Oknok Skrevet 10. august Del Skrevet 10. august Vi koblet opp farsans nye PC og får ikke bilde på skjermen. Det er ikke selvbygd, det er ferdig kjøpt. 1. Strømkabel koblet til kabinettet. 2. Skjerm koblet til med HDMI. 3 Koblet til mus, tastatur og høyttalere over USB. 4. Slo på PC. Hørte stemmen som prøver å hjelpe med oppsett av Windows. 5. Skjerm forblir svart. Kablene sitter korrekt, og det hjalp ikke med Displayport. Koblet skjermen til en annen PC med samme kabel og skjermen virker. 6. Forsøkte Displayport, det virket ikke heller. Har vi glemt noe viktig? Lenke til kommentar
David Wolf Skrevet 10. august Del Skrevet 10. august (endret) HDMI/DP kabel er koblet fra skjerm til skjermkort ? Eller er det koblet direkte i hovedkort hvis det er CPU med integrert grafikk? Om skjermkort og det ikke er noe bilde kan du alltids se om hovedkortet har 2 PCI-E slots (har ofte 2) - og bytte til den andre for å se om kanskje den skjermkortet sitter på er defekt. Endret 10. august av David Wolf 1 Lenke til kommentar
Oknok Skrevet 11. august Forfatter Del Skrevet 11. august HDMI koblet inn i port bak på kabinettet og DP koblet inn i DP-port bak kabinettet. Hva ellers er det å gjøre? Skal vel ikke åpne kabinettet for å koble til en skjerm? CPU er in i5. Vet ikke om den har integrert grafikk, jeg forventer uansett at det er porten bakpå kabinettet som skal brukes. Lenke til kommentar
David Wolf Skrevet 11. august Del Skrevet 11. august Stemmer det er bak kabinettet. Men ofte er det porter på hovedkortet, og flere som er lenger nede på skjermkortet. Mange som gjør feil å setter den inn i hovedkortet når de har skjermkort i pcn kan du legge ved et bilde av baksiden av pcn med kabel koblet i? Kan jo være i ditt tilfelle det er riktig , men gjør det veldig enkelt å se med et bilde 2 Lenke til kommentar
Oknok Skrevet 11. august Forfatter Del Skrevet 11. august Takk, fant ut av det. Man skal ikke bruke de mest synlige portene som er tydelig merket med HDMI og DP. Istedet skal man bruke umerkede porter som i tillegg til å være umerkede, lett overses fordi de går i ett med omgivelsene, de sitter på en profilert metallstykke. Perfekt kamuflert. Når skal man bruke de portene som ikke ser ut til å virke? Lenke til kommentar
Phantom Software Skrevet 11. august Del Skrevet 11. august (endret) De kan du bruke om skjermkortet ikke fungerer for eksempel. Du må sikkert inn i BIOS for å skifte til de - da bruker du grafikken som er innebygd i CPU. Siden du har kjøpt en pc med et eget, separat grafikkort som er koblet til hovedkortet via en PCI-slot, må du bruke skjermportene fra grafikkortet. Porter fra tilleggskort er da altså tilgjengelig lenger nede fra slotter i kabinettet tilhørende respektive PCI-E slot på hovedkort der det er satt i. Ubrukte slotter på hovedkortet er beskyttet med en liten metallplate i kabinettet for å hindre støv inn. Disse kan du fjerne / flytte på dersom du flytter grafikkortet til en ny slot på hovedkort, eller kjøper flere tilleggskort med eksterne porter. Ingen vits å bli syrlig fordi du ikke forstår hva som er kjøpt. Det kan du heller spare til leverandøren om du tror det er verdt det. Endret 11. august av Phantom Software 1 Lenke til kommentar
Oknok Skrevet 11. august Forfatter Del Skrevet 11. august (endret) 1 hour ago, Phantom Software said: Ingen vits å bli syrlig fordi du ikke forstår hva som er kjøpt. Det kan du heller spare til leverandøren om du tror det er verdt det. Hvor leser du at jeg har vært syrlig? Det har jeg ikke vært. Jeg forstår ingen ting av den kommentaren. Jeg er glad for svarene jeg har fått, takk til alle. Edit Har ikke engang vært syrlig mot produsenten, jeg bare konstaterer ting som de er. Jeg bruker smilefjes veldig sparsomt men det betyr ikke at jeg sitter med en sur mine. Endret 11. august av Oknok Lenke til kommentar
Oknok Skrevet 11. august Forfatter Del Skrevet 11. august 1 hour ago, Phantom Software said: De kan du bruke om skjermkortet ikke fungerer for eksempel. Du må sikkert inn i BIOS for å skifte til de - da bruker du grafikken som er innebygd i CPU. Begynner de portene å fungere hvis skjermkortet slutter å fungere? For at jeg skal kunne gå inn i Bios må jeg ha en skjerm som fungerer. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 11. august Del Skrevet 11. august 48 minutes ago, Oknok said: Begynner de portene å fungere hvis skjermkortet slutter å fungere? For at jeg skal kunne gå inn i Bios må jeg ha en skjerm som fungerer. Det kommer an på hvilken prosessor du har. Ikke alle har integrert skjermkort og da vil ikke de andre portene fungere uansett. Intels F-prosessorer (F.eks. 12700KF, 14900KF etc) har ikke integrert skjermkort. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 11. august Del Skrevet 11. august (endret) Oknok skrev (4 timer siden): Begynner de portene å fungere hvis skjermkortet slutter å fungere? For at jeg skal kunne gå inn i Bios må jeg ha en skjerm som fungerer. Det er ikke sikkert de virker da heller, men det er i hvertfall en mulighet at det kan virke om en har CPU med grafikkdel. Er usikker på om det vil bytte om skjermkort er tatt ut eller er defekt. Det virket ikke uten skjermkort på min i5-4460. Endret 11. august av Svein M Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå