Gå til innhold

Israel - et demokrati?


Anbefalte innlegg

Apartheid var spesifikt til Sør-Afrika.

Når man kaller det som skjer for apartheid, så underslår man også palestinernes krav om egen stat, og deres kulturelle, religiøse og etniske identitet, da apartheid kun kan forekomme innad i én og samme stat, med to distinkte folkeslag.

Det er omtrent like dumt som når man kaller det folkemord og Gazas befolkning har vokst 3000%, antall muslimer i Israel har vokst 1400%, samtidig som antall jøder i Midtøsten utenom Israel har minket med omtrent 99%.

Hvis man er på jakt etter et dekkende begrep, så anbefaler jeg etnisk rensing. Folkemord er det stadig palestinerne og verdens muslimer som forsøker å begå mot så og si alle annerledestroende folkeslag verden over.

  • Liker 7
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 hours ago, Brother Ursus said:

Folkemord er det stadig palestinerne og verdens muslimer som forsøker å begå mot så og si alle annerledestroende folkeslag verden over.

Jeg regner med du har noen pålitelige kilder og / eller dyp resonnering for å mene dette, utenom fordommer og rasisme?

Endret av The Very End
  • Liker 3
Lenke til kommentar
The Very End skrev (6 minutter siden):

Jeg regner med du har noen pålitelige kilder og / eller dyp resonnering for å mene dette, utenom fordommer og rasisme?

Hamas sin intensjon med 7 oktober var klart genocidal. IS massakre på yazidiene var genocidal, det armenske folkemordet, alt dette er islamsk genocidal adferd

  • Liker 6
Lenke til kommentar
The Very End skrev (8 minutter siden):

Jeg regner med du har noen pålitelige kilder og / eller dyp resonnering for å mene dette, utenom fordommer og rasisme?

Hamas sier at målet deres er å gjenta 7.oktober igjen og igjen til Israel er utslettet. Det er folkemord. Intensjonen til den største palestinske bevegelsen er folkemord.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Tussi said:

Hamas sin intensjon med 7 oktober var klart genocidal. IS massakre på yazidiene var genocidal, det armenske folkemordet, alt dette er islamsk genocidal adferd

 

2 minutes ago, DukeNukem3d said:

Hamas sier at målet deres er å gjenta 7.oktober igjen og igjen til Israel er utslettet. Det er folkemord. Intensjonen til den største palestinske bevegelsen er folkemord.

Så dere sier at Hamas er det samme som verdens muslimer, som det han andre hevdet og laget et poeng ut av? Ikke det at det ville overrasket meg, er bare skikkelig jævelige holdninger.

Endret av The Very End
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (10 minutter siden):

 

Så dere sier at Hamas er det samme som verdens muslimer, som det han andre hevdet og laget et poeng ut av? Ikke det at det ville overrasket meg, er bare skikkelig jævelige holdninger.

Det håper jeg ikke, men Hamas representerer den største palestinske bevegelsen. Og 7.otkober er støttet av et stort flertall av palestinere.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
DukeNukem3d skrev (30 minutter siden):

Hamas sier at målet deres er å gjenta 7.oktober igjen og igjen til Israel er utslettet. Det er folkemord. Intensjonen til den største palestinske bevegelsen er folkemord.

Ja  - for Hamas er det intensjonen. Israel derimot gjør noe aktivt hver dag mhp å bygge en apartheid stat gjennom folkemord og etnisk rensing. Den ene parten ønsker å gjøre det den andre allerede gjør..........

  • Liker 2
Lenke til kommentar
7 hours ago, The Very End said:

Jeg regner med du har noen pålitelige kilder og / eller dyp resonnering for å mene dette, utenom fordommer og rasisme?


Islam er ikke en rase. Det er ganske rasistisk å tilsynelatende mene noe annet.

Islam har 1500 år med historie. Det er ikke snakk om noen fordom.

Det er nedfelt i ideologien og er et historisk og kulturelt kjennetegn ved islam som gjentar seg over hele verden at islam er imperialistisk.

  • Liker 4
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
7 hours ago, The Very End said:

Så dere sier at Hamas er det samme som verdens muslimer, som det han andre hevdet og laget et poeng ut av? Ikke det at det ville overrasket meg, er bare skikkelig jævelige holdninger.


Hamas er bare én av hundrevis av islamistiske organisasjoner og bevegelser nå og historisk som har eller har hatt som mål å utrydde andre religioner, ideologier og folkeslag.

Folkemord er grunnpillarer i både Islam og Hamas.

Islam har som sitt øverste mål at alle folkeslag skal underkaste seg, ved vold om nødvendig.

Akkurat som Hamas.

Jævlige holdninger, ja. Og disse forsvarer du, om enn indirekte, til stadig.

 

Endret av Brother Ursus
  • Liker 4
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Brother Ursus said:


Hamas er bare én av hundrevis av islamistiske organisasjoner og bevegelser nå og historisk som har eller har hatt som mål å utrydde andre religioner, ideologier og folkeslag.

Folkemord er grunnpillarer i både Islam og Hamas.

Islam har som sitt øverste mål at alle folkeslag skal underkaste seg, ved vold om nødvendig.

Akkurat som Hamas.

Jævlige holdninger, ja. Og disse forsvarer du, om enn indirekte, til stadig.

 

Du skrev muslimer i innlegget ditt som jeg siterte, nå derimot forsøker du å endre historien til at du mente islam (ikke det at å generalisere omtrent 1.5 milliarder mennesker er noe bedre men men). Rasisme er et begrep som dekker når man generaliserer (negativt) mennesker ut fra flere faktorer, blant annet religion. 

Quote

I dag brukes begrepet rasisme også i vid betydning om flere former for etnisk diskriminering som ikke nødvendigvis bygger på forestillingen om «menneskeraser», men som også skjer på basis av andre kjennetegn som nasjonalitet, utseende, kultur eller religion.

(…)

Felles for disse formene for rasisme er antagelsen om at individer kan reduseres til sin gruppetilhørighet, enten denne gruppetilhørigheten knyttes til kultur eller «rase». Viktig er også antagelsen om at hver «rase» eller kultur kjennetegnes av bestemte egenskaper som er entydige og historisk uforanderlige. En slik feilaktig kulturforståelse, som ikke tar hensyn til at levende kulturer er sammensatte og i stadig forandring, kalles gjerne essensialisme.

Fra: https://snl.no/rasisme

Ellers er din mening om at man ikke kan kalle nåsituasjoen i Gaza for apartheid også uriktig. Det er en grunn til at begrepet flittig brukes av verdens ledere og organisasjoner, av begrunnelsen at det er de samme mekanismene som er i spill. 

Endret av The Very End
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Brother Ursus skrev (2 timer siden):


Islam er ikke en rase. Det er ganske rasistisk å tilsynelatende mene noe annet.

Islam har 1500 år med historie. Det er ikke snakk om noen fordom.

Det er nedfelt i ideologien og er et historisk og kulturelt kjennetegn ved islam som gjentar seg over hele verden at islam er imperialistisk.

Nuvel nå er det ikke bare muslimer på Gaza. Skulle tro en som har såpass skråsikre meninger visste det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
The Very End skrev (11 timer siden):

 

Så dere sier at Hamas er det samme som verdens muslimer, som det han andre hevdet og laget et poeng ut av? Ikke det at det ville overrasket meg, er bare skikkelig jævelige holdninger.

Jeg svarte ift muslimske folkemordtendenser,.ser det jeg svarte på ble noe feil 

Endret av Tussi
  • Liker 1
Lenke til kommentar

"Verdens muslimer forsøker å begå folkemord mot så og si alle annerledestenkende".

Synes ikke det er noe særlig å stadig vekk lese slikt her inne, egentlig.

Når jeg ser sånt her håper jeg det er noen som siterer fra Fjordman sin blogg eller Breiviks manifest for å gjøre et retorisk poeng eller noe. Men nei, det er en reell ytring fremsatt på diskusjon.no, og det er en ytring mange brukjere her inne har trykket seg enig i.

Et vidt spenn av ulike meninger, holdninger og synspunkter er bra, og grunnen til at dette forumet har vært bra. Men dette mener jeg er regelrett hatefullt, og mye annet her inne har den siste tiden bikket godt over hva som er normalt og akseptabelt for å legge premisser for god diskusjon synes jeg. 

Jeg er dessverre redd for at dette forumet er i ferd med å bli litt radikalisert. Tror en fremvekst av ekstreme holdninger er mye av grunnen til at politikk-delen her har lite aktivitet og får få nye brukere som orker å delta. 

Beklager litt off-topic. Bare synes at grensa kanskje bør gå et sted før det spinner helt ut av kontroll.

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
The Very End skrev (4 timer siden):

Det er en grunn til at begrepet flittig brukes av verdens ledere og organisasjoner, av begrunnelsen at det er de samme mekanismene som er i spill. 

Dette er helt riktig.

En annen faktor som gjør apartheid til noe som ikke er eksklusivt for Sør-Afrika (foruten bruken av begrepet om også andre områder i over hundre år) er FNs apartheidkonvensjon. Konvensjonen ble riktignok spesifikt utformet for å adressere situasjonen i Sør-Afrika, men er gjeldende i internasjonal rett. Likevel er det her en del land som ikke har ratifisert konvensjonen, deriblant Norge. Vi er også blant landene som ikke ønsker å ta stilling til om konvensjonen brytes i konflikten mellom Israel og palestinerne.

Dog er apartheid-begrepet spesifikt nevnt både i Geneve-konvensjonene, i Roma-protokollene og FNs rasekonvensjon, og har vært det i over 50 år, så det er helt korrekt at apartheid definitivt ikke er noe som er spesifikt kun til Sør-Afrika. Apartheid er av ICC regnet som en forbrytelse mot menneskeheten.

Apartheid er i bunn og grunn en betegnelse på at en stat diskriminerer, undertrykker og skiller mennesker fra hverandre på rasistisk grunnlag. Enten i form av lover, politikk eller for eksempel bare at dette skjer i praksis uten at denne staten hindrer det. Jeg mener det etter denne definisjonen ikke finnes tvil om at det i så måte foregår apartheid i denne konflikten, da spesifikt på Vestbredden.

Endret av Snikpellik
  • Liker 4
Lenke til kommentar
40 minutes ago, Snikpellik said:

Jeg er dessverre redd for at dette forumet er i ferd med å bli litt radikalisert. Tror en fremvekst av ekstreme holdninger er mye av grunnen til at politikk-delen her har lite aktivitet og får få nye brukere som orker å delta. 

Jeg er enig at det er en hatefull ytring, men ikke at det har noe med diskusjon.no aktivitet.

Forumer generelt har falt i popularitet og diskusjon.no har blitt utkonkurrert av kvinneguiden. Uten kontroversielle meninger på diskusjon.no så hadde forumet vært kjedelig.

Jeg har også hørt lignende uttalelser i det virkelige liv.  Det er en grunn til at folk som Trump kan vinne valg og det er nå opprør i England. Mange har venstrevridde meninger om økonomi, men er sterkt imot innvandringspolitikken. Veksten i høyreekstremisme har dere skapt selv ved å presse igjennom en ekstremt upopulær politikk og lyve om konsekvensene sånn at folk ikke legger merke til det før det et for sent.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 hour ago, Snikpellik said:

Jeg er dessverre redd for at dette forumet er i ferd med å bli litt radikalisert. Tror en fremvekst av ekstreme holdninger er mye av grunnen til at politikk-delen her har lite aktivitet og får få nye brukere som orker å delta.

Du skjønner at veksten av høyreekstremisme er vår skyld, når vi benytter oss av demokratiske virkemidler og politikken som følger av det, må vi nesten bare regne med at folk på høyresiden radikaliseres til ytre høyre.
 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
27 minutes ago, Atib Azzad said:

Du skjønner at veksten av høyreekstremisme er vår skyld, når vi benytter oss av demokratiske virkemidler og politikken som følger av det, må vi nesten bare regne med at folk på høyresiden radikaliseres til ytre høyre.

Hvem som har skyld for veksten er irrelevant, poenget er at dere har skapt det selv ved å presse igjennom upopulær politikk.

Jeg er ikke redd for veksten i høyreekstremisme, så det er deres problem, ikke mitt problem.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 hours ago, Snikpellik said:

"Verdens muslimer forsøker å begå folkemord mot så og si alle annerledestenkende".

Synes ikke det er noe særlig å stadig vekk lese slikt her inne, egentlig.

Når jeg ser sånt her håper jeg det er noen som siterer fra Fjordman sin blogg eller Breiviks manifest for å gjøre et retorisk poeng eller noe. Men nei, det er en reell ytring fremsatt på diskusjon.no, og det er en ytring mange brukjere her inne har trykket seg enig i.

Et vidt spenn av ulike meninger, holdninger og synspunkter er bra, og grunnen til at dette forumet har vært bra. Men dette mener jeg er regelrett hatefullt, og mye annet her inne har den siste tiden bikket godt over hva som er normalt og akseptabelt for å legge premisser for god diskusjon synes jeg. 

Jeg er dessverre redd for at dette forumet er i ferd med å bli litt radikalisert. Tror en fremvekst av ekstreme holdninger er mye av grunnen til at politikk-delen her har lite aktivitet og får få nye brukere som orker å delta. 

Beklager litt off-topic. Bare synes at grensa kanskje bør gå et sted før det spinner helt ut av kontroll.

Kan man tolke deg dit hen at muslimer ikkje begår folkemord? Å meine at muslimer ikkje begår folkemord synast egentlig ganske radikalisert, spesiellt sett opp mot det Islam står for og di folkemord som skjer i Islams navn. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...