Gå til innhold

Er det egentlig mangel på arbeidskraft i Norge ?

Gjest fa8b3...cd9

Anbefalte innlegg

Gjest fa8b3...cd9

Jeg fikk med meg et utspill fra Vedum her om dagen. Man en ambisjon om å få langt fler mennesker ut i arbeid fra sin evigvarende posisjon i NAV. Er vel ikke en feil tanke. Likevel.

Jeg opplever at man snakker med to tunger fra regjeringens side, kanskje til og med tre. Støhre hadde dette temaet som headliner i sin tale på Utøya i år. "Hver og en må belage seg på å ta ansvar for seg selv." (ikke regne med at landet(velferden) skal ta vare på deg.

Tror man at alt som kan krype og gå trives best med å få midler av NAV og sånn sett få sittet i sofaen å se på Netflix? Det virker til å være den generelle holdningen i samfunnet og fra regjeringen.

Hva med alle arbeidstakere som mister sine jobber og blir sparket INN i NAV systemet? Hører sjelden noe om det.

Vi kan ta for oss én bransje som mange trekker frem hvor det påstås at det vil bli et stort behov for arbeidstakere. Transport. En stor bransje. For mange år tilbake så husker jeg et uttrykk, "en gang trailersjåfør, alltid trailersjåfør." Det er nok også sant, det blir omtrent som de som har jobbet på sjøen i mange år, de blir rett og slett dårlige av å være på land. M.a.o, det finnes knapt noen bransje som transport med mer lojale arbeidstakere.

Siden det er behov for fler, er det ikke rart da at mange innen transport mister jobbene sine? Fikk nesten lyst til å servere det spørsmålet til tråden som en slags påske-quiz, men jeg er redd det er for mange som har bind for øynene. 

"Svaret er at mange norske arbeidstakere blir byttet ut med utenlandsk arbeidskraft." 

Disse jobbene vil ikke lenger bli tilgjengelig for en nordmann og disse stakkarene ender altså på NAV og blir fra da av i tillegg uglesett av det norske samfunn. Regjeringa vil vel svare Reidar på 50, som har kjørt trailer siden han var 20 og bestemte seg for dette når han var 10. "Du må være klar for å omstille deg og ikke regne med å få lov til å tappe NAV for midler." Javel. Hvor skal Reidar plasseres? Lege? Ingeniør? Sminke avd. på stor senteret, Burger King? 

Jeg sier som Reidar "Kjøss meg i Ræva!!!" 

Jeg sier selvsagt ikke at hele bransjen er fullstendig tømt for nordmenn. Nær transport/distribusjon har et større krav til norsk kunnskaper, kanskje derfor, men også her hører man mer og mer stotrende engelsk.

Dette er langt fra den eneste bransjen som er utsatt for dette fenomenet, kun ett stk. eksempel. Så å skylde på at den jevne nordmann ikke i stor nok grad er villige til å jobbe er en ren avledning. En avledning for å kunne hevde at dette dessverre er det meste av årsaken til at vi må skjerpe inn på velferdsordninger.

Anonymous poster hash: fa8b3...cd9

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Historisk sett så flyttet vi først menn fra primærnæringene og over til industrien. Så flyttet vi kvinner fra kjøkkenbenken og inn i arbeidslivet. Til slutt flyttet vi folk fra Øst-Europa og inn i det norske arbeidsmarkedet.

Hvor skal folk komme fra nå?

Når folk reelt sett tjener mindre og mindre og får lite igjen for den valutaen de arbeider for. Samtidig som landet flommes over av velferdsflyktninger og arbeidsinnvandrere på minstelønn. Imens reiser politikere verden rundt på første klasse og sprer milliarder både her og der, mens landet forfaller, skatter og avgifter går til værs. Vanlige arbeidstakere er lei av å være statens slaver og å bli holdt nede av hundretusener av østeuropeere som tar slummen med seg til landet.

Ekte arbeidsledighet her i landet er nok både 10 og 20 % hvis man tar med uføre, trygdede, folk på ulike tiltak og folk utenfor arbeidsmarkedet. Istedet for å fikse ting riktig tok man en snarvei ved å melde landet inn i EØS og flomme landet av billig, kortsiktig arbeidskraft. Nå ser mange av disse ut til å rømme landet pga bedre tider i deres hjemland og kraftig forverrede forhold i landet Norge. 

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Opprett ny...