Østlandsbonde Skrevet 11. august Del Skrevet 11. august (endret) Hei Jeg har kjøpt en batterilader fra utlandet. For å bruke hurtiglader-funksjonen skal man koble opp to medfølgende kabler som skjemaet viser. Laderen er til 230V og brukes i dag med en kontakt til vanlig 16A kurs. Det er en smartlader, så med 1 kontakt trekker den under 16A. Med 2 kontaker trekker den opptil 25A pr. kontakt. Så jeg tenkte å koble opp dette til en 63A 3 fas kontakt hvor jeg kobler hver av faselederne(hot wire) til L1 og L2, mens begge N til L3. Vil det være greit? Endret 11. august av Østlandsbonde Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 11. august Del Skrevet 11. august Videoen viser hvordan man kobler for tilkobling til en generator med amerikansk split-fase 240V. Jeg aner ikke om laderen din takler det du tenker å gjøre med norsk IT-nett. Lenke til kommentar
kremt Skrevet 11. august Del Skrevet 11. august Amerikansk system har bare to faseledere + en nulleder. Hvis dette kobles mot norsk 230 volts nett har man 3 faseledere uten nulleder. Hot-hot i amerikansk system blir 240 volt, mens hot-neutral blir 120 volt. Neutralleder vil føre svært lite strøm så lenge hver fase trekker like mye, men det vil samle seg en del støy i N-leder, overharmoniske strømmer. Hvis dette skulle passe likt mot likt måtte du hatt et norsk 230 volts TN anlegg, som finnes, men er sjelden. Jeg klarer ikke å si hva som skjer dersom du kobler dette som du tenker, forhåpentligvis får vi noen bedre svar. Lenke til kommentar
minim Skrevet 11. august Del Skrevet 11. august (endret) Tesla løste det slik med "2fas" (L1, L2 og L3 koblet til N), men lurer på om ikke NEK fant ut at det var livsfarlig i Norge. Kjempebra løsning egentlig siden en får mye jevnere fase belastning enn å lade på enfas og det er egentlig ingen bakdeler med løsningen såvidt jeg vet utover at det ikke er en standard til billading. Kanskje det er årsaken? Man oppnår lik effekt på lavere strømtrekk. Edit: ser at dette gjerne ikke var en standard billader som f. Eks tesla med 3+n så stryk mitt svar da følg anvisning fra produsent. Er det til elbil eller noe annet? Endret 11. august av minim Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 11. august Del Skrevet 11. august (endret) Det beste er trolig å sjekke dokumentasjonen til laderen. Kan se ut som C10000 omsettes i Norge: https://djioslo.no/produkt/dji-agras-t50-t25/dji-c10000-battery-charger-for-agras-t50/ Data oppgitt til: Inngangsspenning 100-240 Vac Nominell effekt 9000 W 9 kW / 230 V = 40 Ampere enfase 230 V 9 kW / 230 V / 1,73 = 22 Ampere trefase 230 V 9 kW / 230 V / 3 = 13 Ampere trefase TN nett, 400 V / 230 V Et sted mellom 13 og 40 Ampere vil laderen trekke for å levere en effekt på 9kW. Spørsmål er om det finnes flere utgaver av denne, for ulike spenninger nettsystem og marked? Er lader merket med noe mer data? Er den CE-merket? Endret 11. august av toralfb Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 11. august Del Skrevet 11. august Eg trur du helst skal snakke med ein elektriker som har autorisasjon til å jobbe med dette og veit kva som kan gjørest. Lenke til kommentar
Østlandsbonde Skrevet 11. august Forfatter Del Skrevet 11. august Takk for svar. Det sikreste er vel å koble sånn som i video. Lade på 1 fas. Men, ut i fra hva jeg forstår så burde løsningen med å bruke alle 3 fasene fungere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå