Gå til innhold

Israel - et demokrati?


Anbefalte innlegg

herzeleid skrev (2 timer siden):

Israel er åpenbart et demokrati, selv om de gjør en del ting de fleste av oss nok er uenige i. 

I utgangspunktet slår dette meg som en urimelig reaksjon, men om jeg forsøker å sette meg i Israelernes situasjon kan jeg på en måte forstå det og; Israel ble utsatt for et groteskt og enormt terrorangrep. I det følgende velger Norge av alle ting å anerkjenne motparten, og indirekte belønne angriperne. Det virker naturlig å anta at Norges reaksjon vil bidra til at slike terrorangrep fremstår mer attraktive for Palestinerne, og rettferdiggjøre grusomhetene internt. At en slik handling oppfattes fiendtlig er sånn sett ikke så rart. 

Ja, det virker idiotisk av den norske regjeringen å anerkjenne en palestinsk stat etter at palestinerne har slaktet ned hundrevis av uskyldige israelere, tatt gisler og satt i gang en ny krig. Men denne veike feigheten fra den norske regjerningen ser vi også tendenser til i forholdet til Russland, der vi gir etter og lar Russland slippe unna med mye.

Regjeringen har tydeligvis noe til overs for brutale diktaturer og aggressive mordere.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Tussi skrev (2 timer siden):

Jeg er for å anerkjenne en palestinsk stat, men ikke samtidig som man utkjemper en krig og holder gisler man nekter å frigi

Palestinerne har allerede en stat - Jordan.

De andre områdene, Vestbredden og Gaza, vet jeg ikke helt hva man skal gjøre med. Israel burde jo egentlig ha rett til å gjøre nærmest hva de vil med dem siden de ble tvunge til å gå inn i disse områdene som følge av at de ble angrepet. Det skal ikke lønne seg å være en angriper. Hadde ikke araberstatene angrepet Israel så hadde Israel aldri blitt tvunget til å gå inn i disse områdene i utgangspunktet.

Jordan sa til og med fra seg Vestbredden for flere tiår siden, så området er vel i praksis uten noen formell eier.

  • Liker 8
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (2 timer siden):

Helt enig. Det var en fullstendig talentløs og øredøv manøver fra Norge og flere andre land. Rett og slett en belønning til HAMAS for 7 oktober og krigen som fulgte.

Regjeringen elsker å belønne onde grupper og regimer.

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, FriskLuft said:

Men jeg forstår ikke reaksjonen

Det skjer mye rart om dagen.

Japan besluttet å ikke invitere Israel til en minnestund i Nagasaki. Man kan mene mye rart om det, men det er ikke helt den store overskriften. Men svaret fra USA er sjokkerende. De velger å boikotte minnestunden fordi Israel ikke inviteres.

Har de helt mistet gangsynet? Ser de ikke symbolikken her? Altså, de som slapp bomben boikotter fordi et annet land, som ikke engang eksisterte på dette tidspunktet, ikke blir invitert. Dette må smake jævlig bittert for japanerne, men det er tydeligvis knapt noen grense for hva USA vil gjøre - for Israel.

 

Kilde på boikotten:
https://apnews.com/article/japan-us-israel-nagasaki-atomic-bombing-75745a8d700649930803bdc63548d805

Endret av Rhabagatz
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
torbjornen skrev (26 minutter siden):

Om Ukraina hadde vore okkupert av Russland i 60 år ville det ha blitt oppfatta som ein heilt naturleg del av Russland. Og folk flest ville ha lagt historia til sides, og vore meir opptekne av daglegdagse problem og å leve eit best mogeleg liv.

Enig. Derfor er det så viktig å støtte Ukraina nå, så de ikke havner i en situasjon i fremtiden hvor russerne sitter med alle kortene. 

torbjornen skrev (30 minutter siden):

Problemet er at andre mogelegheiter er prøvd eller oppbrukt. Tida har gått forbi ei tostatsløysing som omfattar Vestbreidda. Og kva for mogelegheiter sit ein då igjen med?

Hvis tiden har gått forbi en tostats-løsning, så har den i hvert fall gått forbi en énstats-løsning. Det er veldig få israelere som vil at palestinere skal bli majoritet i deres jødiske stat. 

Så jeg synes det er snodig at noen pusher på for den minst politisk realistiske løsningen. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Tussi skrev (2 minutter siden):

Hva har Israel gjort mot Norge noengang?

Ødelagt alt av fredsarbeid, tilsynelatende med vilje, ulovlig okkupasjon, apartheid, det er ikke noe Norge kan eller bør anerkjenne, og som du selv nevner sender mossad til Norge for å drepe folk, ikke noe en vennlig stat gjør. 

Hva har Norge gjort mot israel ? Vært uenige med noen av deres handlinger på vårt verste. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Om både to og en statsløsning er uønsket av Israel og det eneste de synes er akseptabelt er en apartheid stat med ulike rettigheter mhp stemmegivning og medbestemmelserett,vel så er jo ikke Israel et demokrati. De oppfører seg ikke demokratisk på mange plan. De oppfører seg som bøller både mot de som har feil etnisitet eller tro i eget land,mot land og personer som kommer med kritikk av oppførselen deres osv..osv. Jeg oppfatter Israel sin regjering og agering som veldig anti demokratisk på mange områder. Derfor jeg startet denne tråden fordi jeg sliter med å definere hva slags styresett de egentlig har selv om borgere i landet har stemmerett så er det mange innenfor deres grenser og innenfor områder de okkuperer,styrer og administrerer som ikke får like rettigheter. Da burde det finnes en mer beskrivende term for deres styresett fordi å kalle det demokrati blir på en måte feil sett opp mot f.eks demokratier i vesten forøvrig.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (32 minutter siden):

Ødelagt alt av fredsarbeid, tilsynelatende med vilje, ulovlig okkupasjon, apartheid, det er ikke noe Norge kan eller bør anerkjenne, og som du selv nevner sender mossad til Norge for å drepe folk, ikke noe en vennlig stat gjør. 

Hva har Norge gjort mot israel ? Vært uenige med noen av deres handlinger på vårt verste. 

Ok. Så det er altså "personlig" mot Norge at det ikke er en fredsavtale, og det er kun Israels skyld, ikke rart at Norge er som vi er overfor Israel hvis en skal se på det sånn.... 

  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Rhabagatz skrev (1 time siden):

Det skjer mye rart om dagen.

Japan besluttet å ikke invitere Israel til en minnestund i Nagasaki. Man kan mene mye rart om det, men det er ikke helt den store overskriften. Men svaret fra USA er sjokkerende. De velger å boikotte minnestunden fordi Israel ikke inviteres.

Har de helt mistet gangsynet? Ser de ikke symbolikken her? Altså, de som slapp bomben boikotter fordi et annet land, som ikke engang eksisterte på dette tidspunktet, ikke blir invitert. Dette må smake jævlig bittert for japanerne, men det er tydeligvis knapt noen grense for hva USA vil gjøre - for Israel.

 

Kilde på boikotten:
https://apnews.com/article/japan-us-israel-nagasaki-atomic-bombing-75745a8d700649930803bdc63548d805

Snodig..verden blir galere og galere dessverre

  • Liker 3
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (12 minutter siden):

Antakelig er Norge den største statssponsor av terror mot Israel, i al fall fra den vestlige verden. 

Dette er en snodig vinkling. Det blir litt som å si at vi bruker enorme penger på vei, men folk blir drept der så da sponser den norske stat drap/ulykker på veien...... En skal være ganske skrudd i hodet om man tar den vinklingen.

Poenget er vel at det ikke er usannsynlig at noen av pengene Norge gir havner på gale hender i midtøsten? Det skjer jo i Norge også - penger går til feil personer - personer som aldri burde fått offentlige penger - men skal vi bare stoppe å gi ut penger bare fordi en liten andel havner på feil hender?

 

Endret av FriskLuft
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
skaftetryne32 skrev (1 time siden):

Ødelagt alt av fredsarbeid, tilsynelatende med vilje, ulovlig okkupasjon, apartheid, det er ikke noe Norge kan eller bør anerkjenne, og som du selv nevner sender mossad til Norge for å drepe folk, ikke noe en vennlig stat gjør. 

Hva har Norge gjort mot israel ? Vært uenige med noen av deres handlinger på vårt verste. 

Hvilken apartheid?

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, FriskLuft said:

Poenget er vel at det ikke er usannsynlig at noen av pengene Norge gir havner på gale hender i midtøsten? Det skjer jo i Norge også - penger går til feil personer - personer som aldri burde fått offentlige penger - men skal vi bare stoppe å gi ut penger bare fordi en liten andel havner på feil hender?

Det er en snodig vinkling når så og si alt av ressurser som sendes til Gaza går gjennom Hamas. 

  • Liker 5
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Ukraina/Russland er mye mer interessant om dagen.  Så merker at jeg ikke orker å henge meg opp i alle disse anklagene mot Israel som er debunket utallige ganger, men som stadig popper opp. "Bare man gjentar en løgn mange nok ganger så begynner folk å tro på den" var det vel en kjent en som sa. 

I denne konflikten er det mye tullinger på begge sider, men noe folkemord får man først den dagen maktbalansen i konflikten blir snudd på hodet. 

  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
tigerdyr skrev (2 minutter siden):

Det er en snodig vinkling når så og si alt av ressurser som sendes til Gaza går gjennom Hamas. 

Hva du mener? Pengene gis vel til UNRWA. At det er noen få Hamas sympatisører betyr vel ikke at hele UNRWA er Hamas?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (3 minutter siden):

Ukraina/Russland er mye mer interessant om dagen.  Så merker at jeg ikke orker å henge meg opp i alle disse anklagene mot Israel som er debunket utallige ganger, men som stadig popper opp. "Bare man gjentar en løgn mange nok ganger så begynner folk å tro på den" var det vel en kjent en som sa. 

I denne konflikten er det mye tullinger på begge sider, men noe folkemord får man først den dagen maktbalansen i konflikten blir snudd på hodet. 

Da diskuterer du den saken i de trådene som omhandler Ukraina/Russland. Synes at Israel sitt siste utspill mot Norge er så snodig at jeg synes det er interessant å diskutere hvor Israel egentlig står - hva slags land og styresett er det som vokser frem av askene etter Gaza? Snakker vi om et demokrati eller hva skal vi gi styresettet et annet navn som viser forskjellen mellom Israel sitt "demokrati" og våre vestlige demokratier?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...