Gå til innhold

Umulig å overføre innhold fra gammel til ny mobil?

Anbefalte innlegg

Skjermen på gammel mobil (Samsung Galaxy S10) er knust, diagnosen (Mentech, Samsung servicesenter) er at den er i live, men kan ikke låses opp pga skjermen. Har ringt rundt til diverse reperatører, de sier alle det samme: Skjermen må skiftes for at de skal kunne få ut innholdet. (3000 -3500 kr) Skaffet en ny (S22) og fikk beskjed hos Samsung at jeg kan koble ny telefon til laptopen og overføre fra sikkerhetskopieringen av telefonen, på google one, via PC.  Virker umulig, kommer bare inn i min egen laptop når jeg klikker på gjenopprett. Hva gjør jeg feil? Eller må jeg laste ned sikkerhetskopien til laptopen? Kan ikke finne noen måte å gjøre det på, Smart Switch leder bare inn i filer på pc'en. Veldig takknemlig hvis noen kan fortelle meg noe om dette! 

Endret av Gurleifur
trykkfeil
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Unnskyld, jeg er amatør..😩 men har funnet ut hva Usb-c og -a er, jeg har sånn kabel, og det var den jeg brukte da jeg koblet den nye telefonen til laptopen. Mus var koblet til laptopen. Lastet ned Smart switch herfra https://www.samsung.com/au/apps/smart-switch/ Gjorde alt som sto på skjermen videre, det dukket opp et valg backup eller gjenoprett... vil jo ikke gjøre backup av den nye tlf (det gjør den jo automatisk til google?) så jeg klikket på gjenopprett, og havnet i utforsker på laptopen .. tror det sto velg filer du vil gjenopprette. Men jeg vil jo gjenopprette den sikkerhetskopien av den gamle telefonen som ligger på Google One med sms'er, apper, anropslogger etc. (Bildene har jeg jo på google foto) Har lett etter en mulighet til å laste dette innholdet ned til laptopen, men finner det ikke. Hva gjør jeg feil? 

Endret av Gurleifur
Glemt noe
Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det så er skjermen knust men den fungerer fortsatt untatt touch?

Hele greia med musen er at du skal kunne styre musen direkte på telefonen(jeg gjorde dette selv for 10 år tilbake)

Da får du kopiert over innhold via telefonen slik det er ment at man skal gjøre det.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
xClaymanx skrev (4 timer siden):

Slik jeg forstår det så er skjermen knust men den fungerer fortsatt untatt touch?

Hele greia med musen er at du skal kunne styre musen direkte på telefonen(jeg gjorde dette selv for 10 år tilbake)

Da får du kopiert over innhold via telefonen slik det er ment at man skal gjøre det.

Da har jeg ikke forklart godt nok. skjermen er knust og fungerer overhodet ikke, den er mørk, blinker bare en gang når jeg prøver å åpne den, svarer ikke på touch, telefonen kan heller ikke slås av.Man kommer ikke inn i den. Reperatøren prøvde nettopp det du foreslår, men pga at skjermen ikke svarer kan man ikke låse opp telefonen og få tilgang til innholdet, selv om den er påslått og er oppladet. Men den er faktisk i kontakt med omverdenen på et vis, man hører vibrasjon når den mottar meldinger, jeg finner den på google-"find my-phone", så det er liv der inne... Skulle nok kostet på meg ny skjerm i stedet for å kjøpe ny. Har du ikke noe forslag til det jeg spurte om, nemlig å få tak i sikkerhetskopien via pc'en? Ved å koble den nye telefonen til pc'en. 

Endret av Gurleifur
Lenke til kommentar

https://www.samsung.com/levant/support/apps-services/how-to-transfer-data-from-a-galaxy-phone-with-a-broken-screen/

"If your Galaxy phone's screen is broken and you cannot see or touch the screen to operate your device but need to transfer your data, connect your phone to an external display (monitor, TV, etc.) to utilise screen mirroring. You will also need a mouse and keyboard to operate your device so you can transfer your data."

Alternativt så kan du vurdere å kjøpe en billig uoriginal skjerm av tvilsom kvalitet og bare flytte over komponentene på egenhånd, faktisk ganske enkelt når skjermen kommer ferdig montert på ramme:
https://vi.aliexpress.com/item/1005004242458766.html

Lenke til kommentar
freedomseeker skrev (10 timer siden):

https://www.samsung.com/levant/support/apps-services/how-to-transfer-data-from-a-galaxy-phone-with-a-broken-screen/

"If your Galaxy phone's screen is broken and you cannot see or touch the screen to operate your device but need to transfer your data, connect your phone to an external display (monitor, TV, etc.) to utilise screen mirroring. You will also need a mouse and keyboard to operate your device so you can transfer your data."

Alternativt så kan du vurdere å kjøpe en billig uoriginal skjerm av tvilsom kvalitet og bare flytte over komponentene på egenhånd, faktisk ganske enkelt når skjermen kommer ferdig montert på ramme:
https://vi.aliexpress.com/item/1005004242458766.html

Takk for info. Ser at det da må være Android 12 eller senere, S10 kom med Android 9. Forøvrig har jeg heller ikke utstyr, da det må være kablet tastatur og mus, har bare laptop. Men dessuten sa de hos Samsung servicesenter at det ikke gikk...kanskje android-utgaven var grunnen, vet ikke.. De prøvde det samme i datarep-butikken her jeg bor, gikk ikke.

Når det gjelder det andre forslaget (skifte til billig uorginal skjerm) vet jeg ikke om jeg fikser det selv, og dessuten kan ikke telefonen slås av, (som jeg så på youtube at man må gjøre først) , den har ligget i dagevis uten å bli utladet, men den blir det vel til slutt. Kanskje jeg finner noen som kan fikse det for meg, virker som et bra forslag.

Lenke til kommentar

Om telefonen fungerer, (men ikke skjermen) og telefonen er på nett samt er satt opp til automatisk sikkerhetskopiering skal en kunne hente en kopi fra Google kontoen. 

Er ikke automatisk sikkerhetskopiering aktivert er det ikke like enkelt. Tanken er en skal kunne velge om data overføres til ekstern skyløsning. Sikkerhetskopiering kan ikke aktiveres eksternt, det ville være et potensielt sikkerhetshull?

Endret av toralfb
Lenke til kommentar
toralfb skrev (17 minutter siden):

Om telefonen fungerer, (men ikke skjermen) og telefonen er på nett samt er satt opp til automatisk sikkerhetskopiering skal en kunne hente en kopi fra Google kontoen. 

Er ikke automatisk sikkerhetskopiering aktivert er det ikke like enkelt. Tanken er en skal kunne velge om data overføres til ekstern skyløsning. Sikkerhetskopiering kan ikke aktiveres eksternt, det ville være et potensielt sikkerhetshull?

Den er automatisk sikkerhetskopiert. Se mitt første innlegg i denne tråden, det ligger på Google one, får ikke tak i det via laptop. Hvordan får jeg tak i det via pc (laptop) ? Har gjort alt som står på samsung supportsider. Der er info om hvordan man sikkerhetskopiere fra tlf, ikke hvordan man henter sikkerhetskopi til ny mobil via pc. Dette var mitt opprinnelige spørsmål. 

Endret av Gurleifur
Lenke til kommentar
overhodet skrev (3 timer siden):

Logger du inn på samme google konto på den nye mobilen din, kommer innholdet over automatisk. Du trenger ikke gå via pc.

https://support.google.com/android/answer/2819582?hl=no

Dessverre ikke. Den linken du har delt har jeg allerede lest, og prøvd, men det står ikke noe der om å gjenopprette via pc. Fant denne https://support.google.com/drive/thread/249059234/to-recovery-my-google-one-data?hl=en  og fulgte beskrivelsen i første svar , men fikk ingen "restore"-knapp, heller ingen "export"-knapp. Så er like langt. 

Lenke til kommentar
Gurleifur skrev (2 timer siden):

Dessverre ikke. Den linken du har delt har jeg allerede lest, og prøvd, men det står ikke noe der om å gjenopprette via pc. Fant denne https://support.google.com/drive/thread/249059234/to-recovery-my-google-one-data?hl=en  og fulgte beskrivelsen i første svar , men fikk ingen "restore"-knapp, heller ingen "export"-knapp. Så er like langt. 

Da har du ikke aktivert sikkerhetskopiering på den gamle telefonen til google. 

Lenke til kommentar

overhodet skrev (4 timer siden):

Da har du ikke aktivert sikkerhetskopiering på den gamle telefonen til google. 

Joda, og jeg ser jo at det ligger der når jeg logger inn på den nye telefonen. Men får ikke tak i det.

Lenke til kommentar

Hvis du allerede har en sikkerhetskopi i skyen til Google, så trenger du ikke en PC for å gjenopprette den, alt du trenger er å logge inn med samme Google-konto på den nye telefonen, så kan du gjenopprette fra sikkerhetskopi der.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Gurleifur skrev (På 11.8.2024 den 11:00 AM):

Takk for info. Ser at det da må være Android 12 eller senere, S10 kom med Android 9.

Den kom med 9, men hvis du har tatt oppdateringer, så har den blitt oppdatert til Android 12:

https://doc.samsungmobile.com/SM-G973F/NEE/doc.html

Som andre sider, når man setter opp ny telefon (f.eks. Samsung) med samme Google konto som du har sikkerhetskopi av fra en annen telefon, vil du få opp valget til å gjenopprette fra denne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...