Gå til innhold

Kan vi stole på boligalarmen ?


Anbefalte innlegg

Nei,det er min erfaring har opplevd over lengre tid skjult kriminalitet der de dirker seg inn i huset. Skal ikke fortelle hele historien men det går ut på kamp om en stor gård jeg eier ,og hovedsakelig har innbruddene vært pyskisk terror bortsett i fra en forfalsket kontrakt min far skrev og noen orginale festekontrakter som har forsvunnet. Installerte boligalarm i fra et ledene firma her i Norge og trodde at nå var jeg trygg. Der tok jeg grundig feil,det tok ca et halvt år så oppdaget jeg at det hadde vært folk i huset igjen . Det var er hardt slag og det som var verst var at det ikke var noen som trodde meg ,men jeg begynte og søke på nettet ,og det er fult mulig og manipulere en trådløs alarm . Det selges wi-fi jammere og alt av dirkeutstyr for alle låser. Så nå har jeg bestilt kabelet alarmsystem .

https://www.latimes.com/california/story/2024-03-06/lapd-warns-about-wi-fi-jamming-methods-for-thieves-to-disable-home-security-systems

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan JEG stole på min boligalarm? JA! Inntil det motsatte er bevist så gjør jeg det ja. Alle detektorer (og det er mange..) er kablet, alarmutstyret er topp kvalitet , overføringene er både fiberbasert OG mobilbasert. Og det som gjør det hele TRYGT (og billig!) er at jeg ikke har noe alarmselskap som mottar alarmen, den går rett til et par private mobiltelefoner.. OG alt blir filmet.. 🙂 Jeg har selv montert det hele og tror jeg har kunnskapen til å få til dette BRA..  

   

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Ja i fra linken så er det bare trådløst alarmsystem som de klarer og jamme . Har til nå ikke funnet på nettet at de klarer og hacke seg inn på kablet alarmsystem med cim i kontrollboks som også kan kobles til wi-fi som jeg går jeg for nå.

Endret av Jobs
Lenke til kommentar

Nå er det beklageligvis ganske enkelt å jamme mobil-overføringen du nevner.. LITT tryggere er du hvis du har flere veier å overføre på som jeg nevner. Husk også at systemet skal takle strøm-utkobling over lengre tid... 🙂 
Her SVIKTER (selvsagt) alarmselskapene! Ser ikke ut som om dagens selskaper tar ting seriøst lenger!
Bare de får underskriften av kunden så er det ikke så nøye om tingene fungerer..

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Maskinfører skrev (16 minutter siden):

Sånne dokumenter bør helst oppbevares i Bankboks hvis mulig har du skiftet lås også ? kjenner flere som har Triovinglås D12 som ikke kan dirkes opp aldri hatt alarm har noe annet 😀

Haha,hadde bankboks men det har myndighetene funnet ut at skal fases ut,så det er dessverre helt umulig nå. Men takk for tipset om Trioving D12 det kan være et forsøk verdt. Men jeg så på NRK 1 for flere år siden en Dansk dokumentar om dirking av låser,du får kjøpt alt av utstyr i kina,og det verste er at de driver med industri spionasje slik at når Wolswagen kom med en ny modell av en bil,så hadde kina nøkler klart til de bilene før bilen hadde kommet på markedet.Så stol aldri bare på låsen om du er i en situasjon der folk kan tjene store penger på og komme inn oss deg.

Endret av Jobs
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jobs skrev (1 minutt siden):

Så stol aldri bare på låsen om du er i en situasjon der folk kan tjene store penger på og komme inn

Lås? DET er vel bare en vits regner jeg med? Det anlegget jeg har dirker du IKKE! Her er det et låsesystem som baserer seg på tag (kort) pluss pin-kode. Og nei, det styrer selvsagt ikke en vanlig lås (som også finnes).. 🙂   

Lenke til kommentar

I tillegg til Boligalarm har jeg 4 Arlo kameraer ute, og 2 inne.

Skal nok litt til at noen kommer seg inn her uten at verken jeg eller Verisure får beskjed.

Har dog ikke sensorer på alle vinduene, noe jeg vurderer.

Endret av _R2D2_
Lenke til kommentar

Kva slags sikring du treng vil variere med behovet ditt. Jo større behov for sikkerheit, jo meir pengar må du investere for å få god nok sikkerheit. 

Heilt vanlege innbruddsalarmar baserer seg på at tyvane skal bryte seg inn i eit anna hus istadenfor, for det er ofte ei passeleg balanse mellom sikkerheit og kostnad for folk flest. 

 

Og for å nevne det også, ein god lås vil berre forsinke ein tyv. Og uansett kor god lås du har på døra så kan ein motivert tyv bruke motorsag på veggen og lage ei ny dør, særleg ute på landet der ein kan drive med støyande arbeid utan at nokon reagerer. 

Eit kabla system kan i enkelte tilfeller være enklare å manipulere ettersom det å klippe kabelen inn til huset kan være mykje enklare enn jamming. 

Lenke til kommentar
Jobs skrev (17 minutter siden):

Haha,hadde bankboks men det har myndighetene funnet ut at skal fases ut,så det er dessverre helt umulig nå. Men takk for tipset om Trioving D12 det kan være et forsøk verdt. Men jeg så på NRK 1 for flere år siden en Dansk dokumentar om dirking av låser,du får kjøpt alt av utstyr i kina,og det verste er at de driver med industri spionasje slik at når Wolswagen kom med en ny modell av en bil,så hadde kina nøkler klart til de bilene før bilen hadde kommet på markedet.Så stol aldri bare på låsen om du er i en situasjon der folk kan tjene store penger på og komme inn oss deg.

Det skal fases ut ja ☹️ kjøpt dirkeutstyr i Kina ja det ekke no særlig ☹️  hehe husker den episoden med de bilene nei jeg stoler ikke konsekvent på låsen men den funker i alle fall huset er 46 år gammelt og aldri hatt innbrudd før ? Er den noen som vet at den avdøde faren og nå sønnen er jegere ? :lol: bestefar forlot alltid huset med ulåst dør dette var på 1990 tallet bor på bygda     https://www.karljensen.no/nettbutikk/doermiljoe/sylindere/trioving-d12-1237-sylinder-standard-sylinder-fkrm

Lenke til kommentar
The Avatar skrev (5 minutter siden):

Kva slags sikring du treng vil variere med behovet ditt. Jo større behov for sikkerheit, jo meir pengar må du investere for å få god nok sikkerheit. 

Heilt vanlege innbruddsalarmar baserer seg på at tyvane skal bryte seg inn i eit anna hus istadenfor, for det er ofte ei passeleg balanse mellom sikkerheit og kostnad for folk flest. 

 

Og for å nevne det også, ein god lås vil berre forsinke ein tyv. Og uansett kor god lås du har på døra så kan ein motivert tyv bruke motorsag på veggen og lage ei ny dør, særleg ute på landet der ein kan drive med støyande arbeid utan at nokon reagerer. 

Eit kabla system kan i enkelte tilfeller være enklare å manipulere ettersom det å klippe kabelen inn til huset kan være mykje enklare enn jamming. 

Ja men da kan du anmelde om de klipper kablene ,det er det jeg sliter med at de kommer inn uten spor slik at det er vanskelig og bevise at det har vert ubudne folk i huset. 

Lenke til kommentar
Styrmann Smisk skrev (14 minutter siden):

Fres inn en FAS309 som ekstra lås

Det har jeg også... 🙂 Har altså TRE låsesystemer pr dør her, ett 'vanlig', denne natt-låsen OG et elektronisk system som (selvkomponert) er koblet til alarmsystemet. Har faktisk til gode å låse med alle tre da kona ikke liker å bruke natt-låsen av en eller annen grunn. Men da dørene her ble skiftet så valgte vi å få de levert med sikkerhetslås i tillegg. Vi viste jo ikke da at vi skulle ha elektronisk låsesystem i forbindelse med alarmen. 🙂 
Sånn sett er det selvsagt overkill ganger to på hver dør og i tillegg har jeg en ganske så våken hund som ikke aksepterer besøk av folk som ikke hører huset til..


@The Avatar"og uansett kor god lås du har på døra så kan ein motivert tyv bruke motorsag på veggen og lage ei ny dør" 
Og derfor har jeg altså betongvegger i første etasje.. Du skal være rimelig motivert her i gården.. 

Lenke til kommentar
Woff skrev (1 time siden):

Lås? DET er vel bare en vits regner jeg med? Det anlegget jeg har dirker du IKKE! Her er det et låsesystem som baserer seg på tag (kort) pluss pin-kode. Og nei, det styrer selvsagt ikke en vanlig lås (som også finnes).. 🙂   

Hvilken lås er dette ? Ledene elektronisk lås med brikke og 4 siffer pinn kom de inn med selv om ekspertene mente det var helt trygt .

Endret av Jobs
Lenke til kommentar
The Avatar skrev (32 minutter siden):

Eit kabla system kan i enkelte tilfeller være enklare å manipulere ettersom det å klippe kabelen inn til huset kan være mykje enklare enn jamming. 

Og derfor nevner jeg at du bør ha MINST to veger for å varsle.. Jeg nevnte to av mine tre tidligere, å kutte fiberen holder altså IKKE.. 🙂 Men d har neppe helt oversikten ser det ut til..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jobs skrev (2 minutter siden):

Hvilken lås er dette ? Yale Doorman med brikke og 4 siffer pinn kom de inn med selv om ekspertene mente det var helt trygt .

Jeg benytter som nevnt et selvkomponert system som jeg har funnet ut er ganske bra takket være min fortid som montør i Securitas-systemet. 
Det er riktignok brukt forskjellige komponenter, men alt er etter kravene Securitas følger. Grunnen til at jeg bruker komponenter fra blant annet Kina er jo noe med pris... 🙂 

Endret av Woff
Lenke til kommentar
Styrmann Smisk skrev (21 minutter siden):

Da er det noen du kjenner som har hjulpet dem.

Nei,det er kun jeg som har kodene, og det er 1 brikke. Har passet på og deaktivere alle de 9 andre konter selv.

Lenke til kommentar
Jobs skrev (2 timer siden):

Ja men da kan du anmelde om de klipper kablene ,det er det jeg sliter med at de kommer inn uten spor slik at det er vanskelig og bevise at det har vert ubudne folk i huset. 

Då er det overvåkning som er det viktigaste for deg. Eit alarmsystem er då mindre nyttig ettersom du treng bevis for at det har vært uvedkomne i huset. 

Utanom kameraovervåking så er det kanskje aktuelt å tenke på å sikre huset med plomberingar som viser om nokon har vært inne, og eventuelt kvar dei har gått inn? Finnes mange typar med forseglingstape og liknande, dette kan være fine hjelpemiddel om du mistenker at det er nokon som låser seg inn utan at du veit om det. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...