Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Omregistrere personbil til varebil?


Anbefalte innlegg

Noen som kan noe om temaet? Regelverket virker ikke å vinnes noe sted. Alt som står er andre veien, sette INN seter og få personbil. Jeg ønsker å TA UT seter og registrere som varebil, pga bruk i jobb (kreves grønne skilter.)

Altså eksempelvis en 2015 Mitsubishi Outlander med bensinmotor virker å ikke kunne registreres om til varebil klasse 2, dvs man får ikke opp alternativet når man søker på avgifter ved omregistrering på skatteetaten.
Men en 2015 Mitsubishi Outlander PHEV kan omregisteres ti Hybrid Varebil Klasse 2 gratis. Bilene er jo nesten identiske...

Tidligere holdt det vel å få inn en Europall med 1 meter på, og skillevegg. Er det i dag andre kriterier, typegodkjenning osv?

Eller er skatteetatens rullegardin feil, så man kan registrere om den med ren bensin også?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg var selv svært usikker på dette - og lagde en tråd om det for et par år siden, her på Diskusjon.no. Fant ikke igjen tråden; men husker jeg fikk mange motstridende svar. 

Det jeg fant ut; er at man fritt kan ta ut bakseter - uten å gjøre noe som helst annet... Men for å få bilen registrert som varebil; krever det gitter/skillevegg mellom førersetene og bak på bilen.

Jeg tok ut baksetene, leverte bilen på periodisk kontroll; og de sa ikke et eneste ord om at setene bak manglet. Også setefestet, belter og alt tilknyttet tok jeg ut. Men; bilen min fremdeles registrert som vanlig personbil, for 5 personer. 

Søker du på nett om temaet; vil du også finne en del motstridende svar. Det enkleste er ganske å ringe direkte til Trafikkstasjonen der du bor, og høre med de? 

Lenke til kommentar

Takk for svar :-)
Leste faktisk din tråd det første jeg gjorde her på forumet :-) En VW fra sist på 80-tallet ikke sant?

Mitt poeng er at jobben kompenserer meg hvis jeg stiller med grønne skilter, varebil klasse 2, men personbil godtas ikke. Dermed må jeg kjøpe en ferdig, men det er langt mellom de - og langt unna, og de er litt i dyreste laget. Men kunne jeg kjøpt en med hvite skilter og bygd om og omregistrert selv, hadde jeg kommet billigere unna. Da skal jeg prate med de på trafikkstasjonen her i byen :-)
Hybriden PHEV ser det ut som det automatisk går, men den har vel en sånn mase-motor (i prinsipp et bensinaggregat som lader mens du kjører), så det er mindre aktuelt.

Endret av Tekumseh
Ny info
Lenke til kommentar
kremt skrev (Akkurat nå):

Hvorfor må det være akkurat en outlander, hvorfor ikke hvilken som helst varebil?

Jeg vil ha komfortabel firehjulstrekker som går på bensin, og helst automat, og helst japansk. Og da er det ikke så mye å velge i.

Lenke til kommentar

Har du noen gang prøvd en slik varebil? Jeg er ikke overbevist om at det er veldig komfortabelt å kjøre en slik når jeg ser bilder av sete og vareveggen, du sitter veldig rett opp og ned. 

 

Spoiler

342_a5770903-4443-4c0c-a9cc-8e008f40e4f3

 

Lenke til kommentar
Dubious skrev (14 minutter siden):

Så du vil helest ha en bil som bruker dyrest mulig drivstoff?

Hvilken kompesnasjon får du?
Og hvorfor må bilen ha grønne skilt?  Denne skjønner jeg ikke i det hele tatt. 

Jeg jobber i et firma der vi kan ha en bilavtale der vi får et par tusen pluss kjøregodtgjørelse. Alternativt til at vi benytter biler som hører firmaet til - men da blir bilen brukt av andre i ferier osv med ens eget "private verktøy" i. Man har i tillegg Abax kjørebok som er litt på kant med personvernloven - det brukes ikke korrekt.

Jeg vil da ha en bil jeg skal bruke privat, men som jeg også da bruker i arbeidstida. Kravet er at det skal være varebil klasse 2 med tilhengerfeste og takstativ / skiholdere. Men som driftstekniker kjører jeg egentlig mest bare rundt med en liten gardintrapp og en verktøysekk.

En Outlander vil passe mitt private liv best, da jeg bor i en bratt bakke, har grusvei og er en del på fjellturer med ymse veier - bor på landet midt i Norge. Jeg har ikke billader montert hjemme (må da også bytte strøminntak og sikringsskap), og jeg har ikke lademuligheter på jobb, så elbil utgår, og hybrid er også da veldig lite praktisk. Diesel er jeg ingen fan av, bensin er mer driftsvennlig på iskalde vinterdager, og er enklere motorer å skru på. Så skjønner du mer nå? 😉 

 

 

kremt skrev (18 minutter siden):

Har du noen gang prøvd en slik varebil? Jeg er ikke overbevist om at det er veldig komfortabelt å kjøre en slik når jeg ser bilder av sete og vareveggen, du sitter veldig rett opp og ned. 

 

  Vis skjult innhold

342_a5770903-4443-4c0c-a9cc-8e008f40e4f3

 

Outlanderen har mer enn nok plass foran for meg selv om det er montert skillevegg. Og tro meg - jeg hadde en 2001 Toyota Yaris Verso varebil (med grønne skilter) de 3 første årene i jobben, og fikk plass med mine forholdsvis korte bein.

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (9 timer siden):

Aksepteres ikke varebil klasse 1?

Nei, spurte og fikk svar senest i går. Henger igjen noe gammelt siden firmaet var mer et snekker- og malerfirma. Nå er vi mer et driftsteam og de færreste er håndtverkere på tradisjonell måte. Men kravet om varebil klasse 2 var udiskutabelt.

Dubious skrev (1 time siden):

Mer ja, men ikke hvorfor de har krav om grønne skilt.
Så lenge du får med deg ustyret så skal det ikke ha noe å si hvilken type bil du bruker.

Vi har en standardkontrakt, der det står spesifisert varebil klasse 2, trekkrok og takstativ. Det var dessverre ikke mulig med annet. Om det da er fornuftig at du kan sveipe gatene med en stor pickup med gemtopp og ei lita verktøyveske er en annen sak. Jeg vil ha avtalen, men samtidig ha det mest komfortabelt de 135 dagene i året man ikke er på jobb.

Men er det noen som vet reglene?

Lenke til kommentar

Har du noen gang sett Outlander 4wd bensin, vare til salgs? Av de Outlander bensin og vare som er til salgs nå, er alle 2wd. Phev er heller ikke mulig som vare ser det ut til. Så da blir det kanskje valget mellom 4wd diesel, og 2wd bensin?

Lenke til kommentar

Ja, det ligger 3 stk ute på finn, dvs en av de ble solgt denne uka. De er litt dyrere og 100 mil unna, så grunnen til at jeg spør er at jeg ville kjøpt en litt eldre bil litt nærmere og omregistrert selv.

Så om det burd evære personbil, eller at jeg kunne kjøpt en Peugeot Partner osv er uvesentlig. Kjører korte turer og bor 4 km unna jobben, så bil med dieselpartikkelfilter er uaktuelt. Likedant elbil iom jeg forklarte om ingen lademuligheter,

Men henviser til min første post, er det mulig og hvordan går man fram?

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Tekumseh said:

Ja, det ligger 3 stk ute på finn, dvs en av de ble solgt denne uka.

Du bør virkelig kikke litt nærmere. Begge de to Outlander, bensin, vare som ligger til salgs er 2wd. Den ene har vært til salgs i ca 8 måneder.... Er du sikker på at Outlander, bensin, 4wd, vare er en kombinasjon som finnes?

Fant en gammel oversikt når disse bilene var nye. Som man ser var disse bilene ganske rimelige, egentlig litt rart at de fortsatt er såpass dyre som de er. Og bensin har ikke automat, men CVT, girkasse ala Prius med rusende motor på høyt turtall. 

Quote

Veiledende priser levert Drammen Bilhavn inkl. mva.

Bensin

Invite MT kr 229.900

Intense CVT kr 269.900

Intense+ CVT kr 294.000

Instyle+ CVT kr 324.900

 

Intense+ CVT kr 4WD kr 339.900

 

Instyle+ CVT 4WD kr 349.900

Quote

Diesel

Intense MT kr 249.900

Intense+ MT kr 269.900

Intense+ MT 4WD kr 294.000

Instyle+ MT 4WD kr 326.500

Intense+ AT 4WD kr 344.000

Instyle+ AT 4WD kr 369.900

 

Lenke til kommentar
kremt skrev (14 minutter siden):

Du bør virkelig kikke litt nærmere. Begge de to Outlander, bensin, vare som ligger til salgs er 2wd. Den ene har vært til salgs i ca 8 måneder.... Er du sikker på at Outlander, bensin, 4wd, vare er en kombinasjon som finnes?

Fant en gammel oversikt når disse bilene var nye. Som man ser var disse bilene ganske rimelige, egentlig litt rart at de fortsatt er såpass dyre som de er. Og bensin har ikke automat, men CVT, girkasse ala Prius med rusende motor på høyt turtall. 

 

Takk for at du gjorde meg klar over dette! Det kan faktisk være svaret på spørsmålet mitt, at det ikke er N1 typegodkjenning på bensin firehjulsdrift. Jeg tok det som en selvfølge det var firehjuls, da alle her oppe er det. Men mener jeg leste om det i en reportasje fra 2014, men da var det iofs en diesel de hadde testet.

Da er det egentlig ikke noe spørsmål, da er det kun hybridene som kan omregistreres. Da tror jeg jeg legger den død til så lenge 😅

Takk igjen 🙂

Lenke til kommentar
mobile999 skrev (1 time siden):

Outlander varebil ble levert med bensin, 4wd og cvt i 2014, men ikke med manuell girkasse.

Ja, fant ut det jeg også. Men de var dyrest = veldig få av de :-)

kremt skrev (46 minutter siden):

Du kan eventuelt forhøre deg med Statens Vegvesen eller Mitsubishi forhandler rundt omregistrering av bil fra personbil til varebil, type denne bilen har vel hva du ønsker: https://www.finn.no/car/used/ad.html?finnkode=364393742

Ja, jeg skal undersøke rundt et par konkrete biler - og denne er akkurat i blinken ja :-) Og også om man kan sette hva som helst av skillevegg, eller om det må ha noen typegodkjenning, E.merking etc.

Takk igjen :-)

Lenke til kommentar
Tekumseh skrev (43 minutter siden):

om man kan sette hva som helst av skillevegg

Du må ha den skilleveggen bilen ble typegodkjent med.

Jeg ser det er gjort karosseriarbeider i forbindelse med ombyggingen til varebil. Da er det ikke enkelt/billig å få det til fordi den må på godkjent karosseriverksted.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...