Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Billigste man kan eie en automat bil?


Anbefalte innlegg

Jeg har nylig (Desember 2023) fått førerkort og vurderer å kjøpe min egen bil. Bilen vil hovedsakelig stå parkert, og jeg ønsker kun å ha en bil tilgjengelig når det er nødvendig + for å ikke miste alle kjøreferdigheter 🤣 Jeg har egen parkeringsplass.

Mitt budsjett for bilkjøp er mellom 50 000 og 200 000 kroner. Jeg tenker at en rimelig Golf eller Polo fra 2005-2010 med maksimalt 100 000 kilometer på telleren kan være et mer økonomisk valg enn å eie en 2017-modell eller nyere bil, når det gjelder årlige utgifter ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

På en en eldre bil vil normalt kjøpesummen være mindre. Behov for reparasjoner kan være større, ved at ting slites og ruster.

Nyere biler har en høyere kjøpesum. Behov for reparasjoner pga det er utslitt bør være mindre, men nyere biler er gjerne mer komplekse, deler byttes som større komponenter.

På de eldre er det gjerne mer mekanisk, og enklere utstyr. Kan en gjøre reparasjoner selv kan de eldre være enklere å forholde seg til. 

At bilen brukes lite er ikke nødvendigvis en fordel. Ting står seg i stykker..  Spesielt bremser er utsatt for rust ved lite bruk. 

Lenke til kommentar

Hva med en hybrid eller EL bil om du ikke skal kjøre masse ? Da trenger du ikke tenke på at drivstoffet blir gammelt og må byttes om du kjører veldig lite. 

 

Jeg og forloveden kjøpte en 2018 modell golf hybrid for 3år siden til overkant av 200k. Veldig fornøyd med bilen og spart en god del penger.

Lenke til kommentar
David Wolf skrev (3 minutter siden):

Hva med en hybrid eller EL bil om du ikke skal kjøre masse ? Da trenger du ikke tenke på at drivstoffet blir gammelt og må byttes om du kjører veldig lite. 

 

Jeg og forloveden kjøpte en 2018 modell golf hybrid for 3år siden til overkant av 200k. Veldig fornøyd med bilen og spart en god del penger.

Hybrid er greit. EL-bil tror jeg ikke vil lønne seg så mye siden jeg ikke har lader tilgjengelig og ønsker å ha en bil som jeg kan bare ta meg en 2+ timers kjøretur hvis jeg får lyst til det.

Kan jeg spørre hvor mye betaler dere ca. I utgifter utenom ladeutgifter?

Lenke til kommentar

Greit med en billig bil som førstegangskjøp - som du ikke trenger å være så veldig redd for.
Dersom du ikke skal kjøre så mye; hadde jeg heller gått for en diesel - type enkel og mekanisk.

https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=362876003

En Mercedes w211 er en billig, enkel og god bil. Ikke la deg skremme av høy km. Dette er biler du ser over alt som taxier i øst-europa, og som ikke sjelden har 1million+ på km-måleren. Har selv hatt en e-klasse fra 98 jeg kjøpte for 20k. Kanskje det beste bilkjøpet jeg noen sinne har gjort. 

Det er stor sjans at du gjør litt småuhell her og der, når du nettopp har fått lappen. (vel, alt ettersom) så det å ha en ny bil, som du er "livredd for", dersom du får en liten bulk i støtfangeren.... det er bare stress. Kjekkere med en bil du ikke trenger å være så veldig redd for. 

It's always sunny in Philadelphia skrev (2 minutter siden):

Kan jeg spørre hvor mye betaler dere ca. I utgifter utenom ladeutgifter?

Det er ekstremt individuelt, og handler mye om hva du gjør selv av service, type bil, kjørestil, klima... og veldig mye annet. Jeg har en bil jeg bruker 1000 kr,- i mnd på. Men da gjør jeg det meste selv. Men 5000 kr,- pr mnd i bil, er ikke uvanlig. Tror snittet ligger på rundt 5 lapper for alt. Men det kan ligge på alt fra 1 til 10k også.... alt ettersom hva man gjør det til. 

En w211, trenger kun ansvarsforsikring + veiavgift, så ca 600 kr,- pr mnd. Greit med bllig bil, der du kun har ansvar til å begynne med - så du bygger opp bonus; til dyrere bil etter hvert. Forsikring er dyrt for en ung person som nettopp har fått lappen. Si en full tank i måneden... dersom du kjører lite? så 1000 kr,- Og si 2000 kr,- i service/vedlikehold/eu/dekk/ting&tang? 3600 kr, pr mnd? 

En risiko er selvfølgelig at noe svindyrt skjer, og du må vrake bilen...

Helt unødvendig med bil til 100-200k dersom det bare er en "kosebil" uten særlig annet bruk... Mye morsommere med en gammel bil man kan herje litt med uten å være redd for en liten skrape eller bulk her og der. Det gjør deg dessuten til en bedre sjåfør.... ta bilen ut på en øde skogsvei og slå deg litt løs, kontrollert. Mye lærling i det. 

Lenke til kommentar
It's always sunny in Philadelphia skrev (8 minutter siden):

Hybrid er greit. EL-bil tror jeg ikke vil lønne seg så mye siden jeg ikke har lader tilgjengelig og ønsker å ha en bil som jeg kan bare ta meg en 2+ timers kjøretur hvis jeg får lyst til det.

Kan jeg spørre hvor mye betaler dere ca. I utgifter utenom ladeutgifter?

Betaler 1.3k i forsikring (full kasko) og rundt 3.2k på billån . (Vet ikke om du skal kjøpe av egen lomme eller ha bil lån selv )

 

Men utenom det setter vi av en 500lapp til drivstoff i mnd i tilfelle , men ofte det ikke trengs så lenge vi lader. Og det er vel det 

Lenke til kommentar
David Wolf skrev (Akkurat nå):

Betaler 1.3k i forsikring (full kasko) og rundt 3.2k på billån . (Vet ikke om du skal kjøpe av egen lomme eller ha bil lån selv )

 

Men utenom det setter vi av en 500lapp til drivstoff i mnd i tilfelle , men ofte det ikke trengs så lenge vi lader. Og det er vel det 

Kan vel sies det vi legger unna til drivstoff også går videre med til å dekke eu kontroller osv senere, så alt ligger i det jeg skrev . 

Lenke til kommentar

Er grunnen til automat at du foretrekker det, eller at du har lappen kun for det og ikke kan å kjøre manuell? For eldre, billige biler kan ofte være manuell, og som regel bruker de litt mindre drivstoff siden det er mindre tap i en manuell kasse. Du utelukker ganske mange biler ved å kun ha automat. 

Lenke til kommentar

Det er flere typer utgifter til bil.

Du har utgiftene som kan kobles mot bruken: drivstoff eller strøm, 
Faste kostnader, som trafikkforsikrings avgift (innkreves via forsikringsselskap.) 
 
Forsikringskostnad kan variere mye, bare ansvar er rimelig, kasko koster mer. 
Er koblet mot bruk, lengre kjørelengde gir høyere forsikring. Starter gjerne på 6 eller 8000 kr pr år.

Utstyr som service, reparasjoner, dekk, vask er også kostnader en må regne med.

Kostnad til lån, om en må ta opp det.
Det vil også være et verdifall på bilen. Dette ser en den dagen selges, eller vrakes.
Er kjøps verdi lav vil verditapet være lavt, da det ikke er mye igjen å avskrive.

Reparasjoner kan være høye om bilen er "for" billig ved kjøp, eller en er uheldig og ikke har kaskoforsikring.

Her er en kalkulator som kan brukes for å regne ut hva bilhold koster:

https://www.smartepenger.no/kalkulatorer/2164-beregn-arlige-bilkostnader-for-bruktbil

Endret av toralfb
Lenke til kommentar
kremt skrev (8 minutter siden):

Er grunnen til automat at du foretrekker det, eller at du har lappen kun for det og ikke kan å kjøre manuell? For eldre, billige biler kan ofte være manuell, og som regel bruker de litt mindre drivstoff siden det er mindre tap i en manuell kasse. Du utelukker ganske mange biler ved å kun ha automat. 

Har kun automat lappen. Visste at manuelt gir kunne gi bedre bil for pengene, men foretrukket å kjøre med automat så tok meg ikke bryet av å kjøre opp til manuelt gir.

Lenke til kommentar

Snakket med en kjøreskolelærer som sa at nå tar 90% av hans elever lappen for automat. Mye av grunnen er at det er så mange elbiler på veien; at få elever har mulighet til å øvelseskjøre med manuell-bil. Så det er nok den nye normen.

Men kjekt med manuell bil.... 😜 

Lenke til kommentar

@Milhouse85 90% kan nok være steds spesifikt. I 2022 var tallet 51% på landsbasis men jeg tviler på at det er helt oppe på 90% på landsbasis allerede i år.

Trenger man å oppgradere fra automat-lappen til manuell i tillegg så koster det bare ny oppkjøring. Det er ikke obligatorisk med kjøretimer, men kan være lurt dersom man ikke får øvelsekjørt med manuell på privaten.

Automat er litt enklere å bruke, i hvert fall på moderne biler med myk automatgiring, men det kan bli dyrere å kjøpe bilen. Spesielt de lavere prisklassene er jo prisene lave på grunn av alder på bilene og desto høyere alder jo færre av de har automat. Dessuten er etterspørselen etter førstegangsbiler med automat mye høyere enn de med manuell. Det pumper opp prisene på eldre automat-biler. Prisforskjellen kan være titusenvis av kroner på ellers like biler. Da kan det være et greit kompromiss å heller bare ta den ekstra oppkjøringa så man får kjøpt en billigere bil.

_________________

Når det gjelder valg av bil så ville jeg først og fremst senket budsjettet. Sikt deg inn på 30-50k. Da får du lavt verditap. Både slitasjekostnader og drivstoffutgifter er uansett lave på grunn av lav årlig kjørelengde, så det er praktisk talt ikke noe å spare på å gå for hybrid (som koster fra ~130k) eller elbil, der de rimelige har svært begrenset rekkevidde og potensiale for dyre feil. Når det gjelder bensin vs diesel så ville jeg valgt bensin nettopp fordi dieselbiler bør kjøres skikkelig varme (30+ minutter sammenhengende) minst en gang i uka for å unngå problemer. Dieselmotorer liker ikke småkjøring og de er mer "lunefulle" når det kommer til kondens i drivstoffet når vinterkulda svinger.

Lenke til kommentar

Avhengig av hvor du bor og hvor stort behov du har kan du også vurdere om du skal kjøpe bil i det hele tatt nå, eller om det er bedre å satse på leiebil av noe slag frem til du får større behov for kjøring. Kan da undersøke gang til gang om det lønner seg med bildelingstjeneste, tradisjonell leiebil eller noe annet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Som mange er inne på er ikke nødvendigvis en bil som er billig i innkjøp billig i eie. Det er viktig å undersøke om bilen er tatt vare på ift. service. Sjekk servicehefte før du kjøper. Påse at dekkene er greie (dekk er dyrt) og kikk under bilen og stikk fingeren i kanalene for å se at det ikke bare er lakken som tetter store rusthull. En blir som nærmer seg 10+ år kan ha ekstreme mengder rust med litt uflaks. Også må du huske på at selv om kilometerstand er liten, så er en 2005-modell fortsatt 20 år gammel. Lav kilometerstand indikerer også mye småkjøring, som igjen er ekstra slitasje på motor som aldri blir varm. Personlig vektlegger jeg det ikke så mye, unngår heller de som er kjørt absurd mye.

Selv om ikke EU-kontroll er et kvalitetsmerke, så er det vanligvis greit å unngå biler som skal på kontroll om kort tid. Jeg heller mot at dem som tar seg bryet med å sende bilen på kontroll rett før dem selger er litt mer opptatt av at bilen skal være i grei stand når dem selger, i motsetning til dem som selger bilen rett før den skal på kontroll.

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Siden bilen ikke skal brukes noe særlig gjør det ingenting med høy kilometer. En Toyota er driftsikker og har nogenlunde gunstig forsikring. Kanskje kan du klare deg med kun ansvarsforsikring og ikke full kasko. En Yaris hybrid kan være et godt valg selv om de holder seg godt i pris.

Lenke til kommentar

Ville ha gått for en veteranbil (eldre enn 30 år) om du ikke skal bruke den noe særlig, da det er lavere "trafikkforsikringsavgift". Bruker du bilen skjelden så gjør det jo ikke noe om den bruker litt mer drivstoff og du er kanskje ikke avhengig av å ha noe som går hver dag. Husk at du f.eks. betaler trafikkforsikringsavgift for hver dag selv om bilen står stille så lenge den er registrert. Sure penger.

Ville også vurdert om du kan satse på å leie eller om du har noen du kan låne bil av om du skal bruke den veldig skjelden. Min erfaring er at bare det å ha bil sluker mye penger om du bruker den eller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...