mellomkjøttet Skrevet 8. august Del Skrevet 8. august Skal selge bilen min i høst. Den trenger både nye sommerdekk og vinterdekk. Ikke på grunn av mønsterdybde, men rett og slett fordi de begynner p bli gamle. Bør jeg kjøpe nye dekk før jeg selger bilen? Slik at jeg kan annonsere den med "nye dekk"? Eller bør jeg slå av litt på prisen og overlate nytt dekkjøp til ny eier? Om jeg går for det siste, så er jeg redd for sterk pruting. Jeg er dårlig på pruting og er redd jeg blir presset til å selge den med større rabatt enn prisen på nye dekk. Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 8. august Del Skrevet 8. august Jeg ville latt vær. Bare oppgi alder på dekkene og mønsterdybde i annonsen. Så får det være opp til kjøper hva h*n vil gjøre. Om du hadde kjøpt noen billige nye dekk, så er det mange som tenker at du har spart på andre ting også. Kjøper du noen dyre, får du ikke pengene dine tilbake. 3 Lenke til kommentar
freedomseeker Skrevet 8. august Del Skrevet 8. august At man må koste på bilen umiddelbart gir jo et dårlig førsteinntrykk, men på en annen side så er det ikke så mange som er så tekniske av seg at de sjekker alderen på dekkene. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 8. august Del Skrevet 8. august Poenget er jo ikke å få mest mulig penger for bilen men mest mulig fortjeneste. Selger du med gamle dekk så har du jo i prinsippet den potensielle verdien av dekkene som prutemargin. 1 Lenke til kommentar
Oknok Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august Ikke kjøp dekk. La neste eier velge dekk selv, noen har spesielle preferanser og andre bryr seg ikke. Du vet ikke hvilken gruppe kjøperen tilhører. Et mulig unntak er dersom du kan få tak i premiumdekk til en mye lavere pris enn vanlige folk. Pass heller på at bilen har nok olje og er ren. Et inntrykk av manglende vedlikehold betyr mye mer enn om dekkene er gamle, spesielt hvis det er en bil av en viss verdi. 1 Lenke til kommentar
Travellingman Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august Rungende nei! Hva mener du er gamle dekk da? Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august Det vil nesten aldri være lønnsomt å påkoste bilen før salg. Unntaket her er ting som må utbetrast for at bilen skal være i køyrbar stand. Så lenge dekka har mønsterdybde nok til at det er lov å køyre bilen så bør du ikkje kjøpe nye dekk. Du bør likevel unngå å prøve å selge ein bil som ikkje kan lovleg prøvekøyrast på grunn av for slitte dekk, det kan fort føre til framtidig reklamasjonskonflikt. Men er dekka akseptable så ikkje kjøp nye dekk. Det du legger ut for å kjøpe nye dekk vil du ikkje få igjen, den som kjøper bilen får (litt) brukte dekk og er heilt sikkert ikkje villig til å betale same nyprisen som du betalte for dekka. Andre grunnar for å vurdere å kjøpe nye dekk er dersom bilen enten er ganske ny og du trur du får større interesse for bilen ved å rette deg mot bilkjøparar som har null bilkunnskap og berre vil ha ein bil som ikkje treng verksted/service/kontroll på nokre år. Du vil fortsatt ikkje få igjen det du har investert i nye dekk, men det kan hende du får solgt bilen raskare dersom den nye eigaren ikkje treng å gjere noko som helst med bilen. For vinterdekk så er det også veldig ulikt kva folk vil ha alt etter preferanser og behov, så uansett kva du kjøper av vinterdekk så risikerer du at bilkjøparen uansett kjøper nye vinterdekk og derfor ikkje har interesse av å betale ekstra mykje for ein bil med "feil" vinterdekk. For alt du veit så er det ikkje ein gong sikkert at den nye bileigaren har planar om å bruke bilen på anna enn sommartid. Eg vil likevel oppfordre deg til å sjekke kva det koster for nye dekk, både billegaste alternativ og for kvalitetsdekk. Dette er informasjon som er greit å ha dersom det blir pruting slik at du veit kva du har å gå på. Dersom du får eit gunstig bud dersom du kjøper nye dekk så veit du om det vil lønne seg å kjøpe eit sett med billege dekk eller ikkje. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå