GÃ¥ til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Hvilken kapselmaskin?


Anbefalte innlegg

Hei 🙂 

Har i dag en Moccsmsster som brukes flere ganger daglig, men tenker å kjøpe en rimelig kapselmaskin ettersom jeg flytter i bolig for meg selv nå straks.

Ble først overbevist om Senseo ettersom de har veldig rimelige pads, og pris per kopp ikke sjelden ligger på rundt 1 kr. Jeg drikker for øvrig kun koffeinfri og kun svart kaffe.

Men, så blir jeg i tvil om de ulike alternativene som bruker kapsler. Nespresso har noen fine modeller som også kan kobles til wifi. Inntrykket er dog at kapsler er en del dyrere. Kanskje ikke like miljøvennlig heller?

Hva gjelder wifi så er hele huset er smarthus, så jeg kan vel kanskje styre en rimelig Senseo maskin uansett.

Takknemlig for alle tips og anbefalinger 🙂

 

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aldri prøvd Senseo, kun Dolce Gusto og Nespresso, og av de 2 så er Nespresso en klar vinner, med Vertuo hakket over original kapslene, men Vertuo kan du kun kjøpe fra Nespresso. 

Men nå har jeg gått over til automatisk kaffemaskin med kvern.
Har ikke regnet på hvor mye jeg sparer, men jeg regner med at det er mye, og siden vi har matavfallsdunk, så er det null søppel. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Ingen
Kapsler er dårlig for miljøet, kostbart i drift og lager dårlig til middelmådig kaffe.

Det er rimelig i anskaffelse og lettvint. Der stopper det som kan tale for kapselkaffe.

Hvis du absolutt må ha kapselmaskin kan du velge det du mener smaker best og veie det opp mot kostnad og hvor praktisk det er. Å kjøpe det er en ting, det skal drikkes over tid også.

For meg smaker kapselkaffen bittert og bitterhet er det motsatte av kjennetegnet for kaffe av høy kvalitet.

Endret av BadCat
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Takk for tilbakemelding.

Jeg bestemte meg i går for en Senseo Select. Etter å ha lest en del om de ulike maskinene og hva som skiller de, så klarer jeg ikke å forsvare og bruke kapsler. Mye bedre med komposterbare pods.

Og det verste, nå i dag når jeg endelig skulle kjøpe, så ser det ut til at jeg dropper det og heller fortsetter med Moccamaster og pulverkaffe. Selv om kapselmaskin lager god kaffe, så blir det bare enda en dings...

Lenke til kommentar
Mannen med ljåen skrev (57 minutter siden):

Om pulverkaffe oppleves som nedtur, kan du vurdere å bytte merke. Nescafe gull er ikke det eneste produktet på markedet.

Takk for tipset. Jeg liker Nescafe Gold, men skulle gjerne funnet det samme merket som jeg kjøpte i Hellas i sommer. Husker dessverre ikke hva det heter, men fant det ikke så lett her hjemme når jeg sjekket. Mulig de har det på større butikker i storbyene.

At jeg i det hele tatt vurderte kapselmaskin var fordi det fristet med den gode og runde smaken toppet med litt kaffeskum, samt at det var billig. Rundt 1 kr per kopp... Koffeinfri kaffe er ikke veldig billig akkurat.

Edit: Dette er kaffen jeg virkelig likte godt 🙂

"Jacobs Kronung Decaf Instant" 

 

s-pdpxl.jpeg

Endret av torbjornhb
Lenke til kommentar
10 hours ago, BadCat said:

For meg smaker kapselkaffen bittert

Du vet at det finnes flere smaksvarianter? Men, smaken er delt.

Og - Nespressokapsler kan gjenvinnes. Ettersom jeg har havnet på det kjøret, så sender jeg dem innimellom en pose med brukte kapsler via Posten. Gratis.

edit: Men den beste kaffen får jeg fra trakteren, med nymalte bønner av Lindquist's Gran Dia.

Endret av nebrewfoz
  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 13.8.2024 at 11:40 AM, torbjornhb said:

Kanskje ikke like miljøvennlig heller?

11 hours ago, BadCat said:

Kapsler er dårlig for miljøet

Alle maskiner som lager enkeltporsjoner har den miljø-fordelen overfor alle de som lager kannevis at produksjonsmengden svarer mye bedre forbruksmengden.

Hver gang du heller ut resten fra kanna - og det skjer ofte i gjennomsnitt - er alt som i livsløpet ble gjort for denne resten helt bortkastet - helt fra dyrking og høsting i Langtbortistan over transporten hit, brenning, pakking, kverning, biltransport til butikken og hjem og vannvarming. Alt var bare tap når du heller ut kaffen u-drukket.

Lenke til kommentar

Jeg har prøvd det meste inkludert kommersielle systemer. Det er lavmål når man bestiller kaffe på et spisested og de gir deg en kapsel. "Bruk den i maskina." Jeg har fremdeles ikke smakt noe som gir et annet inntrykk enn "Hva er dette?" Noen av de kommersielle merkene finnes i hjemmevarianter, men det er fremdeles ikke mer enn unntaksvis drikkbart. Nei, kvern noen Sidamo-bønner og gi dagen og produktiviteten et kick.

Kapselkaffen har fettstoffer i seg som ikke er gunstig å innta kontinuerlig. Det tar ikke livet av deg alene, men er ei byrde på lasset med summen av alt som drar helsa i feil retning.

Lenke til kommentar
trikola skrev (6 minutter siden):

Alle maskiner som lager enkeltporsjoner har den miljø-fordelen overfor alle de som lager kannevis at produksjonsmengden svarer mye bedre forbruksmengden.

Hver gang du heller ut resten fra kanna - og det skjer ofte i gjennomsnitt - er alt som i livsløpet ble gjort for denne resten helt bortkastet - helt fra dyrking og høsting i Langtbortistan over transporten hit, brenning, pakking, kverning, biltransport til butikken og hjem og vannvarming. Alt var bare tap når du heller ut kaffen u-drukket.

Det er en dråpe i havet sammenlignet med å pakke hver enkelt porsjon i en liten kapsel. Men miljø og klima er bare en liten del av det. Kvaliteten på kapselkaffe er så elendig at det er det største problemet. Ikke minst hvor utrolig urenslig og ekkelt det blir inni de kapselmaskinene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, BadCat said:

Det er lavmål når man bestiller kaffe på et spisested og de gir deg en kapsel. "Bruk den i maskina."

HVA? Dette har jeg heldigvis aldri blitt utsatt for. Og da skjønner jeg at risikoen for å få bitter kaffe er stor.
Jeg har hørt om te-drikkere som steiler når de etter å ha bestilt en kopp te, blir servert en tom kopp, en tepose, og en kanne med varmt vann, men dette er jo like ille, om ikke verre.

Lenke til kommentar

Jeg har filtermaskin, men det er tungvindt når du lager for en person, og kun drikker en kopp hver dag. 

Jeg har Aeropress i bilen.  Har kvern hjemme så jeg bruker de samme bønnene. 

Vertuo kapsler koster fra 7 kroner stykk, men de jeg likte best koster 8 og 9 kroner. 

Endret av Dubious
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...