Gå til innhold

Israel - et demokrati?


Anbefalte innlegg

Gjest MKII skrev (4 minutter siden):

Og det tar du som en selvfølge at de som har midtøsten som fagområde og uttaler seg omkring ikke har insikt i og tar med i betraktningen, men at de som fagpersoner og midtøstenkjennere kun uttaler seg og blir referert til i media basert på en agenda...?!

Hvis de hevder at Iran deeskalerer så ja, eller så er de kunnskapsløse.

Mener du at jeg er uskyldig hvis jeg leier en morder til å ta noen så lenge jeg ikke gjør det selv? 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
36 minutes ago, Gjest MKII said:

kanskje et flertall av israelere SELV er kritisk til hvordan den høyrevridde israelske regjeringen driver på

Dette er en utstrakt misforståelse. Gjentatte spørreundersøkelser viser at israelere, og spesielt israelske jøder, støtter harde tiltak mot palestinerne:

73% alle israelere mente i april at responsen hadde vært passelig eller for mild (kilde)
68% av israelske jøder er imot å sende humanitær hjelp til Gaza (kilde)

 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, torbjornen said:

Her må ein også hugse at Iran ikkje har blitt utsett for noko som liknar på det som skjedde 7/10. Det spørst om Iran hadde opptredd like "vakse" då.

I og for seg et godt poeng, men Israel VS Iran og Israel VS Hamas er i utganspunktet to (til dels) separate konflikter selv om de nok både påvirker hverandre, og har til dels samme underliggende årsaker. Vil tro at internasjonalt har palestinerene mest sympati internasjonalt basert på reaksjoner mot Israel i FN, fra USA og lignende i Israel/-Hamas-konflikten, men sympatien ligger nok tvert i mot snarere hos Israel enn hos Iran når det gjelder den konflikten. Og selv om Israel til dels oppfører seg som en terrorstat i Gaza og på vestbredden, så er nok Iran den soleklare "vinneren" i "konkuransen" om å være den største terrorstaten av de to... Likevel er det for eksempel ikke Iran som bomber bygninger med diplomatisk beskyttelse eller dreper flest sivile i de konfliktene. Trolig heller ikke om man tar med proxy'er.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (22 minutter siden):

Så hvis flertallet i parlamentet avviser tostatsløsningen, som langt flere israelere foretrekker, hva får deg til å tro at de er noe nærmere en énstats-løsning? 

Realiteten på bakken etter mange år med målretta politikk med sikte på å ta over så mykje av Vestbreidda at ei tostatsløysing blir umogeleg å gjennomføre.

Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (38 minutter siden):

Om jeg hadde konkretisert hvem som virker rasistiskt motivert (noe jeg ikke akter å gjøre) vil jeg si ville vært å diskutert person. Å påpeke på et generellt grunnlag at flere virker til å være rasistiskt motivert når de ensidig støtter den dessidert største overgriperen i en konflikt vil jeg si er å diskutere sak. Det burde ikke være vansklig å oppfatte.

Og jeg vil si jeg klart og tydlig har presisert hvorfor jeg mener det, og at det LANGT i fra noe jeg har valgt i utgangspunktet nei!!!

Dette er akkurat like idiotisk som de som mener vårt engasjement for Ukraina bygger på russerhat. Du er på det nivået her. Rart å se da du skriver bedre i Ukraina-tråden. Palestinerne, både Hamas og PLO, har forøvrig valgt side med Russland i krigen i Ukraina. 

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (47 minutter siden):

Hvis Hamas fortsatt hadde hatt legitimitet som demokratiskt valgte, noe de IKKE lenger har så kanskje du kunne hatt et poeng 🙄 Men som du trolig egentlig vet så er argumentet ditt meningsløst all den tid den demokratiskt valgte perioden for Hamas er over for lenge siden og de dermed heller  ikke lenger har noen legitim makt. Så sammenligningen din blir dermed direkte meningsløs. Den makten Hamas har nå er som en terrororganisasjon som med makt og tvang har beholdt makten, og IKKE som demokratiskt valgte av et flertall av palestinere. Det vet du sikkert egentlig, men...

Islamister trenger kun å vinne et valg. Det er korrekt observert. Men Abbas har ikke turt å holde nye valg på vestbredden fordi polls indikerer at Hamas vil vinne der. Hamas sin terroraksjon har også stor støtte i den palestinske befolkningen. Tror aldri ABB/Manshaus sine aksjoner har hatt noe støtte i norges befolkning.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (5 minutter siden):

Islamister trenger kun å vinne et valg. Det er korrekt observert. Men Abbas har ikke turt å holde nye valg på vestbredden fordi polls indikerer at Hamas vil vinne der. Hamas sin terroraksjon har også stor støtte i den palestinske befolkningen. Tror aldri ABB/Manshaus sine aksjoner har hatt noe støtte i norges befolkning.

Så har heller ikkje ABB/Manshaus sine handlingar si rot i ein lokal/regional konflikt/krigssituasjon som har vart i nesten 80 år, om ikkje enno lenger.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
FriskLuft skrev (4 timer siden):

Da diskuterer du den saken i de trådene som omhandler Ukraina/Russland. Synes at Israel sitt siste utspill mot Norge er så snodig at jeg synes det er interessant å diskutere hvor Israel egentlig står - hva slags land og styresett er det som vokser frem av askene etter Gaza? Snakker vi om et demokrati eller hva skal vi gi styresettet et annet navn som viser forskjellen mellom Israel sitt "demokrati" og våre vestlige demokratier?

Hvilken annen regjering i hele verden hadde godtatt å sitte og tvinne tommeltotter mens terrorister stadig drepte regjeringens egen befolkning? Israel har vært ufattelig tålmodige. De har latt seg angripe og drepe, uten at de har jevnet terroristjævlenes områder med jorden. Hadde det vært et nærmest hvilket som helst annet land som hadde vært i Israels sted, hadde Gaza vært en glassørken nå.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (1 minutt siden):

Så har heller ikkje ABB/Manshaus sine handlingar si rot i ein lokal/regional konflikt/krigssituasjon som har vart i nesten 80 år, om ikkje enno lenger.

Nei, åpenbart ikke det heller. Jeg synes det ble tåpelig å dra frem i det hele tatt.

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (3 timer siden):

Israel er en apartheidstat, er du ikke enig i det ? Vel det er ikke en kontroversiell mening.

Er ikke stadnpunktet ditt og andres at Vestbredden er okkupert? Da er det jo ikke en del av Israel, og befolkningen der er ikke israelere. Altså er de utlendinger. Og det er ikke apartheid å forskjellsbehandle utlendinger. Hvis det er det, så er alle land i verden apartheid-stater, inkludert Norge.

Apartheid er noe som skjer med en stats egne innbyggere.

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (3 timer siden):

Forøvrig, påstanden om st israel ikke vil ha fred er urimelig, de gav bort Sinai, et oljerike område større enn israel for fred. De har tilbudt palestinerne fred gjentatte ganger og fått terror tilbake.

De trakk seg helt ut av Gaza i 2005, inkludert å kaste ut jødiske bosettere med makt. Gaza-terroristbermen belønnet dette med en ekstrem økning i antall terrorangrep.

Vi vet godt hva Israel står overfor her. Disse terroristrottene blir aldri fornøyde før alle jøder er drept.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (Akkurat nå):

Hvilken annen regjering i hele verden hadde godtatt å sitte og tvinne tommeltotter mens terrorister stadig drepte regjeringens egen befolkning? Israel har vært ufattelig tålmodige. De har latt seg angripe og drepe, uten at de har jevnet terroristjævlenes områder med jorden. Hadde det vært et nærmest hvilket som helst annet land som hadde vært i Israels sted, hadde Gaza vært en glassørken nå.

Israel har bomba- og gått inn i Gaza før, og har også gått inn i naboland som Libanon når dei meinte det var nødvendig. Krigen i Gaza kjem uansett som eit resultat av ein konflikt/krigssituasjon som har vart i mange tiår, og der alle partar har sin del av skulda.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Joeal88 skrev (3 minutter siden):

Virkelig på høy tid at Israel tar action mot Norge. Et mer Israelfiendtlig land enn Norge må lete lenge etter for å kunne finne i Vesten/Europa.

Ap/LO og Leger Uten Grenser har for lengst gått langt over streken.

Leger uten grenser? Trollar du?

  • Liker 5
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (2 minutter siden):

Israel har bomba- og gått inn i Gaza før, og har også gått inn i naboland som Libanon når dei meinte det var nødvendig. Krigen i Gaza kjem uansett som eit resultat av ein konflikt/krigssituasjon som har vart i mange tiår, og der alle partar har sin del av skulda.

Vel. Først og fremst var det myndighetene på Gaza som fant ut at det er en god ide å starte en krig mot en ganske så ytterliggående israelsk regjering. De startet en krig på verst mulig og mest mulig brutal måte, så man sikrer seg at det må bli krig og ikke noe man kan forhandle seg vekk fra. En krig som de ikke kan vinne og som fører til elendighet for de sivile. Nok et eksempel på ekstrem vanstyre.

Nei, grunnen til denne krigen kan ikke deles på 2 mener jeg.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (6 minutter siden):

Israel har bomba- og gått inn i Gaza før, og har også gått inn i naboland som Libanon når dei meinte det var nødvendig. Krigen i Gaza kjem uansett som eit resultat av ein konflikt/krigssituasjon som har vart i mange tiår, og der alle partar har sin del av skulda.

Israel har ingen skyld for Gazas angrepskrig mot dem. Israel trakk seg helt ut fra Gaza i 2005, og det kunne blitt fred. Palestinerne valgte terrorisme og krig. Israel har forsvart seg mot Gazas terrorkrigføring siden.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (2 minutter siden):

De trakk seg helt ut av Gaza i 2005, inkludert å kaste ut jødiske bosettere med makt. Gaza-terroristbermen belønnet dette med en ekstrem økning i antall terrorangrep.

Vi vet godt hva Israel står overfor her. Disse terroristrottene blir aldri fornøyde før alle jøder er drept.

Gaza har vore under israelsk blokade i mange år, noko som har styrka HAMAS og gjort trusselen mot Israel større.

Når krigen er over bør ein vurdere å la Israel betale Egypt godt, og håpe at dei kan ta på seg "problemet" ved å styre området og hjelpe sine brør, samstundes som dei held terroristar nede. Ein bør også betale ein klekkeleg sum som skal gå til å byggje opp att Gaza og gje innbyggjarane der ei framtid.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (7 minutter siden):

Vel. Først og fremst var det myndighetene på Gaza som fant ut at det er en god ide å starte en krig mot en ganske så ytterliggående israelsk regjering. De startet en krig på verst mulig og mest mulig brutal måte, så man sikrer seg at det må bli krig og ikke noe man kan forhandle seg vekk fra. En krig som de ikke kan vinne og som fører til elendighet for de sivile. Nok et eksempel på ekstrem vanstyre.

Nei, grunnen til denne krigen kan ikke deles på 2 mener jeg.

Dette er eg sjølvsagt einig i. Men utan mange tiår med krig, konflikt og feilslått politikk hadde ikkje HAMAS vore der i utgangspunktet.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Markiii skrev (15 minutter siden):

Israel har ingen skyld for Gazas angrepskrig mot dem. Israel trakk seg helt ut fra Gaza i 2005, og det kunne blitt fred. Palestinerne valgte terrorisme og krig. Israel har forsvart seg mot Gazas terrorkrigføring siden.

Det er rett at HAMAS må ta det fulle og heile ansvaret for krigen på Gaza. Men det som eg svarte på var ein påstand om at Israel alltid har vore "tolmodige". Svaret mitt var at Israel også tidlegare har gjort det dei meinte var nødvendig, enten det gjaldt bombing/invasjon av Libanon eller bombing/invsasjon av Gaza sist HAMAS var med på å starte krig. Israel har aldri teke på sine angriparar med silkehanskar. Og det kan ein eigentleg heller ikkje forvente heller.

Endret av torbjornen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...