Gå til innhold

Når sjefen sier jeg er ulydig


Gjest 7dcad...384

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest 7dcad...384 skrev (21 timer siden):

Hei. Er det normalt av en sjef å prøve og oppdra sine ansatte? Jeg jobber under en leder som sier jeg er ulydig til avgjørelser som jeg anser som urimelige. Jeg har bred og god erfaring i jobben jeg har men blir ansett som helt fersk og uten for-kunnskaper på samme nivå som de som aldri har vært i arbeidslivet før. Får stadig høre at jeg er ulydig og blir kjeftet på med pekefinger. Hva tenker dere om dette? 

Anonymous poster hash: 7dcad...384

 Dette høres ikke bra ut, uavhengig av hvem som som har rett er ikke det riktig måte å prate til folk på. 

Det kan være skummelt å bytte jobb eller avdeling, men i de tilfellene jeg har valgt dette i mitt liv har resultatet alltid blitt bra. Da jeg var en lærling i faget hadde jeg en sjef som konsant lanserte mine ideer som sine egne, dette gikk på maskineringsmetoder og strategier. I lengden ble det uholdbart da han ofte slo ned mine ideer som "tull", for så å lansere de som sine egne uken etter og synes det er så genialt at ingen hadde tenkt akkurat det.

Som sjef selv idag lærte jeg utrolig mye av akkurat det, så han var en bedre læremester enn jeg forsto akkurat da.

Lenke til kommentar
Gjest 7dcad...384
nomore skrev (1 time siden):

Jeg har forstått godt hva tråden handler om.

Og du stiller dårlig an om arbeidsgiver velger å gjøre noe med din adferd på jobb.

Mitt råd er å bytte jobb. Du går tydeligvis ikke overens med leder. Og ja, det høres ut fra din beskrivelse at leder gjør en dårlig jobb og kunne håndtert dette bedre, men du kan uansett ikke håndtere det på den måten du skriver at du gjør.

Men slik jeg har forstått situasjonen bør du kanskje ha andre referanser enn sjefen din når du søker jobb et annet sted.

Ja det har jeg heldigvis. Jeg har mange gode referanser og jeg vet hva jeg er god på :) 

Anonymous poster hash: 7dcad...384

Lenke til kommentar
Gjest 7dcad...384
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

 Dette høres ikke bra ut, uavhengig av hvem som som har rett er ikke det riktig måte å prate til folk på. 

Det kan være skummelt å bytte jobb eller avdeling, men i de tilfellene jeg har valgt dette i mitt liv har resultatet alltid blitt bra. Da jeg var en lærling i faget hadde jeg en sjef som konsant lanserte mine ideer som sine egne, dette gikk på maskineringsmetoder og strategier. I lengden ble det uholdbart da han ofte slo ned mine ideer som "tull", for så å lansere de som sine egne uken etter og synes det er så genialt at ingen hadde tenkt akkurat det.

Som sjef selv idag lærte jeg utrolig mye av akkurat det, så han var en bedre læremester enn jeg forsto akkurat da.

Hvilken utdanning tok du i etterkant?

Anonymous poster hash: 7dcad...384

Lenke til kommentar
Gjest 7dcad...384 skrev (15 minutter siden):

Ja det har jeg heldigvis. Jeg har mange gode referanser og jeg vet hva jeg er god på :) 

Anonymous poster hash: 7dcad...384

Da høres det ut som om det lureste er å finne seg noe nytt. Konflikter på arbeidsplasser er tidkrevende og ofte vanskelige å løse opp i, og selv om en har rett betyr det ikke at en får rett. Og skulle man allikevel få rett så kan både engasjementet, forholdet til kollegaer og lojaliteten til arbeidsplassen være ødelagt før man oppnår det resultatet man ønsker. Dessverre.

Lenke til kommentar
Gjest 76d4a...41a

Sikker på at du ikke er av de "ferske" som tror de vet alt da og bør trumfe gjennom på alt fordi det gir mening for deg og du ikke klarer å se nyanser eller andre sine erfaringer/meninger?

Ser dette daglig så derfor jeg spør. 
Er en fordel å være nysgjerrig, grave litt for å spørre hva nøyaktig er det som gjør at folk utagerer som de gjør mot deg.

Hadde min sjef kjeftet høylytt hadde jeg spurt på tomannshånd hva er det egentlig som er problemet, prøvd å analysere tilbakemeldingen og se om den holder rot i virkeligheten. For mest sannsynlig er det noe reelt som ligger bak.

Det er sjeldnere at det er sjefene som er totalt psykopater som du beskriver, kontra at nyutdannede har en bedreviter holdning som trenger korrigering. ( Sier ikke at høylytt kjeft er riktig måte å korrigere på uansett, derfor psykopat henvisningen)

 

 

 

Anonymous poster hash: 76d4a...41a

Lenke til kommentar
Gjest 7dcad...384
nomore skrev (29 minutter siden):

Da høres det ut som om det lureste er å finne seg noe nytt. Konflikter på arbeidsplasser er tidkrevende og ofte vanskelige å løse opp i, og selv om en har rett betyr det ikke at en får rett. Og skulle man allikevel få rett så kan både engasjementet, forholdet til kollegaer og lojaliteten til arbeidsplassen være ødelagt før man oppnår det resultatet man ønsker. Dessverre.

Ja det har jeg tenkt på. Synes det er belastende å skrive søknader da, for jeg må jo selge meg inn som en vinnene kandidat. Stort sett har jeg fått alle stillinger jeg har søkt men det tar tid å skrive gode søknader. 

Anonymous poster hash: 7dcad...384

Lenke til kommentar
Gjest 7dcad...384
Gjest 76d4a...41a skrev (16 minutter siden):

Sikker på at du ikke er av de "ferske" som tror de vet alt da og bør trumfe gjennom på alt fordi det gir mening for deg og du ikke klarer å se nyanser eller andre sine erfaringer/meninger?

Ser dette daglig så derfor jeg spør. 
Er en fordel å være nysgjerrig, grave litt for å spørre hva nøyaktig er det som gjør at folk utagerer som de gjør mot deg.

Hadde min sjef kjeftet høylytt hadde jeg spurt på tomannshånd hva er det egentlig som er problemet, prøvd å analysere tilbakemeldingen og se om den holder rot i virkeligheten. For mest sannsynlig er det noe reelt som ligger bak.

Det er sjeldnere at det er sjefene som er totalt psykopater som du beskriver, kontra at nyutdannede har en bedreviter holdning som trenger korrigering. ( Sier ikke at høylytt kjeft er riktig måte å korrigere på uansett, derfor psykopat henvisningen)

 

 

 

Anonymous poster hash: 76d4a...41a

Ja, jeg finner meg ikke i lavere årslønn enn 700.000 da jeg har mange år i yrket før jeg ble ferdig. Dette er blant konfliktene, forventer kaffe ferdig på mitt kontor i det jeg ankommer kontoret, samt at det jeg får ordet først på møter. Dette fordi jeg har de viktigste oppgavene når det gjelder starten. 

Anonymous poster hash: 7dcad...384

Lenke til kommentar
Gjest 7dcad...384
nomore skrev (33 minutter siden):

Da høres det ut som om det lureste er å finne seg noe nytt. Konflikter på arbeidsplasser er tidkrevende og ofte vanskelige å løse opp i, og selv om en har rett betyr det ikke at en får rett. Og skulle man allikevel få rett så kan både engasjementet, forholdet til kollegaer og lojaliteten til arbeidsplassen være ødelagt før man oppnår det resultatet man ønsker. Dessverre.

Hvordan hadde du reagert hvis noen sa du var ulydig? Sånn snakker du ikke til voksne. 

Anonymous poster hash: 7dcad...384

Lenke til kommentar
Gjest 7dcad...384 skrev (10 minutter siden):

forventer kaffe ferdig på mitt kontor i det jeg ankommer kontoret, samt at det jeg får ordet først på møter. Dette fordi jeg har de viktigste oppgavene når det gjelder starten. 

Anonymous poster hash: 7dcad...384

Hva behager? Hvem av dere er det som har disse forventningene? Hvis det er du, så syns jeg du burde klatre ned fra pidestallen din, og hvis det er sjefen så er det en sak for HR. Hvis det var et forsøk på å være morsom så var det ikke veldig åpenbart, men det høres så søkt ut at jeg holder muligheten åpen.

Lenke til kommentar
Gjest 7dcad...384 skrev (7 minutter siden):

Ja, jeg finner meg ikke i lavere årslønn enn 700.000 da jeg har mange år i yrket før jeg ble ferdig. Dette er blant konfliktene, forventer kaffe ferdig på mitt kontor i det jeg ankommer kontoret

Anonymous poster hash: 7dcad...384


Hva gjør du hvis kaffen ikke står klar? Er da kaffedama ulydig? 
 

Seriøst, kaffen klar når du kommer, det kan kanskje sjefen i equinor, eller Oljefondet forvente. Ikke en som tjener en gjennomsnittlig årslønn.

 

Du får ta å forsøke å oppføre deg som en voksen, ta en samtale med sjefen din, legg frem din side av saken og be han utdype hvorfor han kaller deg ulydig. 
 

Hvis du får beskjed om å gjøre noe som faller innenfor stillingsbeskrivelsen din, og du nekter å gjennomføre dette er du nettopp - ulydig. Det kan få konsekvenser for arbeidsforholdet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 7dcad...384 skrev (17 minutter siden):

Ja, jeg finner meg ikke i lavere årslønn enn 700.000 da jeg har mange år i yrket før jeg ble ferdig. Dette er blant konfliktene, forventer kaffe ferdig på mitt kontor i det jeg ankommer kontoret, samt at det jeg får ordet først på møter. Dette fordi jeg har de viktigste oppgavene når det gjelder starten. 

Anonymous poster hash: 7dcad...384

Nå begynner jeg å tro at du bare dikter her. Om du faktisk oppfører deg slik du beskriver så er det rimelig åpenbart at du har noen holdninger her som sjeldent passer inn på arbeidsplasser i Norge. Kanskje andre land med mer hieraki på arbeidsplassen? Og så må du huske å be om sekretær til neste jobb som kan ordne kaffe for deg.

Gjest 7dcad...384 skrev (16 minutter siden):

Hvordan hadde du reagert hvis noen sa du var ulydig? Sånn snakker du ikke til voksne. 

Anonymous poster hash: 7dcad...384

Jeg hadde stusset fælt på ordlyden og så hadde jeg bedt om en samtale med vedkommende for å få klarhet i hva de mente og hva de egentlig forventet av meg. Det er ingen garanti for at jeg hadde likt svaret men det er uansett eneste måten å få avklart hva som ligger bak og ta tak i det, kontra å gå å surmule om kompetanse, bruk av ord og at kaffen skal stå klar når du kommer.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest 7dcad...384 skrev (17 timer siden):

Jeg leste om stilen til lederen og har egentlig konkludert med at jeg jobber under en narsissistisk lederstil, så da er det i grunn ikke noe jeg kan gjøre annet enn å lete etter annen jobb. 

Anonymous poster hash: 7dcad...384

Gjest 7dcad...384 skrev (17 timer siden):

Urimelige for allmenheten og urimeligheter uten noe hold i faget. Jeg har større kompentanse på faget enn lederen min. 

Anonymous poster hash: 7dcad...384

1. Søk ny jobb

I mellomtiden kan du takle de daglige utfordringene ved å

2. Raskt spørre en annen mellomleder om hvordan du bør løse en oppgave du mener er urimelig eller dårlig beordret fra din leder, sånn at du kan sette disse opp mot hverandre. Dette vil nok bare fungere kortvarig til de oppdager taktikken, eller lengre hvis din nærmeste leder overkjøres av en leder lengre opp.

Du bør også være nøye på å holde ryggen din fri og samle "grums" på din mellomleder. Det kan være kjekt å ha i bakhånd dersom din mellomleder skrur til skrustikka og vil skvise deg ut før du har fått ny jobb. En slik skvis kan både skje i form av mobbing på arbeidsplassen og i form av usaklige anklager, skriftlige varsel eller til og med usaklig oppsigelse. Bare følg ordre, varsle oppover om ting som går ut over ansatte, lønnsomhet etc og hold ryggen fri når disse eventuelt overstyrer din mellomleders ordre. Skriv gjerne jobb-dagbok for å sortere dine egne tanker og ha noe skriftlig i bakhånd i tilfelle trøbbel.

Lenke til kommentar
2 hours ago, DrAlban3000 said:

a jeg var en lærling i faget hadde jeg en sjef som konsant lanserte mine ideer som sine egne, dette gikk på maskineringsmetoder og strategier. I lengden ble det uholdbart da han ofte slo ned mine ideer som "tull", for så å lansere de som sine egne uken etter og synes det er så genialt at ingen hadde tenkt akkurat det.

Jeg hadde en lignende greie, bare at jeg var en erfaren teknisk spesialist med master, mens sjefen var blåruss nylig hentet fra en annen bransje og med minimal forståelse av teknologien vår.

Han avviste mine forslag, bare for å uken etterpå presentere dem oppover som sine egne idéer. Høyere ledelse hadde solid teknisk kunnskap og skjønte at denne avdelingslederen ikke hadde forutsetningene for å komme med slike forslag, så det tok dem ikke lang tid å finne ut hvem som faktisk kom med dem. Avdelingslederens fremferd fikk imidlertid ingen konsekvenser, så jeg sluttet der.

Det kom etter hvert flere forsøk på å hente meg tilbake, men de konkluderte med at jeg var helt urimelig, siden mine krav er at den lederen må vekk, og de må matche den lønnen jeg har nå, som er rundt det dobbelte av hva de tilbyr. Jeg forstår i hvert fall nå hvorfor de sliter med å rekruttere, samt beholde, høyt utdannede teknologer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 7dcad...384
Simen1 skrev (17 minutter siden):

1. Søk ny jobb

I mellomtiden kan du takle de daglige utfordringene ved å

2. Raskt spørre en annen mellomleder om hvordan du bør løse en oppgave du mener er urimelig eller dårlig beordret fra din leder, sånn at du kan sette disse opp mot hverandre. Dette vil nok bare fungere kortvarig til de oppdager taktikken, eller lengre hvis din nærmeste leder overkjøres av en leder lengre opp.

Du bør også være nøye på å holde ryggen din fri og samle "grums" på din mellomleder. Det kan være kjekt å ha i bakhånd dersom din mellomleder skrur til skrustikka og vil skvise deg ut før du har fått ny jobb. En slik skvis kan både skje i form av mobbing på arbeidsplassen og i form av usaklige anklager, skriftlige varsel eller til og med usaklig oppsigelse. Bare følg ordre, varsle oppover om ting som går ut over ansatte, lønnsomhet etc og hold ryggen fri når disse eventuelt overstyrer din mellomleders ordre. Skriv gjerne jobb-dagbok for å sortere dine egne tanker og ha noe skriftlig i bakhånd i tilfelle trøbbel.

Ja det er en mulighet jeg holder åpent. Men jeg er noe usikker på hvordan jeg gjør det når jeg evt skal gå over i en annen jobb. Har aldri levert oppsigelse før skjønner du. Så hvordan mener du det er best å gå frem angående det? 

Anonymous poster hash: 7dcad...384

Lenke til kommentar
Gjest 7dcad...384
Simen1 skrev (18 minutter siden):

1. Søk ny jobb

I mellomtiden kan du takle de daglige utfordringene ved å

2. Raskt spørre en annen mellomleder om hvordan du bør løse en oppgave du mener er urimelig eller dårlig beordret fra din leder, sånn at du kan sette disse opp mot hverandre. Dette vil nok bare fungere kortvarig til de oppdager taktikken, eller lengre hvis din nærmeste leder overkjøres av en leder lengre opp.

Du bør også være nøye på å holde ryggen din fri og samle "grums" på din mellomleder. Det kan være kjekt å ha i bakhånd dersom din mellomleder skrur til skrustikka og vil skvise deg ut før du har fått ny jobb. En slik skvis kan både skje i form av mobbing på arbeidsplassen og i form av usaklige anklager, skriftlige varsel eller til og med usaklig oppsigelse. Bare følg ordre, varsle oppover om ting som går ut over ansatte, lønnsomhet etc og hold ryggen fri når disse eventuelt overstyrer din mellomleders ordre. Skriv gjerne jobb-dagbok for å sortere dine egne tanker og ha noe skriftlig i bakhånd i tilfelle trøbbel.

Ja jeg gjør jo det men jeg begynner nesten å le når jeg får kjeft fordi det er så urimelig, og på tynn grunn. Jeg har aldri opplevd maken før. 

Anonymous poster hash: 7dcad...384

Lenke til kommentar
Gjest 7dcad...384
nomore skrev (31 minutter siden):

Nå begynner jeg å tro at du bare dikter her. Om du faktisk oppfører deg slik du beskriver så er det rimelig åpenbart at du har noen holdninger her som sjeldent passer inn på arbeidsplasser i Norge. Kanskje andre land med mer hieraki på arbeidsplassen? Og så må du huske å be om sekretær til neste jobb som kan ordne kaffe for deg.

Jeg hadde stusset fælt på ordlyden og så hadde jeg bedt om en samtale med vedkommende for å få klarhet i hva de mente og hva de egentlig forventet av meg. Det er ingen garanti for at jeg hadde likt svaret men det er uansett eneste måten å få avklart hva som ligger bak og ta tak i det, kontra å gå å surmule om kompetanse, bruk av ord og at kaffen skal stå klar når du kommer.

Ja du hadde vel ikke tenkt at det var innenfor? 

Anonymous poster hash: 7dcad...384

Lenke til kommentar
Gjest 7dcad...384 skrev (1 minutt siden):

Ja det er en mulighet jeg holder åpent. Men jeg er noe usikker på hvordan jeg gjør det når jeg evt skal gå over i en annen jobb. Har aldri levert oppsigelse før skjønner du. Så hvordan mener du det er best å gå frem angående det? 

Anonymous poster hash: 7dcad...384

Med din høye og dyre utdannelse er jeg overbevist over at du finner ut av det :)

Lenke til kommentar
Gjest 7dcad...384
nomore skrev (Akkurat nå):

Med din høye og dyre utdannelse er jeg overbevist over at du finner ut av det :)

Har ikke sagt jeg har høy eller dyr utdannelse, så nå tar du dine egne konklusjoner. Jeg har sagt jeg har bred erfaring på feltet, og at jeg ikke er fersk. 

Anonymous poster hash: 7dcad...384

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...