Gå til innhold

Israel - et demokrati?


Anbefalte innlegg

12 minutes ago, DukeNukem3d said:

Hvis ABB og Philip Manshaus hadde støtte av en overveldende majoritet av norges befolkning for sine handlinger og vi til og med hadde stemt dem frem i et valg for mange år siden så hadde du kanskje hatt et poeng.

Hvis Hamas fortsatt hadde hatt legitimitet som demokratiskt valgte, noe de IKKE lenger har så kanskje du kunne hatt et poeng 🙄 Men som du trolig egentlig vet så er argumentet ditt meningsløst all den tid den demokratiskt valgte perioden for Hamas er over for lenge siden og de dermed heller  ikke lenger har noen legitim makt. Så sammenligningen din blir dermed direkte meningsløs. Den makten Hamas har nå er som en terrororganisasjon som med makt og tvang har beholdt makten, og IKKE som demokratiskt valgte av et flertall av palestinere. Det vet du sikkert egentlig, men...

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest MKII skrev (8 minutter siden):

Flere kommentarer på Diskusjon.no i f.eks. Israel-/Hamas-konflikten hvor flere av de samme som kommenterer i denne tråden ensidig forsvarer Israel, avfeier og bagateliserer kritikk av israels drap på SIVILE palestinske kvinner og barn, ser fullstendig bort i fra og unskylder overgrep begått av både israelske myndigheter og bosettere, likestiller Hamas med palestinere generellt og palestinske selvstyremyndigheter som til og med er i konflikt med Hamas...

Hamas terrorangrep forsvares heldigvis knapt av noen som helst, men israels statlige folkemord og menneskerettighetsbrudd forsvares, bortforklares og bagateliseres av skremmende mange. Og det til tross for at til og med USA som nærmest blindt har støttet Israel i alle år nå blir mer og mer kritisk til israels framferd mot palestinerene, og til  tross for at kanskje et flertall av israelere SELV er kritisk til hvordan den høyrevridde israelske regjeringen driver på, og til tross for at den personen på hele Diskusjon.no som kanskje har mest innsikt i konflikten og kanskje er den eneste jeg har sett diskutere dette og som har tilhørighet til Israel og jøder er sterkt kritisk til hvordan Israel som stat bedriver krigføring mot blant annet forsvarsløse sivile!

Omkring halvparten av det siste du skrev fremstår stort sett uforståelig?

Det siste var skrivefeil, som jeg har rettet opp i

torbjornen skrev (16 minutter siden):

Kva har Israel gjort for Norge?

Kjøper norsk laks, selger oss teknologi, gir oss etterretnkngsinformasjon....

Gjest MKII skrev (22 minutter siden):

Nå er det fortsatt PALESTINERE som støttes av regjerigen og den norske staten. PALESTINERE er IKKE det samme som Hamas som det allerede er påpekt av minst to av oss her. Retorikken og den manglende difrensieringen til flere her er i prinsippet på nivå og på linje med å påstå at nordmenn er terrorister fordi A.B.B. og Philip Manshaus er terrorister...

Slik både Hamas og andre terroristorganisasjoner som bedriver terror, og Israel som bedriver folkemord og drap på sivile oppfører seg i den konflikten kommer begge parter til å ende opp uten både øyne og tenner på grunn av den hodeløse ledelsen hos både Israel og Hamas... Husker ikke hvor jeg hørte/leste det, men det er et godt poeng som er nevnt tidligere at det er IRAN som er den voksne parten av Iran/Israel og som ikke tankeløst eskalerer en konflikt!

Å påstå at Iran ikke tankeløst eskalerer konflikten er ekstremt uniformert, Hamas sitt terrorangrep var støttet av Iran, hizbollah er støttet av Iran, houtthiene er støttet av Iran, Iran eskalerer enormt via sine proxyer

Endret av Tussi
  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (1 time siden):

Akter verken å henge ut noen eller diskutere person. Foretrekker å diskutere sak!

Jeg tror du nesten må velge den inngangen fra begynnelsen av. Det blir rart å kalle andre rasister, for så å si at du ikke ønsker persondiskusjon men å diskutere sak. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (2 timer siden):

De har rast ned til 30.plass grunnet nåværende udugelige regjering. 

Men vi trenger ikke overdrive, det er fortsatt et top 30 demokrati i verden. Imponerende sett i forhold til hva slags nabolag de bor i, man påvirkes jo alltid av sine naboer. Norge er top 1, men er omgitt av andre fantastiske demokrati bortsett fra Russland.

Og langt føre autoritære land som Ungarn og Tyrkia.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
4 minutes ago, herzeleid said:

Jeg tror du nesten må velge den inngangen fra begynnelsen av. Det blir rart å kalle andre rasister, for så å si at du ikke ønsker persondiskusjon men å diskutere sak. 

Om jeg hadde konkretisert hvem som virker rasistiskt motivert (noe jeg ikke akter å gjøre) vil jeg si ville vært å diskutert person. Å påpeke på et generellt grunnlag at flere virker til å være rasistiskt motivert når de ensidig støtter den dessidert største overgriperen i en konflikt vil jeg si er å diskutere sak. Det burde ikke være vansklig å oppfatte.

Og jeg vil si jeg klart og tydlig har presisert hvorfor jeg mener det, og at det LANGT i fra noe jeg har valgt i utgangspunktet nei!!!

Endret av Gjest MKII
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Tussi said:

Å påstå at Iran ikke tankeløst eskalerer konflikten er ekstremt uniformert, Hamas sitt terrorangrep var støttet av Iran, hizbollah er støttet av Iran, houtthiene er støttet av Iran, Iran eskalerer enormt via sine proxyer

Du får ta det opp med de som har uttalt det. Men det er flere som har yttret det og tilsvarende. Regner med at en majoritet av de som uttaler slikt og som blir referert til i media har vesentlig mer innsikt i dette enn det både jeg og du har, trolig også jeg og du til sammen...

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 time siden):

Jeg ser ikke noen her inne som har støttet den høyrevridde israelske regjeringen, men jeg ser mange som støtter verdens eneste jødiske stats rett til å forsvare seg mot en terrororganisasjon som har begått den verste massakren på jøder siden holocaust.

Du kan kanskje ikke fått med deg at de fleste pro-israelerne her inne både misliker denne regjeringen OG tar avstand fra fra settlerne på VB

Desse tinga er vel alle som diskuterer her einige om, uansett kva "side" ein held mest med. Dette er viktig å hugse.

Lenke til kommentar
Tussi skrev (1 time siden):

Som sagt, ytterliggående, har du fått med deg at mange av de som støtter palestinerne i deres kamp mot settlervold er israelske jøder?

Men kor stor del av vanlege israelarar støttar dei i denne kampen? Er det fleire enn nokre få prosent heilt ytterst på venstresida?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (1 minutt siden):

Du får ta det opp med de som har uttalt det. Men det er flere som har yttret det og tilsvarende. Regner med at en majoritet av de som uttaler slikt og som blir referert til i media har vesentlig mer innsikt i dette enn det både jeg og du har, trolig også jeg og du til sammen...

Og har trolig en agenda, det er klart at når 3 iranskstøttede grupper alle samtidig angriper Israel, at dette er en iransk eskalering.  Det er det ingen tvil om, det viser jo igså de som ble drept i angrepet på konsulatet, de som var der var der som rådgivere for hizbollah i sine angrep mot Israel. Du kan ikke skyte hull i vepsebol og sende dem mot naboen uten at naboen reagerer, mot deg. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (Akkurat nå):

Men kor stor del av vanlege israelarar støttar dei i denne kampen? Er det fleire enn nokre få prosent heilt ytterst på venstresida?

Akkurat nå er det for første gang et flertall Israelere imot en tostatsløsninng, og det er kanskje ikke så rart. Men gjennom hele historien har et flertall vært for. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Tussi said:

Og har trolig en agenda, det er klart at når 3 iranskstøttede grupper alle samtidig angriper Israel, at dette er en iransk eskalering.  Det er det ingen tvil om, det viser jo igså de som ble drept i angrepet på konsulatet, de som var der var der som rådgivere for hizbollah i sine angrep mot Israel. Du kan ikke skyte hull i vepsebol og sende dem mot naboen uten at naboen reagerer, mot deg. 

Selvfølgelig er helt sikkert det som uttales i "MSM" som går i mot Israel sikkert en agenda i form av konspirasjon mot Israel ja, og kan heeeeeeeeeeeeelt sikkert ikke har noe i seg 🙄

  • Liker 2
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (37 minutter siden):

Parlamentet i Israel har sagt med stort fleirtal at dei ikkje vil ha ei tostatsløysing, og den israelske regjeringa har svart på Norge sitt ynskje om ei tostatsløysing med å utvise norske diplomatar frå dei palestinske områda. Samtlege israelske regjeringar har i lang tid gjort det dei kan for å undergrave ei tostatsløysing ved å utvide- og lage nye busetjingar på Vestbreidda. Det er berre nokre fragment av Vestbreidda som framleis er under palestinsk kontroll. Då er det på tide å seie at: Javel, de får det slik de vil ha det. Men då skal alle borgarar behandlast likt.

Så hvis flertallet i parlamentet avviser tostatsløsningen, som langt flere israelere foretrekker, hva får deg til å tro at de er noe nærmere en énstats-løsning? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (4 minutter siden):

Selvfølgelig er helt sikkert det som uttales i "MSM" som går i mot Israel sikkert en agenda i form av konspirasjon mot Israel ja, og kan heeeeeeeeeeeeelt sikkert ikke har noe i seg 🙄

Det sa jeg ikke, jeg sier at de som mener Iran ikke eskalerer har en agenda, jeg kan ikke sende en leiemorder for å drepe noen og hevde meg uskyldig, på samme vis kan ikke Iran bruke sine proxyer for å angripe og hevde at de søker deeskalering og fred

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (1 time siden):

"Burde sett dette komme

Det er palestinerne som må betale for Espen Barth Eides aktivistiske Midtøsten-politikk. Nå stenges norske diplomater ute fra Palestina."

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/0VpexB/barth-eide-burde-forutsett-dette

Meget klok kronikk!

Dette var ein kronikk med gode poeng. Det har tidlegare vore vanleg at Norge ikkje tek slike steg åleine, men som ein del av ein felles framstøyt frå f.eks. EU eller USA. At ein ikkje har forankra dette betre fører til at Norge står meir eller mindre åleine og blir spelt ut over sidelinja av Israel. Men så var vel kanskje også anerkjenninga av Palestina til ei viss grad norsk innanrikspolitikk, der ein ynskte å gjere venstresida til lags og vise veljarane at ein støttar ei tostatsløysing på Vestbreidda og at ein tek avstand frå den brutale krigen der sivilbefolkninga hamnar i krysselden, samt israelske krigsforbrytelsar som f.eks. svolt som våpen eller inhuman behandling av krigsfangar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 minute ago, Tussi said:

Det sa jeg ikke, jeg sier at de som mener Iran ikke eskalerer har en agenda, jeg kan ikke sende en leiemorder for å drepe noen og hevde meg uskyldig, på samme vis kan ikke Iran bruke sine proxyer for å angripe og hevde at de søker deeskalering og fred

Og det tar du som en selvfølge at de som har midtøsten som fagområde og uttaler seg omkring ikke har insikt i og tar med i betraktningen, men at de som fagpersoner og midtøstenkjennere kun uttaler seg og blir referert til i media basert på en agenda...?!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
herzeleid skrev (55 minutter siden):

Igjen en veldig god kronikk av Skartveit, og jeg synes hun står frem som et virkelig lyspunkt i mediebildet. Dette er jo heller ikke på noen måte en renvasking av Israels regjering, som i kronikken får det glatte lag, men en kritikk av regjeringens utenrikspolitiske linje. Jeg synes vi har få kommentatorer som så godt klarer å se det sterkt kritikkverdige Israel gjør samtidig som hun "husker" at Hamas utløste striden og er sentrale i å opprettholde den, i tillegg til å ha et kritisk blikk på Norges politikk. 

Også einig i dette.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, torbjornen said:

Dette var ein kronikk med gode poeng. Det har tidlegare vore vanleg at Norge ikkje tek slike steg åleine, men som ein del av ein felles framstøyt frå f.eks. EU eller USA. At ein ikkje har forankra dette betre fører til at Norge står meir eller mindre åleine og blir spelt ut over sidelinja av Israel. Men så var vel kanskje også anerkjenninga av Palestina til ei viss grad norsk innanrikspolitikk, der ein ynskte å gjere venstresida til lags og vise veljarane at ein støttar ei tostatsløysing på Vestbreidda og at ein tek avstand frå den brutale krigen der sivilbefolkninga hamnar i krysselden, samt israelske krigsforbrytelsar som f.eks. svolt som våpen eller inhuman behandling av krigsfangar.

Så vidt jeg husker ble det ikke kvantifisert, men i intervju tidligere i dag utalte E.B.E. at det var innhentet støtte for norges handlinger hos allierte. Men jeg mener å huske at den støtten hadde blitt innhentet etter israels (over)reaksjoner. Så norge er nok ikke helt alene mot israel når det gjelder dette heller.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (52 minutter siden):

Nå er det fortsatt PALESTINERE som støttes av regjerigen og den norske staten. PALESTINERE er IKKE det samme som Hamas som det allerede er påpekt av minst to av oss her. Retorikken og den manglende difrensieringen til flere her er i prinsippet på nivå og på linje med å påstå at nordmenn er terrorister fordi A.B.B. og Philip Manshaus er terrorister...

Slik både Hamas og andre terroristorganisasjoner som bedriver terror, og Israel som bedriver folkemord og drap på sivile oppfører seg i den konflikten kommer begge parter til å ende opp uten både øyne og tenner på grunn av den hodeløse ledelsen hos både Israel og Hamas... Husker ikke hvor jeg hørte/leste det, men det er et godt poeng som er nevnt tidligere at det er IRAN som er den voksne parten av Iran/Israel og som ikke tankeløst eskalerer en konflikt!

Her må ein også hugse at Iran ikkje har blitt utsett for noko som liknar på det som skjedde 7/10. Det spørst om Iran hadde opptredd like "vakse" då.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...