Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Håndverker tar betalt for ikke å reparere


Anbefalte innlegg

Hei

Hadde en håndverker(rørlegger) for å se på en varmepumpe som ikke fungerte som den skulle. Han sa straks da han så hvilke type pumpe dette var at reparasjon på denne hadde han ikke kunnskap om. Men han kikket på den og kontaktet produsenten, det tok 1 time uten at noe ble gjort. 

Rørleggeren har nå sendt meg en regning på kr 1500. Kan dette være lovlig? Skjønner han har brukt av sin tid, men likevel.....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjedelig situasjon, men må si at jeg holder med rørleggeren her.

Han tidlig nevnte begrenset kunnskap om saken, har fakturert deg for en någelunde vettug mengde tid, og gjennom kontakt med leverandør tilsynelatende har gjort et reelt feilsøkings/reprasjonsforsøk.

hvis ikke dette skulle være lov, ville det blitt helt umulig å få noen til å gjøre feilsøking / service på noen som helst, og man måtte bytte alt uansett, hver gang. Tenk deg hva DET ville koste deg ;)

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Jeg synes det er merkelig å måtte betale noe som skyldes rørleggeren. Det er jo han som ikke hadde kompetansen.

Det blir som å kontakte en advokat for hjelp. Men siden advokaten ikke har advokatutdanning så kan han ikke ta oppdraget, men sender deg likevel en regning for tiden han brukte på å snakke med deg på telefonen.

Lenke til kommentar

Hvorfor kontaktet du en rørlegger for å se på en varmepumpe? Det fins egne folk for slike ting. Mener du denne ansatte skulle kjørt hjem til deg på sin fritid, for egen regning, for å se på din gamle varmepumpe kanskje kunne fikses? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
mellomkjøttet skrev (9 minutter siden):

Jeg synes det er merkelig å måtte betale noe som skyldes rørleggeren. Det er jo han som ikke hadde kompetansen.

Det blir som å kontakte en advokat for hjelp. Men siden advokaten ikke har advokatutdanning så kan han ikke ta oppdraget, men sender deg likevel en regning for tiden han brukte på å snakke med deg på telefonen.

Mer som å gå til advokat å si jeg vil ha en time hos deg uten å oppgi saken du vil drøfte. møte opp og legge frem en sak som går på barnefordeling og advokaten svarer: "dette er ikke mitt felt, jeg driver hovedsaklig med arbeidsrett". Advokaten hjelper ikke nevnerdig men fakturer deg fremdeles for timen du har bedt om.

  • Liker 6
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, stich_it said:

Mer som å gå til advokat å si jeg vil ha en time hos deg uten å oppgi saken du vil drøfte. møte opp og legge frem en sak som går på barnefordeling og advokaten svarer: "dette er ikke mitt felt, jeg driver hovedsaklig med arbeidsrett". Advokaten hjelper ikke nevnerdig men fakturer deg fremdeles for timen du har bedt om.

Og vi kan dra det enda lenger. Du trenger å få byttet taket. Du ringer Elkjøp og ber dem komme. De kommer, tar en titt på taket og konkluderer med at de er en elektronikkbutikk, og har ingen kompetanse på takbytte. Du får en regning for tiden de brukt.

Endret av mellomkjøttet
  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (20 minutter siden):

Hvorfor kontaktet du en rørlegger for å se på en varmepumpe? Det fins egne folk for slike ting. Mener du denne ansatte skulle kjørt hjem til deg på sin fritid, for egen regning, for å se på din gamle varmepumpe kanskje kunne fikses? 

Det er da masse rørleggere som monterer varmepumper, det er da helt vanlig. Dersom rørlegger ikke har nødvendig kunnskap om varmepumper må han jo opplyse om det på forhånd 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Enn80 skrev (1 time siden):

Hei

Hadde en håndverker(rørlegger) for å se på en varmepumpe som ikke fungerte som den skulle. Han sa straks da han så hvilke type pumpe dette var at reparasjon på denne hadde han ikke kunnskap om. Men han kikket på den og kontaktet produsenten, det tok 1 time uten at noe ble gjort. 

Rørleggeren har nå sendt meg en regning på kr 1500. Kan dette være lovlig? Skjønner han har brukt av sin tid, men likevel.....

Det er helt innenfor at han krever betalt for sin tid, med mindre de har noe "gratis befaring"-garantier eller noe. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
mellomkjøttet skrev (32 minutter siden):

Og vi kan dra det enda lenger. Du trenger å få byttet taket. Du ringer Elkjøp og ber dem komme. De kommer, tar en titt på taket og konkluderer med at de er en elektronikkbutikk, og har ingen kompetanse på takbytte. Du får en regning for tiden de brukt.

Helt feil. Det forutsetter at Elkjøp leverer takløsninger og du som kunde ikke presiserer at du egentlig ønsket et tak de faktisk ikke leverer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Hansien said:

Helt feil. Det forutsetter at Elkjøp leverer takløsninger og du som kunde ikke presiserer at du egentlig ønsket et tak de faktisk ikke leverer.

Du tok ikke poenget.

Når du ringer elkjøp og ber om å få byttet tak, så er det elkjøps oppgave å informere om at de er en elektronikkbutikk og ikke har noe med tak å gjøre. Ikke reise ut til kunden, titte på taket, for så å opplyse om at tak ikke er deres greie, og gi en regning for tiden som er brukt.

Lenke til kommentar

  

Enn80 skrev (1 time siden):

Hei

Hadde en håndverker(rørlegger) for å se på en varmepumpe som ikke fungerte som den skulle. Han sa straks da han så hvilke type pumpe dette var at reparasjon på denne hadde han ikke kunnskap om. Men han kikket på den og kontaktet produsenten, det tok 1 time uten at noe ble gjort. 

Rørleggeren har nå sendt meg en regning på kr 1500. Kan dette være lovlig? Skjønner han har brukt av sin tid, men likevel.....

Jeg tipper dette faller litt i mellom to stoler. Du har høyst sannsynligvis ikke vært informativ nok om problemet ditt eller hvilken type varmepumpe du har, samtidig som at rørlegger burde vært fornuftig nok til å etterspurt slik informasjon. Jeg ville kontaktet firmaet og forhørt meg litt om hvor riktig det er at du skal betale så mye for ting som kunne vært funnet ut av når du tok kontakt med de.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
ps5 skrev (1 time siden):

Hvorfor opplyste du ikke om hvilken varmepumpe du hadde når du først kontaktet rørlegger?

Denne faktura er det bare å betale.

Edit: ser nomore kom meg i forkjøpet.

Jeg gjorde det, beskrev pumpen så godt jeg kunne. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (59 minutter siden):

Hvorfor kontaktet du en rørlegger for å se på en varmepumpe? Det fins egne folk for slike ting. Mener du denne ansatte skulle kjørt hjem til deg på sin fritid, for egen regning, for å se på din gamle varmepumpe kanskje kunne fikses? 

Jeg beskrev hva slags pumpe det er og hva som var problemet. Dette er ikke en vanlig varmepumpe, så det har vært vanskelig å få hjelp til dette.  Så ja, jeg ble forbauset da han sa han ikke kunne noe om det da han kom. 

Lenke til kommentar
Hansien skrev (9 minutter siden):

  

Jeg tipper dette faller litt i mellom to stoler. Du har høyst sannsynligvis ikke vært informativ nok om problemet ditt eller hvilken type varmepumpe du har, samtidig som at rørlegger burde vært fornuftig nok til å etterspurt slik informasjon. Jeg ville kontaktet firmaet og forhørt meg litt om hvor riktig det er at du skal betale så mye for ting som kunne vært funnet ut av når du tok kontakt med de.

Jeg mener selv jeg beskrev problemet og pumpen bra. Kontaktet flere firmaer, ingen av dem har misforstått det jeg skrev. 

Lenke til kommentar
nomore skrev (1 time siden):

Opplyste du om hvilken varmepumpe det var når du avtalte tid?

Det foregikk skriftlig, så han burde jo ha skjønt det. Men det kan likevel være den som leste eposten om problemet som ikke fattet dette helt, som sendte av gårde rørleggeren

Lenke til kommentar
Enn80 skrev (2 minutter siden):

Jeg mener selv jeg beskrev problemet og pumpen bra. Kontaktet flere firmaer, ingen av dem har misforstått det jeg skrev. 

Om du har både beskrevet problemet etter beste evne og gitt tydelig informasjon om hvilke pumpe det er snakk om så vil jeg heller spørre firmaet om hvorfor de sendte ut folk når de ikke hadde kunnskap om dette.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Enn80 said:

Jeg mener selv jeg beskrev problemet og pumpen bra. Kontaktet flere firmaer, ingen av dem har misforstått det jeg skrev. 

I det håndverker setter seg i bilen starter taksameteret - med mindre noe annet er avtalt, du vil ikke slippe unna å betale denne. Det går ofte nærmere tusenlappen bare i kjøretillegg så dette kunne raskt vært verre. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...