Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

kjølebag på - når bil er slått av


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
stamkunde skrev (4 minutter siden):

hvilke ekstra utstyr trenger man når man slår av bilen, og man har kjølebag i bilen som skal opp bevare temperatur i kjølebag. 

jeg ser det finnes batterivakt, men det trenger man vel ikke når bil er på.

Kommer helt an på bilen. Noen har batterivakt på sigaretttenneruttak/strømuttak, noen ikke. Noen har på alle, noen på bare enkelte.

På en Ford fra 2007 jeg har stenger alle strømuttak ned etter 20 minutter-ish. På en Citroen fra 2014 stenger de i kupeen av etter få minutter, mens det ene uttaket i bagasjerom fungerer til batteriet er temmelig nedtappet, i praksis har jeg kunne kjøre kjølebag på uttaket bak så sant jeg kjører daglig.
Så sjekk først ut hva bilen din kan gi, så evt lage en løsning. Batterivakt bør du ha om du hanter strøm fra et uttak som ikke er overvåket, når du ikke kjører.

Lenke til kommentar
11 minutes ago, stamkunde said:

hvilke ekstra utstyr trenger man når man slår av bilen, og man har kjølebag i bilen som skal opp bevare temperatur i kjølebag. 

jeg ser det finnes batterivakt, men det trenger man vel ikke når bil er på.

Hvilken bil?

For eksempelvis tesla løses dette ved å sette bilen med ac på (slår seg av etter 2 timer etter advarsel) eller camp mode (slår seg av når bil når 20% batteri).

Endret av ps5
Lenke til kommentar

Passat 2008 modell. 

Målet er at jeg skal kunne gå fra bilen å være fra den minst 4 timer, og ha en kjølig bag når jeg kommer tilbake. Denne kjølebagen jeg har kjøpt nå, makter ikke å holde på temperaturer innvendig, derfor avhengig av at jeg kan få strøm fra noe sted. 

Lenke til kommentar
stamkunde skrev (3 timer siden):

Dessuten hva betyr batteribeskyttelse på en kjølebag? hvilken funksjon har den?

jeg ser at man f.eks kan lade fra kjølebagen. usb kontakt. 

Batteri beskyttelse bruker å være en funksjon som slår av strømtrekk når spenningen er lavere enn et vist nivå.

Uten batteri beskyttelse kan strømtrekk gjøre en ikke kan starte bilen. Samtidig er det uheldig å tappe batteriet for langt ned, det gjør kapasiteten på batteriet blir svekket.

Hvor lenge en kjøleboks kan stå på når bilen er av vil variere med en rekke faktorer. Hvor høyt strømstrekk, kapasitet på batteriet, hvor mye bilen brukes, klarer batteri å lades opp igjen? Lading tar tid. En må gjerne kjøre lenge, mange timer for å lade opp igjen.

Å benytte en batterilader for å lade helt opp kan noen ganger være smart om en har muligheten.

Endret av toralfb
Lenke til kommentar

Hvor mange watt drar kjøleboksen?

Kan en sånn en dra den i 4 timer?

https://www.elkjop.no/product/hjem-rengjoring-og-kjokkenutstyr/belysning-og-elektriske-artikler/elektrisk-utstyr/stromstasjon/ecoflow-river-2-stromstasjon/585352?utm_source=prisjakt&utm_medium=pricecomparison&utm_campaign=prisjakt-listing-1

Dyr løsning, men da har man jo en sånn batteripakke til andre ting også, hvis man trenger det

Lenke til kommentar
Opelduude skrev (12 timer siden):

Den billigste løsningen er nok å bruke kjøleelementer som du fryser ned hjemme og legger ned i kjølebagen når du trenger det. De holder fint 4 timer uten at du trenger strøm tilkoblet. 

Dette kombinert med en kjøleboks som kun starter og går når den merker at temperaturen blir høy og en strømvakt er vel det sikreste. Da vil det holdes kjøle i mer enn fire timer og man slipper å ha veihjelp for å starte bilen om man blir lenge borte.

Lenke til kommentar

Antar at TS har en kjøleboks med peltier-kjøling, ikke kompressor. Her skrytes det mye mer enn det ytes. Om jeg husker rett bruker de opptil 4 A som tilsvarer 48 W. Og kjøleeffekten er kun ca halvparten av det. Resten av strømmen blir til varme og må kjøles vekk i tillegg til varmen fra boksens indre. Disse boksene er derimot bedre å holde noe varmt av samme grunn 

Som skrevet oppe: fryseelementer er langt å foretrekke for 4 timer. Og om du skal holde noe frossent, ikke bare kjølig, så nytter en peltier-boks i alle fall ingenting.

Og om målet er 'litt over null lengst mulig' så er frosne vannflasker like greit eller kanskje bedre enn fryseelementer. De har 'knekkpunktet' ved 0 grader og ikke på minus 12 eller sånt. I tillegg er det lettere å få de frosset ned underveis - kjøleskap med is-avdeling holder. Og vannet kan brukes til å drikkes også.

Endret av trikola
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
stamkunde skrev (1 time siden):

Er det mulig å ha fritidsbatteri i bilen slik at jeg kan koble til den når bilen er stoppet i bagasjerommet?

Det er mulig. Må feste godt, batteri er tungt. Og må lades opp igjen fra bilen eller ekstern lader. Husk det tar tid å lade opp batteriet igjen. Skal kjøre lang tid før lading er fullført.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...