Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Arv av bolig


Anbefalte innlegg

Har vært i kontakt med Kartverket men de er litt firkantet med å gi svar.

Jeg har arvet en bolig hvor det også er to andre arvinger. Fordelingen betyr jeg arver hele boligen, mens de arver kapital. 

Slik jeg forstår er det da bare å sende inn Hjemmelserklæring (i mitt navn og signert av alle arvinger) og skifteattest til Kartverket? Ettersom jeg arver boligen alene er jeg fritatt dokumentavgift og sender bare inn Hjemmelserklæring uten å føre opp verdi av bolig på skjema.

Stemmer dette?  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
mobile999 skrev (10 minutter siden):

Nei, du skal betale 2/3 dokumentavgift på eiendommens verdi.

Hvis man arver hele eiendommen så er man vel fritatt dokumentavgiften? 
 

«Ved overføring av fast eigedom i samband med eit dødsfall, blir det ikkje dokumentavgift når eigedomen blir overførd til lovbestemte arvingar»

Endret av TheodorBjork
Lenke til kommentar

Det er kun ideell andel du arver etter loven som er fritatt fra dokumentavgift, jf. stortingets vedtak om dokumentavgift § 2f (stort sett likelydende hvert år). Fordeler dere arven annerledes mellom dere må du betale dokumentavgift på den delen du overtar som ville tilfalt de andre om eiendommen var eneste eiendom som ble arvet. 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (11 minutter siden):

Det er kun ideell andel du arver etter loven som er fritatt fra dokumentavgift, jf. stortingets vedtak om dokumentavgift § 2f (stort sett likelydende hvert år). Fordeler dere arven annerledes mellom dere må du betale dokumentavgift på den delen du overtar som ville tilfalt de andre om eiendommen var eneste eiendom som ble arvet. 

Og hvordan blir verdien satt? Dette er en bolig taksert langt unna den verdien som område og størrelse ville tilsi? Da må jeg føre opp verdi på Hjemmelserklæring selv om Kartverket fortalte meg at rubrikken skulle være blank om jeg arvet huset (selv med andre arvinger).

For å komplisere ting er det også snakk om at jeg mottar både farsarv og morsarv, i tillegg til ett søsken som kun mottar minstearv. Så selv om huset var eneste arv ville jeg arvet mer enn 1/3…

Lenke til kommentar

Hjemmelserklæring er vel der alle søsknene skal stå oppført som eiere med lik part hver? Der trenger det ikke stå verdi.

Når det senere fylles ut skjøte der du overtar 2/3 (3/4?) av eiendommen, mener jeg det er å riktig fylle ut verdi. Verdien må kunne dokumenteres, men jeg vet ikke om "taksering av megler" er gunstig å bruke. Jeg ville brukt takstmann.

Du kan evt. bruke eiendomsskattetakst dersom det er gjort.

Endret av mobile999
Lenke til kommentar
mobile999 skrev (10 minutter siden):

Hjemmelserklæring er vel der alle søsknene skal stå oppført som eiere med lik part hver? Der trenger det ikke stå verdi.

Når det senere fylles ut skjøte der du overtar 2/3 (3/4?) av eiendommen, mener jeg det er å riktig fylle ut verdi. Verdien må kunne dokumenteres, men jeg vet ikke om "taksering av megler" er gunstig å bruke. Jeg ville brukt takstmann.

Du kan evt. bruke eiendomsskattetakst dersom det er gjort.

Snakket med Kartverket og de sa skjøte ikke skulle være nødvendig. Det var snakk om Hjemmelserklæring, testament, skifteattest og taksering fra megler…

Lenke til kommentar
TheodorBjork skrev (2 minutter siden):

Snakket med Kartverket og de sa skjøte ikke skulle være nødvendig. Det var snakk om Hjemmelserklæring, testament, skifteattest og taksering fra megler…

Det kan være du ikke har gitt dem fullgod informasjon, eller de har misforstått deg. Det som fremgår av kartverkets nettsider er dette: 

Sitat

Ved privat skifte skal heimelserklæringa som hovudregel bli fylt ut med alle namna til dei som står på skifteattesten, med den brøken som kvar enkelt har krav på etter reglane i arvelova. Ei slik heimelserklæring kan tinglysast utan at det blir utrekna dokumentavgift. Unntaket er dersom ein eller fleire av arvingane er testamentsarvingar, må testamentsarvingen betala dokumentavgift, dersom eigedomen ikkje skal seljast vidare i samme innsending.

[...] 

Sjølv om arvingane er einige om at ein av arvingane skal overta heile eigedomen, må dei fylle ut eit skøyte for å overføre andelar av arv frå dei andre arvingane

 

Lenke til kommentar
Herr Brun skrev (13 minutter siden):

Det kan være du ikke har gitt dem fullgod informasjon, eller de har misforstått deg. Det som fremgår av kartverkets nettsider er dette: 

 

Begge ganger jeg har snakket med Kartverket har de sagt at hvis enigheten er at jeg arver huset så er det ikke nødvendig med skjøte.

Dokumentavgiften må nok betales ja, basert på hvordan arven fordeles (slik jeg må betale 2,5% av ca 30% av verdien) 


Men i dette tilfellet er det ingen «andeler fra andre arvinger» som skal overføres meg ettersom mengden jeg arver er større enn boligens verdi… 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...