sedsberg Skrevet 12. august Del Skrevet 12. august (endret) 2 hours ago, Svein M said: Både HDMI 2,1 og DP 1,4 har mer enn god nok kapasitet. Om en har Nvidia skjermkort så støtter de Freesync bare på Displayport (skjerm må også støtte det). Ellers så kan du bruke både HDMI og DP. Om du har en av hver på PC så er det mulig å bruke de samtidig. HDMI har lydsignal, det har ikke DP. Nye Nvidia-kort støtter Freesyng/GSync over HDMI. Og DP har lyd akkurat som HDMI. Quote Yes, DisplayPort supports multi-channel audio and many advanced audio features. DisplayPort to HDMI adapters also include the ability to support HDMI audio. https://www.displayport.org/faq/ Endret 12. august av sedsberg 1 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 12. august Del Skrevet 12. august Den åpenbare løsninga i privat sammenheng er å minimere kravet til kvalitet på kabelen ved å holde avstanden mellom utstyret kort som mulig. Problemstillinga burde være, hvordan få utstyret innenfor 1-2 meter, ikke hvordan man får en lang kabel. Lenke til kommentar
Oknok Skrevet 13. august Forfatter Del Skrevet 13. august 3 hours ago, BadCat said: Den åpenbare løsninga i privat sammenheng er å minimere kravet til kvalitet på kabelen ved å holde avstanden mellom utstyret kort som mulig. Problemstillinga burde være, hvordan få utstyret innenfor 1-2 meter, ikke hvordan man får en lang kabel. Selv om det er stasjonært utstyr ønsker jeg en viss mobilitet. Datamaskinen står på en plass og skjermer er det både her og der. Det kan løses ved innkjøp av en til PC eller bytte til bærbar. Jeg velger å heller kjøpe lengre kabler. Om det finnes trådløs skjerm vil jeg ikke ha det. Du nevner kvalitet. Er billigkablene fra Temu kanskje bare bra på helt korte lengder? 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. august Del Skrevet 13. august Opp til 3m pleier å gå greit. Fra 5 meter og lengre kan det ofte bli utfordring å få bilde, eller stabilt bilde med billige kabler. Spesielt hvis man f.eks. kjører 120Hz+ eller 4k. Det varierer også med utstyret. Noe utstyr er mer kresent en annet. Jeg har en PC som kjører 4k60 med en 10 meter lang Biltema-kabel. Nintendo Switchen derimot sliter med 1080P mot en bestemt TV med 5 meter Biltema-kabel. Der måtte jeg opp på en relativt dyr 5m Monster Cable fra Power. 1 Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 13. august Del Skrevet 13. august PosteMonopolet skrev (På 11.8.2024 den 11:05 AM): Biltema har lange kabler til fornuftig pris. Skjønner ikke helt hvorfor alle andre butikker tar blodpris for dette. De vanlige utsalgene har nokså pressede priser på vanlig utstyr, slik at de tar ekstra påslag på kabler osv som folk normalt bare tar med seg når de er der uansett. Fikk kjøpe skjerm, høyttalere og kabler for mange år siden til ansatte pris hos en PC butikk, og fikk så vidt noen små kronter i avslag på skjerm og høyttalere, mens kablene var det rundt 70% avslag på hvis jeg ikke husker feil. Når det kommer til HDMI 2.1, og Displayport 2.0 så vil standardkabler på disse kun være korte pga mengden data de skal sende over. Trenger man lengre lengder så må man forvente å betale mye for de, da man må over på fibervarianten for å kunne beholde dataene over lengden. Så noe mer enn 3 meter på vanlig kabel går nok greit, men ikke noe særlig mer. 1 Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 13. august Del Skrevet 13. august Kan vel også være greit å huske på VRR (Variable Refresh Rate) hvis man bruker det. Freesync funker over både HDMI og DP, men G-sync bare over DP. Multi-display (daisy-chaining) funker også kun over DP. 1 Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. august Del Skrevet 13. august Det virker som om det blir færre og færre rene G-Sync-skjermer. Siste Asus G-Sync-skjermen jeg kjøpte er G-Sync Compatible og fungerer utmerket på HDMI. Både G-Sync og ELMB. Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 13. august Del Skrevet 13. august sedsberg skrev (1 time siden): Det virker som om det blir færre og færre rene G-Sync-skjermer. Siste Asus G-Sync-skjermen jeg kjøpte er G-Sync Compatible og fungerer utmerket på HDMI. Både G-Sync og ELMB. Ja, det skyldes VESA Adaptive-sync, som også ligger i nyere NVIDIA-kort. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. august Del Skrevet 13. august 1 hour ago, SilverShaded said: Ja, det skyldes VESA Adaptive-sync, som også ligger i nyere NVIDIA-kort. Det stemmer. Men de eldre skjermene hadde en egen, dedikert og propetiær GSync-modul som kun var kompatibel med Nvidia. Og kun med DP. De nye har ikke denne modulen men blir fremdeles annonsert som GSync-skjermer. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 13. august Del Skrevet 13. august G-Sync kompatible brukes om "Freesync" eller HDMI 2.1 skjermer som Nvidia har godkjent. Altså at de går god for at de er kompatible med skjermkortene. G-Sync derimot var en egen løsning med egen hardware. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 13. august Del Skrevet 13. august (endret) Når det gjelder kabel lengde så fant jeg dette for HDMI 2.1, men det kommer selvfølgelig an på kabelen. Dataoverførings kapasiteten går ned til større lengde. Så mulighet til høy oppløsning og høy refresh rate går ned med økt lengde. The length of an HDMI 2. 1 cable depends on the resolution and refresh rate that you are trying to achieve. For resolutions up to 4K at 60Hz, the maximum length of the cable should be no more than 5 meters. At 4K/120Hz, a maximum of only 2 meters is recommended. Jeg tror også at noe lignede gjelder for Displayport. Der 1.2 standarden sier: 2 meters in length must support HBR2 speeds (21.6 Gbit/s). Dette er for passive kabler. Også lenger kabler er mulig, og 7.5 meter og 15 meter nevnes også som grenser for HDMI. Det finnes aktive kabler som kan klare større lengder enn vanlige passive kabler. Maks lengde på 1.8 meter (6 foot) er også en anbefaling jeg ser. Endret 13. august av Svein M Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 13. august Del Skrevet 13. august Fant en Displayport 1.2 kabel (cablesnmore.com) som oppgir følgende: DisplayPort currently supports a maximum of 17.28 Gbit/s data rate over a 5 meter cable. Maxium Resolutions: 1920x1080 @ 240 Hz 2560x1440 @ 165 Hz 3840x2160 @ 75 Hz 5120x2880 @ 30 Hz 1 Lenke til kommentar
Oknok Skrevet 13. august Forfatter Del Skrevet 13. august 4 hours ago, SilverShaded said: men G-sync bare over DP. Er du sikker på det? Når jeg hadde en G-sync skjerm tilkoblet stod det at det var G-sync in Nvidia kontrollpanel. Det var tilkobling med HDMI. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 13. august Del Skrevet 13. august 10 minutes ago, Oknok said: Er du sikker på det? Når jeg hadde en G-sync skjerm tilkoblet stod det at det var G-sync in Nvidia kontrollpanel. Det var tilkobling med HDMI. Nyere Nvidia-kort støtter GSync-compatible over HDMI. Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 13. august Del Skrevet 13. august Oknok skrev (15 minutter siden): Er du sikker på det? Når jeg hadde en G-sync skjerm tilkoblet stod det at det var G-sync in Nvidia kontrollpanel. Det var tilkobling med HDMI. Ja, som sagt skyldes det VESA Adaptive-sync (og Media-sync), som støttes av både HDMI og DP og finnes i de nyere kortene fra både NVIDIA og AMD. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå