Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Stevne for rasisme?


Gjest fc5fc...21e

Anbefalte innlegg

ilpostino skrev (6 minutter siden):

Ingen har sagt du ikke kan være stolt av deg selv, men som nevnt tidligere har arbeidsgiver styringsrett på hva de tillater i arbeidstiden. 

Og denne tråden er så woke som det går ann å bli. Vinne frem erstatningskrav ovenfor arbeidsgiver fordi man ikke kan bruke ord som anses som rasistisk. 

Ja, når bedriften promoterer for null toleranse for rasisme og diskriminering, så forserer jeg virkelig ikke hva som er problemet med at jeg kaller meg selv Neger.

Dem er opptatt av mangfold, ja så bra! Men da må dem også akseptere at mangfoldet også har et annet syn på hva rasisme er.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tenker neger er såpass ladet ord, at her vil det nok være uproblematisk for arbeidsgiver å legge ned "forbud", men generelt hvor mye har arbeidsgiver lov til å regulere? Kan man kalle seg for "vestlendingen" eller "han høye", eller kan arbeidsgiver rett og slett bestemme at dette er språkbruk som ikke hører hjemme i bedriften?

 

Endret av jallajall
Lenke til kommentar
ilpostino skrev (7 minutter siden):

Ordet negro betyr svart på spansk og har således ingenting med mørkhudete mennesker å gjøre. 

Ikke i følge bedriften som jeg er ansatt hos. Dem anser det som rasistisk. Lastet opp et produkt hvor det sto negro(sukkerkulør)

 Ifg, dem så var det rasisme.

Endret av REALITET
  • Liker 1
Lenke til kommentar
jallajall skrev (13 minutter siden):

Jeg tenker neger er såpass ladet ord, at her vil det nok være uproblematisk for arbeidsgiver å legge ned "forbud", men generelt hvor mye har arbeidsgiver lov til å regulere? Kan man kalle seg for "vestlendingen" eller "han høye", eller kan arbeidsgiver rett og slett bestemme at dette er språkbruk som ikke hører hjemme i bedriften?

 

Om de sier a, så bør dem også akseptere b.

Det er ikke slikt at alle med mørk hud deler samme syn på hva som er rasisme eller ikke rasisme. 

Rasisme nå til dags har kun blitt delt fra en side.

Lenke til kommentar
Duriello skrev (1 time siden):

Du som alle andre har jo å følge bedriftens rettningslinjer. 🤷

 

Tenker du har 0 sjanse i retten.

(Din hudfarge spiller ingen rolle)

Men da kan jeg vel dra opp rasisme-kortet enkelt og greit, på lik linje som andre som gauler  om rasisme når dem ikke får det som dem vil? For det er jo rasistisk når dem går imot deres egen rasismeparagraf

 

Lenke til kommentar
REALITET skrev (3 minutter siden):

Men da kan jeg vel dra opp rasisme-kortet enkelt og greit, på lik linje som andre som gauler  om rasisme når dem ikke får det som dem vil? For det er jo rasistisk når dem går imot deres egen rasismeparagraf

 

De går jo ikke imot sin egen rasismeparagraf, de opprettholder den.

Lenke til kommentar

Dette er noe av det mer dustete jeg har lest. Skal en homofil som er stolt over sin  Seksualitet få lov å kalle seg homse i offisielle jobbsammenhenger også?

Fra en som med et "uhell" uten å mene noe rasistisk brukte ordet "neger" på jobb, og fikk høre det er uakseptabelt, så aksepterer man slike tilbakemeldinger. 

Hva du gjør på fritiden er ditt problem, hva arbeidsgiveren din vil assosieres med er noe annet 

Men jeg antar dette er trolling 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (10 minutter siden):

Dette er noe av det mer dustete jeg har lest. Skal en homofil som er stolt over sin  Seksualitet få lov å kalle seg homse i offisielle jobbsammenhenger også?

Fra en som med et "uhell" uten å mene noe rasistisk brukte ordet "neger" på jobb, og fikk høre det er uakseptabelt, så aksepterer man slike tilbakemeldinger. 

Hva du gjør på fritiden er ditt problem, hva arbeidsgiveren din vil assosieres med er noe annet 

Men jeg antar dette er trolling 

Nei, ingen trolling. Kun en som er opptatt av andres vel og være. Hvorfor skal jeg som er svart og innvandrer bli hatet eller anklaget for vold pga andre med samme hudfarge?  Jeg er lei av det som skjer i Europa og støtter opptøyene som skjer i England! At jeg blir sett på som høyereekstremist pga jeg demonstrerer av medier, anser jeg som svært krenkende og diskriminerende 

Endret av REALITET
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
REALITET skrev (1 minutt siden):

Nei, ingen trolling. Kun en som er opptatt av andres vel og være. Hvorfor skal jeg som er svart og innvandrer bli hatet eller anklaget for vold pga andre med samme hudfarge?  Jeg er lei av det som skjer i Europa og støtter opptøyene som skjer i England! 

Det er din arbeidsgiver som velger hva slags språkbruk bedriften ønsker å assosieres med, så enkelt.

Du kan kalle deg neger, nigger, svarting eller akkurat hva du vil utenom jobb, men på jobb må du respektere arbeidsgiveren din.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 minutt siden):

Det er din arbeidsgiver som velger hva slags språkbruk bedriften ønsker å assosieres med, så enkelt.

Du kan kalle deg neger, nigger, svarting eller akkurat hva du vil utenom jobb, men på jobb må du respektere arbeidsgiveren din.

Nettopp. På lik linje som at de må akseptere at jeg anser de som rasister, noe dem ikke gjør.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
REALITET skrev (15 minutter siden):

Nettopp. På lik linje som at de må akseptere at jeg anser de som rasister, noe dem ikke gjør.

 

De bryr seg sikkert ikke om hva du tenker, men de bryr seg om hva du skriver i arbeidstiden 

Hvis du ikke liker det kan du jo slutte

Endret av Tussi
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 minutt siden):

De bryr seg sikkert ikke om hva du tenker, men de bruker seg om hva du skriver i arbeidstiden 

Hvis du ikke liker det kan du jo slutte

Dem bryr seg tydeligvis utenfor arbeidstiden også, da det skader deres merkevare. 

"Vennligst fjern teksten din fra profilen din på FB"

eehh, at jeg er en stolt neger? En neger som ikke gråter av å bli kalt ni eller sotrør. Jøss

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
REALITET skrev (7 minutter siden):

Dem bryr seg tydeligvis utenfor arbeidstiden også, da det skader deres merkevare. 

"Vennligst fjern teksten din fra profilen din på FB"

eehh, at jeg er en stolt neger? En neger som ikke gråter av å bli kalt ni eller sotrør. Jøss

 

Da har du vel oppgitt arbeidsgiveren din på face... 

Lenke til kommentar

Er dette haugen du ønsker å dø på, retten til å kalle deg selv neger på arbeidsplassen?
Når det gjelder ditt privatliv så har de ingenting de skulle ha sagt, med mindre det berører lojalitetsplikten som du har overfor arbeidsgiveren.
Men det er klart, det at du er en stolt neger kan misoppfattes av andre. Så det er best å unngå bruk av slike ord, men jeg sitter med et inntrykk av at ditt bruk handler mere om å være kontrær og provoserende enn stolthet, og det er jeg kanskje ikke alene om, som kan forklare hvorfor det reageres slik.
Jeg vil ikke være helt overrasket om du utelater noe eller bare har diktet opp historien.

Endret av Uderzo
skriveleif
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Synes det er litt merkelig at du ikke ser/tenker at de med det samme opphav som deg kan oppleve deg som ganske så ødeleggende. Du mener at "Jeg vil.." er helt innafor. Dere har fått en paragraf tildelt slik jeg ser det og som sikkert de fleste av dere er svært godt fornøyd med.

Hva med å føle litt lagspill på det kollegiet.

Endret av Sovna
Lenke til kommentar

Begge N-ordene som ikke lengre er lov å bruke kommer egentlig fra spansk/portugisisk/latin.

I en del spansk og portugisisk- talende land i Latin-Amerika risikerer du å få en på trynet om du sier svart (som f.eks preto) i stedet for negro. Altså motsatt av hvordan det er i Vesten.

Ord endrer seg med skikk og bruk, geografi, tid og sammenheng. Personlig synes jeg det bør være lov å si hva som helst, så lenge det ikke dreier seg om trusler eller oppfordring til voldskriminalitet.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...