Gå til innhold

Opptøyene i England


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
spiff42 skrev (4 minutter siden):

Hva med å diskutere med bakgrunn i faktiske forhold? Nei?

Det er vanskeleg å samanlikne direkte. Mange opplever nok at den kriminaliteten som får mest fokus også er den mest problematiske. For den jamne mann i gata så utgjer der liten forskjell at talet på konemisshandling har gått ned medan talet på knivran har auka. 

I tillegg til at ulik kriminalitet oppfattes ulikt sjølv om det ligg i same kategori, så er det også eit spørsmål om nøyaltigheita i statistikken. Når politiet henlegger nesten alle saker som ikkje er alvorlege nok, så gjer det også at talet på anmeldingar går ned, som igjen gir utslag på statistikken over kriminalitet. Særleg for vold i nære relasjonar så er det veldig aktuelt å spørre seg om kriminaliteten har gått ned eller om det er slik at færre tørr å anmelde når dei uansett ikkje får hjelpa dei treng og det einaste som skjer er at den voldelege ektemannen blir sint fordi kona har anmeldt han. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (43 minutter siden):


Tro det eller ei - Sverige har snudd. De hadde netto utvandring i 2023! Særlig til land som Somalia og Syria. Svenskene kutter i både opphold og goder.

Yep. Og den innvandringen de har hatt inn har vært av den mer konstruktive sort. Arbeidsinnvandring fra øst-europa, at folk finner seg kjæreste i utlandet osv. Så er det noe "etterslep" med familiegjenforening osv som står igjen å løse i nærmeste åra såvidt jeg har forstått.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Antonym said:

Men er ikke det litt enkelt forklart når lokale forteller de er redd for å gå ut på gata på kvelden, og redd for barna sine i sammenheng med en reell økning i knivvold? 

Ja hvis det hadde vært sånne høyreekstreme som er ute og går på samme gate som deg eller barna dine, som iblant tenner på steder der folk bor, banker opp politi, angriper folk med kniv, og ødelegger alt de kommer over, så hadde jeg også vært redd for meg og mine barn.

De må ordne opp i det.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (3 minutter siden):

Ja hvis det hadde vært sånne høyreekstreme som er ute og går på samme gate som deg eller barna dine, som iblant tenner på steder der folk bor, banker opp politi, angriper folk med kniv, og ødelegger alt de kommer over, så hadde jeg også vært redd for meg og mine barn.

De må ordne opp i det.

Men er det de høyreeksteeme som er den overrepresentert gruppen i den aktuelle knivvolden som rammer London, eller kan det være fra andre grupper🤷

  • Liker 6
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (29 minutter siden):

Det er vanskeleg å samanlikne direkte. Mange opplever nok at den kriminaliteten som får mest fokus også er den mest problematiske. For den jamne mann i gata så utgjer der liten forskjell at talet på konemisshandling har gått ned medan talet på knivran har auka. 

I tillegg til at ulik kriminalitet oppfattes ulikt sjølv om det ligg i same kategori, så er det også eit spørsmål om nøyaltigheita i statistikken. Når politiet henlegger nesten alle saker som ikkje er alvorlege nok, så gjer det også at talet på anmeldingar går ned, som igjen gir utslag på statistikken over kriminalitet. Særleg for vold i nære relasjonar så er det veldig aktuelt å spørre seg om kriminaliteten har gått ned eller om det er slik at færre tørr å anmelde når dei uansett ikkje får hjelpa dei treng og det einaste som skjer er at den voldelege ektemannen blir sint fordi kona har anmeldt han. 

Jepp.

Som Ambrose Bierce sa, det finnes tre typer løgn:

1) løgn,

2) forbannet løgn

og

3) statistikk

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (1 time siden):

Trodde Brexit skulle fikse alt jeg? Ånei, var ikke ting så enkelt? Hmm…

Greia er jo at de har skutt seg selv i foten, og nå opplever de (altså folket) en rekke negative konsekvenser av sine valg - blandt annet resesjon.

Blant annet ettervirkningene av Margareth Tatchers politikk, som har svekket velferd og offentlige tjenester.

spiff42 skrev (55 minutter siden):

Fordi hvis flere folk slutter å si "disse menneskene har rett i å være redde og sinte på innvandring", og heller begynner med å  si "her er de virkelige årsakene til at samfunnet ikke fungerer som det skal", så vil det bety færre oppslutning rundt høyrepolitisk autoritærisme, og mer oppslutning rundt å faktisk bedre omstendighetene ved hjelp av fundamentale forandringer i samfunnet. Og det vil ikke være gunstig for de som vil bevare status quo.

Å fabrikkere fryktkultur for innvandrere er å skape splid og distraksjon blandt arbeiderklassen (fordi innvandrere er en del av denne arbeiderklassen enten man vil tro det eller ei), istedenfor at de forenes mot å bedre forhold og omstendigheter rundt helsetjenester, akademia, offentlige tjenester, velferd, personvern, generelle rettigheter, osv. Så de pumper på med mediekanaler med et spesielt nåløyefokus; kun saker om kriminalitet begått av kun innvandrere, ingen andre grupper. Og sørg for spre det til å mange lesere som mulig.

Hvorfor er det ingen mediekanaler med et nåløyefokus på å kun fokusere på kriminalitet begått av kun hvite? Fordi det hadde vært helt merkelig. Noen ville til og med si at det hadde vært rasistisk.

En annen ting; disse fascistene er IKKE representanter for "mannen i gata", ei heller "arbeiderklassen". Det eneste man oppnår med å referere til fascister som sådan, er ikke bare å gi dem mer legitimitet, men man gjør faktisk arbeidet for dem. Fascister ønsker å bli sett på av allmennheten som "normalen", for å få økt innflytelse. Det verste som kan skje dem, er at de heller blir sett på som en anomali, en defekt, eller for å bruke deres eget språk; "avvikere".

Det er derfor antifascistiske reklamekampanjer som denne videoen er så utrolig effektiv. Den representerer ikke fascisme som noe kult, heroisk, og tøft, ei heller som en del av normalen eller "grasrota, men som noe unormalt, ekkelt, og patetisk.

 

 

Og la oss ikke glemme at fascistene satte fyr på bygninger og hoteller med flyktninger inni. Og attpåtil satte fyr på et bibliotek, som er en essensiell del av fascist-oppskriften i å gå til angrep mot informasjon. De stopper biler for å sjekke om sjåførene er hvite før de lar dem passere. Enhver som anser seg selv som "mannen i gata" burde gremmes over at disse vesnene hevder å snakke og aksjonere på deres vegne.

Jeg kan begynne: jeg ser meg selv som en del av mannen i gataOG JEG ER DRITTLEI AV AT DISSE AVSKUMMENE HEVDER Å SNAKKE PÅ MINE VEGNE!!!

Sånn, da har jeg holdt for et godt eksempel. De som føler for det må gjerne stjele denne taktikken.

Endret av AtterEnBruker
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Boing_80 skrev (4 minutter siden):

Ja, så synd på disse hvite EDL gutta som får så det ljomer når de protesterer (alt basert på løgn og feilinformasjon).

EDL har vel strengt tatt ikke vært aktive på et tiår siden Robinson ga seg som leder der. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Antonym said:

Men er det de høyreeksteeme som er den overrepresentert gruppen i den aktuelle knivvolden som rammer London, eller kan det være fra andre grupper🤷

Vel, det vet vel du svaret på? Du kan jo vise det. Hvem er det som dominerer gruppen som har voldelige riots og banker politi til blods?

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (1 minutt siden):

Vel, det vet vel du svaret på? Du kan jo vise det. Hvem er det som dominerer gruppen som har voldelige riots og banker politi til blods?

Nå var det vel knivvold i London vi opprinnelig diskuterte, ikke hva noen høyreekstreme gærninger i en protest gjorde? All form for vold er forøvrig håpløs. Vi kan godt ta hele bildet. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 minutes ago, Antonym said:

Nå var det vel knivvold i London vi opprinnelig diskuterte, ikke hva noen høyreekstreme gærninger i en protest gjorde? All form for vold er forøvrig håpløs. Vi kan godt ta hele bildet. 

Da burde du ikke lage en tråd som heter Opptøyene i England, hvis du bare vil prate om knivvold i London.

Si meg, hvorfor angrep de en moske selv om han som utførte knivangrepet var kristen, foreldrene kom gjennom lovlig migrasjon, og han var født i Cardiff som en brite?

Endret av shockorshot
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (1 minutt siden):

Da burde du ikke lage en tråd som heter Opptøyene i England, hvis du bare vil prate om knivvold i London.

Si meg, hvorfor angrep de en moske selv om han som utførte knivangrepet var kristen, foreldrene kom gjennom lovlig migrasjon, og han var født i Cardiff som en brite?

Referer til dette da det var en medvirkende faktor som bakteppe for opptøyene. 

Det sistnevnte avsnittet ditt er utrolig lett å svare på. Det var fordi noen spredde misinformasjon om gjerningsmannen på nett før den ekte informasjonen kom ut. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Antonym said:

Referer til dette da det var en medvirkende faktor som bakteppe for opptøyene. 

Er det faktisk medvirkende faktor eller er det det som blir brukt som unnskyldning? Det burde være enkelt å svare på med litt statistikk.

Quote

Det sistnevnte avsnittet ditt er utrolig lett å svare på. Det var fordi noen spredde misinformasjon om gjerningsmannen på nett før den ekte informasjonen kom ut. 

Nei, de startet å angripe en moske fordi lederne rioterene hører på er enormt rasistiske og at rioterene har en god mengde rasisme i seg selv og skylder sin egen nedgang i velferd på folk som er brune. Hvis de ikke hadde vært det så hadde de ikke tent på en hjem for flyktninger med flyktningene inne i den. Deres ryggmargsreaksjon ville heller ikke være å angripe en moske.

Endret av shockorshot
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Duriello skrev (15 minutter siden):

Det er ingen knivangrep, grooming kampanjer mot mindreårige jenter, eller annen økt kriminalitet. 

Dette er fascistisk propaganda.

 

🙄

Nemlig, disse tingene er å «fabrikere fryktkultur mot innvandrere» 🥴

  • Liker 9
Lenke til kommentar
shockorshot skrev (2 minutter siden):

Er det faktisk medvirkende faktor eller er det det som blir brukt som unnskyldning? Det burde være enkelt å svare på med litt statistikk.

Nei, de startet å demonstrere utenfor en moske fordi lederne rioterene hører på er enormt rasistiske og at rioterene har en god mengde rasisme i seg selv og skylder sin egen nedgang i velferd på folk som er brune. Hvis de ikke hadde vært det så hadde de ikke tent på en hjem for flyktninger med flyktningene inne i den. Deres ryggmargsreaksjon ville heller ikke være å angripe en moske.

Nei, det blir kun spekulasjon om akkurat hva som trigget hva. Jeg vil uansett hevde at både misinformasjonen om gjerningsmann i sosiale medier samtidig som hendelsen ved Manchester flyplass var medvirkende årsaker for at akkurat moskeer og sykehus med asylsøkere ble angrepet i opptøyene. Det hjalp iallefall ikke situasjonen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (10 timer siden):

Det fremkom også flere utrolige og bisarre videoer i forrige uke av både politiets og medias oppførsel.

Noe som det britiske politiet sier kan være straffbart å dele på sosiale medier, samt at utsagn som kan være 'incitement' vil bli forfulgt med lovens fulle styrke, og det gjelder visst ikke bare britiske borgere. Denne tilnærmingen er jo interessant..

 

  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...