Dubious Skrevet 10. august Del Skrevet 10. august freedomseeker skrev (47 minutter siden): Tidligere så kunne man registrere en varebil over til personbil avgiftsfritt etter 10 år fra den var registrert i norge, den ordningen ble det slutt på da EU mente at det diskriminerer biler som er bruktimportert fra EU. Så istedet for å inkludere importbiler, så fjernet de ordningen.. Skulle aldri vært noen avgift på bakseter, det er veldig lite miljøvennlig. 1 Lenke til kommentar
Selle Skrevet 10. august Del Skrevet 10. august (endret) Hvis du ser på alle Outlander varebil som ligger på finn så ser du at de har høyere tak bak en de som er personbil. Dette er fordi det mangler ett par cm på kravet på takhøyde for å få grønne skilter. Hvis du skal bygge om til vare bil må du kappe av taket og sette på en slik boks for å få nok takhøyde Endret 17. august av Selle 1 Lenke til kommentar
Bgr Skrevet 12. august Del Skrevet 12. august Tekumseh skrev (På 9.8.2024 den 3:49 PM): Noen som kan noe om temaet? Regelverket virker ikke å vinnes noe sted. Alt som står er andre veien, sette INN seter og få personbil. Jeg ønsker å TA UT seter og registrere som varebil, pga bruk i jobb (kreves grønne skilter.) Altså eksempelvis en 2015 Mitsubishi Outlander med bensinmotor virker å ikke kunne registreres om til varebil klasse 2, dvs man får ikke opp alternativet når man søker på avgifter ved omregistrering på skatteetaten. Men en 2015 Mitsubishi Outlander PHEV kan omregisteres ti Hybrid Varebil Klasse 2 gratis. Bilene er jo nesten identiske... Tidligere holdt det vel å få inn en Europall med 1 meter på, og skillevegg. Er det i dag andre kriterier, typegodkjenning osv? Eller er skatteetatens rullegardin feil, så man kan registrere om den med ren bensin også? Ombygging motsatt vei er nok et ganske uvanlig. Det er på en måte to elementer i dette. Avgift (dvs. engangsavgift) og kjøretøyteknisk regelverk. Når det gjelder avgift så er poenget at man må betale mellomlegget i engangsavgiften hvis man vil bygge om fra en lavere til en høyere avgiftsklasse. Det mest vanlige er fra varebil klasse 2 til personbil. Men siden varebil kl 2 har lavere engangsavgift enn personbil, så er det ikke avgift som skal betales ved en ombygging "feil" vei, sikkert derfor skatteetatens selvbetjeningsløsninger ikke tar høyde for ombygginger den veien. Det er rett og slett ikke noe avgift å betale. Det andre er at ombyggingen må godkjennes rent teknisk. Etter ombygging (uansett hva det bygges om fra og til) må vel bilen vises og godkjennes hos Statens vegvesen før den kan omregistreres. Og jeg vil tro at uavhengig av om det skal betales noe avgift eller ikke, må bilen oppfylle alle krav i den nye avgiftsklassen, for eks størrelse på varerommet, skillevegg osv. Her kan det sikkert være mye detaljer og formaliteter å passe på. Personbilvarianten har for eks gjerne taktrekk som gjør at høydekravet til varebil ikke oppfylles, så da må det tilpasses. Det ble nevnt noe om typegodkjenning litt lenger ned i tråden her. Noen bilmodeller finnes med europeisk typegodkjenning som N1 ("varebil"). En modell som bare finnes som M1 ("personbil") er vanskeligere (kanskje umulig?) å få registrert som varebil i Norge. Jeg ville tro at SVV kunne svare på om en konkret bilmodell er mulig å få omregistrert fra personbil til varebil klasse 2 i Norge og hva som må til av ombygging. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå