Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Trådløst internett over stort område på fritidseiendom


Anbefalte innlegg

Jeg har litt problemer med tyveri på en fritidseiendom der det ikke bor folk. Det er ikke mulig med kablet internett her, så for å ha litt kontroll har jeg satt opp en router med simkort og noen wifi kamera. Problemet er at dette nettverket er litt ustabilt, og jeg får varsler daglig om at et eller flere kamera er uten nett i perioder. Litt av utfordringen er at det er et relativt stort område. Jeg skulle gjerne hatt stabilt internett over minst to mål, og gjerne også inne i to bygninger. Routeren er plassert høyt utendørs med ekstra antenne der jeg kan se til mobilmasten som jeg vil tippe er omtrent tre kilometer unna. Har god dekning her. Inne i den ene bygningen har jeg en extender for å forbedre signalet inne.

Wifisignalet skulle gjerne dekket et større område og vært mer stabilt. Er det noen som har forslag til løsninger her?

Om noen har forslag til brukbare wifikamera med og uten batteri og med bra app som varsler når det oppdager personer uten mange falske alarmer er jeg interessert i det også!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du skikkelig nett tilgang, eller er mobilnettet eneste mulighet? 
 

Har du strøm der kameraer er? 
 

Litt etter vinkler, men Jeg ville satt opp ett ptmp nettverk. Om du behøver klienter eller om den innebygde wifiantenna er bra nok kommer an på avstand. 
 

- f.eks en mikrotik omnitik som basestasjon. 
 

-eller noe rundtstrålende fra AirMax serien fra ubiquiti. Er basestasjonen i en av endene kan du bruke f.eks ac 5loco. Den er retningsbestemt.  
 

Skal du bruke rundtstrålende så vær obs på at de har trang utstråling vertikalt.

 

Er det bare mobilnett, så er kanskje enkleste løsning å kjøpe 4g kameraer.

Endret av kåre b
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ikke mulighet med kablet internett her. Noen kamera har strøm, andre bruker batteri og lades med jevne mellomrom.

Har lite greie på dette, så må google de tingene du nevner, men pr nå har jeg dette:

image.thumb.png.8267eba09b04ac26898963a2bca7b8b5.png

 

image.png.768aa6c67f63a3e7a2ec3368645ec0d0.png

image.png.3b19346e34d20f833c4d68cf08db62ab.png

Endret av Poelse
Lenke til kommentar

Det som er litt vanskelig å si her i utgangspunktet i forhold til beskrivelsen, er om problemet er knyttet til internettforbindelsen eller om det er knyttet til WiFi-nettet.

3km er jo en del. Hvordan er hastiigheten når du f.eks. kjør en speedtest-måling? Hvordan er hastigheten hvis du kjør en speedtest på mobiltelefonen? 

Vet du om operatøren har flere basestasjoner i området? Vet du om basestasjonen du har pekt antenna inn på faktisk peker i retning av eiendommen?

Oppgir ruteren noe signalnivå for carrier-ene som er i bruk? 

Hvilke kameraer er det snakk om? Hvis dette er spredt over flere bygninger og det er ganske stort areal, kombinert med en "billig og enkel" WiFi-løsning, kan det jo godt være WiFi-nettet er utfordringen her. Oppgir extenderen at den har godt signal og oppgir kameraene at de har godt signal? 

Har du mulighet for å kable noen av kameraene?

Lenke til kommentar
NULL skrev (11 minutter siden):

Det som er litt vanskelig å si her i utgangspunktet i forhold til beskrivelsen, er om problemet er knyttet til internettforbindelsen eller om det er knyttet til WiFi-nettet.

3km er jo en del. Hvordan er hastiigheten når du f.eks. kjør en speedtest-måling? Hvordan er hastigheten hvis du kjør en speedtest på mobiltelefonen? 

Vet du om operatøren har flere basestasjoner i området? Vet du om basestasjonen du har pekt antenna inn på faktisk peker i retning av eiendommen?

Oppgir ruteren noe signalnivå for carrier-ene som er i bruk? 

Hvilke kameraer er det snakk om? Hvis dette er spredt over flere bygninger og det er ganske stort areal, kombinert med en "billig og enkel" WiFi-løsning, kan det jo godt være WiFi-nettet er utfordringen her. Oppgir extenderen at den har godt signal og oppgir kameraene at de har godt signal? 

Har du mulighet for å kable noen av kameraene?

Er en stund siden jeg har sjekket internetthastigheten, men skal få tatt en ny test og se hvordan det ligger an nå. Da jeg satte opp antenna var det den stasjonen jeg fikk best signal fra, og kan også se fra der antenna står. De var en som var næremere, men med fjell og skog i mellom som gav dårlig signal. Mener at jeg hadde bra signal da jeg monterte dette. 

Tror nok selv at største problemet ligger i wifiutstyret, men muligens en kombinasjon. Uansett skulle jeg gjerne dekket et større areal enn jeg gjør pr nå.

 

Bruker et innendørs og et utendørskamera fra google, og et fra reolink.

Endret av Poelse
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Poelse said:

Er en stund siden jeg har sjekket internetthastigheten, men skal få tatt en ny test og se hvordan det ligger an nå. Da jeg satte opp antenna var det den stasjonen jeg fikk best signal fra, og kan også se fra der antenna står. De var en som var næremere, men med fjell og skog i mellom som gav dårlig signal. Mener at jeg hadde bra signal da jeg monterte dette. 

Tror nok selv at største problemet ligger i wifiutstyret, men muligens en kombinasjon. Uansett skulle jeg gjerne dekket et større areal enn jeg gjør pr nå.

Å dekke temmelig store arealer, inkludert utendørs, vil kunen være utfordrende - også hvis det er snakk om flere bygninger. En god start ville kunne vært om ekstra aksesspunkt (potensielt da i flertall) stod med kablet forbindelse. Da vil man ikke være så avhengig av extender-løsninger som er avhengig av at de også står innenfor området der ruteren i utgangspunktet har et godt signal.

Nå er det gjerne ikke så veldig mye båndbredde et overvåkningskamera trenger. Du nevner ikke noe om modeller her, men ofte peaker videostrømmen på slike kameraer på maks et par megabit per sekund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 Noen ganger kan det enkle være det beste. Jeg tenker flere små mobile routere. Disse kan kjøpes rimelige på Finn eller man kan bruke en gammel mobiltelefon, så kan man utvide sitt mobilabonnement med flere datakort. Man får på denne måten plassert kameraet nær routeren. Man er ikke låst til å velge ett system for alt slik at man fint kan sjonglere med forskjellige kameraer og løsninger på de forskjellige punktene. Jeg regner med det ikke er strøm tilgjengelig overalt men dette kan kanskje løses med noe enkelt solcelleutstyr og liten batteripakke. Når du skriver tjuveri så er kanskje ikke en slik løsning mulig.

Gamle mobiler kan brukes med overvåkningsapp da de allerede har kamera, alt de trenger er bittelitt strøm.

Viltkameraer kan være et stikkord.

Lenke til kommentar

Det enkleste vil være 4g kamera, SIM-kort rett i kameraet.
 

viltkamera fungerer også greit, men de dekker gjerne ikke store områder. Ofte maks 10-15 m. Hvis du velger viltkamera uten 4g er de rimelige i innkjøp og tar bare film/bilde ved bevegelse. Merker du at noe mangler er det jo bare å hente ut videoene.

Lenke til kommentar
NULL skrev (4 timer siden):

Å dekke temmelig store arealer, inkludert utendørs, vil kunen være utfordrende - også hvis det er snakk om flere bygninger. En god start ville kunne vært om ekstra aksesspunkt (potensielt da i flertall) stod med kablet forbindelse. Da vil man ikke være så avhengig av extender-løsninger som er avhengig av at de også står innenfor området der ruteren i utgangspunktet har et godt signal.

Nå er det gjerne ikke så veldig mye båndbredde et overvåkningskamera trenger. Du nevner ikke noe om modeller her, men ofte peaker videostrømmen på slike kameraer på maks et par megabit per sekund.

Jeg er ganske grønn på dette. Men kan jog koble flere routere etterhverandre med kabel? Hvor lang kanel er det isåfall mulig å bruke?

Lenke til kommentar
Trulss skrev (4 timer siden):

 Noen ganger kan det enkle være det beste. Jeg tenker flere små mobile routere. Disse kan kjøpes rimelige på Finn eller man kan bruke en gammel mobiltelefon, så kan man utvide sitt mobilabonnement med flere datakort. Man får på denne måten plassert kameraet nær routeren. Man er ikke låst til å velge ett system for alt slik at man fint kan sjonglere med forskjellige kameraer og løsninger på de forskjellige punktene. Jeg regner med det ikke er strøm tilgjengelig overalt men dette kan kanskje løses med noe enkelt solcelleutstyr og liten batteripakke. Når du skriver tjuveri så er kanskje ikke en slik løsning mulig.

Gamle mobiler kan brukes med overvåkningsapp da de allerede har kamera, alt de trenger er bittelitt strøm.

Viltkameraer kan være et stikkord.

Jeg har vurdert dette, men problemet er at det fungerte ganske dårlig frem til jeg kjøpte den ekstra antenna. Så hvis jeg skal ha flere begynner det å bli dyrt. Men hvis det er den eneste brukbare løsningen ender det nok gjerne med det. 

Lenke til kommentar
kåre b skrev (46 minutter siden):

Det enkleste vil være 4g kamera, SIM-kort rett i kameraet.
 

viltkamera fungerer også greit, men de dekker gjerne ikke store områder. Ofte maks 10-15 m. Hvis du velger viltkamera uten 4g er de rimelige i innkjøp og tar bare film/bilde ved bevegelse. Merker du at noe mangler er det jo bare å hente ut videoene.

Jeg har vurdert noen ganger å kjøpe 4g kamera, men disse er ganske dyre, spesielt når jeg skal ha flere. 
 

kamera som ikke gir umiddelbart signal er verdiløst her. Da oppdager jeg ikke noe før lenge etter at kjeltringene har reist, og politiet bryr seg ikke med mindre de kan ta dem mens de stjeler. (Anmeldte to innbrudd i fjor med film av folka, der politiet kjente igjen de som var der, men det ble henlagt fordi de mente de ikke hadde tid til å gjøre noe mer med det)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, Poelse said:

Jeg er ganske grønn på dette. Men kan jog koble flere routere etterhverandre med kabel? Hvor lang kanel er det isåfall mulig å bruke?

Hvis man f.eks. ser på en del av mesh-løsningene for WiFi, er det mange som har to Ethernet-porter. Man kan da også seriekoble. Per standard, skal en ethernet-kabel kunne være opptil 100 meter. I en slik løsning med en mesh-løsning, kan det også være at f.eks. første aksesspunkt er tilkoblet ruteren med kabel, men at det er trådløs forbindelse mellom det første mesh-aksesspunktet og det andre mesh-aksesspunktet.

For WiFi-aksesspunkter, finnes det også de som kan få strøm via ethernet-kabelen. Enten med at de er tilkoblet en svitsj som støtter PoE, eller at det benyttes en PoE-injector. For bruk utendørs, bør det brukes ethernet-kabler tiltenkt utendørs bruk. Det finnes også overvåkningskameraer som kan få strøm via PoE.

Lenke til kommentar

Mange rare råd her. Det mangler også vesentlig informasjon om plasseringen av disse bygningene og hvor wifi-utstyret er plassert. 

45x45 meter er ingenting, ei heller 3 km til basestasjon. 

Med riktig plassering av utstyret du allerede har er det sannsynligvis mer enn bra nok til ditt bruk. Ikke se deg blind på maksimal 4g-dekning. Det viktigste er plasseringen av 4g-ruter i forhold til range extenderen. 

Endret av Komplett ubrukelig
Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (På 14.8.2024 den 12:20 AM):

Mange rare råd her. Det mangler også vesentlig informasjon om plasseringen av disse bygningene og hvor wifi-utstyret er plassert. 

45x45 meter er ingenting, ei heller 3 km til basestasjon. 

Med riktig plassering av utstyret du allerede har er det sannsynligvis mer enn bra nok til ditt bruk. Ikke se deg blind på maksimal 4g-dekning. Det viktigste er plasseringen av 4g-ruter i forhold til range extenderen. 

Routeren med mobilantenne står montert i en ca 10 meter høy stolpe. Området er ikke kvadratisk, men mer rektangulært, så det er nok gjerne 40-50 meter fra routeren som står i en plastboks i stolpen og bort til extenderen som står rett innenfor veggen i en bygning. Utifra signalet på mobilen skulle det være brukbart signal her, men største problemet er altså at det er ustabilt. Skulle gjerne også hatt wifi i hele bygningen, og også på utsiden på motsatt side, men der er det ikke noe å hente på mobilen heller

Lenke til kommentar

At wifi-ruteren står 10 meter høyt oppe er svært uheldig. Den stråler mest bortover og tak vil ødelegge signal. Extenderen bør heller ikke stå inn til en vegg.

Ser  også at du har har 2 streker 4G på mobilen. Med andre ord så kan Poynting-antennen stå en mer strategisk plass for optimal wifi. 

Endret av Komplett ubrukelig
Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (1 time siden):

At wifi-ruteren står 10 meter høyt oppe er svært uheldig. Den stråler mest bortover og tak vil ødelegge signal. Extenderen bør heller ikke stå inn til en vegg.

Ser  også at du har har 2 streker 4G på mobilen. Med andre ord så kan Poynting-antennen stå en mer strategisk plass for optimal wifi. 

To streker på mobildekningen er grunnen til at antennen står i en stolpe, men det er allikevel tre streker de fleste plasser her. Men jeg skal prøve å flytte routeren lavere. Har igrunn bare tenkt at det var gunstig å ha den også der oppe. 

Lenke til kommentar
Poelse skrev (22 minutter siden):

To streker på mobildekningen er grunnen til at antennen står i en stolpe, men det er allikevel tre streker de fleste plasser her. Men jeg skal prøve å flytte routeren lavere. Har igrunn bare tenkt at det var gunstig å ha den også der oppe. 

Du misforstår problemet ditt. Du trenger egentlig ikke ekstern 4g-antenne en gang. Du burde heller investert i bedre wifi-utstyr. Det er kun wifi som er problemet ditt. Men med optimal plassering så burde eksisterende utstyr holde til ditt bruk. 

Endret av Komplett ubrukelig
Lenke til kommentar
Komplett ubrukelig skrev (47 minutter siden):

Du misforstår problemet ditt. Du trenger egentlig ikke ekstern 4g-antenne en gang. Du burde heller investert i bedre wifi-utstyr. Det er kun wifi som er problemet ditt. Men med optimal plassering så burde eksisterende utstyr holde til ditt bruk. 

Hva slags wifiutstyr burde jeg kjøpe? Jeg kan lite om dette, så jeg sendte en Mail til komplett og kjøpte det de anbefalte meg. Men må si jeg merket en forbedring da jeg kjøpte den eksterne 4g antennen. 

Lenke til kommentar
Poelse skrev (1 time siden):

Hva slags wifiutstyr burde jeg kjøpe? Jeg kan lite om dette, så jeg sendte en Mail til komplett og kjøpte det de anbefalte meg. Men må si jeg merket en forbedring da jeg kjøpte den eksterne 4g antennen. 

Det kommer helt an på hvordan tomten og bygningene ser ut, men det har jeg etterlyst tidligere.

En simpel løsning er å kjøpe en range extender til. Flust av på Finn. Men da må du plassere mr600 i midten. 

Endret av Komplett ubrukelig
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...