steinbruker Skrevet 9. august Rapporter Del Skrevet 9. august Bestilte en montør for installasjon av gassvarmer av vann. Han har eget firma. Jeg ble aldri fortalt at han skulle ha med en lærling. Faktura som er mottatt ser ut som den er skrevet med gaffel. Dumt av meg ikke å be om anbud på jobben, Er det vanlig å ta med en lærling uten å opplyse om dette? Montasjen skulle komme på ca 2000 fortalte leverandør. Leverandør og firma som monterte er ikke forbundet med hverandre. Faktura jeg mottok i dag er på noe over 15500 kroner. Er det drøyt å ta med lærling uten å oppgi dette? Lærlingen er fakturert med en timepris på kr. 625. Den eneste jobben han utførte tok i underkant av en time for å sage hull i taket. La det være klart. Lærlinger skal ha betalt for arbeidet/observasjoner de gjør, men for meg er det drøyt at en times jobb og resten av tiden (5 timer) som utløse slike summer. Dette utløser to spørsmål fra min side. Er eier av firmaet grådig? Er jeg smålig? Lenke til kommentar
Gjest 04bfe...619 Skrevet 9. august Rapporter Del Skrevet 9. august 33 minutes ago, steinbruker said: Dette utløser to spørsmål fra min side. Er eier av firmaet grådig? Er jeg smålig? Dette er jo ikke juridiske spørsmål. Men svarer likevel. spørsmål 1: Ja spørsmål 2: Ja Anonymous poster hash: 04bfe...619 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 9. august Rapporter Del Skrevet 9. august Har du fått oppgitt en pris, kan de ikke avvike prisen mer enn 15% Ei heller skal du betale for lærling eller andre ansatte om du ikke blir opplyst om dette på forhånd. Jeg driver for eksempel firma som selger og monterer varmepumper. Jeg gir en pris inkludert montering til mine kunder. Da kan jeg ikke fritt sende med en ekstra montør, og ta betalt for hans timer om jeg ikke opplyser det på forhånd. Du er ikke smålig. Forbrukere må stå på sitt, alt for mange leverandører og firma i Norge har en tankegang at 'kunder får vi nok av' - når det i realiteten bør være 'kunden er gull verdt', for det er tross alt du som kunde som gir han brød på bordet. 1 Lenke til kommentar
Darkbill Skrevet 9. august Rapporter Del Skrevet 9. august Gjest 04bfe...619 skrev (1 time siden): Dette er jo ikke juridiske spørsmål. Men svarer likevel. spørsmål 1: Ja spørsmål 2: Ja Anonymous poster hash: 04bfe...619 Hvorfor er det smålig å klage på en pris som er 13 500kr høyere enn man fikk forespeilet? 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 9. august Rapporter Del Skrevet 9. august 625 for en lærling? Hell no. Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 9. august Rapporter Del Skrevet 9. august (endret) Dette har vel blitt gjentatt til det kjedsommelige: Be alltid om et skriftlig prisoverslag som må aksepteres før arbeidet bestilles. Jeg synes forøvrig at det var kreativt å ta betalt for en lærling her, men det er tross alt ikke den prisen som er hovedproblemet (snarere de 5 timene på noe leverandøren tydeligvis trodde var en times jobb). Endret 9. august av ps5 Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. august Rapporter Del Skrevet 9. august Forstår jeg det riktig at leverandøren sa kostnaden kom på rundt 2000. Så fikk du selv tak i en helt uavhengig montør som ikke har noe med anslaget leverandøren ga? Antar du ikke fikk noe overslag fra montøren? Det er veldig dumt å stole på at en leverandørs anslag er riktig når leverandøren ikke har noe med montøren å gjøre.. Uansett, du kan fint klage på en del av timene til lærlingen. Men det anslaget du fikk av leverandøren har nok fint liten verdi.. Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet 9. august Rapporter Del Skrevet 9. august Hørtes ikke så galt ut, jeg måtte ut med 6500kr for montering av vannmåler. Det tok under en time, og selve vannmåleren leier man av kommunen. Dvs at jeg som trygdet måtte ut med tilsvarene en og en halv uke av min pensjon for en time arbeid. Mistenker at leverandøren har vært litt vel optimistisk ved sitt kostnadsanslag. Lenke til kommentar
Big_JT Skrevet 9. august Rapporter Del Skrevet 9. august Har hatt med meg lærling mang en gang og det er sjeldent noe man klarerer med kunde på forhånd. Det sagt så har heldigvis rutinene i alle firma jeg har jobbet at man kun fakturerer for lærlingen om lærlingen utfører nyttig arbeide. For eksempel lærlingen var med hele dagen, men vi fakturerte bare for noen timer. Uten å kjenne omfanget av jobben høres anslaget til levarandør på 2000,- lavt ut. Trekker man fra MVA er det ikke akkurat mye penger for arbeide, kjøring, matriell og fakturering igjen. Hvor mange timer ble det fakturert for montør og lærling? Og var det noe matriell i tillegg? 2 Lenke til kommentar
SpecialForce Skrevet 9. august Rapporter Del Skrevet 9. august Darkbill skrev (2 timer siden): Har du fått oppgitt en pris, kan de ikke avvike prisen mer enn 15% Ei heller skal du betale for lærling eller andre ansatte om du ikke blir opplyst om dette på forhånd. Jeg driver for eksempel firma som selger og monterer varmepumper. Jeg gir en pris inkludert montering til mine kunder. Da kan jeg ikke fritt sende med en ekstra montør, og ta betalt for hans timer om jeg ikke opplyser det på forhånd. Du er ikke smålig. Forbrukere må stå på sitt, alt for mange leverandører og firma i Norge har en tankegang at 'kunder får vi nok av' - når det i realiteten bør være 'kunden er gull verdt', for det er tross alt du som kunde som gir han brød på bordet. Amen. Jeg er i samme bransje og prisen inkluderer montering. Vi fakturerer heller ikke mer om det er to stykk på samme jobb. Guttene må lære ute hos folk flest. Kostnaden for opplæring bærer firmaet selv. Kun dersom det er opplyst om på forhånd ville vi gjort noe slik. Eksempelvis så var jeg i tvil om jeg skulle fakturere for et oppdrag i dag. Da sa jeg til kunden at vi prioriterte å fikse saken, og at det kunne komme en faktura dersom montøren vår konstaterer brukerfeil. 1 Lenke til kommentar
Nedward Skrevet 11. august Rapporter Del Skrevet 11. august Det er helt urimelig å betale 5 timer for lærlingen dersom han ikke jobbet i 5 timer. Det er ikke ditt ansvar å dekke lønn for ledigtid. Det er derimot rett og rimelig at du betaler for den tiden lærlingen faktisk utfører arbeid. Dette har vært praksis de bedriftene jeg har jobbet i og jeg tør å strekke meg til at det er slik i de fleste bedrifter. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå