Gå til innhold

Israel - et demokrati?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Tussi said:

Hvilken debatt forventer du av å helt utav det blå uten noen form for basis å kalle dine meningsmotstandere for rasister? 

Vis gjerne til rasistiske innlegg, jeg venter i spenning 

Akter verken å henge ut noen eller diskutere person. Foretrekker å diskutere sak!

Forklar meg gjerne hva, utover rasisme mot arabere/muslimer som til de grader gjør at enkelte her ensidig og blindt støtter den høyrevridde israelske regjeringen i mye større grad enn selv veldig mange israelere gjør...!

Endret av Gjest MKII
  • Liker 2
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (5 minutter siden):

Det gjør jeg da heller ikke, og vi har ikke gjort noe som ikke burde vært gjort for lenge siden, jeg anser ikke anerkjennelsen av palestina som stat som en forbrytelse mot israel. Se videoen jeg linket til, om du tør å få ditt noe ensidige syn utfordret. 

Altså, nå er Vi ikke uenige om at det er en form for apartheid på vestbredden og at det som skjer der er alvorlig, merk at jeg ikke kritiserer Norges krav om merking av varer fra VB og sanksjoner mot settlere  

Jeg forstår likevel ikke hva dette har å gjøre med at Israel et en dårlig venn av Norge

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (12 minutter siden):

Akter verken å henge ut noen eller diskutere person. Foretrekker å diskutere sak!

Forklar meg gjerne hva, utover rasisme mot arabere/musliker som til de grader gjør at enkelte her ensidig og blindt støtter den høyrevridde israelske regjeringen i mye større grad enn selv veldig mange israelere gjør...!

Jeg ser ikke noen her inne som har støttet den høyrevridde israelske regjeringen, men jeg ser mange som støtter verdens eneste jødiske stats rett til å forsvare seg mot en terrororganisasjon som har begått den verste massakren på jøder siden holocaust.

Du kan kanskje ikke fått med deg at de fleste pro-israelerne her inne både misliker denne regjeringen OG tar avstand fra fra settlerne på VB

Endret av Tussi
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (12 minutter siden):

Ser de samme ensidig supporterene for israels folkemord og angrepskrig her som i Israel <-> Hamas-tråden 🥴

Er det stråmannsargumentasjon eller trolling som gjør at det settes likhetstegn mellom oppfordring til en tostatsløsning og støtte til Hamas? "Alle", INKLUSIVE den norske stat ved AP-/SP-regjeringen har fordømt terroraksjonen fra Hamas!!! Men en tostatsløsning med Israel og PALESTINSKE SELVSTYREMYNDIGHETER, som IKKE er det samme som Hamas, fremstilles likevel som en støtte til Hamas... :wallbash: Den påstanden er et falsum samme hvor mange ganger den gjentas!

Jeg mener selv at det er feil å "belønne" palestinere med anerkjennelse av palestinsk selvstyre, men det er fordi Hamas består av palestinere, ikke fordi Hamas er palestinere generellt eller nødvendigvis representerer flertallet av palestinere! Men det virker åpenbart at både i Israel <-> Palestina-tråden og her er det en del rasister som rettferdiggjør mer eller mindre allt som gjøres mot arabere/muslimer 🤔

Hvor er det du mener å se dette du reagerer sånn på? De fleste jeg kan se som påpeker det uheldige ved å anerkjenne palestinsk selvstyre i forlengelsen av terroraksjonen virker å følge samme argumentasjon som du selv gjør over, og som jeg selv er enig i. Synes du selv det å hoppe inn i en tråd for å slenge stygge ord mot andre er særlig konstruktivt? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (25 minutter siden):

Ser de samme ensidig supporterene for israels folkemord og angrepskrig her som i Israel <-> Hamas-tråden 🥴

Tror du må lese deg opp på både folkemord, angrepskrig og mye annet.

Både Ukraina og Israel kjemper forsvarskriger mot de som har til hensikt å utslette de.

Endret av DukeNukem3d
  • Liker 5
Lenke til kommentar
1 hour ago, skaftetryne32 said:
2 hours ago, tigerdyr said:

Antakelig er Norge den største statssponsor av terror mot Israel, i al fall fra den vestlige verden. 

israel er selv medskyldig i terroren de blir utsatt for, deres ulovlige handlinger har sine konsekvenser. 

Et skikkelig "goddag mann økseskaft" svar, men skal vi da forstå det slik at siden Israel som land, eller enkelte israelske borgere med myndigheternes aksept, etter manges mening har gjort noe ulovlig en eller annen gang, så rettferdiggjør det at hundrevis av millioner av norske skattekroner sendes ned til et styre som overveiende bruker det til å eskalere konflikten, herunder utføre drap på israelske sivile, fremfor å hjelpe egne sivile? 

Jeg bifaller ikke alt Israel har gjort, langt ifra, men å mene at det på den ene aller annen måten rettferdiggjør det Hamas driver med og som Norge indirekte støtter, syns jeg er rett og slett er forkastelig. 

Endret av tigerdyr
  • Liker 6
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (12 minutter siden):

"Burde sett dette komme

Det er palestinerne som må betale for Espen Barth Eides aktivistiske Midtøsten-politikk. Nå stenges norske diplomater ute fra Palestina."

https://www.vg.no/nyheter/meninger/i/0VpexB/barth-eide-burde-forutsett-dette

Meget klok kronikk!

Igjen en veldig god kronikk av Skartveit, og jeg synes hun står frem som et virkelig lyspunkt i mediebildet. Dette er jo heller ikke på noen måte en renvasking av Israels regjering, som i kronikken får det glatte lag, men en kritikk av regjeringens utenrikspolitiske linje. Jeg synes vi har få kommentatorer som så godt klarer å se det sterkt kritikkverdige Israel gjør samtidig som hun "husker" at Hamas utløste striden og er sentrale i å opprettholde den, i tillegg til å ha et kritisk blikk på Norges politikk. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
33 minutes ago, tigerdyr said:

Et skikkelig "goddag mann økseskaft" svar, men skal vi da forstå det slik at siden Israel som land, eller enkelte israelske borgere med myndigheternes aksept, etter manges mening har gjort noe ulovlig en eller annen gang, så rettferdiggjør det at hundrevis av millioner av norske skattekroner sendes ned til et styre som overveiende bruker det til å eskalere konflikten, herunder utføre drap på israelske sivile, fremfor å hjelpe egne sivile? 

Jeg bifaller ikke alt Israel har gjort, langt ifra, men å mene at det på den ene aller annen måten rettferdiggjør det Hamas driver med og som Norge indirekte støtter, syns jeg er rett og slett er forkastelig. 

Nå er det fortsatt PALESTINERE som støttes av regjerigen og den norske staten. PALESTINERE er IKKE det samme som Hamas som det allerede er påpekt av minst to av oss her. Retorikken og den manglende difrensieringen til flere her er i prinsippet på nivå og på linje med å påstå at nordmenn er terrorister fordi A.B.B. og Philip Manshaus er terrorister...

Slik både Hamas og andre terroristorganisasjoner som bedriver terror, og Israel som bedriver folkemord og drap på sivile oppfører seg i den konflikten kommer begge parter til å ende opp uten både øyne og tenner på grunn av den hodeløse ledelsen hos både Israel og Hamas... Husker ikke hvor jeg hørte/leste det, men det er et godt poeng som er nevnt tidligere at det er IRAN som er den voksne parten av Iran/Israel og som ikke tankeløst eskalerer en konflikt!

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Gjest MKII skrev (Akkurat nå):

Nå er det fortsatt PALESTINERE som støttes av regjerigen og den norske staten. PALESTINERE er IKKE det samme som Hamas som det allerede er påpekt av minst to av oss her. Retorikken og den manglende difrensieringen til flere her er i prinsippet på nivå og på linje med å påstå at nordmenn er terrorister fordi A.B.B. og Philip Manshaus er terrorister...

Hvis ABB og Philip Manshaus hadde støtte av en overveldende majoritet av norges befolkning for sine handlinger og vi til og med hadde stemt dem frem i et valg for mange år siden så hadde du kanskje hatt et poeng.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
VifteKopp skrev (4 timer siden):

Enig. Derfor er det så viktig å støtte Ukraina nå, så de ikke havner i en situasjon i fremtiden hvor russerne sitter med alle kortene. 

Dette er eg heilt einig i.

VifteKopp skrev (4 timer siden):

Hvis tiden har gått forbi en tostats-løsning, så har den i hvert fall gått forbi en énstats-løsning. Det er veldig få israelere som vil at palestinere skal bli majoritet i deres jødiske stat. 

Så jeg synes det er snodig at noen pusher på for den minst politisk realistiske løsningen. 

Parlamentet i Israel har sagt med stort fleirtal at dei ikkje vil ha ei tostatsløysing, og den israelske regjeringa har svart på Norge sitt ynskje om ei tostatsløysing med å utvise norske diplomatar frå dei palestinske områda. Samtlege israelske regjeringar har i lang tid gjort det dei kan for å undergrave ei tostatsløysing ved å utvide- og lage nye busetjingar på Vestbreidda. Det er berre nokre fragment av Vestbreidda som framleis er under palestinsk kontroll. Då er det på tide å seie at: Javel, de får det slik de vil ha det. Men då skal alle borgarar behandlast likt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (51 minutter siden):

Et skikkelig "goddag mann økseskaft" svar,

Og en veldig usaklig og lite sannferdig påstand, Norge har ikke på noe punkt støttet terror, ikke mot israel og ikke mot palestina, at pengene kunne gått til noe annet er du i din fulle rett til å mene uten å komme med sånne påstander som begrunnelse. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Tussi said:

Jeg ser ikke noen her inne som har støttet den høyrevridde israelske regjeringen, men jeg ser mange som støtter verdens eneste jødiske stats rett til å forsvare seg mot en terrororganisasjon som har begått den verste massakren på jøder siden holocaust.

Du kan kanskje ikke fått med deg at døde fleste pro-istaelerne her inne både misliker denne regjeringen OG tar avstand fra fra settlerne på VB

Flere kommentarer på Diskusjon.no i f.eks. Israel-/Hamas-konflikten hvor flere av de samme som kommenterer i denne tråden ensidig forsvarer Israel, avfeier og bagateliserer kritikk av israels drap på SIVILE palestinske kvinner og barn, ser fullstendig bort i fra og unskylder overgrep begått av både israelske myndigheter og bosettere, likestiller Hamas med palestinere generellt og palestinske selvstyremyndigheter som til og med er i konflikt med Hamas...

Hamas terrorangrep forsvares heldigvis knapt av noen som helst, men israels statlige folkemord og menneskerettighetsbrudd forsvares, bortforklares og bagateliseres av skremmende mange. Og det til tross for at til og med USA som nærmest blindt har støttet Israel i alle år nå blir mer og mer kritisk til israels framferd mot palestinerene, og til  tross for at kanskje et flertall av israelere SELV er kritisk til hvordan den høyrevridde israelske regjeringen driver på, og til tross for at den personen på hele Diskusjon.no som kanskje har mest innsikt i konflikten og kanskje er den eneste jeg har sett diskutere dette og som har tilhørighet til Israel og jøder er sterkt kritisk til hvordan Israel som stat bedriver krigføring mot blant annet forsvarsløse sivile!

Omkring halvparten av det siste du skrev fremstår stort sett uforståelig?

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...