Gå til innhold

Koble to 1 fas til 3 fas

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg har kjøpt en batterilader fra utlandet. For å bruke hurtiglader-funksjonen skal man koble opp to medfølgende kabler som skjemaet viser. Laderen er til 230V og brukes i dag med en kontakt til vanlig 16A kurs. Det er en smartlader, så med 1 kontakt trekker den under 16A. Med 2 kontaker trekker den opptil 25A pr. kontakt. Så jeg tenkte å koble opp dette til en 63A 3 fas kontakt hvor jeg kobler hver av faselederne(hot wire) til L1 og L2, mens begge N til L3. Vil det være greit?

image.png.59e26bae0addb060f48f503b6c13b53f.png

Endret av Østlandsbonde
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Amerikansk system har bare to faseledere + en nulleder. Hvis dette kobles mot norsk 230 volts nett har man 3 faseledere uten nulleder. 

Hot-hot i amerikansk system blir 240 volt, mens hot-neutral blir 120 volt. Neutralleder vil føre svært lite strøm så lenge hver fase trekker like mye, men det vil samle seg en del støy i N-leder, overharmoniske strømmer. 

Hvis dette skulle passe likt mot likt måtte du hatt et norsk 230 volts TN anlegg, som finnes, men er sjelden. Jeg klarer ikke å si hva som skjer dersom du kobler dette som du tenker, forhåpentligvis får vi noen bedre svar. 

Lenke til kommentar

Tesla løste det slik med "2fas" (L1, L2 og L3 koblet til N), men lurer på om ikke NEK fant ut at det var livsfarlig i Norge. Kjempebra løsning egentlig siden en får mye jevnere fase belastning enn å lade på enfas og det er egentlig ingen bakdeler med løsningen såvidt jeg vet utover at det ikke er en standard til billading. Kanskje det er årsaken? Man oppnår lik effekt på lavere strømtrekk. 

Edit: ser at dette gjerne ikke var en standard billader som f. Eks tesla med 3+n så stryk mitt svar da :) følg anvisning fra produsent. Er det til elbil eller noe annet?

Endret av minim
Lenke til kommentar

Det beste er trolig å sjekke dokumentasjonen til laderen. 

Kan se ut som C10000 omsettes i Norge:
https://djioslo.no/produkt/dji-agras-t50-t25/dji-c10000-battery-charger-for-agras-t50/

Data oppgitt til:
Inngangsspenning    100-240 Vac
Nominell effekt    9000 W

9 kW / 230 V = 40 Ampere enfase 230 V
9 kW / 230 V / 1,73 = 22 Ampere trefase 230 V
9 kW / 230 V / 3 = 13 Ampere trefase TN nett, 400 V / 230 V

Et sted mellom 13 og 40 Ampere vil laderen trekke for å levere en effekt på 9kW.

Spørsmål er om det finnes flere utgaver av denne, for ulike spenninger nettsystem og marked? Er lader merket med noe mer data? Er den CE-merket?

Endret av toralfb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...