Diskusjon.no Skrevet 8. august Del Skrevet 8. august – Hvorfor går robotklipperne om natten?Les hele artikkelen på Tek.no her 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 8. august Del Skrevet 8. august Ufattelig trist at vår livsstil er så dyrefiendtlig og tragisk 5 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 8. august Del Skrevet 8. august Tussi skrev (6 minutter siden): Ufattelig trist at vår livsstil er så dyrefiendtlig og tragisk Vent til du får høre hva skurtreskere dreper. 5 1 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 8. august Del Skrevet 8. august Gavekort skrev (4 minutter siden): Vent til du får høre hva skurtreskere dreper. Vet ikke om jeg ønsker å vite det.... 1 Lenke til kommentar
Entern Skrevet 8. august Del Skrevet 8. august Gavekort skrev (26 minutter siden): Vent til du får høre hva skurtreskere dreper. Fattern måtte engang avlive en katt som hadde kommet i skurtreskeren 😭😿 Lenke til kommentar
Entern Skrevet 8. august Del Skrevet 8. august Diskusjon.no skrev (1 time siden): – Hvorfor går robotklipperne om natten? Les hele artikkelen på Tek.no her Huff 😭 Og pinnsvin sliter generelt pga for lite snø 😭 Lenke til kommentar
BadCat Skrevet 8. august Del Skrevet 8. august 17 rådyr dør daglig i trafikken. Da vet jeg ikke om de har tatt med de som møter toget. Så har vi den gode gamle forhøsteren som tar mange rådyrkalver hver dag. Der kan man riktignok ta i bruk droner med varmekamera for å få ned tallene. Lenke til kommentar
ps5 Skrevet 8. august Del Skrevet 8. august 30 minutes ago, BadCat said: 17 rådyr dør daglig i trafikken. Antagelig bare 16 nå på søndag da jeg fikk bråbremset foran en junior som kom seg inn på 4 felt 90 vei. Imponerende når den kom seg over midtrabatten i god fart. 1 Lenke til kommentar
Valmeth Skrevet 8. august Del Skrevet 8. august BadCat skrev (3 timer siden): 17 rådyr dør daglig i trafikken. Da vet jeg ikke om de har tatt med de som møter toget. Så har vi den gode gamle forhøsteren som tar mange rådyrkalver hver dag. Der kan man riktignok ta i bruk droner med varmekamera for å få ned tallene. De er "heldige" de som går i forhauster eller slåmaskin, de dør momentant. Var verre før med fingerslåmaskinene, som lemlestet dem og sjåføren måtte ut og slå dem ihjel med hva man nå hadde i verktøykassa. Har funnet både rådyrkje og mye annet rart i rundballer. Jeg har aldri sett et levende pinnsvin hele mitt liv. Finnes de i hele landet? 1 Lenke til kommentar
Mr.Duklain Skrevet 8. august Del Skrevet 8. august Valmeth skrev (2 timer siden): Jeg har aldri sett et levende pinnsvin hele mitt liv. Finnes de i hele landet? Tror det varierer veldig fra landsdel til landsdel hvor mye piggsvin det er rundt. På Sør-Vestlandet er det mange, tror også det er en del rundt Oslo-fjorden. Er ingen nord for Saltfjellet eller indre deler av Østlandet. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august Vi har de her på sørlandet også. Krabaten under skremte livsskiten ut av katta vår. 😛 Noe annet som tar de er sånne fuglebad mange har i hagen. De ramler nedi og drukner hvis de ikke kan komme seg opp igjen. De er mest ute om natta, så det er ikke rart man ikke ser mye til de. Denne fant jeg kun fordi den smatta noe så voldsomt mens den spiste. 2 Lenke til kommentar
Tussi Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august (endret) Valmeth skrev (9 timer siden): De er "heldige" de som går i forhauster eller slåmaskin, de dør momentant. Var verre før med fingerslåmaskinene, som lemlestet dem og sjåføren måtte ut og slå dem ihjel med hva man nå hadde i verktøykassa. Har funnet både rådyrkje og mye annet rart i rundballer. Jeg har aldri sett et levende pinnsvin hele mitt liv. Finnes de i hele landet? Jeg var fosterhjem for et pinnsvin som våknet for tidlig,.til vi kunne sette den ut igjen Merkelig tass Endret 9. august av Tussi 1 Lenke til kommentar
SommerSolo Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august Gavekort skrev (14 timer siden): Vent til du får høre hva skurtreskere dreper. Vet du hvor mange elg som dør i trafikken hvert år? Det er også mange det. 1 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august Gavekort skrev (20 timer siden): Vent til du får høre hva skurtreskere dreper. Jeg gleder meg til varmesøkende kamera blir standard på slikt utstyr. 1 1 Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 9. august Del Skrevet 9. august En av hovedgrunnene til at vilt dør i trafikken er faktisk mangel på store rovdyr. Områder der det er store rovdyr er det lite påkjørsel, siden byttedyrene er så sky at de ikke tørr å gå ut på en åpen vei i den grad de gjør det i dag. 2 Lenke til kommentar
Radon Ready Skrevet 12. august Del Skrevet 12. august On 8.8.2024 at 5:39 PM, Tussi said: Ufattelig trist at vår livsstil er så dyrefiendtlig og tragisk Jeg leste gjennom denne debatten, og tenkte at den trengte litt nyansering. Angående livsstil: alle ønsker saftig kjøtt på middagsbordet, men pussig nok ønsker få å vite hvordan man skaffet kjøttet. Eller for å sette det i perspektiv: i løpet av ett år, dvs jaktsesongen 2023/24, så ble det skutt 26 000 elg og 52 500 hjort i Norge, og det var visstnok bare et normalår og kun bærekraftig høsting av det naturlige overskuddet, i følge forskerne. Og da har jeg ikke tatt med de elg og hjort som statistisk blir drept annenhver time i trafikken. Lurer noen på hvor mye 52 500 hjort egentlig er, så finn deg et norgeskart og en rød tusj, og sett så 52 500 røde prikker tilfeldigvis spredt utover kartet. NB: avsett god tid til dette, for om du er kjapp og klarer å sette 3 prikker pr sekund, så kommer du til å bruke snaue 5 timer totalt. Til opplysning, for de som er redd for elg og hjort skal bli borte eller whatever, så har det altså aldri før noensinne, helt tilbake til istidens slutt, vært så mye vilt i dette landet som idag. Punktum. Og det skyldes menneskelig kultivering. Storbybarn av idag blir oppdratt til å tro at kjøtt er noe man dyrker i firkantete plastikkesker i kjøledisken på Rema, og er det en stakkar som kommer i skade for å vise disse barna sannheten ved f.eks at barna tilfeldigvis passerte gården hans og ble vitne til at han drev med gårdslakting, en syssel som det forresten var naturlig at barn sjøl deltok i for bare noen få tiår tilbake, så blir det shitstorm, avis-skriverier og saksøking fra foreldrene for at han visstnok utsatte det bortskjemte krapylet deres for psykiske traumer. Men verst er kanskje veganerne/vegetarianerne, som regel unge krampaktig trendy storbyfolk som sjelden beveger seg ute i naturen i nærkontakt med elementene, men som heller foretrekker å kaste bort tiden med å sitte i timesvis på kafé med sin kaffe macchiato og sin veggie-quiche, mens de prikker på telefonen sin og syter og bærer seg i diverse sosiale medier over alle dyrene som må dø pga menneskets livstil. Men peker du ned på skoene deres og spør dem hvorfor de går i sko av lær, så blir de stille. 1 1 Lenke til kommentar
Kakeshoma Skrevet 12. august Del Skrevet 12. august 20 minutes ago, Radon Ready said: Snip Jakt og matproduksjon kan kanskje ikke sammenstilles helt med pinnsvin som klippes i stykker fordi folk ikke kan la gresset gro midt på natta? Lenke til kommentar
oddeh Skrevet 12. august Del Skrevet 12. august Radon Ready skrev (28 minutter siden): Jeg leste gjennom denne debatten, og tenkte at den trengte litt nyansering. Angående livsstil: alle ønsker saftig kjøtt på middagsbordet, men pussig nok ønsker få å vite hvordan man skaffet kjøttet. Eller for å sette det i perspektiv: i løpet av ett år, dvs jaktsesongen 2023/24, så ble det skutt 26 000 elg og 52 500 hjort i Norge, og det var visstnok bare et normalår og kun bærekraftig høsting av det naturlige overskuddet, i følge forskerne. Og da har jeg ikke tatt med de elg og hjort som statistisk blir drept annenhver time i trafikken. Lurer noen på hvor mye 52 500 hjort egentlig er, så finn deg et norgeskart og en rød tusj, og sett så 52 500 røde prikker tilfeldigvis spredt utover kartet. NB: avsett god tid til dette, for om du er kjapp og klarer å sette 3 prikker pr sekund, så kommer du til å bruke snaue 5 timer totalt. Til opplysning, for de som er redd for elg og hjort skal bli borte eller whatever, så har det altså aldri før noensinne, helt tilbake til istidens slutt, vært så mye vilt i dette landet som idag. Punktum. Og det skyldes menneskelig kultivering. Storbybarn av idag blir oppdratt til å tro at kjøtt er noe man dyrker i firkantete plastikkesker i kjøledisken på Rema, og er det en stakkar som kommer i skade for å vise disse barna sannheten ved f.eks at barna tilfeldigvis passerte gården hans og ble vitne til at han drev med gårdslakting, en syssel som det forresten var naturlig at barn sjøl deltok i for bare noen få tiår tilbake, så blir det shitstorm, avis-skriverier og saksøking fra foreldrene for at han visstnok utsatte det bortskjemte krapylet deres for psykiske traumer. Men verst er kanskje veganerne/vegetarianerne, som regel unge krampaktig trendy storbyfolk som sjelden beveger seg ute i naturen i nærkontakt med elementene, men som heller foretrekker å kaste bort tiden med å sitte i timesvis på kafé med sin kaffe macchiato og sin veggie-quiche, mens de prikker på telefonen sin og syter og bærer seg i diverse sosiale medier over alle dyrene som må dø pga menneskets livstil. Men peker du ned på skoene deres og spør dem hvorfor de går i sko av lær, så blir de stille. Her bommer du totalt. 1 Lenke til kommentar
Atib Azzad Skrevet 12. august Del Skrevet 12. august 7 minutes ago, Radon Ready said: Men verst er kanskje veganerne/vegetarianerne, som regel unge krampaktig trendy storbyfolk som sjelden beveger seg ute i naturen i nærkontakt med elementene, men som heller foretrekker å kaste bort tiden med å sitte i timesvis på kafé med sin kaffe macchiato og sin veggie-quiche, mens de prikker på telefonen sin og syter og bærer seg i diverse sosiale medier over alle dyrene som må dø pga menneskets livstil. Men peker du ned på skoene deres og spør dem hvorfor de går i sko av lær, så blir de stille. Jeg kan ikke forstå at egen innsats for å dempe egne bidrag til utslipp eller at man ikke ønsker å være delaktig i en systematisert lidelse for husdyra (da snakker jeg om de som befinner seg innen industrien, ikke andre dyr som har levd relativt fritt til frem til de plutselig skytes) skal provosere så voldsomt at man må finne på en masse scenarioer hvor disse konstrueres som de egentlige dumme. En vegansk livsstil innebærer vanligvis ikke at man bruker klær av animalske produkter, samtidig er det mange som opptas av tematikken som forholder seg mindre dogmatisk og mer pragmatisk når det kommer til slike ting, hvem vet om skoene er arvet, kjøpt brukt, fra tidligere, eller hva, et par lærsko dersom de behandles godt og er god kvalitet kan vare en livet ut. Om det finnes noen form for realisme i dette scenarioet er det at de ble stille da det kom en klovn inn fra sidelinjen og raljerte om skoene til en gruppe mennesker hen ikke kjenner. Kjøttproduksjon er mindre bærekraftig, det er ikke noe veganere har funnet på, sektoren utgjør 15-20% av de globale klima/drivhus-gassene, og er hovedårsaken til avskoging, som igjen bidrar ytterligere til global oppvarming. Jeg tror ikke det er opp til enkeltindividers personlige valg å bremse utslipp og påvirkning på en måte som innebærer noen effektiv eller betydelig reduksjon, det har jeg aldri møtt noen som har ment heller. Man har desverre vanligvis ikke makten til å endre noe mer enn seg selv, og ansvar for sin egen samvittighet og etikk, dermed gjør man det man kan, uten at man nødvendigvis tror man redder verden, man tar de beste valgene man har fremfor seg her og nå. Kanskje med et bittelite håp om at signaleffekten er sterk nok, hensikten bra nok, og at synet smitter nok til at politikere ser det er en populær retning å styre politikken. Lenke til kommentar
Zepticon Skrevet 13. august Del Skrevet 13. august Radon Ready skrev (21 timer siden): Jeg leste gjennom denne debatten, og tenkte at den trengte litt nyansering. Angående livsstil: alle ønsker saftig kjøtt på middagsbordet, men pussig nok ønsker få å vite hvordan man skaffet kjøttet. Jeg tror du forvirrer begrepene nyansering og vrangforestillinger. Sitat Eller for å sette det i perspektiv: i løpet av ett år, dvs jaktsesongen 2023/24, så ble det skutt 26 000 elg og 52 500 hjort i Norge, og det var visstnok bare et normalår og kun bærekraftig høsting av det naturlige overskuddet, i følge forskerne. Og da har jeg ikke tatt med de elg og hjort som statistisk blir drept annenhver time i trafikken. Lurer noen på hvor mye 52 500 hjort egentlig er, så finn deg et norgeskart og en rød tusj, og sett så 52 500 røde prikker tilfeldigvis spredt utover kartet. NB: avsett god tid til dette, for om du er kjapp og klarer å sette 3 prikker pr sekund, så kommer du til å bruke snaue 5 timer totalt. Til opplysning, for de som er redd for elg og hjort skal bli borte eller whatever, så har det altså aldri før noensinne, helt tilbake til istidens slutt, vært så mye vilt i dette landet som idag. Punktum. Og det skyldes menneskelig kultivering. Det er ingen andre enn jegerne som er redde for at elg og hjort skal bli borte. Derfor har de systematisk utryddet de store rovdyrene for å ha viltet i fred og ro. Dette har ført til en massiv overpopulasjon av storvilt da det mangler predasjon. I tillegg er det ikke lengere noen mekanismer for å ta ut svake og syke dyr. Samtidig gjør en stor populasjon, lite rovdyr og ingen predasjon til at vi får et stort problem: Dyr som er lite sky, som pga manglende rovdyr er mange, og der flere er syke lengere. Dette medfører en stor spredning av sykdommer i populasjonen, noe vi ser i økningen av blant annet CWD. Jegere kan ikke erstatte rovvilt som kultivator for bestander, da jegere ikke har en jaktmåte som er nyttig for naturen. Jegere vil gjerne ha store friske dyr, mens de dyrene man må ta ut er de små svake og syke. Dette gjør ulv og bjørn, ikke Ulf og Bjørnar. Det som derimot er et problem er at det er mange arter som nå er rødlistet men som fremdeles jaktes på. Da jeg var ung så var det mye rype. Nå kan jeg gå timesvis i samme fjellområde og er jeg heldig ser jeg EN rype. Rypen er rødlistet, men det jaktes fremdeles på den. Men hvem får skylden? Reven, so har vært der i alle herrens år, og også var der når det var stappfullt med ryper. Det eneste som har endret seg er jakttrykket på rypa, ikke predasjonen. Men likevell skal reven utryddes. Og så er det fjellreven, som er en åtseleter avhengig av ulv, ørn og bjørn og til dels rødrev for å finne mat. Men siden disse er nesten utryddet så dør den også ut nå. Og kråka får skylden for at den spiser rypeunger. Men det var da kråke i gamle dager også uten at rype døde ut av den grunn. Men liekvell makter ikke disse folka å se sammenhengene mellom eget behov for underholdningsdrap, og nedgangen i ville dyr. Til tross for at det er gjennomdokumntert at jakt er en stor pådriver i nedgangen av ville dyr i verden. Sitat Storbybarn av idag blir oppdratt til å tro at kjøtt er noe man dyrker i firkantete plastikkesker i kjøledisken på Rema, og er det en stakkar som kommer i skade for å vise disse barna sannheten ved f.eks at barna tilfeldigvis passerte gården hans og ble vitne til at han drev med gårdslakting, en syssel som det forresten var naturlig at barn sjøl deltok i for bare noen få tiår tilbake, så blir det shitstorm, avis-skriverier og saksøking fra foreldrene for at han visstnok utsatte det bortskjemte krapylet deres for psykiske traumer. Ahh, den så typisk og helt klassiske "bybarn" stråmannen. Det er ikke noe forskjell, tro meg. Jeg vokste opp så langt på landet som det er mulig, med 1400km mellom meg og sinsenkrysset, og 40 år forskjell fra dagens unger. Og dagens unger er mye mer opplyst om hva vi spiser, og ingen av dem tror dette er noe som magisk dukker opp i frysedisken. De vet at det er Peppa gris, Herr okse og lille lam som står på bordet. Hele barnehagen til sønnen min (storbybarn) har vært med på partering av rådyr, noe jeg selv aldri har opplevd, til tross for at jeg har både jegerprøve og vokste opp på landet Og det ble heller ikke noe ramaskrik av dette i etterkant fra en eneste forelder. Så dette er totalt bullshit som er kokt i hop kunn for å ha et liksomargument man kan pappegøye videre ved enhver anledning. Den saken der det ble ramaskrik var der noen hadde satt opp slakt av dyr som en undeholdning der dyrene blir dratt ut på en parkeringsplass og skremt av en stor folkemengde, og ikke som en del av en pedagogisk plan for barn. Sitat Men verst er kanskje veganerne/vegetarianerne, som regel unge krampaktig trendy storbyfolk som sjelden beveger seg ute i naturen i nærkontakt med elementene, men som heller foretrekker å kaste bort tiden med å sitte i timesvis på kafé med sin kaffe macchiato og sin veggie-quiche, mens de prikker på telefonen sin og syter og bærer seg i diverse sosiale medier over alle dyrene som må dø pga menneskets livstil. Men peker du ned på skoene deres og spør dem hvorfor de går i sko av lær, så blir de stille. Her var det mange dårlige stereotyper uten hold i virkeligheten. Samtlige av veganerne i min omgangskrets i storbyen er folk som bruker naturen ofte. Til forskjell fra jegerne så bruker disse naturen HELE ÅRET, og ikke bare setter seg på en 4-hjulig og kjører ut til jakttårnet noen få ganger på høsten. Deres bruk av naturen er ski på vinteren, tur om våren og sommeren, og sopp og bærplukk på høsten. Jeg kjenner flere jegere også, og felles for disse er at de bruker naturen særdeles lite med mindre det er noe de kan drepe på turen, eller klargjøre for dreping. Ingen av de jegerne jeg kjenner er noen sinne ute i skogen for å plukke bær eller sopp. Den eneste "matauken" de er interessert i er jakten. Så at dette er noe de driver med for naturen eller maten sin del er bullshit. Og når det gjelder klær, så er det åpenbart bullshit, for jeg har aldri møtt en eneste veganer som ikke har full kontroll over hvor materialene i klærne deres kommer fra. Ingen av dem bruker dun og ull med mindre det er 100% dyrevennlig opplegg. Men som oftest er de 100% på syntetisk og dyrefrie produkter der også. Men om du peker ned på skoene deres og spør hvorfor de går i sko av lær, så blir det stille fordi du er dust og ikke klarer å se forskjell på ekte og syntetisk lær, og ikke er verdt å kaste bort energien på. 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå