Muncie Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august En bekjent skadet seg og havnet på sykehus, der har hun nå vært innlagt i en og en halv uke men legen sier de ikke kan skrive sykemelding fordi de vet ikke hvor lenge hun vil være ute av stand til å arbeide. Spørsmålet er da om en sykemelding kan tilbakedateres til dagen hun kontaktet lege eller vil den gjelde først fra dagen hun blir sykemeldt? Hun jobber alene i et AS som hun eier sammen med sin mann og hvis arbeidsgiverperioden starter først 16 arbeidsdager etter at hun blir sykemeldt så kan hun jo få 2-3 uker uten lønn før arbeidsgiverperioden begynner også. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august Her må det være kommunikasjonssvikt et eller annet sted. Hun skal åpenbart ha sykemelding fra første dag hun var i kontakt med helsevesenet og var ute av stand til å jobbe. Arbeidsgiverperioden på 16 dager starter da på dag 1. Etter det overtar NAV. Jeg tar utgangspunkt i at hun har pensjonsgivende inntekt fra selskapet og derav opparbeidet seg rett på sykepenger. 3 Lenke til kommentar
Cascada81 Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august Det som er vanlig ved sykdom av mer langvarig karakter, er at legen skriver sykemelding for en uke eller to om gangen, og at man følger opp pasienten/arbeidstakeren. Sykemeldingen skrives når arbeidstaker møter hos lege og blir vurdert til ute av stand til å jobbe av legen. Lenke til kommentar
Gjest e328c...98f Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august Muncie skrev (36 minutter siden): En bekjent skadet seg og havnet på sykehus, der har hun nå vært innlagt i en og en halv uke men legen sier de ikke kan skrive sykemelding fordi de vet ikke hvor lenge hun vil være ute av stand til å arbeide. Spørsmålet er da om en sykemelding kan tilbakedateres til dagen hun kontaktet lege eller vil den gjelde først fra dagen hun blir sykemeldt? Hun jobber alene i et AS som hun eier sammen med sin mann og hvis arbeidsgiverperioden starter først 16 arbeidsdager etter at hun blir sykemeldt så kan hun jo få 2-3 uker uten lønn før arbeidsgiverperioden begynner også. Det er vanlig at sykehus tilbakedaterer sykemelding og at de pleier å vente med å utskrive sykemelding frem til du blir utskrevet fra sykehuset. Det der ordner seg. Bare snakk med sykehuslegen om det. Anonymous poster hash: e328c...98f Lenke til kommentar
Gaea Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august Muncie skrev (33 minutter siden): (...) men legen sier de ikke kan skrive sykemelding fordi de vet ikke hvor lenge hun vil være ute av stand til å arbeide (....) Ehm, wtf. Dette var veldig spesielt spør du meg. Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august (endret) Da jeg ble innlagt fikk jeg sykemelding fra dagen jeg ble innlagt, selv om det ble skrevet dagen jeg ble skrevet ut. Det skal ikke være noe problem Endret 9. august av Tussi Lenke til kommentar
SommerSolo Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august Muncie skrev (1 time siden): En bekjent skadet seg og havnet på sykehus, der har hun nå vært innlagt i en og en halv uke men legen sier de ikke kan skrive sykemelding fordi de vet ikke hvor lenge hun vil være ute av stand til å arbeide. Spørsmålet er da om en sykemelding kan tilbakedateres til dagen hun kontaktet lege eller vil den gjelde først fra dagen hun blir sykemeldt? Hun jobber alene i et AS som hun eier sammen med sin mann og hvis arbeidsgiverperioden starter først 16 arbeidsdager etter at hun blir sykemeldt så kan hun jo få 2-3 uker uten lønn før arbeidsgiverperioden begynner også. Ja, sykemeldingen kan tilbakedateres til dagen hun meldte fra om sykdom. Var dette til fastlegen kan fastlegen henvise til tidspunkt for sykemeldingens første dag. Men, dersom sykdomsforløpet er uavklart kan det hende legen vil avvente. 1 Lenke til kommentar
HW1 Skrevet 10. august Del Skrevet 10. august Merk begreper arbeidsgiverperioden brukes ofte om perioden på de første 16 dagene fra man blir syk. Og med arbeidsgiverperioden menes normalt perioden hvor arbeidsgiver må dekke lønn uten å kunne få dette dekket fra NAV. Så vidt jeg vet så er det ingen krav om sykemelding fra Lege i de første to ukene av sykdommen. Arbeidsgiver kan velge å kreve dette, men arbeidsgiver kan helt fint velge å betale uten å kreve å motta sykemelding fra lege. Og arbeidsgiver har dekket sin periode når den ansatte rent faktisk har fått lønn for 16 (kalender) dager. Nav er så vidt jeg vet villig til å dekke når arbeidsgiverperioden er over og det foreligger sykemelding fra lege. Med andre ord Nav krever sykemelding fra Lege for alle dager de skal betale for, men legger seg ikke opp i om arbeidsgiver har krevd sykemelding eller ikke i perioden arbeidsgiver skal betale for. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå