Gå til innhold

Microsoft likte ikke min custom Mac skjermsparer


Anbefalte innlegg

Jeg bruker skjermsparer i Windows fordi jeg liker det. Jeg bruker den hvor man velger en tekst som glir over skjermen og min tekst var "Mac OS". Det er den innebygde skjermspareren i Windows, kun teksten er eget påfunn. Jeg brukte den over flere dager, inntil i kveld.

 

Jeg oppdaterte Windows 11 til versjon 23H2 i kveld.

Oppdateringen hadde i det stille endret teksten på skjermspareren fra "Mac OS" til "Windows". Helt sant! 😂😂

 

Endret av Oknok
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
35 minutes ago, Gargantua said:

Hvorfor heter det skjermsparer, egentlig? Ordet "saver" i screensaver betyr jo ikke "sparer", det betyr "redder". Burde hett "skjermredder". 

Da disse ble "oppfunnet" brukte man skjermerr som var veldig utsatt for innbrenning. Disse Screen Savers var da for å bokstavlig talt redde skjermene fra innbrenning.

Og de sparer også. De sparer på fosforet i skjermen slik at det ikke blir oppbrukt like fort.

Senere ble Screen Savers til mer gimmick. Og hadde lite med den opprinnelige funksjonen å gjøre.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar
5 hours ago, Hårek said:

Nei. Standard tekst er "Windows", det som skjedde var nok bare at skjermsparer-innstillingene ble tilbakestillt.

Det er da det samme!! (Ikke ødelegg moroa)

 

4 hours ago, sedsberg said:

Og de sparer også. De sparer på fosforet i skjermen slik at det ikke blir oppbrukt like fort.

Fosfor oppbrukt? Er det det som skjer når bilderøret er utbrent/dør? Bilderør døde på fjernsyn men jeg har aldri sett eller hørt om en PC-monitor hvor dette skjedde. Kanskje det er fordi PC-monitorer var relativt sjeldne sammenlignet med fjernsyn.

Endret av Oknok
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Oknok said:

Fosfor oppbrukt? Er det det som skjer når bilderøret er utbrent/dør? Bilderør døde på fjernsyn men jeg har aldri sett eller hørt om en PC-monitor hvor dette skjedde. Kanskje det er fordi PC-monitorer var relativt sjeldne sammenlignet med fjernsyn.

Fosforet blir regelrett oppbrukt ja. Det skjer med både CRT TV-skjermer og PC-skjermer. Derfor er slike gamle skjermer ofte veldig mørke. I tillegg blir elektrodene i CRT-en også rett og slett oppbrukt.

PC-skjermer blir ofte brukt til det samme og var dermed mer utsatt for innbrenning. På informasjonsskjermer kan man ofte se tydelig hva som har vært på skjermen selv om den er slått helt av.

Spoiler

58f5dec0-62f8-423b-bdd2-8b2d60f9297a_960x717.jpg.1532c00aea8aeda637d6a83ab1232aca.jpg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...