Gå til innhold

Kan vi stole på boligalarmen ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Styrmann Smisk skrev (30 minutter siden):

Hvis man kobler Yale mot internet hub kan en se i logg om og hvordan døren låses opp og igjen.

Hadde jeg hatt fiber så ja,men ikke når du har trådløst slik jeg har per i dag. Se linken i første innlegg. Skal prøve og pushe på og få fiber ved og gi de tilbud om og betale for gravingen.

Lenke til kommentar
Styrmann Smisk skrev (37 minutter siden):

kan en se i logg om og hvordan døren låses opp og igjen

Krever jo selvsagt at dette har gått pent og pyntelig for seg.. Hvis systemet er åpnet på uærlig vis hjelper det ikke med logg, da er video mer aktuelt. 
En fornuftig løsning er begge deler.. 🙂 

Lenke til kommentar
Jobs skrev (12 timer siden):

Hadde jeg hatt fiber så ja,men ikke når du har trådløst slik jeg har per i dag. Se linken i første innlegg. Skal prøve og pushe på og få fiber ved og gi de tilbud om og betale for gravingen.

Til ditt behov og mistanke om sabotering av boligalarmen så tvil eg anbefale deg å kjøpe eit overvåkingskamera som går på batteri og med fysisk lagring av opptaket på eit SD-kort som du kan gøyme langs tomtegrensa og peike i retning av huset. Du kan enten kjøpe eit heilt vanleg viltkamera (som du då kan bruke til andre ting seinare) eller meir spesialiserte kamera for overvåkning.

Eit slikt kamera er då heilt uavhengig av både straum og internett.
Av vesentlege ulemper er blant anna at dersom du er veldig sjeldan på gården så må du ganskje mykje opp i pris for å få eit kamera som er operativt lenge nok utan omsyn. Det vil nok være hensiktsmessig å kjøpe eit kamera som både lagrer opptaket lokalt og som har wifi tilkopling slik at du kan sjekke kameraet utan å være fysisk tilstades. Ein anna ulempe er at det tek nokre timar å lade opp batteriet, så når du er innom for å sjekke kameraet så må du være der lengre enn berre ein svingom dersom du vil ha kontinuerleg overvåking.
Og til slutt den største ulempen er at dersom dei uvedkommande oppdager kameraet så kan dei stikke av med både kameraet og opptaket om det ikkje også er lagra i skya.

 

Alarm tenker eg er mindre viktig for ditt behov utanom at ein lokal ulande alarm kanskje stresser tjuvane til å stikke av. Litt avhengig av kvar i landet det er så er det tvilsomt at du sjølv, vekter eller politi rekk fram til å avverge innbrot før det er for seint. Ditt behov er nok mest å ha overvåkning og sikre bevis for ulovlegheiter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (39 minutter siden):

Eit slikt kamera er då heilt uavhengig av både straum og internett.
Av vesentlege ulemper er blant anna at dersom du er veldig sjeldan på gården så må du ganskje mykje opp i pris for å få eit kamera som er operativt lenge nok utan omsyn. Det vil nok være hensiktsmessig å kjøpe eit kamera som både lagrer opptaket lokalt og som har wifi tilkopling

Dette er på trappene men jeg vil ikke ha et kamera utendørs som er wifi tilkoblet ,det avslører de med en gang.Men takk for tips.

Lenke til kommentar
nomore skrev (1 time siden):

Det høres ut som om de "besøkende" hos deg er ganske teknisk oppegående som både kan identifisere og spore wifi kameraer, og jamme sensorer til boligalarmen samt 4G/5G signalene?

Ja dessverre ,men du får kjøpt alt av slikt utstyr uten restriksjoner .

Lenke til kommentar
Jobs skrev (7 timer siden):

Ja dessverre ,men du får kjøpt alt av slikt utstyr uten restriksjoner .

Joda det vet jeg, men det krever et snev av interesse og ikke minst dedikasjon for å skaffe utstyret og lære seg å bruke det. Ikke noe som hvermannsen gjør eller kan. Litt av undertonen i spørsmålet er egentlig om du er sikker på at dette faktisk skjer slik du beskriver, eller om det er enklere forklaringer på dette? Som for eks at de vet koder (eller gjetter seg til de) og lignende?

Men om du er helt sikker på at det er slik så sitter jeg egentlig men en tanke om at du vil slite med å ferske de uten å skaffe ganske dyrt utstyr/kompetanse på plass. For eks privatetterforsker (eller lignende?).

Alt som er trådløst vil de jo kunne jamme. Og det er kun dyrere utstyr som vil løse ut og varsle en bemannet sentral (kostbart) dersom en sensor er ute av drift (uansett årsak). I tillegg holder det ikke med mobildekning siden den og kan jammes, men du må ha kablet kommunikasjon i tillegg. Og hva hindrer de i å klippe kabelen inn egentlig når de tydeligvis er villig til å ulovlig jamme mobilsignalene? Og selv om den bemannede sentralen får beskjed om at alarmen din er utløst eller utilgjengelig, så får jo ikke du beskjed om du er der siden du og kan jammes ute. Så da må jo selskapet rykke ut, og det høres ut til å være et sted litt langt unna alfavei og en vekter vil ha lang responstid?

Viltkamera uten wifi kan jo være en en start. Og gjerne en del utelys med bevegelsessensorer. Ofte skal det ikke mer til enn lys for å unngå innbrudd/nysgjerrige sjeler.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...