afixy Skrevet 10. august Del Skrevet 10. august Hei Tenker jeg skal over i elbil-verden, ettersom dieselbilen er solgt. Har sett litt på VW E-Golf 2017-2020 (35,8 kWt) 232 km. Etter min mening er denne utgaven prisgunstig, grei rekkevidde til mitt bruk og snop liten bil som jeg synes ser kul ut! Bilen leveres også med varmepumpe og ellers greit utstyrsnivå til å være en eldre bil. Har hatt audi og vw før, svært fornøyd med kvalitet og kjørekomfort, men aldri før eid elektriskbil. Noen som har erfaringer med dette eksemplaret? Feilkilder jeg må sjekke godt ut før kjøp, eller ellers annet jeg må være OBS på? Lenke til kommentar
toralfb Skrevet 11. august Del Skrevet 11. august (endret) Batteri holder kapasiteten godt. Varmepumpen er kjent for å være en kilde til reparasjon. Kan repareres, se eksempelvis her: https://autoac.no/volkswagen-air-condition/e-golf-varmepumpe-og-air-condition/ Ladeporten, og lednings nett til batteriet er utsatt for skade av vann. Usikker om det gjelder alle modellene. Endret 11. august av toralfb Lenke til kommentar
afixy Skrevet 11. august Forfatter Del Skrevet 11. august toralfb skrev (2 timer siden): Batteri holder kapasiteten godt. Varmepumpen er kjent for å være en kilde til reparasjon. Kan repareres, se eksempelvis her: https://autoac.no/volkswagen-air-condition/e-golf-varmepumpe-og-air-condition/ Ladeporten, og lednings nett til batteriet er utsatt for skade av vann. Usikker om det gjelder alle modellene. Riktig, fant fort ut om varmepumpe, kompressor (30,000kr) og vann i ladeport, ellers ganske solide biler med normal slitasje etc. De fleste golfer begynner jo få litt km, så satser på de fleste har utarbeidet de verste feilene. Må undersøke litt mer, om golfen kan være bilen min! Pris fra 130.000-200.000 Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 11. august Del Skrevet 11. august En på jobb kjører e-golf og er godt fornøyd, men litt begrenset rekkevidde har den jo. Han måtte fikse aircondition, visstnok noen sensorer som ryker. Tror han betalte over 30k for å bytte disse da garanti var slutt. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 11. august Del Skrevet 11. august Kan bare støtte overstående påstander. Varmepumpe er desidert det jeg har hørt mest om. Litt uvant at man må vei nøkkelen i start posisjon for å kjøre. 300km er fullt mulig om sommeren. Lader ganske fort også. 40-50KW? Liker veldig godt instrumentering. Alt er likt en vanlig golf. Turteller er byttet med noe som viser el kraft. Tror den støtter carplay også. Det er ofte gull vert! Lenke til kommentar
afixy Skrevet 11. august Forfatter Del Skrevet 11. august OC-Freak skrev (11 minutter siden): En på jobb kjører e-golf og er godt fornøyd, men litt begrenset rekkevidde har den jo. Han måtte fikse aircondition, visstnok noen sensorer som ryker. Tror han betalte over 30k for å bytte disse da garanti var slutt. Slikt jeg også oppfattet med ac/varmepumpe/kompressor og tilknyttete sensorer omkring 30.000, satser på å finne en bil dette er utarbeidet på! Begrenset rekkevidde korrekt, men slikt bruk jeg planlegger blir dette midt i blinken iforhold til prisen jeg betaler. Trestein skrev (7 minutter siden): Kan bare støtte overstående påstander. Varmepumpe er desidert det jeg har hørt mest om. Litt uvant at man må vei nøkkelen i start posisjon for å kjøre. 300km er fullt mulig om sommeren. Lader ganske fort også. 40-50KW? Liker veldig godt instrumentering. Alt er likt en vanlig golf. Turteller er byttet med noe som viser el kraft. Tror den støtter carplay også. Det er ofte gull vert! Riktig, men 300 km sommerstid tviler jeg er mulig, tenker nok omkring 210 km under optimale forhold. Ladning skal være grei, instrumenter og "cockpit" er jeg helt enig med det de er gode. De bilene jeg har sett på støtter carplay og slikt, men er så gammeldags at jeg bare behøver BT haha Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 11. august Del Skrevet 11. august afixy skrev (2 timer siden): Slikt jeg også oppfattet med ac/varmepumpe/kompressor og tilknyttete sensorer omkring 30.000, satser på å finne en bil dette er utarbeidet på! Begrenset rekkevidde korrekt, men slikt bruk jeg planlegger blir dette midt i blinken iforhold til prisen jeg betaler. Riktig, men 300 km sommerstid tviler jeg er mulig, tenker nok omkring 210 km under optimale forhold. Ladning skal være grei, instrumenter og "cockpit" er jeg helt enig med det de er gode. De bilene jeg har sett på støtter carplay og slikt, men er så gammeldags at jeg bare behøver BT haha Tror vi har hatt diskusjon før. Man finner litt ulikt estimat for batteri størrelse. Trode det var 36.8 netto og 40 brutto. Det er visst 32 netto. Da blir rekkevidde typisk 32/0.12 som er 270km Lenke til kommentar
afixy Skrevet 11. august Forfatter Del Skrevet 11. august Trestein skrev (47 minutter siden): Tror vi har hatt diskusjon før. Man finner litt ulikt estimat for batteri størrelse. Trode det var 36.8 netto og 40 brutto. Det er visst 32 netto. Da blir rekkevidde typisk 32/0.12 som er 270km Det stemmer nok godt. optimalt 270 km for mitt bruk holder i massevis Undrer på vinterstid, men bilen er jo utstyr med varmepumpe. Planlegger heller ikke langkjøring verken sommer eller vinter ... Lenke til kommentar
Switters Skrevet 15. august Del Skrevet 15. august Jeg har kjørt vår 2017 e-golf over 200.000 km og kan informere om at 270 km kan du glemme😆 Kjører du rolig og alt på en gang, er nok 220-330 innenfor rekkevidde. Som også er der wltp ligger. Når det er sagt er det en knall bil hvis rekkevidden er nok! Jeg har ikke hatt noe tull med ledningsnettet, men jeg parkerer også i garasje, så lite lading med åpen luke om det har noe å si. Sensorer til AC er byttet en gang på garanti og en gang uten, men ikke alle sensorer. Ellers er det sinkslipp som på mange vag-produkter. Har vært inne flere ganger for lakkering. Polerer selv, og da ser man dette før det går hull. Alt på garanti hittil. God bil å kjøre, synes den ser bedre ut enn Fisher-Price-ID3 f.eks. 1 Lenke til kommentar
afixy Skrevet 17. august Forfatter Del Skrevet 17. august Switters skrev (På 15.8.2024 den 6:43 PM): Jeg har kjørt vår 2017 e-golf over 200.000 km og kan informere om at 270 km kan du glemme😆 Kjører du rolig og alt på en gang, er nok 220-330 innenfor rekkevidde. Som også er der wltp ligger. Når det er sagt er det en knall bil hvis rekkevidden er nok! Jeg har ikke hatt noe tull med ledningsnettet, men jeg parkerer også i garasje, så lite lading med åpen luke om det har noe å si. Sensorer til AC er byttet en gang på garanti og en gang uten, men ikke alle sensorer. Ellers er det sinkslipp som på mange vag-produkter. Har vært inne flere ganger for lakkering. Polerer selv, og da ser man dette før det går hull. Alt på garanti hittil. God bil å kjøre, synes den ser bedre ut enn Fisher-Price-ID3 f.eks. Takk for svar! Morsomt høre du har kjørt så mange mil i denne og er fornøyd. Har kjøpt meg E-Golf nå, ble en 2020 med fullt utstyrsnivå og resterende nybilgaranti, gleder meg å få bilen! Er fullt klar over begrenset rekkevidde, nettopp dette jeg er veldig spent på om den blir å fungere til mitt bruk. Mulig jeg burde lagt på 50.000 ekstra å tatt id3 med god rekkevidde men tiden får vise! Tror jeg blir fornøyd! Lenke til kommentar
Switters Skrevet 17. august Del Skrevet 17. august Hei! Jeg tror du blir fornøyd😊 En vesentlig penere bil rett og slett enn id.3. En ting jeg skal innestemme som ble nevnt tidligere her er at batteriet holder seg bra! Jeg har satt den på lading ved enhver anledning, den er full når jeg reiser på jobb, og full når jeg reiser fra jobb, lader egentlig minst en gang om dagen, og alltid til 100%. Merker egentlig ingen forskjell på rekkevidde etter 200.000+ km. Kjørte fra Espa idag og opp mot Trysil og hentet datteren. Litt over 18 mil og kom hjem med litt over 3 mil igjen. Den brukes til alt så lenge vi ikke skal være mange i bilen eller ha med mye bagasje. Da blir det Octavia 4x4 diesel😁 Lenke til kommentar
afixy Skrevet 17. august Forfatter Del Skrevet 17. august (endret) Switters skrev (47 minutter siden): Hei! Jeg tror du blir fornøyd😊 En vesentlig penere bil rett og slett enn id.3. En ting jeg skal innestemme som ble nevnt tidligere her er at batteriet holder seg bra! Jeg har satt den på lading ved enhver anledning, den er full når jeg reiser på jobb, og full når jeg reiser fra jobb, lader egentlig minst en gang om dagen, og alltid til 100%. Merker egentlig ingen forskjell på rekkevidde etter 200.000+ km. Kjørte fra Espa idag og opp mot Trysil og hentet datteren. Litt over 18 mil og kom hjem med litt over 3 mil igjen. Den brukes til alt så lenge vi ikke skal være mange i bilen eller ha med mye bagasje. Da blir det Octavia 4x4 diesel😁 Høres svært lovende ut, er sjelden jeg kjører 100 km + på en dag i samme sleng uansett så det skal rekke. Har oppvarmet garasje med kommende lader, så vinteren er også berget tror jeg! PS skal jeg reise langt er det alltid fly eller båt. Vurdere id.3 hardt fram og tilbake, men kan ikke skjønne VW fucked designet opp så jævlig på en bil ... synes heller ikke riktig id3 med utstyr er "vært prisen" da hadde det heller blitt Tesla 3. DUMT SPM: Hvordan er golfen å ladde på hurtigladerne rundt om kring når det ikke er kjappest iht dagens teknologi - nei har det overhode ikke travelt! Endret 17. august av afixy Lenke til kommentar
Switters Skrevet 17. august Del Skrevet 17. august Hvis batteriet er varmt eller været er godt ser jeg 40kw og det holder seg på rundt det og ned til 36kw ganske lenge. Når batteriet ikke er større, så opplever jeg ikke det som noe problem😊 Hurtiglader som oftest fra kanskje 40 til 75% ish, og det går på litt mat, og en tur på do. Så fyller man kaffekoppen og stopper ladinga😁 Lenke til kommentar
afixy Skrevet 17. august Forfatter Del Skrevet 17. august (endret) Switters skrev (19 minutter siden): Hvis batteriet er varmt eller været er godt ser jeg 40kw og det holder seg på rundt det og ned til 36kw ganske lenge. Når batteriet ikke er større, så opplever jeg ikke det som noe problem😊 Hurtiglader som oftest fra kanskje 40 til 75% ish, og det går på litt mat, og en tur på do. Så fyller man kaffekoppen og stopper ladinga😁 Vinteren blir spennede da jeg bor i kalde nord 😛 men sverger til varmepumpe og varmgarasje med lader som gi meg den hjelpende hånden jeg trenger. Er svært glad i kaffepauser så ladding blir en "lek!" Har e-golf noe app jeg kan sjekke batterikapasitet og evt starte forvarme på og slikt? Eller er det noe annet jeg bør vite. Har ikke bilen her oppe før hvertfall 1 uke Endret 17. august av afixy Lenke til kommentar
Switters Skrevet 17. august Del Skrevet 17. august (endret) Du har en app for alt dette, men den skal de ha betalt for, ca 700-1000 pr.år tror jeg. I starten var den så dårlig at den var gratis i først 3 år, så også det fjerde, men etter det har jeg ikke hatt den😊 prinsipp fra meg n side bare, synes slikt skal være gratis rett og slett😁 Endret 17. august av Switters 1 Lenke til kommentar
Gazer75 Skrevet 31. august Del Skrevet 31. august afixy skrev (På 17.8.2024 den 9:42 PM): Har kjøpt meg E-Golf nå, ble en 2020 med fullt utstyrsnivå og resterende nybilgaranti, gleder meg å få bilen! Er fullt klar over begrenset rekkevidde, nettopp dette jeg er veldig spent på om den blir å fungere til mitt bruk. Mulig jeg burde lagt på 50.000 ekstra å tatt id3 med god rekkevidde men tiden får vise! Tror jeg blir fornøyd! Gratulerer. Vi får håpe HVAC ikkje streikar rett etter 5 år. Har same bil med alt utstyr. Keyless, digitalt instrumentpanel osv. Den har klart opp til 40kW så lenge batteriet er over 10 grader. På vinteren i -15C og kaldare så ser ein kanskje 30kW. På det meste tok det 50 minutt å lade 20-80% i kulden. Men då brukte bilen også 3-4kW til å halde varmen i kupeen. Dessverre er HVAC på Golfen med varmepumpe kopla til batteriet og ikkje framfor, så den kan ikkje trekke ekstra (om tilgjengeleg) frå ladaren til varming under hurtiglading. Forbruket mitt i sommar har vore 120-140Wh/km alt etter temperatur og om det regnar eller ikkje. 70% rekkevidd er vel kanskje 180km på sommaren utanfor motorveg. Altså lade til 80% og stoppe ved 10%. Problemet er at når estimert rekkevidd er 25km så slår varmeapparatet seg av. Ved 50km så går den automatisk i eco modus, men ein kan sette den tilbake til normal. Dette vil vere meir eit vinter problem. Den gamle appen var grei nok men vart lagt ned. Volkswagen appen er nok meir bygd for ID serien, men etter ein del oppdateringar så fekk vi tilbake alle funksjonar. App støtte vil uansett forsvinne når dei legg ned 2G nettet i 2025. Golfen har kun ein 3G modul og VW har ingen planar om å tilby byte til 4G eller 5G slik Tesla gjorde. 1 Lenke til kommentar
afixy Skrevet 6. oktober Forfatter Del Skrevet 6. oktober Ønsker å legge en oppdatering her: Etter mye søk og vurdering fant jeg en e-golf med alt utstyr og resterende garanti dog 2020mod bilen er 98 % strøken, kjøpt fra forhandler og grundig kontrollert. Det jeg kan finne er litt steinsprang og litt merker i enkelte felger (men anser dette som minimal slitasje iht denne er 2020-mod.) Bilen i seg selv er jeg svært fornøyd med, den er veldig god å kjøre og trives svært godt i førersete. Elbil er jo en luksus å kjøre! Synes også MK7 golf er svært kul! Om det er noe jeg skal klage på har bilen "noe" begrenset rekkevidde sett med 2024-øyner, men iht mitt bruk skal dette holde dette tok jeg også stilling til før jeg valgte nettopp denne bilen. Er også spent på vinteren da jeg bor i nord mtp temperatur, og redusert rekkevidde samt tung elbil på vinterføre med piggfrie dekk - dette blir svært spennende! Om det er noe til ettertanke så mulig jeg burde lagt noe mer penger på bordet å gått for id3 med mer rekkevidde og lengere garanti - men er som sagt svært fornøyd med e-golfen, kommer til å ha den lenge! Håper bare ikke AC-kompress-problemet inntreffer eller annet tull! Krysser fingrene. Kanon god bil! 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå