Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Stevne for rasisme?


Gjest fc5fc...21e

Anbefalte innlegg

Gjest fc5fc...21e

Hei.

Om et firma sparker/ber meg si ifra stillingen min pga jet går imot deres "protokoll" lan jeg som er mørkhudet stevne dem for rasisme?

De mener at jeg som er neger ikke får lov til å skrive eller kalle meg for neger, fordi det er rasistisk og kan skade andre. 

Men.. jeg som er neger anser ikke det ordet som rasistisk. Jeg er faktisk stolt av å kose meg selv for neger.

 

Jeg er bare lei av å bli hysjet ned på, og er klar for å stevne bedriften for rasisme for å ikke tillate meg for å være stolt over min hudfarge. 

Mao, hva er vinnersjansen min i evt retten?

Anonymous poster hash: fc5fc...21e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gavekort skrev (7 minutter siden):

Ca. null. Det er helt innenfor arbeidsgiver sin styringsrett å bestemme hva som er passende språkbruk på arbeidsplassen.

Ok. Så jeg som er mørkhudet har altså ikke lov til å være stolt over min hudfarge, pga et ord som er ifg språkrådet anse som IKKE rasistisk? Det kan vel anse som rasisme? Jeg som er svartere  en svart, bryr meg nada om ord.

Jeg er bare piss lei av medier/jobb om skal diktere om hva som er rasisme eller ei..

Endret av REALITET
Lenke til kommentar
REALITET skrev (2 minutter siden):

Ok. Så jeg som er mørkhudet har altså ikke lov til å være stolt over min hudfarge, pga et ord som er ifg språkrådet anse som IKKE rasistisk? Det kan vel anse som rasisme?

Du har jo selvfølgelig lov til det, men er det ikke akseptert språkbruk innad i bedriften så er det DET som er problemet, ikke hva du eller noen andre måtte tenke om hudfarge.

Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (9 minutter siden):

Ordet er faktisk blitt ulovlig i Norge, og en gammel dame ble straffer for å bruke det. Det er klart de er bekymret for at det skal gå utover deres ansatte og renomé.

Tror det er delvis riktig, i de fleste saker har det vært situasjonen/konteksten rundt som avgjør. Det er forskjell på å omtale noen som neger og kalle noen jævla neger. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (13 minutter siden):

Du har jo selvfølgelig lov til det, men er det ikke akseptert språkbruk innad i bedriften så er det DET som er problemet, ikke hva du eller noen andre måtte tenke om hudfarge.

Skjønner. Dog, vil jeg jo tro at det kan  anses som rasisme? 

Lenke til kommentar
REALITET skrev (26 minutter siden):

Ok. Så jeg som er mørkhudet har altså ikke lov til å være stolt over min hudfarge, pga et ord som er ifg språkrådet anse som IKKE rasistisk? Det kan vel anse som rasisme? Jeg som er svartere  en svart, bryr meg nada om ord.

Jeg er bare piss lei av medier/jobb om skal diktere om hva som er rasisme eller ei..

Arbeidsplassen er ikke et sted for politiske ytringer eller å uttrykke sin identitet. Arbeidsgiver har lov til å ilegge et forbud mot banneord. Husk at arbeidsgiver er ansvarlig for at arbeidsplassen skal være et trivelig og inkluderende sted for alle som er der, og røff språkbruk kan ha en negativ innvirkning på arbeidsmiljøet.

Å ha en jobb er et privilegium, ikke en rett, så du må bare akseptere at arbeidsgiver vil ha sine egne husregler. Uttrykke identiteten din kan du gjøre når du drar hjem, der har ikke arbeidsgiver noen ting de skulle sagt.

Endret av Gavekort
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
REALITET skrev (26 minutter siden):

Så jeg som er mørkhudet har altså ikke lov til å være stolt over min hudfarge,

Ingen har sagt du ikke kan være stolt av deg selv, men som nevnt tidligere har arbeidsgiver styringsrett på hva de tillater i arbeidstiden. 

Og denne tråden er så woke som det går ann å bli. Vinne frem erstatningskrav ovenfor arbeidsgiver fordi man ikke kan bruke ord som anses som rasistisk. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Salvesen. said:

Jeg skjønner ikke hvordan du har kommet til dette punktet engang. Hvor ofte bruker du dette ordet? Er jo helt unormalt å snakke om hvilken "rase" man er i jobb sammenheng?

Setter en knapp på trolling. Om du får sparken for språkbruk har du uansett fått ganske mange muntlige og skriftlige advarsler om temaet, og god sjans til å forklare deg...

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, barfoo said:

Setter en knapp på trolling. Om du får sparken for språkbruk har du uansett fått ganske mange muntlige og skriftlige advarsler om temaet, og god sjans til å forklare deg...

Så raskt språket har bedret seg fra åpningsinnlegget til svarene, så skal nok ikke TS/REALITET bekymre seg for å bli oppsagt for språk. Han er nok et litterært geni i løpet av kvelden, om utviklingen fortsetter :p

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...