Gå til innhold

Hvordan laste ned Chrome via cmd? (nerd)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
31 minutes ago, NoBo said:

Det virker som at Chrome kommer via Microsoft Store. Det er likevel en interessant fremgangsmåte, men jeg ønsket å kontakte Googles server for å laste ned Chrome. Via kommandolinje. Jeg har ikke konto hos Microsoft for å bruke til dette. Google krever ikke konto.

Den viktigste grunnen til at jeg vil gå direkte til Googles server uten en tradisjonell nettleser er likevel at jeg ønsker å se at det går. :woot:

 

Skal man ikke få et valg om nettleser når man installerer Windows? Jeg fikk ingen valg om noe som helst.

 

Lenke til kommentar
Oknok skrev (10 timer siden):

Skal man ikke få et valg om nettleser når man installerer Windows? Jeg fikk ingen valg om noe som helst.

Det var noe Eu-krav for Windows 7/8 hvis jeg husker rett.

Du kan forsøke følgende kommando i Powershell:

iwr 'https://dl.google.com/tag/s/appguid%3D%7B8A69D345-D564-463C-AFF1-A69D9E530F96%7D%26iid%3D%7BFAD7FB89-D6D2-18BE-3F8F-5987697A4C09%7D%26lang%3Den%26browser%3D3%26usagestats%3D0%26appname%3DGoogle%2520Chrome%26needsadmin%3Dprefers%26ap%3Dx64-statsdef_1%26installdataindex%3Dempty/update2/installers/ChromeSetup.exe' -OutFile .\Downloads\ChromeSetup.exe

 

Endret av mobile999
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oknok skrev (17 timer siden):

Det virker som at Chrome kommer via Microsoft Store. Det er likevel en interessant fremgangsmåte, men jeg ønsket å kontakte Googles server for å laste ned Chrome. Via kommandolinje. Jeg har ikke konto hos Microsoft for å bruke til dette. Google krever ikke konto.

image.png.a7fba687a12d50cebd45d16d489bd0b2.png

Som vist; Winget henter fra google.com. Ved bruk av DOWNLOAD som parameter og ikke INSTALL kan man få installasjonspakken lastet ned for videre bruk. Man kan også legge til flere parametre, eks. hvor man vil at installasjonspakken skal lastes ned til.

Som vist i bildet: Jeg kjørte først kommandoen Winget search Google.Chrome (også vist i link fra mitt første innlegg) for å se hva som måtte finnes og da dukker det opp flere alternativer. NB! Best å bruke betegnelsen som står under kolonnen "Id" for å få korrekt pakke.

Se Microsoft sin dokumentasjon på Winget og bruk av Download: https://learn.microsoft.com/en-us/windows/package-manager/winget/download

Endret av NoBo
Forenklet setning
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
On 13.8.2024 at 10:44 AM, mobile999 said:

Det var noe Eu-krav for Windows 7/8 hvis jeg husker rett.

Du kan forsøke følgende kommando i Powershell:

iwr 'https://dl.google.com/tag/s/appguid%3D%7B8A69D345-D564-463C-AFF1-A69D9E530F96%7D%26iid%3D%7BFAD7FB89-D6D2-18BE-3F8F-5987697A4C09%7D%26lang%3Den%26browser%3D3%26usagestats%3D0%26appname%3DGoogle%2520Chrome%26needsadmin%3Dprefers%26ap%3Dx64-statsdef_1%26installdataindex%3Dempty/update2/installers/ChromeSetup.exe' -OutFile .\Downloads\ChromeSetup.exe

 

Det fungerte, takk. Men den lange kodestrengen hva slags info ligger i den? Er det som en lang URL som inneholder data om brukeren?

 

 

On 13.8.2024 at 3:50 PM, NoBo said:

image.png.a7fba687a12d50cebd45d16d489bd0b2.png

Som vist; Winget henter fra google.com. Ved bruk av DOWNLOAD som parameter og ikke INSTALL kan man få installasjonspakken lastet ned for videre bruk. Man kan også legge til flere parametre, eks. hvor man vil at installasjonspakken skal lastes ned til.

Som vist i bildet: Jeg kjørte først kommandoen Winget search Google.Chrome (også vist i link fra mitt første innlegg) for å se hva som måtte finnes og da dukker det opp flere alternativer. NB! Best å bruke betegnelsen som står under kolonnen "Id" for å få korrekt pakke.

Se Microsoft sin dokumentasjon på Winget og bruk av Download: https://learn.microsoft.com/en-us/windows/package-manager/winget/download

Denne metoden kan sikkert fungere men kommandoene "winget search chrome" og "winget download Google.Chrome" krever at jeg mottar "agreement terms" fra Microsoft Store og det vil jeg ikke. Poenget er å holde Microsoft helt ute av loopen. Microsoft er tredjepart og jeg vil ikke ha en tredjepart som vet hva jeg downloader. Og slett ikke en tredjepart som krever at jeg godtar "agreements". :) 

 

 

Lenke til kommentar
46 minutes ago, mobile999 said:

Tenker det er Setup-fila jeg skal ha. :)

Så jeg prøver

iwr 'https://dl.google.com/chrome/install/latest/ChromeSetup.exe' -OutFile .\Downloads\ChromeSetup.exe

Og det resulterer i feilmelding: 

Quote

iwr : 404. That’s an error. That’s all we know.

:laugh:

 

Edit

Har allerede en download fra den mystisk lange lenka. Prøver å finne en kortere variant for Powershell men merker at jeg er noob.

 

Endret av Oknok
Lenke til kommentar
11 hours ago, Oknok said:

Microsoft er tredjepart og jeg vil ikke ha en tredjepart som vet hva jeg downloader. Og slett ikke en tredjepart som krever at jeg godtar "agreements".

Det har du allerede gjort når du installerte Windows.

Om du ikkje stoler på OS-levrandøren din er alt anna irrelevant; du fikse det først.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, mobile999 said:

Hvis du bare skal ha det en gang så er vel problemet løst?

Jeg fant den visst her:

https://dl.google.com/update2/installers/ChromeSetup.exe

Tusen takk. :) 

 

8 hours ago, barfoo said:

Det har du allerede gjort når du installerte Windows.

Om du ikkje stoler på OS-levrandøren din er alt anna irrelevant; du fikse det først.

Jada jada. Men du bruker feil forutsetning for dette handler om å finne en original måte å hente et program. Det har ikke noe med rasjonalitet å gjøre. Jeg ønsker ikke å holde Microsoft ute fordi jeg ikke har nok tillit, jeg ønsker å holde dem ute fordi de er tredjepart. Rolle betyr i dette tilfellet mer enn hvem. Likevel er det aller viktigste å bruke en kreativ måte som nesten ingen andre bruker. Det gjør meg til rebell. Og jeg nyter det. :cool:

Lenke til kommentar

Å laste ned/installere programmer via kommandolinje gjøres stort sett med en package manager som winget/apt eller chocolatey.

Er jo bare tullete å lete seg frem til setup-URLen manuelt i nettleser, for så å paste den i powershell og hente den med invoke-webrequest for en vanlig bruker (eller rebell om du vil)..

Kan være en ide å faktisk lære powershell/terminal eller python feks om du vil begynne å bruke kommandolinje/script til ting.

Endret av Kakeshoma
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...