det har CR-2032 spesifikasjoner. Jeg har nå søkt hos de andre elektronikkforhandlerne og kommet frem til følgende: - no.Farnell.com: fant ikke BR-2032, men da de virker å bruke noen merkelige koder istedenfor de vanlige batterimodellene er det fortsatt en ørliten sjanse (dessverre dukket det ikke opp da jeg spesifikt filtrerte søket etter "Panasonic" heller) - Mouser.no: har BR-2032, men leverer ikke til Norge - Digikey.no: har ikke BR-2032 (kun CR-) - Arrow.com: har BR-2032, men må bestille min. 103 stykk, og ikke norsk nettbutikk så usikkert om de sender batterier til Norge - no.rs-online.com: har ikke BR-2032 (eller noen andre 2032 batterier!!) Da kommer jeg ikke på noen flere "norske" nettbutikker utenom Elfa, så jeg får kanskje sette sammen en bestilling derfra, og kanskje kjøpe flere BR-2032 batterier med det samme jeg er der (de har visst veldig mye bedre "shelf-life" enn vanlige CR-2032). Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 14. august Rapporter Del Skrevet 14. august 28 minutes ago, minimax said: Duracell nettsiden har jeg faktisk bestilt fra tidligere kom jeg nettop på! Fikk tak i et kamerabatteri til en brøkdel av prisen til originalmerket, og fungerte minst like bra. Men BR-2032 hos dem er jeg usikker på -jeg får ikke frem noe detaljert info hverken der eller ved å søke ellers på nettet, så kan godt være at de bare kaller det BR-2032 selv om det har CR-2032 spesifikasjoner. Det ville vært oppsiktsvekkende om de selger et CR2032 som BR2032. Merkingen er i seg selv setter klare krav til hva produktet skal være. Jeg ville ikke bekymret meg nevneverdig om at duracell driver med svindel. Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 14. august Rapporter Del Skrevet 14. august https://www.elfadistrelec.no/no/knappecellebatteri-litium-br2032-3v-200mah-panasonic-industry-europe-br-2032-bn/p/16924556 Har jo der Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 14. august Rapporter Del Skrevet 14. august Aldri handlet fra de her, men de har batteriene på lager. https://www.batteriexperten.com/no/artiklar/br2032-(energizer)-batteri,-3.0v,-mah.html Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 14. august Rapporter Del Skrevet 14. august 9 hours ago, sverreb said: Det ville vært oppsiktsvekkende om de selger et CR2032 som BR2032. Merkingen er i seg selv setter klare krav til hva produktet skal være. Jeg ville ikke bekymret meg nevneverdig om at duracell driver med svindel. På norske nettsider var det mange som skrev BR2032 på produkter men hadde bilde av CR2032. Og så så jeg denne på Amazon: Men den kan jo være ment som en felles-illustrasjon, med batteriet bak fram fordi de skal bruke den på flere produkter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå