Gå til innhold

Når sjefen sier jeg er ulydig


Gjest 7dcad...384

Anbefalte innlegg

Gjest 7dcad...384

Hei. Er det normalt av en sjef å prøve og oppdra sine ansatte? Jeg jobber under en leder som sier jeg er ulydig til avgjørelser som jeg anser som urimelige. Jeg har bred og god erfaring i jobben jeg har men blir ansett som helt fersk og uten for-kunnskaper på samme nivå som de som aldri har vært i arbeidslivet før. Får stadig høre at jeg er ulydig og blir kjeftet på med pekefinger. Hva tenker dere om dette? 

Anonymous poster hash: 7dcad...384

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
18 minutes ago, Guest 7dcad...384 said:

Hei. Er det normalt av en sjef å prøve og oppdra sine ansatte? Jeg jobber under en leder som sier jeg er ulydig til avgjørelser som jeg anser som urimelige. Jeg har bred og god erfaring i jobben jeg har men blir ansett som helt fersk og uten for-kunnskaper på samme nivå som de som aldri har vært i arbeidslivet før. Får stadig høre at jeg er ulydig og blir kjeftet på med pekefinger. Hva tenker dere om dette? 

Anonymous poster hash: 7dcad...384

Er sjefen en mellomleder? Rapporter til HR

Er sjefen for høyt opp? Bytt jobb.

(edit: det kan godt hende at sjefen har "rett", men du vil uansett ikke fungere i din rolle, så en endring vil være påkrevet).

Endret av ps5
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det kommer veldig an på situasjonen. Enkelte har markeringsbehov, og skal ha ting på sin måte. Mens andre ganger så kan det være ting de ser som de under ikke ser. Så kommer veldig an på sammenhengen.

Sitter som type mellomleder selv, og det er utrolig irriterende når folk plutselig skal gjøre ting på egen måte når de ikke ser heleheten på prosjektet.

 

Litt off topic: Med den emnetittelen dukket denne opp i hode av en eller annen grunn: https://www.imdb.com/title/tt0274812/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_nm_0_in_0_q_secretary

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 7dcad...384
AndersT2 skrev (4 timer siden):

Det kommer veldig an på situasjonen. Enkelte har markeringsbehov, og skal ha ting på sin måte. Mens andre ganger så kan det være ting de ser som de under ikke ser. Så kommer veldig an på sammenhengen.

Sitter som type mellomleder selv, og det er utrolig irriterende når folk plutselig skal gjøre ting på egen måte når de ikke ser heleheten på prosjektet.

 

Litt off topic: Med den emnetittelen dukket denne opp i hode av en eller annen grunn: https://www.imdb.com/title/tt0274812/?ref_=nv_sr_srsg_0_tt_8_nm_0_in_0_q_secretary

Jeg leste om stilen til lederen og har egentlig konkludert med at jeg jobber under en narsissistisk lederstil, så da er det i grunn ikke noe jeg kan gjøre annet enn å lete etter annen jobb. 

Anonymous poster hash: 7dcad...384

Lenke til kommentar
Gjest 7dcad...384
Wheeljack skrev (5 timer siden):

Kommer jo helt an på hva slags "avgjørelser du anser som urimelige". Om noe du blir bedt om å gjøre er innafor styringsretten til bedriften så er du jo ulydig dersom du ikke gjør som du blir bedt om. 

Urimelige for allmenheten og urimeligheter uten noe hold i faget. Jeg har større kompentanse på faget enn lederen min. 

Anonymous poster hash: 7dcad...384

Lenke til kommentar

Selv om det er kjipt er det jo lederen din som har ansvar for det avdelingen/ansvarsområdet ditt produserer, og har i den grad og styringsrett innenfor dette. Uavhengig av om du er enig eller ikke.

Og jeg vil påstå at om du nekter å gjøre som din leder sier ved gjentatte anledninger så kan det få konsekvenser for arbeidsforholdet ditt.

Min leder er heller ikke alltid enig med meg, og jeg har vesentlig mer kompetanse på områdene jeg jobber med enn min leder, men alt jeg i prinsippet kan gjøre er å argumentere for mine meninger så godt jeg kan og deretter gjøre som leder vil. Selv om leder vil gjøre det annerledes enn jeg vil. Slik er det å være ansatt.

I 2024 vil vi naturligvis tenke at vi er kommet lenger og at vi har stor frihet på arbeidsplassen. Noe vi har, men det er ikke helt fritt. Heldigvis på mange måter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Guest 7dcad...384 said:

Urimelige for allmenheten og urimeligheter uten noe hold i faget. Jeg har større kompentanse på faget enn lederen min. 

Siden du tydeligvis er autoriteten på hva som er "rimelig for allmenheten" så tenker jeg det er best at du søker deg en lederposisjon sjøl.

Du gjør ikke som du blir bedt om, og jeg tolker det som at du ser ikke poenget med å gjøre hvaenn det er. Du har vel en kontrakt? Å ikke gjøre som arbeidsgiver sier er strengt tatt kontraktsbrudd hvis man skal strekke det langt nok.

Hvis du derimot blir satt til å gjøre oppgaver som ikke står i kontrakta di, så er det en sak du kan ta opp med tillitsvalgt eller fagforeninga di.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Enig der. Har vært borti sånt sjøl og det er vanvittig slitsomt, men så sant det man blir bedt om å gjøre er innafor styringsretten så er det ikke veldig mye annet man kan gjøre enn å finne seg noe annet å drive med.

Jeg har for lengst slutta å bry meg om hva som er i bedriftens beste interesse og gidder ikke ta den krangelen lengre. Blir jeg bedt om å gjøre noe som er innafor mine arbeidsoppgaver, men som jeg mener personlig er fullstendig bortkasta,  ber jeg om å få det skriftlig. Det pleier å være nok til at jeg ikke hører mer om den saken.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Bedriften har styringsrett, og sjefen forvalter denne. Urimelig ligger omtrent på å være noe som er ulovlig, skadelig (inkludert vesentlig ulempe for driften) eller er vedvarende arbeid som faller langt utenfor stillingsbeskrivelsen, som eksempelvis at du er ansatt som regnskapsfører og blir satt til renholdsoppgaver ut over forefallende (har det vært en hendelse som gjør at vanlig drift er tilsidesatt, kan man likevel ende opp med å gjøre helt andre oppgaver midlertidig).

Er det snakk om en annen måte å løse en faglig oppgave, si fra at du er uenig men at du skal gjøre oppgaven, men gjør som du får beskjed om. Detaljstyring av velfungerende ansatte er bare gammeldags, og fungerer det ikke for deg, fortsett å gjøre det du får beskjed om mens du finner en annen arbeidsplass med større grad av autonomi i utførelsen av arbeidsoppgavene. Er du organisert, kan du selvsagt prøve den veien. Å snakke med sjefen til sjefen innebærer stor grad av risiko og fungerer langt fra alltid, og skal du lykkes, kreves at du har gode evner til dokumentasjon og saklighet.

Lenke til kommentar
Gjest 7dcad...384
Wheeljack skrev (45 minutter siden):

Siden du tydeligvis er autoriteten på hva som er "rimelig for allmenheten" så tenker jeg det er best at du søker deg en lederposisjon sjøl.

Du gjør ikke som du blir bedt om, og jeg tolker det som at du ser ikke poenget med å gjøre hvaenn det er. Du har vel en kontrakt? Å ikke gjøre som arbeidsgiver sier er strengt tatt kontraktsbrudd hvis man skal strekke det langt nok.

Hvis du derimot blir satt til å gjøre oppgaver som ikke står i kontrakta di, så er det en sak du kan ta opp med tillitsvalgt eller fagforeninga di.

Ja i andre stillinger ville det vært kontraktsbrudd men når ingen jeg kjenner eller vet om ville tillat seg dette er jeg nok ikke alene om å undre meg. Det er ikke alle arbeidsplasser som følger arbeidsmiljøloven og jeg stiller spørsmålet det jeg opplever, lurer på om det faller under krenkelser. Mulig også at hen vil konkurrere med meg om fag- kunnskapen…. 

Anonymous poster hash: 7dcad...384

Lenke til kommentar
3 hours ago, Guest 7dcad...384 said:

Urimelige for allmenheten og urimeligheter uten noe hold i faget. Jeg har større kompentanse på faget enn lederen min. 

Anonymous poster hash: 7dcad...384

Ville på en ordentlig måte fortalt lederen at han/hun viser hvor langt kompetansen hennes/hans strekker seg. Eller, kanskje først angrepet oppførselen. Det er ikke god oppførsel å drive med pekefinger. Kjeft er heller ikke innafor. Hvis det var det, kunne du tatt samme stil tilbake. Høres ikke ut som lederen din skulle vært leder på noe som helst nivå.

 

Lenke til kommentar
Gjest 7dcad...384
Oknok skrev (9 timer siden):

Ville på en ordentlig måte fortalt lederen at han/hun viser hvor langt kompetansen hennes/hans strekker seg. Eller, kanskje først angrepet oppførselen. Det er ikke god oppførsel å drive med pekefinger. Kjeft er heller ikke innafor. Hvis det var det, kunne du tatt samme stil tilbake. Høres ikke ut som lederen din skulle vært leder på noe som helst nivå.

 

Enig i det. Har ikke hørt vært borti denne type lederstil, verken profesjonelt eller privat. Det er langt over grensen av hva som er ok. Å kjefte på høylydt stemme er så vidt jeg vet ikke akseptabelt noen steder. Jeg føler meg liten, og fullstendig ubrukelig. Det er sikkert også poenget med dette. 

Anonymous poster hash: 7dcad...384

Lenke til kommentar
Gjest 7dcad...384 skrev (1 minutt siden):

Enig i det. Har ikke hørt vært borti denne type lederstil, verken profesjonelt eller privat. Det er langt over grensen av hva som er ok. Å kjefte på høylydt stemme er så vidt jeg vet ikke akseptabelt noen steder. Jeg føler meg liten, og fullstendig ubrukelig. Det er sikkert også poenget med dette. 

Anonymous poster hash: 7dcad...384

Og det høres ikke bra ut eller rett fremgangsmåte. Men du på din side kan ikke slutte å jobbe av den grunn. Eller nekte å gjøre det sjefen ber om innenfor styringsretten.

Det er to forskjellige saker.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest 7dcad...384
nomore skrev (2 minutter siden):

Og det høres ikke bra ut eller rett fremgangsmåte. Men du på din side kan ikke slutte å jobbe av den grunn. Eller nekte å gjøre det sjefen ber om innenfor styringsretten.

Det er to forskjellige saker.

Hvorfor kan jeg ikke slutte i jobben av den grunn? Hva mener du med styringsretten? Mener du jeg skal godta å bli behandlet dårlig? Jeg har sett på ny jobb, og bruke egenskapene mine tenker jeg at annet sted. 

Anonymous poster hash: 7dcad...384

Lenke til kommentar
Gjest 7dcad...384 skrev (21 minutter siden):

Hvorfor kan jeg ikke slutte i jobben av den grunn? Hva mener du med styringsretten? Mener du jeg skal godta å bli behandlet dårlig? Jeg har sett på ny jobb, og bruke egenskapene mine tenker jeg at annet sted. 

Anonymous poster hash: 7dcad...384

Du kan slutte i jobben, men du kan ikke slutte å jobbe i jobben. Stor forskjell.

Styringsretten handler om de tingene arbeidsgiver kan bestemme og styre over som påvirker deg og din arbeidshverdag. Og det vil ligge innenfor arbeidsgivers styringsrett å bestemme hvordan resultatet av arbeidet ditt blir.

Lenke til kommentar
Gjest 7dcad...384
nomore skrev (31 minutter siden):

Du kan slutte i jobben, men du kan ikke slutte å jobbe i jobben. Stor forskjell.

Styringsretten handler om de tingene arbeidsgiver kan bestemme og styre over som påvirker deg og din arbeidshverdag. Og det vil ligge innenfor arbeidsgivers styringsrett å bestemme hvordan resultatet av arbeidet ditt blir.

Jada det forstår jeg. Jeg jobber hardt og yter maks hver dag. Det handler jo ikke om det. Har du ikke forstått innholdet i denne tråden? 

Anonymous poster hash: 7dcad...384

Lenke til kommentar
Gjest 7dcad...384 skrev (19 minutter siden):

Jada det forstår jeg. Jeg jobber hardt og yter maks hver dag. Det handler jo ikke om det. Har du ikke forstått innholdet i denne tråden? 

Anonymous poster hash: 7dcad...384

Jeg har forstått godt hva tråden handler om.

Og du stiller dårlig an om arbeidsgiver velger å gjøre noe med din adferd på jobb.

Mitt råd er å bytte jobb. Du går tydeligvis ikke overens med leder. Og ja, det høres ut fra din beskrivelse at leder gjør en dårlig jobb og kunne håndtert dette bedre, men du kan uansett ikke håndtere det på den måten du skriver at du gjør.

Men slik jeg har forstått situasjonen bør du kanskje ha andre referanser enn sjefen din når du søker jobb et annet sted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...