Gå til innhold

WordPad glemmer innstilling


Anbefalte innlegg

Bruker gammel versjon av WordPad i Windows 11. Fordi nyere versjon suger og kommer uansett til å forsvinne i høstens oppdatering.

WordPad holder alle innstillingene jeg gjør, bortsett fra én. Den faller tilbake på utskriftsformatet "letter" og jeg vil ha det til "A4".

Jeg hadde ikke dette problemet i Windows 10, og heller ikke på en noen måneder gammel laptop med Windows 11. Men på den siste stasjonære PC-en med Windows 11 er dette plutselig et problem.

Noen ideer til fiks?

 

WordPad utskriftsformat.png

Endret av Oknok
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke bruke noe annet som f.ex. Libre Office Writer ?

Evt. kunne du nok ha løst problemet ved å benytte Autohotkey og lage et launcher-script for Wordpad og innrette det på en sånn måte at Ctrl+P blir fanget opp av scriptet istedet, som i sin tur åpner utskriftsmenyen og sender en sekvens med tastetrykk og/eller museklikk som konfigurerer utskriftsdialogen for deg. Jeg har gjort dette, dog for et annet bøllete program for å gjøre det mer effektivt for meg selv.

Lenke til kommentar

Kløna med noe av det samme som trådstarter for noen år siden.

(Skulle ha page orientation til landscape, men den stod til portrait hver gang jeg åpna wordpad.)

Løsningen lå i å endre innstillingene inne på det som er default printer i Windows. Wordpad leste ut og brukte dette oppsettet når det startet opp.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Eg bruker WordPad fordi eg liker å holde meg til noe som fungerer. Regner med at gamle dokument vises på en annen måte hvis jeg bytter program. Vil tabulatorer være på akkurat samme plass? Tvilsomt. Vil ikke redigere tusenvis av filer for at de skal passe med et nytt program.

Nå fungerer det ikke 100% men forsøker å finne en måte å korrigere på.

 

Et eksempel er Notisblokk. Den nye som kom med Windows 10 har andre tabulatorer og maltrakterte formatteringen i tusenvis at txt-filer. Avinstallerer moderne Notisblokk på alle nye Windows-installasjoner og henter frem den gamle Notisblokk.

 

6 hours ago, 1Dr.E said:

Løsningen lå i å endre innstillingene inne på det som er default printer i Windows. Wordpad leste ut og brukte dette oppsettet når det startet opp.

Det er nettopp i innstillingene Utskriftsformat jeg forsøkte å endre, er det ikke det samme som printerinnstillinger?

 

 

Dette var ikke et problem i forrige måned, da også på en (annen) Windows 11 PC. Men nå på denna PC-en er det et problem. Det skyldes ikke gårdagens oppdateringer, problemet ble oppdaget for noen dager siden.

 

Lenke til kommentar

Jeg ser at Microsoft anbefaler sine egne alternativer Notepad eller Word. Men det er i prinsippet det samme som jeg har kommet til at enten skriver en .txt filer i Notepad (eller tilsvarende programmer), eller en lager et dokument med Word eller LibreOffice Writer. Grunnen er at Word og LibreOffice Writer er veldig gode programmer til å lage dokumenter, og har høy kvalitet og stabilitet.

https://www.digi.no/artikler/denne-kjente-appen-forsvinner-na-fra-windows-etter-nesten-30-ar/536371

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Oknok skrev (4 timer siden):

Et eksempel er Notisblokk. Den nye som kom med Windows 10 har andre tabulatorer og maltrakterte formatteringen i tusenvis at txt-filer. Avinstallerer moderne Notisblokk på alle nye Windows-installasjoner og henter frem den gamle Notisblokk.

Jøsses. Bruker Notepad i Windows 10 daglig nettopp fordi det er formatløst. Bruker det til å "vaske" innhold som skal inn i andre tekstbaserte, kommaseparerte filer.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Oknok skrev (4 timer siden):
1Dr.E skrev (10 timer siden):

Løsningen lå i å endre innstillingene inne på det som er default printer i Windows. Wordpad leste ut og brukte dette oppsettet når det startet opp.

Det er nettopp i innstillingene Utskriftsformat jeg forsøkte å endre, er det ikke det samme som printerinnstillinger?

Har du forsøkt å endre utskriftsformatet til printeren under kontrollpanel?

Det jeg sier er at Wordpad leser ut disse innstillingene, men skriver ikke over dem når du endrer i Wordpad. Så neste gang du åpner Wordpad leser den printeren sine innstillinger på nytt.

Prøv å endre innstillinger på printeren, og deretter åpne Wordpad.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
4 hours ago, 1Dr.E said:

Jøsses. Bruker Notepad i Windows 10 daglig nettopp fordi det er formatløst. Bruker det til å "vaske" innhold som skal inn i andre tekstbaserte, kommaseparerte filer.

I de fleste tilfeller vil hurtigtast Ctrl+Shift+V medføre innliming av "ferdig-vasket" tekst.

Btw: Benytter selv Notepad3 for Windows pga regex-søk og generelt mye mer "bøff" enn standard notisblokk.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

I mitt eksempel skal jeg duplisere opp et sett med konfigurasjon bestående av noen hundre linjer, søke og erstatte en del felter med andre verdier/strenger, og så legge til dette i bunnen av fila.

Da kopierer jeg det aktuelle innholdet ut fra den proprietære fila, limer det inn i Notepad, gjør søk&erstatt-operasjonene der og kopierer/limer det til slutt tilbake til den opprinnelige fila.

Endret av 1Dr.E
Lenke til kommentar
On 14.8.2024 at 4:50 AM, 1Dr.E said:

Kløna med noe av det samme som trådstarter for noen år siden.

(Skulle ha page orientation til landscape, men den stod til portrait hver gang jeg åpna wordpad.)

Løsningen lå i å endre innstillingene inne på det som er default printer i Windows. Wordpad leste ut og brukte dette oppsettet når det startet opp.

Tror det var tipset ditt jeg brukte men slter med å huske hva jeg gjorde. Men det funka.

"Devices and Printers" in kontrollpanelet.

Settings åpnes opp.

"Bluetooth & devices" >>> og et av valgene til høyre. Husker ikke hvilket, men husker at det stod "Letter" som jeg endra til "A4".

Dette behøvde jeg ikke gjøre på en anna Windows 11 PC så jeg forstår ikke hvorfor det var nødvendig nå.

 

Lenke til kommentar

Vi har allerede vært innom Notepad her, så jeg trenger kanskje ikke lage en ny tråd.

Jeg avinstallerte moderne Notepad og satte inn en gammel versjon. (For å unngå feil tabulatorer i ny versjon.)

Jeg har festet Notepad til Taskbar men "jump list" mangler.

Jeg mangler også "create txt" på høyreklikk.

Edit, Notepad mangler også i menyen "open with".

 

Endret av Oknok
Lenke til kommentar

Jeg ser at Win11 Notepad er en UWP-app. De har endret tab lengden fra 8 til 6.

Ser ut til at det er vanskelig å få den gamle Notepad inn i menyer. Anbefaler å bruke Notepad3 eller Notepad++.

Slik kunne en legge til "Open with Notepad" i Windows 10, kan være det går i Windows 11 også: https://www.howtogeek.com/1000/add-open-with-notepad-to-the-context-menu-for-all-files/

Endret av Svein M
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Og bruke notepad er jo ville ønske seg selv vondt. Notepad++ bruker jeg som grunnleggende editor i stedet. Man kunne også vurdert f.eks. Visual Studio Code hvis man har behov for å organisere filene som et prosjekt. Ikke vær skeptisk bare fordi det er et programmeringsverktøy, programmerer trenger rett og slett en godt tekstbehandingsprogram som ikke plutselig endrer formatet ditt etc.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Takk for tipsene, jeg vet ikke hva som er dårlig med klassisk Notepad. Det er rett antall tegn mellom tabulator og programmet gjør det jeg vil.

Om jeg kunne ønsket meg hva som helst av forbedring vet jeg ikke hva det skulle vært. Kanskje bedre angrefunksjon det er det eneste jeg kan komme på.

 

Lenke til kommentar

Jeg bruker ofte Notepad, men foretrekker f.eks. Notepad++ når jeg vet at teksten inneholder TAB/Indent. Notepad kan ikke vise whitespace, dette gjøre det vanskelig å skille mellom TAB og mellomrom.

whitespace.png.47f5ad69b75fdb8cb7e6277aea9af3f9.png

  • Endre tab/indent-innstillinger: Menu Line > Settings > Preferences > Language

set-indent-size.png.f7af82fc33555c65ba4e686695d0d906.png

  • Mellomrom -> TAB eller TAB -> mellomrom: Menu Line > Edit > Blank Operations: TAB to Space, Space to TAB (all) and Space to TAB (Leading)
Endret av backtoback
  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 hours ago, backtoback said:

Jeg bruker ofte Notepad, men foretrekker f.eks. Notepad++ når jeg vet at teksten inneholder TAB/Indent. Notepad kan ikke vise whitespace, dette gjøre det vanskelig å skille mellom TAB og mellomrom.

 

Interessant. Jeg har stort sett god kontroll på hva som er TAB eller mellomrom men det betyr ikke så mye om en TAB her eller der faktisk bare er mellomrom.

Kan man forandre farge på tekst og bakgrunn i Notepad++? Og kan man slå av alle tegnene som fyller opp whitespace i bildet ditt?

Så vidt jeg kan se på bildet er det 8 tegn på en TAB og det er det viktigste.

 

Lenke til kommentar

Forandre farge på tekst og bakgrunn: Menu Line > Settings > Style Configurator...Notepad++ kommer med mange forhåndsinstallerte temaer (i mitt forrige innlegg brukte jeg `Bespin`), i denne bruker jeg `Default`.

style-configurator.png.9feb80790170dc92aa2cbf51ad604bb6.png 

 

Og du kan selv velge hvilke whitespace som skal vises (`Show All Characters` i forrige innlegg), i denne har jeg slått av alle.

whitespace-2.thumb.png.20d4d4f0d7c1525af1c59f648edfad86.png

 

Ved å sette `Indent size = 8` får du 8 tegn per TAB. 

Endret av backtoback
typos
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
On 19.8.2024 at 9:07 PM, backtoback said:

Ved å sette `Indent size = 8` får du 8 tegn per TAB. 

 

Prøver å få den mest mulig lik gammel Notepad og har klart å skjule verktøylinja og tab-linja.

Men hvordan får jeg bort den tjukke margen på venstresida? Det er nummerering av linjene men det treng eg ikkje. Det tar for stor plass. Linjenr kan finnes på statuslinja ved behov.

 

Jeg fann det. Preferences > Margins\Border\Edge

Fjerne hake på Display og bookmark.

 

 

I gammel Notepad brukes F5 til å sette inn klokkeslett og dato.

I Notepad++ er dette dypt i en undermeny og lite tilgjengelig. Er det noen som kjenner en enklere måte å sette inn tid? Bør kun ta ett tastetrykk.

 

Endret av Oknok
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...